Kuten kuvista näkee niin kiveniskujen takia väri on ruvenut irtoamaan ja pinta ruostumaan eturenkaiden takana lokasuojien/helmojen kohdalla. Hieman enemmän kuljettajan puolella:
Mihin tuota kannattaisi viedä huoltoon (pk-seutu), miten laaja korjaus kannattaisi tehdä ja paljonko saattaisi suurin piirtein maksaa?
Vaihtoehdot ovat kai:
1) Ruosteen hiominen + koko osien maalaus
2) Ruosteen hiominen + osittainen maalaus ruostekohtien ympärillä
Voiko 2) vaihtoehdolla saavuttaa tyydyttävää lopputulosta? Miten hyvin joku korjaamo/maalaamo pystyy toistamaan tuota tiettyä väriä (Nocturn blue)?
Mulla korjattiin just etupuskurin ja sivulokasuojan välistä ruosteet pois.
Eli tästä:
Ei maalattu koko lokaria, vaan maalattiin osittain rustekohdat ja häivytettiin parhaan mukaan. Mielestäni tuli hyvä. Eron huomaa, jos osaa katsoa, mutta käyttiksessä ei haittaa. Tärkein oli saada ruoste hallintaan. Hinta oli 75 €/puoli.
Viimeksi muokannut APS, Ke Loka 07, 2015 07:33. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Maalautin tossa Turengissa kummatkin etulokarit kokonaan vastaavan ruosteongelman takia, kuin rodmylonilla on kuvissa näkyvillä. Kaaret olivat sisäpuolelta myös melkosen ruskeat. Oisko tuo 200-300€ velottanu koko hoidosta (kuitti hukassa). Väri osui kohdilleen (graphite green). Saabin värikoodilla löytyi just sama sävy, mitä maalarin mittari kertoi.
Kannattaa vilkasta noiden helmalevikkeiden alle myös. Sieltä voi löytyä yllätyksiä.
Mulla on kanssa aivan sama ongelma kun rodmylonilla, etenkin kuljettajan puolella.
Itse ajattelin kokeilla semmoista konstia että hioo ensin kokonaan ruosteen pois, sitten päälle Deox:in geeliä tai muuta vastaavaa jonka jälkeen antaa kuivua vuorokauden vähintään, sitten pohjamaali päälle ja auton oma väri. En tiedä minkälaista siitä tulee mutta kun on kyse noin pienestä alueesta niin luulisi että saa aika hyvin tehtyä. Maalin haen joko marmorilta tai sitten Stirwelliltä Tuusulasta.
Toki tähän operaatioon tarvii ne työtilat, eli en osaa suositella mitään korjaamoa.
Yksi vaihtoehto on hioa ruosteet, maalata reuna sinkkipohjamaalilla ja laittaa roiskeläpät.
Itse muokkasin merkkiläpät sopimaan faceliftiin. Ne tulivat pari senttiä lokasuojan päälle, eikä tarvitse murehtia maalauksen värisävystä.
Itsellä samassa paikassa ruosteet. Oikein kunnon pohjoismaista autosuunnittelua
Menee varmaan maalaamoon fiksattavaksi, kun ei itse ehdi ranetella ja on muutama muukin paikka fiksattavana. Kiveniskuteipin ajattelin noihin lokasuojiin laittaa, kun ei faceliftiin saa valmiita roiskeläppiä. Päättelin että itse modatut roiskeläpät voi rikkoa maalipinnan ja kerätä tavaraa sinne väliin lopputulos voi olla pahempi kuin nyt. Voin olla päätelmine väärässäkin.
Muistakaa laittaa roiskeläpän ja maalipinnan väliin jotain.. Hankaa maalin puhki ainakin meidän vanhassa teki.. Faceliftistä en ole vielä huomannut ja suojateipin laitoin ennen asennusta..
