93sc hyytyy

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
Saabisti -77
"Hölösuu"
Viestit: 1079
Liittynyt: Pe Elo 12, 2005 19:18
Paikkakunta: Hyvinkää - Espoo

93sc hyytyy

Viesti Kirjoittaja Saabisti -77 »

Moi, kaverin puolesta kyselen: Kaverilla on 93sc vm -06 Aero V6, maptunin softalla (290 hp). Softattu viime kesänä, tähän asti auto toiminu hyvin.

Nyt on ilmenny ongelmaa, että kun autolle tarjoo kunnolla kaasua, niin alkuun meno on niinku pitääkin, mut sitten auto hyytyy ja tulee teksti "limited perfomance" ja meno muuttuu tahmeeks, eli softa rajottaa tehoja. Mitään vikakoodeja ei ollu kun scangaugella ne katottiin.

Ongelma poistuu aina kun auton sammuttaa ja käynnistää uudestaan ja taas meno hyytyy kun tarjoo enemmän kaasua. Mikä moista vois aiheuttaa? Ahtaa liikaa? Itelle kun noi V6:set on vieraampia.

IP
Nykyiset: Saab 900 2.0 T16 -92, Honda VFR750F -93, Volvo V50 -04 2.0 TD
EXÄT: Saab 9-3T -00 SE "Silverbullet" (Powered by jcarlson)
Saab 9000 2.0t CS -96 Powered by T5Suite
Saab 900 2.0 T16 -93
Saab 9-5 Aero -01 BioPower by Suokko
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: 93sc hyytyy

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Mankkuvenahan se on noissa tyypillinen vika. Yliahtaa ja menee suojatilaan josta toipuu uudelleenkäynnistyksellä.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
buli
"Kaasari"
Viestit: 50
Liittynyt: Pe Marras 25, 2011 04:59

Re: 93sc hyytyy

Viesti Kirjoittaja buli »

Eli tuo otsikonmukainen auto on minun, mankkuvena vaihdettu mutta edelleen kun antaa enemmän kaasua ja ahdot nousee tulee näyttöön "limited performanse" ja meno tyssää siihen,menee peruspaineille, minkäänlaisia vikakoodeja ei anna ainakaan näillä omilla, halvoilla vikakoodinlukijoilla! Mikähän mahtaa Saabia vielä vaivata?

Kiitos jo vastauksista ja lisätiedot myös otetaan kiitollisuudella vastaan !
Saab 900 t16-90,9000 V6 Griffin-95, Peugeot 406 V6 coupe-00, 9-3 2.8 v6 -07, Opel Astra 2.0 240 hp. -05.
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Re: 93sc hyytyy

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Puolat näissä olisi seuraavana listalla, mutta yleensä puolat alkaa oireilla pienellä rykimisellä. Onko mitään muuta oiretta, kuin menon hyytyminen ja limited performance? Techillä kerran tuommosta katellu(silloin syypää oli puolat), mutta aika onneton on informaatiotarjonta Boschin moottorinohjauksessa ainakin techin kautta. Silti koittaisin käydä ajamassa Techin tai OP-Comin kanssa, jos se paljastaisi jotain.


Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
buli
"Kaasari"
Viestit: 50
Liittynyt: Pe Marras 25, 2011 04:59

Re: 93sc hyytyy

Viesti Kirjoittaja buli »

Auto käy muutoin täysin tasaisesti ja virheettömästi, ei minkäänlaista nykimistä, ei moottorin vikavaloa, ainoastaan tehon aleneminen(ja tietokoneen näyttöön limited performanse) kun polkaisee terpeeksi kaasua. Täytynee viedä Saabin omaan huoltoon, varmaankin heillä asianmukaiset laitteet jolla saa kaiveltua paremmin auton siulunelämää!
Saab 900 t16-90,9000 V6 Griffin-95, Peugeot 406 V6 coupe-00, 9-3 2.8 v6 -07, Opel Astra 2.0 240 hp. -05.
Saabisti -77
"Hölösuu"
Viestit: 1079
Liittynyt: Pe Elo 12, 2005 19:18
Paikkakunta: Hyvinkää - Espoo

