9-3SC Ei käynnisty (Kampiakselin asentotunnistin)
Re: 9-3SC Ei käynnisty
Asentotunnistin vaihdettu ja siellähän se vika oli. Bosch:n anturi oli paikoillaan ja samanlainen sinne menikin. Tämä ei ole ilmeisesti alkuperäinen osa?? Ainakaan hinnasta päätellen.
Ex: Saab 9-3 2,0t -07
Eikä vieläkään terve.
Eikä vieläkään terve.
Re: 9-3SC Ei käynnisty
Hyvä näin, kun taas kunnossa.
Tässä oli jälleen kerran hyvä esimerkki siitä, että kampiakselin asentoanturi voi olla viallinen, vaikka jotkut tekijät eivät siihen viittaisikaan. Mitään vikakoodiakaan siitä ei aina tule.
Oikeastaan ne asiat, että pyörimistieto kyllä tulee, mutta suuttimet eivät aukea ja sytkä puuttuu, pitäisi viitata siihen, että kampuran asentotieto puutuu tai on epäselvä.
Oskilloskooppimittaus asentoanturilta paljastaisi tämän seikan.
Kokemus on pitkälti tietyillä oireilla auttanut tämän vian paikallistamisessa juuri tähän anturiin.
Tässä oli jälleen kerran hyvä esimerkki siitä, että kampiakselin asentoanturi voi olla viallinen, vaikka jotkut tekijät eivät siihen viittaisikaan. Mitään vikakoodiakaan siitä ei aina tule.
Oikeastaan ne asiat, että pyörimistieto kyllä tulee, mutta suuttimet eivät aukea ja sytkä puuttuu, pitäisi viitata siihen, että kampuran asentotieto puutuu tai on epäselvä.
Oskilloskooppimittaus asentoanturilta paljastaisi tämän seikan.
Kokemus on pitkälti tietyillä oireilla auttanut tämän vian paikallistamisessa juuri tähän anturiin.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: 9-3SC Ei käynnisty (Kampiakselin asentotunnistin)
Tervehdys,
Aiheesta jatkaen, omassa TTiD:ssä samanlaisia käynnistysongelmia ollut pitkin syksyä. (startti pyörittää normisti, mutta ei ole lyö tulille). Hetken kun odottelee niin taas lähtee kuin palmun alta (ei anna mitään hälyjä SIDiin eikä jätä vikakoodeja ainakaan muistiin).
Yleisimmin vika ilmeni puolilämpöisestä käynnistettäessä eli uudelleen startatessa 10 minsaa ajon jälkeen tai jos autoa oli eberillä esilämmitetty esim. aamuisin.
Kampiakselin asentoanturi autoon jo vaihdettiinkin ja vika näytti sillä korjaantuneen, mutta "ylllättäen" muutama viikko anturin vaihdosta teki jälleen samat temput ja tällä kertaa jopa "kylmälle" koneelle eli yön yli +8 asteessa seisoneena. Sitten vartin päästä kokeilemaan uudestaan ja sittempä lähtikin taas käyntiin.
Näin pakkasten myötä vika onkin sitten poistunut joten omien kokemusten mukaan sateinen +4...+8 keli on paras sää saada vika esiintymään.
Mites nokka-akselin asentoanturi, ilmeisesti käytetään samantyyppistä hall-anturia siinä? Voinee ilmeisesti aiheuttaa samantyyppisiä oireita?
Aiheesta jatkaen, omassa TTiD:ssä samanlaisia käynnistysongelmia ollut pitkin syksyä. (startti pyörittää normisti, mutta ei ole lyö tulille). Hetken kun odottelee niin taas lähtee kuin palmun alta (ei anna mitään hälyjä SIDiin eikä jätä vikakoodeja ainakaan muistiin).
Yleisimmin vika ilmeni puolilämpöisestä käynnistettäessä eli uudelleen startatessa 10 minsaa ajon jälkeen tai jos autoa oli eberillä esilämmitetty esim. aamuisin.
