Hifiä, jälleen kerran.
Re: Hifiä, jälleen kerran.
Saakos tuon kanssa rattinapit toimimaan?
Matkan varrella olleet Saabit: -73 99 LEA 4d kelt, -75 99 GL 2d vihr, -79 99 GLS Special 2d met. sin., -81 900 GLS aut 4d met vihr, -85 900 i aut 4d, -90 900 S 3d pun, -99 93 SPORT 3d met har, -05 93 SS 1,8t 4d met graf, -08 93 SC 1,8t 5d met sin.
#406
#406
Re: Hifiä, jälleen kerran.
Täällä on 150W 7-kaijutinjärjestelmä MY03:ssa ja parantelua haetaan. Tarkoitus ei ole asentaa yhtään uutta vahvistinta tai muutaa johdotuksia suuremmin. Kysym:
- Paraneeko auton soundi vaihtamalla vain elementit, jos on tuo ns. vähän parempi audio?
- Takana on 6/9:t, joissa lukee Pioneer. Minkä laatuisia ovat, kannattaakohan lähteä vaihtamaan?
- Erillissarja eteen: mistä otetaan erillissarjalle koko signaali jakosuodinta varten?
Ovissa 6,5" mid-bassot, 2ohm, sinne ajattelin laittaa n. 100-150€/pari maksavaa laatua. Koelaudan alle 3,5" samassa hintaluokassa.
- Paraneeko auton soundi vaihtamalla vain elementit, jos on tuo ns. vähän parempi audio?
- Takana on 6/9:t, joissa lukee Pioneer. Minkä laatuisia ovat, kannattaakohan lähteä vaihtamaan?
- Erillissarja eteen: mistä otetaan erillissarjalle koko signaali jakosuodinta varten?
Ovissa 6,5" mid-bassot, 2ohm, sinne ajattelin laittaa n. 100-150€/pari maksavaa laatua. Koelaudan alle 3,5" samassa hintaluokassa.
EX: 9³SS BioPower
Re: Hifiä, jälleen kerran.
Onhan tuosta hyötyä, kojelaudalla olevien uusinta muuttaa yläpään ääntä ainakin mukavasti. Oviin kunnon eristys jos meinasit vaihtaa paremmat mid-bassot.
Sent from my H60-L04 using Tapatalk 4
Sent from my H60-L04 using Tapatalk 4
Re: Hifiä, jälleen kerran.
Auton soundi paranee varmasti, jos päivittää elementit parenpiin. Tuo 7 kaiuttimen systeemi parantaa lähtökohtia huomattavasti, kun ei ole niin paljon ongelmia leikattujen taajuuksien kanssa.jusahh kirjoitti: - Paraneeko auton soundi vaihtamalla vain elementit, jos on tuo ns. vähän parempi audio?
- Takana on 6/9:t, joissa lukee Pioneer. Minkä laatuisia ovat, kannattaakohan lähteä vaihtamaan?
- Erillissarja eteen: mistä otetaan erillissarjalle koko signaali jakosuodinta varten?
Erillissarjalle kannattaa varmaankin ottaa signaali ovikauttimilta, koska niissä on myös alataajuudet mukana. Ovipahvien irrottamista ennen kannattaa katsoa youtubesta ovipahvien irrotus video niin homma sujuu mukavammin. Varmaankin kaiuttimet olisi hyvä olla ohmi luvultaa samat kuin alkuperäiset?
Kojelaudalle kaiuttimia vaihtaessa täytyy ottaa huomioon elementin vaatima asennussyvyys. Tilaa ei ole hirveästi. Tietysti voi harkita tarvitseeko kojelaudalle enää niitä 3.5 tuuman kajareita, jos laittaa niiden tilalle erillissarjan diskantit. Tai sitten voi vaihtoehtoisesti ostaa midbassot oviin ja 3.5 tuuman koaksaalit kojelaudalle. Eli diskantit olisi silloin noissa koaksaaleissa.