9-3SS 1.8t Vector Biopower M6 vm-10 (aito, oikea ja sporttisempi tehdas Biopower tehopäivityksellä)
9-3SC 1.8t Linear Business pro M5 -08 (softapäivitetty Biopower perheen kuljettamiseen)
Vähän vanhaa aihetta ylös. Itsellä sama ongelma mutta vain toisessa lokarin kanttauksessa. Soitin maalaamoon ja heittivät hinta-arvioksi 250-300€. Kuulostaa aika isolta summalta. Mistä kannattaisi Tampereen seudulla asiasta lisää kysellä? Ja tietysti joku foorumilainenkin saa fixata jos taidot riittää. Itse en yhtäkkiä uskalla paukkupullolla maalailla, saako siitä siistiä?
Minulla korjattiin loppuviimein kun auto kävi maalarilla loppuvuodesta. Yhtä hyvin olisin voinut tehdä itse pistehiekkapuhalluksen, hionnan, kittauksen ja maaalauksen noihin nurkkiin. Oli vain muutakin maalattavaa samalla, meni loppuunajettu keula itse asiassa kokonaan uuteen maaliin, kun oli puskuri ja konepelti niin kiveinsikemät. Eli autosta maalattiin kaikki A-pilareista eteenpäin, lisäksi takapuskuri ja kuskin ovi.
Nuo lokasuojan nurkat on kuitenkin sellaisessa paikassa, että kevyt ranetus ei varmaan kenenkään silmään iske, vaikka olisi pieni ero värisävyssä tai pinnan laadussa.
Itse vedin maalarinkin suosituksesta maalausoperaation jälkeen alustamassaa lokasuojan kaariin ehkäisemään uutta kiveniskemien vauriota. En siis laittanut massaa pellin kyljensuuntaiseen osaan, vaan siihen kapeaan pokkaukseen, joka kääntyy pyöränkoteloon. Ei pistä silmään, mutta on fiksummin suojattu kuin mitä tehtaalta ovat tehneet.
Täällä myös samahomma, tuli tänään maali ja lakka stirweliltä. Onko kenelläkään kokemuksia tuosta Noverox ruostepohjamaalista, löytyy mm. motonetistä. Aikasempaan autoon käytin ylimaalattavaa sinkkimaalia niin ajattelin nyt kokeilla tuota noveroxia ellei sitä ihan pystyyn moitita
Edit: zengalla oli näköjään ollu noveroxia käytössä
AZP kirjoitti:Itse vedin maalarinkin suosituksesta maalausoperaation jälkeen alustamassaa lokasuojan kaariin ehkäisemään uutta kiveniskemien vauriota. En siis laittanut massaa pellin kyljensuuntaiseen osaan, vaan siihen kapeaan pokkaukseen, joka kääntyy pyöränkoteloon. Ei pistä silmään, mutta on fiksummin suojattu kuin mitä tehtaalta ovat tehneet.
Saatko laitettua kuvaa tänne, minkä näköinen kaari on tuolleen tehtynä. Itse olen miettinyt, että miten nuo kaaret suojaisi. Samalla kertaa jos laittaisi sitten kuralätkät eteen, niin pysyisivät kyljetkin hiukan paremmin puhtaina.
Jos kuraläppiä meinaa laittaa, niin tosiaan kannattaa muistaa laittaa jotakin pehmikettä (teippia) maalipinnan ja kuraläpän reunan väliin juurkin noihin ylempien kuvien ruosteenalkujen kohdalle.
Kuorii muuten maalit pois ajan kanssa ko. kohdasta se läppä..
Jaakko
2x 9-3 SC my07 m5 biopower stage1+, KA
9-3SS 03 HA
900 T8 Aero special type M HA/KA
ex 9000 CS my95 2,0T stage1+
ex 900 8v 4d my85 m4
ex 900i 8v 4d my88 m5
ex 900i 8v 3d automat my88
ex. 9-3 SS 03 m5 biopower stage
Auto on musta. Tämä maali on mielestäni ihan saman värinen. Levitys kapealla maalaussienellä. Tulos on mielestäni ollut ihan hyvä, vaikka en mikään maalimestari olekaan.
Renkaat mättävät kiviä sen verran lokasuojien reuniin, että fixaus vuosittain on ollut tarpeen.
Saab 9-3 SC 1.8t 2007
Ex: Saab 9-5 2.0t Wagon 2006, Saab 9-3 2.0t 2002