Pull out key, turn steering wheel. Restart

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Re: Pull out key, turn steering wheel. Restart

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Ei tarvitse, koska avainmuisti on tyhjä.


Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
patu
"Hölösuu"
Viestit: 1331
Liittynyt: La Tammi 21, 2006 10:33
Paikkakunta: Lohja

Re: Pull out key, turn steering wheel. Restart

Viesti Kirjoittaja patu »

Jep. Ja avaimia mahtuu CIMmiin 1+5 kpl sanoi huoltoneuvoja.
Ja uutta avainta varten pitää avainkoodia kysellä Saabin suunnilta, jos ei ole entuudestaan sitä.
9-3SS 1.8t Vector Biopower M6 vm-10 (aito, oikea ja sporttisempi tehdas Biopower tehopäivityksellä)
9-3SC 1.8t Linear Business pro M5 -08 (softapäivitetty Biopower perheen kuljettamiseen)
karg
"Hölösuu"
Viestit: 3835
Liittynyt: La Touko 10, 2003 06:57
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: Pull out key, turn steering wheel. Restart

Viesti Kirjoittaja karg »

AZP kirjoitti:Miten muuten noi uudet CIM:it, tuleeko niiden mukana avaimia vai ovatko "blankoja" siten että saa Techillä naitettua vanhoihin avaimiin?
Ei tule. Vanhat avaimet saa naitettua uuteen CIM:iin ongelmitta Tech2:lla.
Rivera
"Kaasari"
Viestit: 14
Liittynyt: To Touko 14, 2015 02:49
Paikkakunta: Harjavalta

Re: Pull out key, turn steering wheel. Restart

Viesti Kirjoittaja Rivera »

Nyt on auto kotihallissa. Autosta oli mennyt CIM ja rattilukko. Hintaa huollolle, mukaan huomioiden tilaamani CIMmi, tuli yhteensä n.1150€.
9000 Aero 1994
9-3 SC TIDS Vector 2008
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4648
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Pull out key, turn steering wheel. Restart

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Minun veikkaukseni on, että autosta oli todellisuudessa mennyt vain rattilukko.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
JohnJocke
"Tuplakaasari"
Viestit: 84
Liittynyt: Ma Heinä 18, 2011 18:05
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Pull out key, turn steering wheel. Restart

Viesti Kirjoittaja JohnJocke »

Itse veikkaisin samaa... :roll: Purkasin Janney:n rattilukon ja se oli mekaanisesti jumissa: lukkosalpa napsahti irti kun painelin sormilla. Puhdistuksen ja voitelun jälkeen se näyttäisi toimivan. Tosin yhdessä servomoottorissa oli myös hieman savumerkkejä, joten ei tuo varmaan enää luotettava ole.

Lisäksi havaitsin sellaisen yksityiskohdan, että rattilukkoa ei tarvitse erottaa Techillä ennen kuin ohjelmoi sen toiseen autoon. Ja autossa voi olla useampi rattilukko ohjelmoituna ja kaikki toimivat tällöin ilman uudelleenohjelmointia. Eli voi hankkia varalle yhden ja ohjelmoida sen valmiiksi jolloin sen voi ottaa käyttöön vaikka tien päällä ilman Techiä.
9-3 SS 2.2 TiD -03 stage 1 + EGR OFF (143 hv / 360 nm)
9-5 1.9 TiD -08 DPF OFF & EGR OFF Stage 1 (oma softa)
9-3 Cabriolet 2.0t -04 Stage 1 BioPower
9-5 2.0t -00 Stage 1 BioPower
Tech 2
M: Korjattu Eberin ohjausyksikkö NG9-3
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4648
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Pull out key, turn steering wheel. Restart

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Kun miettii vian syntymistä ja missä yhteydessä, niin ei ihan heti ainakaan minulla tule mieleen kahden erillisen yksikön yhtäaikaista hajoamista.