Helpoimmalla ehkä pääse, jos vaihtaa oviin paremmat midbassot ja kojelaudalle koaksaalit. Ei tarvitse vetää johtoja ja ei pitäisi tulla mitään yllätyksiä, koska midbasso koaksaali systeemillä ne on alunperin tarkoitettu toimimaan.
Re: Hifiä, jälleen kerran.
Kyseessä siis ES7 järjestelmä, 150W sedanissa.Maho93 kirjoitti:Erillissarjalle kannattaa varmaankin ottaa signaali ovikauttimilta, koska niissä on myös alataajuudet mukana. Ovipahvien irrottamista ennen kannattaa katsoa youtubesta ovipahvien irrotus video niin homma sujuu mukavammin. Varmaankin kaiuttimet olisi hyvä olla ohmi luvultaa samat kuin alkuperäiset?
1. Mitkä taajuudet menevät a.) kojetauluun, b.) oviin?
2. Mitkä taajuudet menevät taakse hattuhyllyyn?
3. Kuinka tärkeää on että ovien ja kojetaulun kaijuttimet olisivat samalta valmistajalta? Herkkyys yms.?
4. Miten taajuskaistat tulisi jakaa edessä uusien elementtien asennuksessa: 120Hz-> kojetaulun koaksaaleille? <-120Hz oviin?
EX: 9³SS BioPower
Re: Hifiä, jälleen kerran.
Bonjour!
Pari kyssäriä audioihin liittyen:
Omassa -05 SS saapissa on se 7-kaiutin versio ja siihen tulisi nyt vaihtaa kaiuttimet jotta äänet edes vähän paranisi. Oon vähän uuno saabin stereoiden kanssa, mutta keskusteluista olen selvittänyt että hattuhyllylle pitäisi mennä 6x9 suoraan? Etuoviin 6,5" midbassot ja kojelaudan päätyihin jonkin kokoiset koaxiaalit? En ole vielä ruvennut purkutöihin, mutta millaiset kaiutinpiuhat tulee saabin orkkiskaiuttimiin? Saako päät helpolla modattua uusiin kaiuttimiin kiinni?
Kyseessä siis pelkkä kaiutinpäivitys ilman lisävahvistimia tms. Ilmeisesti auttaa edes vähän surkeaan äänimaailmaan? Muuta huomioitavaa? Etuoviin ja kojelaudalle pitänee löytää tietyn malliset kaiuttimet tila-ahtauden takia... ja vielä lopuksi, olihan 7-kaiuttimen versiossa 150w vahvari?
Kiitos vastauksista!
Pari kyssäriä audioihin liittyen:
Omassa -05 SS saapissa on se 7-kaiutin versio ja siihen tulisi nyt vaihtaa kaiuttimet jotta äänet edes vähän paranisi. Oon vähän uuno saabin stereoiden kanssa, mutta keskusteluista olen selvittänyt että hattuhyllylle pitäisi mennä 6x9 suoraan? Etuoviin 6,5" midbassot ja kojelaudan päätyihin jonkin kokoiset koaxiaalit? En ole vielä ruvennut purkutöihin, mutta millaiset kaiutinpiuhat tulee saabin orkkiskaiuttimiin? Saako päät helpolla modattua uusiin kaiuttimiin kiinni?
Kyseessä siis pelkkä kaiutinpäivitys ilman lisävahvistimia tms. Ilmeisesti auttaa edes vähän surkeaan äänimaailmaan? Muuta huomioitavaa? Etuoviin ja kojelaudalle pitänee löytää tietyn malliset kaiuttimet tila-ahtauden takia... ja vielä lopuksi, olihan 7-kaiuttimen versiossa 150w vahvari?
Kiitos vastauksista!
NG9-3SC 1,9tid '09
Re: Hifiä, jälleen kerran.
Olet aivan oikeilla jäljillä.
Parannusta tulee vähän, kun alkuperäiset kaiuttimet ovat melko heikkolaatuisia.
Kaiutinasennukset menee helposti ja kojelaudan päissä on muistaakseni 3,5" paikat. Takana 4" ja 6x9". Ovissa nuo mainitut. Sitä en nyt varmaksi muista, että pitikö ovissa olla 2 ohm:n kaiuttimet. Jollaisia tuo vahvari vaatii. Sellainen tuntuma vain on.
