Pull out key, turn steering wheel. Restart
Re: Pull out key, turn steering wheel. Restart
Ei tarvitse, koska avainmuisti on tyhjä.
Matti
Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
# 1988 = Matti Vanhamäki
Re: Pull out key, turn steering wheel. Restart
Jep. Ja avaimia mahtuu CIMmiin 1+5 kpl sanoi huoltoneuvoja.
Ja uutta avainta varten pitää avainkoodia kysellä Saabin suunnilta, jos ei ole entuudestaan sitä.
Ja uutta avainta varten pitää avainkoodia kysellä Saabin suunnilta, jos ei ole entuudestaan sitä.
9-3SS 1.8t Vector Biopower M6 vm-10 (aito, oikea ja sporttisempi tehdas Biopower tehopäivityksellä)
9-3SC 1.8t Linear Business pro M5 -08 (softapäivitetty Biopower perheen kuljettamiseen)
9-3SC 1.8t Linear Business pro M5 -08 (softapäivitetty Biopower perheen kuljettamiseen)
Re: Pull out key, turn steering wheel. Restart
Ei tule. Vanhat avaimet saa naitettua uuteen CIM:iin ongelmitta Tech2:lla.AZP kirjoitti:Miten muuten noi uudet CIM:it, tuleeko niiden mukana avaimia vai ovatko "blankoja" siten että saa Techillä naitettua vanhoihin avaimiin?
Re: Pull out key, turn steering wheel. Restart
Nyt on auto kotihallissa. Autosta oli mennyt CIM ja rattilukko. Hintaa huollolle, mukaan huomioiden tilaamani CIMmi, tuli yhteensä n.1150€.
9000 Aero 1994
9-3 SC TIDS Vector 2008
9-3 SC TIDS Vector 2008
Re: Pull out key, turn steering wheel. Restart
Minun veikkaukseni on, että autosta oli todellisuudessa mennyt vain rattilukko.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: Pull out key, turn steering wheel. Restart
Itse veikkaisin samaa... Purkasin Janney:n rattilukon ja se oli mekaanisesti jumissa: lukkosalpa napsahti irti kun painelin sormilla. Puhdistuksen ja voitelun jälkeen se näyttäisi toimivan. Tosin yhdessä servomoottorissa oli myös hieman savumerkkejä, joten ei tuo varmaan enää luotettava ole.
Lisäksi havaitsin sellaisen yksityiskohdan, että rattilukkoa ei tarvitse erottaa Techillä ennen kuin ohjelmoi sen toiseen autoon. Ja autossa voi olla useampi rattilukko ohjelmoituna ja kaikki toimivat tällöin ilman uudelleenohjelmointia. Eli voi hankkia varalle yhden ja ohjelmoida sen valmiiksi jolloin sen voi ottaa käyttöön vaikka tien päällä ilman Techiä.
Lisäksi havaitsin sellaisen yksityiskohdan, että rattilukkoa ei tarvitse erottaa Techillä ennen kuin ohjelmoi sen toiseen autoon. Ja autossa voi olla useampi rattilukko ohjelmoituna ja kaikki toimivat tällöin ilman uudelleenohjelmointia. Eli voi hankkia varalle yhden ja ohjelmoida sen valmiiksi jolloin sen voi ottaa käyttöön vaikka tien päällä ilman Techiä.
9-3 SS 2.2 TiD -03 stage 1 + EGR OFF (143 hv / 360 nm)
9-5 1.9 TiD -08 DPF OFF & EGR OFF Stage 1 (oma softa)
9-3 Cabriolet 2.0t -04 Stage 1 BioPower
9-5 2.0t -00 Stage 1 BioPower
Tech 2
M: Korjattu Eberin ohjausyksikkö NG9-3
9-5 1.9 TiD -08 DPF OFF & EGR OFF Stage 1 (oma softa)
9-3 Cabriolet 2.0t -04 Stage 1 BioPower
9-5 2.0t -00 Stage 1 BioPower
Tech 2
M: Korjattu Eberin ohjausyksikkö NG9-3
Re: Pull out key, turn steering wheel. Restart
Kun miettii vian syntymistä ja missä yhteydessä, niin ei ihan heti ainakaan minulla tule mieleen kahden erillisen yksikön yhtäaikaista hajoamista.
Tulee ensiksi ajatus rattilukon hajoamisesta. Ainakin minulla. Ottaen huomioon sen sähkö/mekaanisen toiminnan. Tapauskin sattui vielä kovien pakkasten aikaan.
Tulee ensiksi ajatus rattilukon hajoamisesta. Ainakin minulla. Ottaen huomioon sen sähkö/mekaanisen toiminnan. Tapauskin sattui vielä kovien pakkasten aikaan.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: Pull out key, turn steering wheel. Restart
Niin. Meillä meni kuukauden sisään molemmat.. Eka meni rattilukko jumiin ja siitä kuukausi niin CIM kosahti..