Kampiakselin asentoanturi autoon jo vaihdettiinkin ja vika näytti sillä korjaantuneen, mutta "ylllättäen" muutama viikko anturin vaihdosta teki jälleen samat temput ja tällä kertaa jopa "kylmälle" koneelle eli yön yli +8 asteessa seisoneena. Sitten vartin päästä kokeilemaan uudestaan ja sittempä lähtikin taas käyntiin.
Näin pakkasten myötä vika onkin sitten poistunut joten omien kokemusten mukaan sateinen +4...+8 keli on paras sää saada vika esiintymään.
Mites nokka-akselin asentoanturi, ilmeisesti käytetään samantyyppistä hall-anturia siinä? Voinee ilmeisesti aiheuttaa samantyyppisiä oireita?
NG 9-5 Vector Tid A6
Ex: NG 9-5 Vector Tid A6
Ex: Saab 9-3 SC Aero TTiD
Ex: NG 9-5 Vector Tid A6
Ex: Saab 9-3 SC Aero TTiD
Re: 9-3SC Ei käynnisty
On se kumma kun vuosikymmenestä toiseen sama vika vaan jatkaa elämistään. Aikaisimmisista ei siis ole opittu yhtään mitään. Kehitys ei siis ole kehittynyt.petrisa kirjoitti: Kokemus on pitkälti tietyillä oireilla auttanut tämän vian paikallistamisessa juuri tähän anturiin.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Re: 9-3SC Ei käynnisty (Kampiakselin asentotunnistin)
Anturi "vanhenee" iän ja käytön myötä. Se ei siten tuota enää samalla tavalla yhtä hyvää signaalia.
Myös tuon nokka-akselin asentoanturin vika ilmenee samallaisina ongelmina kuin kampiakselin anturin vika.
Myös tuon nokka-akselin asentoanturin vika ilmenee samallaisina ongelmina kuin kampiakselin anturin vika.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: 9-3SC Ei käynnisty (Kampiakselin asentotunnistin)
Lisätään sen verran vielä, että kampiakselin anturi ei ole hall-anturi vaan induktiivi-anturi.
Kampiakselin anturissa on vain kaksi johdinta ja sen toiminta perustuu magneettivuon muutokseen ja siitä saatavaan jännitteeseen (vaihtojännitesignaali). Magneettisauvan ympärillä on käämi ja magneettivuon muutos, jonka tekee kampiakselin reikälevy, indusoi käämiin jännitteen. Mikäli magneettivuo ei muutu, ei synny myöskään jännitettä.
Hall-anturissa on sitävastoin kolme (tai neljä) johdinta, koska se tarvitsee käyttöjännitteen ulkopuolisesta lähteestä. Kolmas (tai myös neljäs) johdin on signaalijohdin. Hall anturi antaa jännitettä (signaalia), joka on verrannollinen magneettivuon voimakkuuteen ja suuntaan. Hall-anturilla voidaan siis mitata magneettivuon suunta ja voimakkuus, vaikka niissä ei tapahdu muutosta (stabiili tila).
Toisin sanoen molemmat mittaavat autossa vähän samantyyppistä asiaa, mutta eivät kuitenkaan ole samanlaisia.
Hall-anturia käytetään autossa useissa eri paikoissa esim. mittaamaan penkin etäisyys, jotta osataan laukaista airbag oikealla tavalla tai tunnistamaan jarrupolkimen painallussyvyys ja nopeus, jota abs/esp/bas osaa toimia oikein.
Kampiakselin anturissa on vain kaksi johdinta ja sen toiminta perustuu magneettivuon muutokseen ja siitä saatavaan jännitteeseen (vaihtojännitesignaali). Magneettisauvan ympärillä on käämi ja magneettivuon muutos, jonka tekee kampiakselin reikälevy, indusoi käämiin jännitteen. Mikäli magneettivuo ei muutu, ei synny myöskään jännitettä.
