Neliveto ongelmako?
-
- "Kaasari"
- Viestit: 20
- Liittynyt: Su Tammi 17, 2016 10:20
- Paikkakunta: Ähtäri
Neliveto ongelmako?
Elikkä autona 9-3 2.8t aero xwd automaatti 2009.
Tuli tuossa viikko takaperin haettua moinen peli ruotsin maalta ja nyt huomannu ongelman nelivedon toiminnassa. Kylmänä kun käynnistää ja lähtee ajelemaan niin neliveto ei aina toimi heti. Noin kymmenen kilometrin ajon jälkeen alkaa toimimaan normaalisti. Mitään vikavaloja ei mittaristoon syty ja vikakoodi lukijallakaan niitä ei näytä löytyvän mutta jos koodit nollaa (vaikkei niitä löytynyt) alkaa neliveto taas toimia myös kylmänä ja toimii taas normaalisti. Vikakoodin lukija näitä halpaversioita ja yhdistetty puhelimen torque ohjelmaan epäilen ettei kaikkia koodeja pysty lukemaan mutta ilmeisti nollaamaan pystyy. Mikähän mahtais olla vikana vai onko tuo normaalia ettei neliveto kytkeydy kylmänä päälle (öljyt liian kankeena tms.)?
Tuli tuossa viikko takaperin haettua moinen peli ruotsin maalta ja nyt huomannu ongelman nelivedon toiminnassa. Kylmänä kun käynnistää ja lähtee ajelemaan niin neliveto ei aina toimi heti. Noin kymmenen kilometrin ajon jälkeen alkaa toimimaan normaalisti. Mitään vikavaloja ei mittaristoon syty ja vikakoodi lukijallakaan niitä ei näytä löytyvän mutta jos koodit nollaa (vaikkei niitä löytynyt) alkaa neliveto taas toimia myös kylmänä ja toimii taas normaalisti. Vikakoodin lukija näitä halpaversioita ja yhdistetty puhelimen torque ohjelmaan epäilen ettei kaikkia koodeja pysty lukemaan mutta ilmeisti nollaamaan pystyy. Mikähän mahtais olla vikana vai onko tuo normaalia ettei neliveto kytkeydy kylmänä päälle (öljyt liian kankeena tms.)?
Re: Neliveto ongelmako?
Et saa torquella haldexista mitään irti. Ja normaalia tuo toiminta ei ole. Sähköpuoli ei tosin kovista pakkasista tykkää ja itselläkin sillon tällön "Service XWD" taulussa. Vikakoodi sähköpuolelta.
Vaihdattaisin kuitenkin öljyt ja suodattimet koko voimalinjaan, jos ei ole tiedossa onko aiemmin tehty.
Vaihdattaisin kuitenkin öljyt ja suodattimet koko voimalinjaan, jos ei ole tiedossa onko aiemmin tehty.
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
-
- "Kaasari"
- Viestit: 20
- Liittynyt: Su Tammi 17, 2016 10:20
- Paikkakunta: Ähtäri
Re: Neliveto ongelmako?
Pitääpä ruveta metsästämään tarvikkeita ja soittaa ruotsin liikkeeseen lupasivat takuun 3000km/3kk saa nähä miten takuu toimii vai toimiiko ollenkaan
Sattuisko jollakin olla tiedossa mistä noita öljyjä/suodattimia sais vai onko haettava merkkiliikkeestä? Jotain löysin mutta kaikki oli lontoon kielellä ja sitä vähä heikosti osaan tulkita.
Sattuisko jollakin olla tiedossa mistä noita öljyjä/suodattimia sais vai onko haettava merkkiliikkeestä? Jotain löysin mutta kaikki oli lontoon kielellä ja sitä vähä heikosti osaan tulkita.
Re: Neliveto ongelmako?
Jos kilometrit on siinä +- 200tkm todennäköisesti esipainepumppu tullut tiensä päähän. Ei ole vika vaan ominaisuus, itsellä näin kävi siinä toisessa ruotsaisessa laatu-autossa. Voipi olla että aamulla pumppu ei jaksa sitä "siirappia" liikutella, vaan vasta kunnes se lämpiää. Vie se lähimmälle Saab klubilaiselle keneltä löytyy Tech2, https://www.google.com/maps/d/viewer?ms ... dqERkz6kkI
Re: Neliveto ongelmako?
Kokeileppa tuolta: http://www.elekma.com/haldex_nelivetotuotteet
Joku noista pumpuista käy siihen sunkin Haldexiin mikä on Gen 4 versio. Suodattimen ja öljyn saa edullisimmin Volvolta. Katotaan tarkemmin nuo varaosanumerot kun vika selviää!
Joku noista pumpuista käy siihen sunkin Haldexiin mikä on Gen 4 versio. Suodattimen ja öljyn saa edullisimmin Volvolta. Katotaan tarkemmin nuo varaosanumerot kun vika selviää!
-
- "Kaasari"
- Viestit: 20
- Liittynyt: Su Tammi 17, 2016 10:20
- Paikkakunta: Ähtäri
Re: Neliveto ongelmako?
