9-3 SS moottorin lohko haljennut
9-3 SS moottorin lohko haljennut
Näinkin mukava tapaus päässyt sattumaan, turbiinin pultit olivat päässeet löystymään ja oli sitten käynyt niin että muutama oli irronnut ja jäänyt jumiin vetolevyn ja lohkon väliin, ja olivat mm. onnistuneet lohkosta lohkaisemaan palasen irti. Tuloksena on nyt se, että moottoriöljyt tulee pihalle ja pitäisi uusia lohko (käytännössä uusi moottori), turbiini ja vetolevy.
Autoon kun on vaihdelaatikko vaihdettu 5v sitten, niin silloin on ilmeisesti jäänyt joku pultti löysälle joka sitten on ajan kuluessa käynnistänyt tuollaisen hienon ketjureaktion, mutta eipä tuollaistakaan pysty millään todistamaan. Näin siis korjaamolta tuumasivat.
Kustannusarviona antoivat 16h työstä ja osista ILMAN moottoria 2500e, ja moottorista joutuu ainakin sen tonnin vielä pulittamaan.
Olisiko teillä mitään ideaa antaa mitä tuon kanssa kannattaisi tehdä, vajaa 240 tuhatta on mittarissa ja tuokin lysti paljastui määräaikaishuollossa. Onko järkeä vain pistää moottori ja muut uusiksi, vai katsella suosiolla uutta autoa ja koittaa myydä tuon varaosiksi?
Kiitos jo etukäteen vastauksista
Autoon kun on vaihdelaatikko vaihdettu 5v sitten, niin silloin on ilmeisesti jäänyt joku pultti löysälle joka sitten on ajan kuluessa käynnistänyt tuollaisen hienon ketjureaktion, mutta eipä tuollaistakaan pysty millään todistamaan. Näin siis korjaamolta tuumasivat.
Kustannusarviona antoivat 16h työstä ja osista ILMAN moottoria 2500e, ja moottorista joutuu ainakin sen tonnin vielä pulittamaan.
Olisiko teillä mitään ideaa antaa mitä tuon kanssa kannattaisi tehdä, vajaa 240 tuhatta on mittarissa ja tuokin lysti paljastui määräaikaishuollossa. Onko järkeä vain pistää moottori ja muut uusiksi, vai katsella suosiolla uutta autoa ja koittaa myydä tuon varaosiksi?
Kiitos jo etukäteen vastauksista
9-3 SS 2.0t Vector MY03A5
Re: 9-3 SS moottorin lohko haljennut
Ei löydy kyllä moiseen osaamista, ja vaikka löytyisikin, niin silti tulisi osille hintaa n. 1800e.
Paljonkohan tuollaisesta autosta saisi jos vaan myisi osiksi?
Paljonkohan tuollaisesta autosta saisi jos vaan myisi osiksi?
9-3 SS 2.0t Vector MY03A5
Re: 9-3 SS moottorin lohko haljennut
Onneksi kalleimman palikan saa suoraan Orion nettikaupasta: http://webshop.saabparts.com/9-3-2003-1 ... r-komplett
Mutta jos hommat pitää teettää ja tapausta ihan rahallisesti ajattelee, niin kannattavinta lienee myydä auto paaliukolle tai innokkaalle harrastqjalle parilla setelillä ja etsiä korvaava ajopeli tilalle. Eli yksinkertaisesti osien ja työn hinta taitaa ylittää auton arvon remontin jälkeen.
Se on myös helpoin ja nopein tapa päästä tästä ikävästä tilanteesta eteenpäin kohti uusia seikkailuja.
Mutta jos hommat pitää teettää ja tapausta ihan rahallisesti ajattelee, niin kannattavinta lienee myydä auto paaliukolle tai innokkaalle harrastqjalle parilla setelillä ja etsiä korvaava ajopeli tilalle. Eli yksinkertaisesti osien ja työn hinta taitaa ylittää auton arvon remontin jälkeen.
Se on myös helpoin ja nopein tapa päästä tästä ikävästä tilanteesta eteenpäin kohti uusia seikkailuja.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: 9-3 SS moottorin lohko haljennut
Tähän ei varmastikaan ole yhtä oikeaa vastausta - mutta jos auto on muuten "hyvä" ja olisit valmis pitämään sitä vielä useamman vuoden, on korjaus ihan ok vaihtoehto (kokonaan uudella moottorilla - tässä kohtaa on mielestäni turha säästää laittamalla vanhan koneen yläkertaa, jakopäätä, etc).Solsku kirjoitti:Olisiko teillä mitään ideaa antaa mitä tuon kanssa kannattaisi tehdä, vajaa 240 tuhatta on mittarissa ja tuokin lysti paljastui määräaikaishuollossa. Onko järkeä vain pistää moottori ja muut uusiksi, vai katsella suosiolla uutta autoa ja koittaa myydä tuon varaosiksi?
Jos suunnitelmissa oli vaihtaa auto joka tapauksessa, ei korjaus kannata - ei ainakaan teetettynä. Uudesta moottorista saa toki lisäarvoa myytävään autoon, muttei lähellekään niin paljoa, että kustannukset peittyisivät.