Hall-anturissa on sitävastoin kolme (tai neljä) johdinta, koska se tarvitsee käyttöjännitteen ulkopuolisesta lähteestä. Kolmas (tai myös neljäs) johdin on signaalijohdin. Hall anturi antaa jännitettä (signaalia), joka on verrannollinen magneettivuon voimakkuuteen ja suuntaan. Hall-anturilla voidaan siis mitata magneettivuon suunta ja voimakkuus, vaikka niissä ei tapahdu muutosta (stabiili tila).
Toisin sanoen molemmat mittaavat autossa vähän samantyyppistä asiaa, mutta eivät kuitenkaan ole samanlaisia.
Hall-anturia käytetään autossa useissa eri paikoissa esim. mittaamaan penkin etäisyys, jotta osataan laukaista airbag oikealla tavalla tai tunnistamaan jarrupolkimen painallussyvyys ja nopeus, jota abs/esp/bas osaa toimia oikein.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: 9-3SC Ei käynnisty (Kampiakselin asentotunnistin)
70e maksoi kampiakselin asentotunnistin -04 SS:ään ja vaihto oli aika helppo homma, kunhan auton alle pääsi. Vika ilmeni siis sillon, kun olin juuri ostanut auton ja paluu matkalla sammui auto. Aina kun kone vähän jäähty, niin lähti käyntiin. Lämpimänä ei sitten millään.
Saab 9-3 SS Aero -04
Re: 9-3SC Ei käynnisty (Kampiakselin asentotunnistin)
Ja taas mennään...
Eli tulipahan se nokka-akselin asentoanturikin TTiD:hen vaihdettua WISsin ohjeiden mukaisesti, mutta muutaman hyvän päivän jälkeen heitti vaihteeksi samat temput eli vasta 10:llä peräkkäisellä yrityksellä käynnistyi.
Pajallakaan eivät oikein mitään muuta näiden antureiden lisäksi keksineet, kun ei vikakoodeja kerran ilmene/löydy
Eli nyt on molemmat (kampi+nokka) anturit vaihdettu, mutta edelleen pragaa, joten onko lisää ideoita mistä vikaa kannattaisi lähteä seuraavaksi hakemaan?
Eli tulipahan se nokka-akselin asentoanturikin TTiD:hen vaihdettua WISsin ohjeiden mukaisesti, mutta muutaman hyvän päivän jälkeen heitti vaihteeksi samat temput eli vasta 10:llä peräkkäisellä yrityksellä käynnistyi.
Pajallakaan eivät oikein mitään muuta näiden antureiden lisäksi keksineet, kun ei vikakoodeja kerran ilmene/löydy
Eli nyt on molemmat (kampi+nokka) anturit vaihdettu, mutta edelleen pragaa, joten onko lisää ideoita mistä vikaa kannattaisi lähteä seuraavaksi hakemaan?
NG 9-5 Vector Tid A6
Ex: NG 9-5 Vector Tid A6
Ex: Saab 9-3 SC Aero TTiD
Ex: NG 9-5 Vector Tid A6
Ex: Saab 9-3 SC Aero TTiD
Re: 9-3SC Ei käynnisty (Kampiakselin asentotunnistin)
Jatkan aihetta:
Nyyt on muutaman kerran käynyt tosi huonosti kone kun on vähän matkaa ajanut ja auto on tyhjäkäynnillä. Hävisi sillä kun käytin virrat pois. Rynkytti ja täristi, mutta ei sammut tms. Lähti käyntiin ihan normaalisti. Luen illalla vikakoodit ja katson milloin viimeinen DPF-regenerointi on tehty.
Omat arvaukset: Kampiakselin asentotunnistin tai DPF-regenerointi on ollut käynnissä.
Nyyt on muutaman kerran käynyt tosi huonosti kone kun on vähän matkaa ajanut ja auto on tyhjäkäynnillä. Hävisi sillä kun käytin virrat pois. Rynkytti ja täristi, mutta ei sammut tms. Lähti käyntiin ihan normaalisti. Luen illalla vikakoodit ja katson milloin viimeinen DPF-regenerointi on tehty.