Jees kiitoksia vastauksista. Pitää ootella nyt mitä myyjä vastaa. Ostin auton ruotsista saabin merkkiliikkeestä auto oli myyty aikoinaan samasta liikkeestä ja ensimmäinen ostaja oli tuonut auton huoltoon ja ostanut huollon valmistumista odotellessa sitten uuden kian.
Ja kilometrejä on 153000
Ja kilometrejä on 153000
Re: Neliveto ongelmako?
Win-win.Tuomas1990 kirjoitti:Jees kiitoksia vastauksista. Pitää ootella nyt mitä myyjä vastaa. Ostin auton ruotsista saabin merkkiliikkeestä auto oli myyty aikoinaan samasta liikkeestä ja ensimmäinen ostaja oli tuonut auton huoltoon ja ostanut huollon valmistumista odotellessa sitten uuden kian.
9³SS Turbo X '08
-Janne
-Janne
Re: Neliveto ongelmako?
Jos merkkiliikkeestä haet niin ng9-5 palstalta löytyy tarvittavat osanumerot. Volvolta (jo monelta muulta merkiltä) löytyy vastaavat tuotteet, mutta xwd-autot lienee siinä hintaluokassa ettei pitäisi pikku sijoitus öljyihin kirpaista.
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3 2.0T xwd -09 (PR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
-
- "Kaasari"
- Viestit: 13
- Liittynyt: Ti Tammi 19, 2016 19:02
Re: Neliveto ongelmako?
Mulla samantapainen ongelma,
Eilen syttyi nelivedon service valo ja vikakoodiksi antoi C0407 64 (Hydraulipumppumoottori, alhainen öljynpaine). Se nollattiin ja tänään aamuruuhkassa syttyi taas.
Mikäli öljyt on vanhat, miksi ongelma ilmeni kun keli muuttui lähelle nollaa? Kun vielä hetki sitten oli miinusta monta kymmentä astetta. Olisiko siis öljyjen mukana vettä, mikä olisi nyt nolla keleillä sulanut?
Onko esipainepumpuissa ollut ongelmia "pienillä" kilsoilla? autolla ajettu 88tkm.
Eilen syttyi nelivedon service valo ja vikakoodiksi antoi C0407 64 (Hydraulipumppumoottori, alhainen öljynpaine). Se nollattiin ja tänään aamuruuhkassa syttyi taas.
Mikäli öljyt on vanhat, miksi ongelma ilmeni kun keli muuttui lähelle nollaa? Kun vielä hetki sitten oli miinusta monta kymmentä astetta. Olisiko siis öljyjen mukana vettä, mikä olisi nyt nolla keleillä sulanut?
Onko esipainepumpuissa ollut ongelmia "pienillä" kilsoilla? autolla ajettu 88tkm.
Re: Neliveto ongelmako?
Kannattaa kurkata onko perässä vuotoja. Vuoto voi olla myös perän suuntaan, jolloin siellä öljypinta nousee samalla kun kytkimessä laskee. Myös tukkeessa oleva suodatin voi aiheuttaa ko. koodin.
Jos olisi oma auto niin tarkastaisin ensimmäiseksi öljyntason. Jos se on ok, niin suodatin ja öljyt vaihtoon.
Jos olisi oma auto niin tarkastaisin ensimmäiseksi öljyntason. Jos se on ok, niin suodatin ja öljyt vaihtoon.
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3 2.0T xwd -09 (PR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
-
- "Kaasari"
- Viestit: 20
- Liittynyt: Su Tammi 17, 2016 10:20
- Paikkakunta: Ähtäri
Re: Neliveto ongelmako?
Käytin eilen autoa jyväskylässä pro-carservisellä ja tuli kans tuo sama vikakoodi alhainen öljynpaine. Neuvoivat vaihtamaan öljyt/suodattimen uskoivat että pitäis tuolla hoitua. Perjantaille aika huoltoon toivottavasti vika menee öljyn/suodattimen vaihdolla ohi. Takuukin näyttää toistaiseksi ruotsin puolelta toimivan lupasivat maksaa huollon.
-
- "Kaasari"
- Viestit: 13
- Liittynyt: Ti Tammi 19, 2016 19:02
Re: Neliveto ongelmako?
Tänks,
Lähden näillä nuoteilla katsomaan ja kokeilemaan.
Lähden näillä nuoteilla katsomaan ja kokeilemaan.
-
- "Kaasari"
- Viestit: 13
- Liittynyt: Ti Tammi 19, 2016 19:02
Re: Neliveto ongelmako?
Miten muuten noiden öljyjen/suodattimen vaihtoväli?
Onko siihen maahantuojan ohjetta/suositusta?
Onko siihen maahantuojan ohjetta/suositusta?
Re: Neliveto ongelmako?
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3 2.0T xwd -09 (PR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
Re: Neliveto ongelmako?
SauliNaski kirjoitti:Huolto-ohjelmaan on 9-3:een lisätty momentinmuuntimen öljyn tarkistus vuoden tai 30tkm välein. Tämä tarkoittaa ns. osittaista öljynvaihtoa. 1,5dl öljyä imetään pois ja lisätään uutta tilalle. Momenttikytkimen öljy, suodatin ja tiivisteet on myös hyvä vaihtaa säännöllisesti, mutta suoranaista ohjeaikaa ei niille ole annettu.
Ystävällisin terveisin,
Sauli Naski
Oy Orio Finland Ab