apu,apupoika kirjoitti:Hiljeneekö/vaimeneeko ääni kun kaarrat vasemmalle?
Ei ainakaan mainittavasti hiljentynyt verrattuna siihen kun ajaa suoraan. Oikealle kaartaessa kuitenkin ääni koveni. Varasin nyt huoltoajan huomiselle, vaihto FAG:n laakerilla (Tarviketori/175€). Pyydän huoltomiestä vielä tekemään oman diagnoosin ennenkuin alkavat purkamaan autoa, niin ei tule turhaan vaihdettua...
edit: no ehdin kuitenkin vastata
Laakeri vaihdettu, jurnutus poissa. Toivottavasti noissa tehdasasenteisissa on laatueroja että ei loput kolme hajoa ihan saman kuun aikana
Edit: myös vakionopeudensäädin toimii normaalisti (ei nykytä). Lisäksi aikaisemmin kuulunut kahiseva ääni (hitaassa vauhdissa pyörittelyä ratti ääriasennossa) katosi tyystin, eli ilmeisesti laakerissa oli jo melko paljon väljää.
Viimeksi muokannut glyzer, To Huhti 02, 2015 11:22. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Viikko sitten lauantaina meni allekirjoituksen farkusta vasen etupyörän laakeri.
190tkm kesti.
Oireet alkoivat edellisenä päivänä (pe) kun ajoin pirullisen terävään sillansaumaan(ala-tikkurilasta puistolaan päin kehä3:sen yli). Jurinaa esiintyi käytännössä ainoastaa 60km/h - 80km/h välissä, kovimmillaan siinä 80km/h. Jurina ylitti ihan reilusti esim moottorin äänet. Ratin kääntelyllä eli siis painon siirrolla ei juurikaan vaikutusta ääneen.
Vanhassa laakerissa ei käsikopelolla tuntunut muuta eroa uuteen kuin ihan snadi pykällys mikä mun mielestä oli myös uudessa laakerissa
Motonetin SKF tuli rikkinäisen tilalle.
900 2.3T -95RE85, BMW 335da -07 NF Metals ,Tech Line kitka- ja lämmönhallinta pinnoiteet. esim.pakosarjat, männät, palotilat, laakerit jne.
Ja nyt huutaa TiDS:n oikea etulaakeri. Mittarissa taitaa olla 240tkm ja tietoa ei ole onko jo kerran uusittu.
Edit: 25.4
Laakeri vaihdettu ja taisi se olla alkuperäinen. Jarrulevy oli pirun lujassa ja napa oli hapettunut alumiiniin aika lujaan. Ilman prässiä ei hommasta tullut mitään. Prässätessäkin hirvitti että antautuu väärästä paikasta.
#4568 Saabit 9-3 SS 1.9TTiD -11 (130hv) +200hv/+440Nm ja 96 V4 -77
Kävin tällä viikolla kyselemässä etupyörään SKF:n laakeria Tampereen Motonetista ja AD varaosasta. Motonetissa ei ollut hyllyssä eikä kuulemma pysty tilaamaankaan. AD varaosan kaveri tsekkasi kaikki kolme tukkuriaan ja kellään ei ollut tilattavissa SKF:ää.
Noh, tilasin sitten SKF laakerin ulkomailta Rexbo car parts -kaupasta. Kustansi DHL:n toimituksella 162€.
Vasen etulaakeri vaihdettiin uuteen SKF:ään 158tkm kohdalla (kuului kihnuttavaa ääntä joka voimistui nopeuden kasvaessa) ja nyt 161tkm kohdalla tuntuisi olevan oikealla puolella samaa oiretta.
9-3 SS TiDS -08 tuned by jcarlson (180Hv/400Nm + EGR off)
Ex: Volvo S40 T4 A -02
Rexbosta tuli laakeri viikossa. SKF:n paketti ja sinetti kiinni. Laakerissa lukee FAG. Nopeasti vilkaistuna sama mitä tähän on tehtaalla laitettu. ABS-anturi VDO:n tekemä, eli alkup. sekin.
162e niin ei voi valittaa. PCS:llä satkun kalliimpi..
Saab 9-3 SC 1.8tBioPower Stage5 -09
Saab 9-3 SC 2.0T Aero XWD -10
Onko muilla kokemusta tästä pyöränlaakerista: http://www.nimark.fi/buy/FEBIBILSTEIN_23377_240/
Kesärenkaisiin vaihdon jälkeen ei kuskin puolelta kuuluva vonkuna hävinnyt (alkaa kuulumaan noin kuudenkympin vauhdissa) ja tulin tulokseen että pyöränlaakeri ääntää. Kuuluu suoraan ajaessa ja voimistuu jos kaartaa oikealle. Kyseessä vuoden -03 1.8tA ja mittarissa n.235 tkm ja ilmeisesti alkuperäiset laakerit paikallaan.
Erityisesti kiinnostaa se, toimiiko vakkari tuolla laakerilla (lähinnä viittaan ABS-anturiin), kun esimerkiksi Motonetin halvempaa laakeria on parjattu siitä, että vakkari alkaa nypttämään.
Jos vaan kuvista näkisi vähän tarkemmin... kunhan ABS anturi olisi VDO:n tekele. Voi hyvinkin olla FAG:in napa. Onhan tuolla myös FAG omana vaihtoehtonaan. Semmosia on tullut laitettua 2 kpl ja jos ei ole hengen hätä, niin kannattaa selata vielä ebay-tarjontakin.
Itsellä tosiaan laakeri (tarvike) itsessään meni sököksi vuodessa, ABS kehä puolessa vuodessa. ABS-kehän toiminnassa ei ennen täydellistä toimimattomuutta ollut ongelmia. ABS-kehän valmistaja tuntematon, laakeri muistaakseni CSP.
On se sellainen homma vaihtaa, vaikkakin nyt menee jo aika nopeasti, että en lähtisi säästämään 50 euroa, vaan tilaisin suoraan kunnollisen.
Saab 9-3 SC 1.8tBioPower Stage5 -09
Saab 9-3 SC 2.0T Aero XWD -10