Liittimet voi helposti vaihtaa, kun pistää vain johdot poikki alkuperäisten liittimien juuresta.
Parannusta tulee vähän, kun alkuperäiset kaiuttimet ovat melko heikkolaatuisia.
Kaiutinasennukset menee helposti ja kojelaudan päissä on muistaakseni 3,5" paikat. Takana 4" ja 6x9". Ovissa nuo mainitut. Sitä en nyt varmaksi muista, että pitikö ovissa olla 2 ohm:n kaiuttimet. Jollaisia tuo vahvari vaatii. Sellainen tuntuma vain on.
Liittimet voi helposti vaihtaa, kun pistää vain johdot poikki alkuperäisten liittimien juuresta.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: Hifiä, jälleen kerran.
Kiitos vastauksesta! Pitääpä nyt pääsiäisen aikana purkaa vanhat ämyrit pois ja ensi viikolla hakea uudet. Uskon tosiaan että muuttuu paremmaksi koska nykyisestä ei voi enään huonommaksi mennä...
NG9-3SC 1,9tid '09
Re: Hifiä, jälleen kerran.
Kestääkö AMP1:n johdoista ryöstää aktiiviselle linjamuuntimelle virran samalla kun nappaa kajarisignaalit?
Re: Hifiä, jälleen kerran.
Itseäni kiinnostaa kanssa tämmmöinen projekti tulevaisuudessa. Jos voisit laittaa raportin kun urakka valmis. Mitkä kajarit ym. ja tietenkin hinta.
Re: Hifiä, jälleen kerran.
7-kaiuttimen systeemissä kannattaa linjamuunnin kytkeä kuskin penkin alla olevaan vahvistimeen, sinne tulee koko taajuusalue - leikkaamattomana.
966
966
Aja millä haluat, ja Saabilla lopuks!
Re: Hifiä, jälleen kerran.
Virtaa ei periaatteessa kannata ottaa itse asentamille lisälaitteille muuta kuin suoraan akulta.
Linjamuunnin nyt ei paljoa virtaa ota eikä sen edelleen kytkemä heräte (mihin vahvistimeen tmv. se siten meneekin), joten se ei sinällään ongelmia aiheuta, vaikka sille virran valmiista johdoista ottaisikin. Omasta mielestäni vain on aina parempi ottaa näille lisälaitteille virta omalla syötöllä, lähinnä jatkoa ajatellen esim. vikatilanteita jne.
Joutuuhan sitä joka tapauksessa ottamaan virran suoraan akulta omalla syötöllä sitten niille lisävahvistimille jne, niin miksei siinä samalla sille aktiivilinjamuuntimellekin.
Itselläni on kaksi lisävahvistinta sekä linjamuunninta: edessä ja takana.
Molemmille järjestelmille on omat syötöt suoraan akulta. Alkuperäinen 4-kaiuttimen systeemi on muuten vakio paitsi kojelaudan ja hattuhyllyn kaiuttimet vaihdettu parempiin (Hertz). Lisävahvistimet ja kaiuttimet ovat vain parantamassa bassoaluetta. Etubassot noissa ovipaikoissa (6,5") ja takabassot hattuhyllyllä (6x9").
Olen mitannut taajuusvasteen basssopäässä HiFi-lehden testi-CD:llä ja kalibroidulla Android-puhelimen RTAPro (maksullinen) ohjelmalla. Basso ulottuu (-6dB) nyt kutakuinkin n. 35 HZ:iin. Se on käytännössä ihan riittävä musiikin kuuntelulle. Suoritin tuon puhelimen RTAPro-ohjelman kalibroinnin kotiteatterisysteemiä hyväksikäyttäen. Kotona on taajuusvaste melko suora ja basso ulottuu aina 20 Hz:iin asti vaimentumatta. Lisäksi puutalossassamme olohuoneessa ei ole heijastuksia (seisovia aaltoja) bassoalueella. Testi CD:ltä vain vaaleanpunaista kohinaa (20 ... 20000Hz) ja sen jälkeen tuon ohjelman säätää puhelimessa näyttämään tasaista vastetta.