Re: 93sc hyytyy

Viesti Kirjoittaja Saabisti -77 »

No niin. Saatiin kys kulkineesta vikakoodeja ulos tolla mun scangauge2:lla, P0001, P0007 ja sit oli joitakin C- alkusiakin. Mihin nuo vikaan nuo koodit vois viitata? En googlettamalla löytäny yhtää c kirjaimella alkavaa vakakoodia.

IP
Nykyiset: Saab 900 2.0 T16 -92, Honda VFR750F -93, Volvo V50 -04 2.0 TD
EXÄT: Saab 9-3T -00 SE "Silverbullet" (Powered by jcarlson)
Saab 9000 2.0t CS -96 Powered by T5Suite
Saab 900 2.0 T16 -93
Saab 9-5 Aero -01 BioPower by Suokko
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: 93sc hyytyy

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Jos puolat on alkuperäiset niin vaihtoon vaan. Noi vikakoodit taitaa olla vähän mitä sattuu.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6200
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Re: 93sc hyytyy

Viesti Kirjoittaja peinu »

Ihan ajatus vaan V6-koneen systeemeistä tietämättä. En nyt koita leikkiä mitään professoria, kun ei siihen ole koulutusta tai edes työnäyttöjä, vaan pohdiskelen, että mistä vika voisi johtua.

Kuulostaa siltä, että kone menee suojatilaan ja alkaa rajoittaa painetta, koska kone alkaa nakuttaa johtuen liian laihasta seoksesta tai ahtopainetta on liikaa. Laihaan seokseen ja liikaan ahtopaineeseen löytyy useempiakin syitä. Laiha seos johtuu tietenkin perimmiltään siitä, että ilmaa on liikaa tai polttoainetta liian vähän.

Mites jos oire on samanlainen kuin viallisessa magneettiventtiilissä, mutta magneettiventtiili on ehjä?
Magneettiventtiilihän ohjaa paineet pois tyypillisesti pakopuoleta (hukkaportti). Magnettiventtiilin sanoma ei mene perille, jos magneettiventtiiliin liitetyt kumiletkut vuotavat tai on lutussa. Jos taas letkut on OK, niin sitten se letkun päässä oleva toimilaite, eli käytännössä hukkaportin kello, eli aktuaatori ei toimi oikein, tai sitten hukkaportti on muuten jumissa eikä aukene. Ja jos ei aukene, niin magneettiventtiili ei pysty säätämään (tässä tapauksessa vähentämään) ahtopainetta annetun ohjelman mukaisesti vaan pakokaasu pyörittää turbon siipeä ja ahtaa niin kauan kun turvalliseksi ahtopaineen ylärajaksi määritelty raja-arvo ahtopaineissa ylittyy tai moottorinohjaus havaitsee nakutusta.

Nakutukseen johtava laiha seos voi johtua myös muista vuodoista vähän siellä sun täällä. Bensan saatipuolella varmasti kiinnostaa tietää, että onko bensapumppu ja suodatin kunnossa ja riittääkö aine.

Myös pikkasen väärät lukemat eri antureista saattaa saada moottorin luulemaan, että mennään raja-arvojen yli vaikka ei mentäiskään, varsinkin jos kyseessä on jo valmiiksi "optimoitu" softa. Vaikkapa imupuolen vuoto ilmamassamittarin ja läppäkotelon välissä johtaa väärään päätelmään. Myös läppäkotelon ja sylinterin välissä oleva vuoto antaa ecun ymmärtää asian väärin. "Yleisimmin" nämä kyllä johtavat huonoon käyntiin eikä autolla päästä nakuttamaan vaikka mieli tekisikin, :)

9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Vastaa Viestiin