Kytkinpolkimen tärinä

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
Mesanche
"Koeajolla"
Viestit: 4
Liittynyt: Ma Syys 28, 2015 21:56

Kytkinpolkimen tärinä

Viesti Kirjoittaja Mesanche »

Morjesta vaan kaikille Saabisteille! 8)

Olis tässä seuraavanlaisen syyn takia isohko kysymysmerkki pään päällä leijumassa eli onko
tää nyt ihan normaalia vai ei. Koitin haulla löytää vastausta pulmaan siinä onnistumatta.

Eli kytkinpolkimessa tuntuu tärinää tasakaasulla ajettaessa, kiihdytettäessä ja normaalisti vaihdetta vaihtaessa. Tärinä on vaimea, mutta voimistuu kierroksien myötä eli seuraa kaasun antoa. Tärinän saa parhaiten esille kun painaa hieman kytkinpoljinta ajon aikana, noin about 1cm verran eli ottaa ns "väljät" pois polkimesta kuitenkaan kytkintä luistattamatta. Kaasulta kun ottaa jalan pois ja päästää moottorijarrulle vaihteen ollessa silmässä niin tärinä häviää noin 1-2s viiveellä ja ilmaantuu taas uudestaan kaasua annettaessa. Vaihde vapaalla ei polkimessa ilmene tärinöitä. Myöskään omaan korvaan ei kuulu mitään ylimääräisiä tyhjäkäynti ääniä, mitä viimeksi konepelti auki koitin kuunnella.

Ensimmäisen kerran tämän huomasin muistaakseni reilu kk sitten ja on etenevissä määrin lisääntynyt ajan myötä. Autossa on 6-pykäläinen manuaali. En omaa kokemuksia luistavasta kytkimestä, mutta tässä tuntuisi silti kytkimen pitävän eli ei luistaisi.

Saabiin laitettiin jonkun tuntemattoman softan tilalle JC softa päivitys pari kk sitten (kiitos JC, toimii kuin unelma!).

Parilta työkaverilta kyselin aiheesta ja he veikkasivat kaksoismassavauhtipyörää/kytkintä. Myös Metroauto veikkaili samaa lisäten moottorin kannakekumit mahdolliseen aiheuttajaan. Eikös tän ikäisessä saabaksessa kaksoismassa oo paikoilla?

Vaihteistosta tihkuu erittäin vähän öljyä pihalle, voiko tämä vaikuttaa tärinöihin?

Olisko täällä kellään foorumilaisella asiasta omakohtasta kokemusta tai tietoa? :roll:
Olisin erittäin kiitollinen vastauksista. Kiitos.

-Joni
9-3 2.0T XWD man -08
ex 9-3 2.0t aut -03
Vastaa Viestiin