Tuo puhelimen ja softan alue ei ulotu aivan basson alapäähän vaan loppuu 32 Hz:iin, mutta se riittänee tähän hommaan.
Olen minä joskus kokeillut käyttää läppääriin asennettuna samaa ohjelmaa ja hyvälaatuista mikrofonia. Nyt vain ei ole tällä hetkellä tuota ohjelmaa nykyisessä läppärissä. Mennään siis tuolla puhelimella. On siinä toki monta muuttujaa, joten eihän se nyt mikään älyttömän tarkka ole, mutta saa sillä nyt melko hyvin suuntaa. Ja hifi-korva kyllä vahvistaa tuon. Siihen kannattaa aina uskoa viimekädessä.
Linjamuunnin nyt ei paljoa virtaa ota eikä sen edelleen kytkemä heräte (mihin vahvistimeen tmv. se siten meneekin), joten se ei sinällään ongelmia aiheuta, vaikka sille virran valmiista johdoista ottaisikin. Omasta mielestäni vain on aina parempi ottaa näille lisälaitteille virta omalla syötöllä, lähinnä jatkoa ajatellen esim. vikatilanteita jne.
Joutuuhan sitä joka tapauksessa ottamaan virran suoraan akulta omalla syötöllä sitten niille lisävahvistimille jne, niin miksei siinä samalla sille aktiivilinjamuuntimellekin.
Itselläni on kaksi lisävahvistinta sekä linjamuunninta: edessä ja takana.
Molemmille järjestelmille on omat syötöt suoraan akulta. Alkuperäinen 4-kaiuttimen systeemi on muuten vakio paitsi kojelaudan ja hattuhyllyn kaiuttimet vaihdettu parempiin (Hertz). Lisävahvistimet ja kaiuttimet ovat vain parantamassa bassoaluetta. Etubassot noissa ovipaikoissa (6,5") ja takabassot hattuhyllyllä (6x9").
Olen mitannut taajuusvasteen basssopäässä HiFi-lehden testi-CD:llä ja kalibroidulla Android-puhelimen RTAPro (maksullinen) ohjelmalla. Basso ulottuu (-6dB) nyt kutakuinkin n. 35 HZ:iin. Se on käytännössä ihan riittävä musiikin kuuntelulle. Suoritin tuon puhelimen RTAPro-ohjelman kalibroinnin kotiteatterisysteemiä hyväksikäyttäen. Kotona on taajuusvaste melko suora ja basso ulottuu aina 20 Hz:iin asti vaimentumatta. Lisäksi puutalossassamme olohuoneessa ei ole heijastuksia (seisovia aaltoja) bassoalueella. Testi CD:ltä vain vaaleanpunaista kohinaa (20 ... 20000Hz) ja sen jälkeen tuon ohjelman säätää puhelimessa näyttämään tasaista vastetta.
Tuo puhelimen ja softan alue ei ulotu aivan basson alapäähän vaan loppuu 32 Hz:iin, mutta se riittänee tähän hommaan.
Olen minä joskus kokeillut käyttää läppääriin asennettuna samaa ohjelmaa ja hyvälaatuista mikrofonia. Nyt vain ei ole tällä hetkellä tuota ohjelmaa nykyisessä läppärissä. Mennään siis tuolla puhelimella. On siinä toki monta muuttujaa, joten eihän se nyt mikään älyttömän tarkka ole, mutta saa sillä nyt melko hyvin suuntaa. Ja hifi-korva kyllä vahvistaa tuon. Siihen kannattaa aina uskoa viimekädessä.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: Hifiä, jälleen kerran.