Osina myyminen on hyvä vaihtoehto, mutta silloinkin pitäisi hoitaa itse purkaminen ja osien myyminen, mikäli haluaa minimoida tappiot. Kokonaisen varaosa-auton hinta ei ole kovin korkea.
Saabiton Saabisti
Re: 9-3 SS moottorin lohko haljennut
Näin juuri, alakerran eli puolikkaan moottorin vaihtaminen vain lisää kustannuksia, työtä ja aikaa. Koko moottorin vaihtaminen säästää nelinumeroisia lukuja.TommyW kirjoitti:on korjaus ihan ok vaihtoehto (kokonaan uudella moottorilla - tässä kohtaa on mielestäni turha säästää laittamalla vanhan koneen yläkertaa, jakopäätä, etc).
Kuten tässäkin tapauksessa: http://www.opelclubfinland.fi/viewtopic ... 8929b568d7
9³SS Turbo X '08
-Janne
-Janne
Re: 9-3 SS moottorin lohko haljennut
Tuo näyttäisi olevan B207R, 2.0t:ssä ilmeisesti on B207L?AZP kirjoitti:Onneksi kalleimman palikan saa suoraan Orion nettikaupasta: http://webshop.saabparts.com/9-3-2003-1 ... r-komplett
6000e pintaan näyttäisi suht samanlaista olevan Nettiautossa, että ei samanlaista ihan tuolla korjauksen hinnalla kuitenkaan saisi. Uutta autoa ei ainakaan ollut suunnitteilla vielä useaan vuoteen, joten saattaisi olla että helpoimmalla pääsisi korjauksella? Ilmeisesti nuo purkaamot eivät maksa oikein mitään tuollaisesta.
9-3 SS 2.0t Vector MY03A5
Re: 9-3 SS moottorin lohko haljennut
B207R sopii sinne yhtä hyvin kuin B207E/L:kin. Ainoastaan yksi anturi jää kytkemättä.
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3 2.0T xwd -09 (PR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
Re: 9-3 SS moottorin lohko haljennut
Jos nyt kuitenkin päädyn hylkäämään vanhan kulkineen ja hankkimaan uuden auton ( ), niin olisiko teillä antaa vinkkejä valintaan, äkkiseltään tuli pari mielenkiintoista tapausta vastaan:
http://www.nettiauto.com/saab/9-3/7804982
http://www.nettiauto.com/saab/9-3/7920342
Mitä mieltä yleensäkin olette tuosta facelift-mallista vrt. tavalliseen NG:hen?
http://www.nettiauto.com/saab/9-3/7804982
http://www.nettiauto.com/saab/9-3/7920342
Mitä mieltä yleensäkin olette tuosta facelift-mallista vrt. tavalliseen NG:hen?
9-3 SS 2.0t Vector MY03A5
Re: 9-3 SS moottorin lohko haljennut
Noista kahdesta ehkä tuo uudempi, vaikka siinäkin olisi minulle puutteita. Tässä pari perustelua. Jos joudut huollattamaan autoasi(et ole ns rasvanäppi itse), niin virikampe voi tuoda yllätyksiä mukanaan, joissa huolto nostaa tassut pystyyn. Uudemmassa on konserniaudio, vaikkakin vain ne 4 kaiutinta, eli valokuituhässäkkä ei vaivaa. Päivitystä tuo 4 kaiuttimen systeemi muuten kaipaa. Muuten alustapuoli on ihan samaa tavaraa, ovista puuttuu uudemmassa kylkilistat. Toisaalta vanhemmassa ESP ei ole ollut niin tapetilla kovilla pakkasilla kuin tuon uudemman ESP. Vanhemassa Xenonit, uudemmassa halogeenit. Kuskilla pitää olla ehdottomasti sähkösäätöinen penkki, parkkitutka löytyy vanhemmasta, mutta uudempaankin sen kyllä saa(hieman isommalla työllä kuin vanhempaan).
Matti
Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
# 1988 = Matti Vanhamäki
Re: 9-3 SS moottorin lohko haljennut
Noista kahdesta ehdottomasti tuo facelift. -04 auto ei ole enää liki 9k€ auto vaikka aero onkin. Uudemmassa ESP:ssä on toki ollut ongelmia, mutta itsellä n.5 viiden auton kokemuksella ei ole tarvinnut moisen kanssa painia.
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3 2.0T xwd -09 (PR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
Re: 9-3 SS moottorin lohko haljennut
Mistäs nämä muuten tietää kun en ilmoituksesta löydä mitään näihin viittaavaa?G-mies kirjoitti:Uudemmassa on konserniaudio, vaikkakin vain ne 4 kaiutinta ... uudemmassa halogeenit.
9-3 SC 1.8t M5 -08 "BioPower stage1"
Re: 9-3 SS moottorin lohko haljennut
Runkonumerolla esim. thesaabsite:n kautta.
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3 2.0T xwd -09 (PR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
Re: 9-3 SS moottorin lohko haljennut
Vuosimallista 2007 alkaen on toi uudempi kojelauta (+konserniaudio).
Re: 9-3 SS moottorin lohko haljennut
^^ & ^ Joo, mutta ilmoituksesta ei käy runkonumero ilmi eikä kojelauden perusteella voi sanoa kaiutinten määrää.
9-3 SC 1.8t M5 -08 "BioPower stage1"