9-3SS 1.8t Vector Biopower M6 vm-10 (aito, oikea ja sporttisempi tehdas Biopower tehopäivityksellä)
9-3SC 1.8t Linear Business pro M5 -08 (softapäivitetty Biopower perheen kuljettamiseen)
9-3SC 1.8t Linear Business pro M5 -08 (softapäivitetty Biopower perheen kuljettamiseen)
Re: Pull out key, turn steering wheel. Restart
Korjaamon mukaan vanha CIM ei toiminut, ja kun uusi laitettiin tilalle, niin sitten vasta rattilukko alkoi herjaamaan vikakoodia tai päästiin auton väyliin kunnolla käsiksi.
9000 Aero 1994
9-3 SC TIDS Vector 2008
9-3 SC TIDS Vector 2008
Re: Pull out key, turn steering wheel. Restart
Olisikin mielenkiintoista tutkia, mikä niissä CIM-yksiköissä sitten hajoaa... Riveran tapauksessa epäilisin, että CIM on mennyt tilaan, jossa se ei anna ohjelmoida uutta SCL-yksikköä vikakoodin takia (WIS:ssä on maininta tästä, että pitäisi ensin nollata vikakoodit). Voi olla kuitenkin, että vikakoodeja ei saa nollattua tässä tilassa, koska virta-avainta ei saa vapaasti käännettyä, kuten vikakoodien nollaus vaatii. Techillä voi pakottaa virta-avaimen vapautuksen, jolloin saa avainta käännettyä, mutta sitten ei taas saa avainta takaisin LOCK-asentoon...
Tämä nyt on kuitenkin spekulointia. Pitäisi päästä Techillä tutkimaan tällaista casea. Melko paha softabugihan tuo on, jos rattilukon vian takia pitää vaihtaa CIM. Epäilen silti myös, että jos uutta virtalukkoa ei aluksi edes yritetty, niin välttämättä CIM:ssä ei ollut vikaa. Noh, pääasia että auto on kunnossa.
Patun CIM-vian tapauksessa lienee ollut erilaiset oireet, koska rattilukko oli vaihdettu aiemmin?
Tämä nyt on kuitenkin spekulointia. Pitäisi päästä Techillä tutkimaan tällaista casea. Melko paha softabugihan tuo on, jos rattilukon vian takia pitää vaihtaa CIM. Epäilen silti myös, että jos uutta virtalukkoa ei aluksi edes yritetty, niin välttämättä CIM:ssä ei ollut vikaa. Noh, pääasia että auto on kunnossa.
Patun CIM-vian tapauksessa lienee ollut erilaiset oireet, koska rattilukko oli vaihdettu aiemmin?
9-3 SS 2.2 TiD -03 stage 1 + EGR OFF (143 hv / 360 nm)
9-5 1.9 TiD -08 DPF OFF & EGR OFF Stage 1 (oma softa)
9-3 Cabriolet 2.0t -04 Stage 1 BioPower
9-5 2.0t -00 Stage 1 BioPower
Tech 2
M: Korjattu Eberin ohjausyksikkö NG9-3
9-5 1.9 TiD -08 DPF OFF & EGR OFF Stage 1 (oma softa)
9-3 Cabriolet 2.0t -04 Stage 1 BioPower
9-5 2.0t -00 Stage 1 BioPower
Tech 2
M: Korjattu Eberin ohjausyksikkö NG9-3
Re: Pull out key, turn steering wheel. Restart
Herjasi silloin "steering lock malfunc" sillointällöin. Rattilukko ei aukaissut luistiaan, jonka jälkeen se vaihdettiin uuteen. Oireet lakkasivat kuukaudeksi. Sen jälkeen oli kerrasta poikki ja sama "steering lock malfunc" ja CIM kaput. Siitä sitten vuosi niin auto rahoiksi.
9-3SS 1.8t Vector Biopower M6 vm-10 (aito, oikea ja sporttisempi tehdas Biopower tehopäivityksellä)
9-3SC 1.8t Linear Business pro M5 -08 (softapäivitetty Biopower perheen kuljettamiseen)
9-3SC 1.8t Linear Business pro M5 -08 (softapäivitetty Biopower perheen kuljettamiseen)
Re: Pull out key, turn steering wheel. Restart
En ole koskaan irrottanut SCL:ää. Saako sen irti jos se on jäänyt lukittuun tilaan vai joutuuko irrottamaan koko rattiakselin?
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3 2.0T xwd -09 (PR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
Re: Pull out key, turn steering wheel. Restart
Onkohan tuon rattilukon irrottaminen minkälainen homma, jos siitä kokeilin liikkuvia putsata
Opel Astra-98 Saab 9-3 1.8t -05 Saab 9-3 TTiD -08