Olen nyt hetken aikaa tutkinut asiaa netistä ja sain sellaisen käsityksen, että leikkaamatonta signaalia ei saa mistään ulos. Tämä kuva on ollut suuri apu järjestelmän ymmärtämisessä, mikäli siis pitää paikkaansa: https://dl.dropboxusercontent.com/u/358 ... ments2.jpg. Linkki ketjuun mistä tuon löysin ei ole näemmä tallessa, mutta seuraava lainaus tuli kopioitua talteen: "The 150/7 has no 6x9's. The 6.5" speakers get 20-250 Hz in that system. So just combine the orange and dark blue lines and you have a chart for the 150/7". Kuitenkin on selvää, että ovikaiuttimilta kannattaa ryöstää kaiutinsignaali lisäbassoille.966 kirjoitti:7-kaiuttimen systeemissä kannattaa linjamuunnin kytkeä kuskin penkin alla olevaan vahvistimeen, sinne tulee koko taajuusalue - leikkaamattomana.
966
Itse en ole mikään bassohirmu, mutta nyt olisi hyvä hetki tehdä asialliset haaroitukset johtoihin kun penkinalusvahvistin ei ole vielä paikoillaan (http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=15&t=167942). Uusi vahvistin saapui eilen mestoille, ja ajattelin duunailla pelkän valmiuden subbarilähdölle ennen paikoilleen laittamista. Ihan varmuuden vuoksi ja vastaisuuden varalle. Nyt oli siis mietinnässä, että jos haaroittaisi ovikajarilähtöjen lisäksi myös AMP1:n virransyötön niin saisi sitten aktiivisen linjamuuntimen penkin alle. Siitä saisi sitten signaalipiuhojen kanssa herätteen konttia kohti, eikä tarvisi vetää mitään muuta piuhaa mistään kuin virran akulta konttiin. Toisaalta, nyt kun asiaa taas mietin niin miksi se linjamuunnin pitää sinne penkin alle jättää. Kuljettaa ovikajarien piuhat vaan konttiin asti ja laittaa myöhemmin kaiken laitteiston sinne oman suoran virran perään.petrisa kirjoitti:Virtaa ei periaatteessa kannata ottaa itse asentamille lisälaitteille muuta kuin suoraan akulta.
Linjamuunnin nyt ei paljoa virtaa ota eikä sen edelleen kytkemä heräte (mihin vahvistimeen tmv. se siten meneekin), joten se ei sinällään ongelmia aiheuta, vaikka sille virran valmiista johdoista ottaisikin. Omasta mielestäni vain on aina parempi ottaa näille lisälaitteille virta omalla syötöllä, lähinnä jatkoa ajatellen esim. vikatilanteita jne.
Joutuuhan sitä joka tapauksessa ottamaan virran suoraan akulta omalla syötöllä sitten niille lisävahvistimille jne, niin miksei siinä samalla sille aktiivilinjamuuntimellekin.
Re: Hifiä, jälleen kerran.
Asennuksen voi tehdä monella eri vaihtoehdolla. Ei ole yhtä oikeaa.
Niin vain oli, että kuskin penkin alla on bassovahvistin. Kaiutinlähdössä on bassoa. Koko kaistaa ei saa kuin optisesta kuidusta. Etu ja takakaiuttimet ovat bassosuodatettuja.
Äärimmäisen ärsyttävä systeemi.
ps. Niin unohtui, keskikaiutin myös bassosuodatettuja.
Yhdistämällä ovibasson ja etu/taka kaiuttimen linjamuuntimien signaalit vahvistimen tuloissa tai esivahvistimessa/taajuuskorjaimessa saa koko kaistan.
Niin vain oli, että kuskin penkin alla on bassovahvistin. Kaiutinlähdössä on bassoa. Koko kaistaa ei saa kuin optisesta kuidusta. Etu ja takakaiuttimet ovat bassosuodatettuja.
Äärimmäisen ärsyttävä systeemi.
ps. Niin unohtui, keskikaiutin myös bassosuodatettuja.
Yhdistämällä ovibasson ja etu/taka kaiuttimen linjamuuntimien signaalit vahvistimen tuloissa tai esivahvistimessa/taajuuskorjaimessa saa koko kaistan.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: Hifiä, jälleen kerran.
Kävin vähän kaupoilla: https://dl.dropboxusercontent.com/u/358 ... 151647.jpg