Tulee ensiksi ajatus rattilukon hajoamisesta. Ainakin minulla. Ottaen huomioon sen sähkö/mekaanisen toiminnan. Tapauskin sattui vielä kovien pakkasten aikaan.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
patu
"Hölösuu"
Viestit: 1331
Liittynyt: La Tammi 21, 2006 10:33
Paikkakunta: Lohja

Re: Pull out key, turn steering wheel. Restart

Viesti Kirjoittaja patu »

Niin. Meillä meni kuukauden sisään molemmat.. Eka meni rattilukko jumiin ja siitä kuukausi niin CIM kosahti..
9-3SS 1.8t Vector Biopower M6 vm-10 (aito, oikea ja sporttisempi tehdas Biopower tehopäivityksellä)
9-3SC 1.8t Linear Business pro M5 -08 (softapäivitetty Biopower perheen kuljettamiseen)
Rivera
"Kaasari"
Viestit: 14
Liittynyt: To Touko 14, 2015 02:49
Paikkakunta: Harjavalta

Re: Pull out key, turn steering wheel. Restart

Viesti Kirjoittaja Rivera »

Korjaamon mukaan vanha CIM ei toiminut, ja kun uusi laitettiin tilalle, niin sitten vasta rattilukko alkoi herjaamaan vikakoodia tai päästiin auton väyliin kunnolla käsiksi.
9000 Aero 1994
9-3 SC TIDS Vector 2008
JohnJocke
"Tuplakaasari"
Viestit: 84
Liittynyt: Ma Heinä 18, 2011 18:05
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Pull out key, turn steering wheel. Restart

Viesti Kirjoittaja JohnJocke »

Olisikin mielenkiintoista tutkia, mikä niissä CIM-yksiköissä sitten hajoaa... Riveran tapauksessa epäilisin, että CIM on mennyt tilaan, jossa se ei anna ohjelmoida uutta SCL-yksikköä vikakoodin takia (WIS:ssä on maininta tästä, että pitäisi ensin nollata vikakoodit). Voi olla kuitenkin, että vikakoodeja ei saa nollattua tässä tilassa, koska virta-avainta ei saa vapaasti käännettyä, kuten vikakoodien nollaus vaatii. Techillä voi pakottaa virta-avaimen vapautuksen, jolloin saa avainta käännettyä, mutta sitten ei taas saa avainta takaisin LOCK-asentoon...

Tämä nyt on kuitenkin spekulointia. Pitäisi päästä Techillä tutkimaan tällaista casea. Melko paha softabugihan tuo on, jos rattilukon vian takia pitää vaihtaa CIM. Epäilen silti myös, että jos uutta virtalukkoa ei aluksi edes yritetty, niin välttämättä CIM:ssä ei ollut vikaa. :D Noh, pääasia että auto on kunnossa.

Patun CIM-vian tapauksessa lienee ollut erilaiset oireet, koska rattilukko oli vaihdettu aiemmin?
9-3 SS 2.2 TiD -03 stage 1 + EGR OFF (143 hv / 360 nm)
9-5 1.9 TiD -08 DPF OFF & EGR OFF Stage 1 (oma softa)
9-3 Cabriolet 2.0t -04 Stage 1 BioPower
9-5 2.0t -00 Stage 1 BioPower
Tech 2
M: Korjattu Eberin ohjausyksikkö NG9-3
patu
"Hölösuu"
Viestit: 1331
Liittynyt: La Tammi 21, 2006 10:33
Paikkakunta: Lohja

Re: Pull out key, turn steering wheel. Restart

Viesti Kirjoittaja patu »

Herjasi silloin "steering lock malfunc" sillointällöin. Rattilukko ei aukaissut luistiaan, jonka jälkeen se vaihdettiin uuteen. Oireet lakkasivat kuukaudeksi. Sen jälkeen oli kerrasta poikki ja sama "steering lock malfunc" ja CIM kaput. Siitä sitten vuosi niin auto rahoiksi. :mrgreen:
9-3SS 1.8t Vector Biopower M6 vm-10 (aito, oikea ja sporttisempi tehdas Biopower tehopäivityksellä)
9-3SC 1.8t Linear Business pro M5 -08 (softapäivitetty Biopower perheen kuljettamiseen)
suorsa
"Hölösuu"
Viestit: 3435
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 13:11
Paikkakunta: Kouvola

Re: Pull out key, turn steering wheel. Restart

Viesti Kirjoittaja suorsa »

En ole koskaan irrottanut SCL:ää. Saako sen irti jos se on jäänyt lukittuun tilaan vai joutuuko irrottamaan koko rattiakselin?
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3 2.0T xwd -09 (PR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
ollli
"Kaasari"
Viestit: 38
Liittynyt: Pe Tammi 01, 2016 23:02
Paikkakunta: Pudasjärvi

Re: Pull out key, turn steering wheel. Restart

Viesti Kirjoittaja ollli »

Onkohan tuon rattilukon irrottaminen minkälainen homma, jos siitä kokeilin liikkuvia putsata :?:
Opel Astra-98 Saab 9-3 1.8t -05 Saab 9-3 TTiD -08
Vastaa Viestiin