Omat arvaukset: Kampiakselin asentotunnistin tai DPF-regenerointi on ollut käynnissä.
Saab 9-3 1.9 Tid SC vm. 2008
-
- "Ruisku"
- Viestit: 105
- Liittynyt: To Touko 12, 2011 23:10
- Paikkakunta: Oulu
Re: 9-3SC Ei käynnisty (Kampiakselin asentotunnistin)
Onkohan mulla dieselissä sama ongelma? Joutuu sahaamaan käyntiin 10-20sekuntii sit vasta lyö tulille... Vai lähteekö nää vaan niin huonosti käyntiin? Lämpimänä kyllä lähtee hyvin tulille.
Nykyinen kulkine:Subaru Legacy 2.5cng
Re: 9-3SC Ei käynnisty (Kampiakselin asentotunnistin)
2008 1.8t 205tkm, täysin samat oireet kuin ketjun aloittajalla. Pyörittää hyvin, kierroslukumittarin neula nousee ja akku ok indikaattorin mukaan. Ei kuitenkaan käynnistynyt aamulla, keula auringon suuntaan ja muutaman tunnin oli jo lämmittänyt. Täytyy kokeilla vielä illalla uudestaan, mutta kysellään nyt jo valmiiksi, että saako tuota Bosch anturia halvemmalla jostain kuin ooppelikaupasta (n.110€) ?
EX: ]9-5 Aero Combi, 93SC 1.8t 2008 243tkm, 9-3 2.0T SE 1998 264tkm, 9000 CSE 2.3i 1994 300tkm
Re: 9-3SC Ei käynnisty (Kampiakselin asentotunnistin)
Vantaan magneetista muistaakseni maksoin about 60-70€ Bosch anturista vuoden vaihteessa. Pari kymppiä säästää kun pyytää opelin logolla varustetun paketin, osahan on täsmälleen sama..
2x 9-3 SC my07 m5 biopower stage1+, KA
9-3SS 03 HA
900 T8 Aero special type M HA/KA
ex 9000 CS my95 2,0T stage1+
ex 900 8v 4d my85 m4
ex 900i 8v 4d my88 m5
ex 900i 8v 3d automat my88
ex. 9-3 SS 03 m5 biopower stage
9-3SS 03 HA
900 T8 Aero special type M HA/KA
ex 9000 CS my95 2,0T stage1+
ex 900 8v 4d my85 m4
ex 900i 8v 4d my88 m5
ex 900i 8v 3d automat my88
ex. 9-3 SS 03 m5 biopower stage
Re: 9-3SC Ei käynnisty (Kampiakselin asentotunnistin)
Bosch osahan tuo on, joten tätä kautta katsoin lähimmän korjaamon ja tilasin sinne (72€). Tällä kertaa vika ei ollut kyseisessä anturissa vaan johtosarjassa.
http://www.boschcarservice.fi/
http://www.boschcarservice.fi/
EX: ]9-5 Aero Combi, 93SC 1.8t 2008 243tkm, 9-3 2.0T SE 1998 264tkm, 9000 CSE 2.3i 1994 300tkm
Re: 9-3SC Ei käynnisty (Kampiakselin asentotunnistin)
Nostetaan vanhaa. Ajoin 60 km huoletta. Stoppasin ja sammutin. Vähän ajan päästä vielä lämpimällä koneella liikkeelle. Nuhainen kulku kunnes sammuu ajosta. 9-3 1.8t 2006 kyseessä. Auto nyt korjaamon pihassa ja uusi bensapumppu odottelee takapenkillä. Toivottavasti sillä korjaantuu. Tarkoitus oli tänä kesänä tuo vaihdattaa joka tapauksessa, joten nyt sitten. Seuraava paikka ilmeisesti kampiakselin asentoanturi, jos ongelma jatkuu. Vikakoodeja ei noihin liittyen Techillä löytynyt. Ongelmia ei tähän asti ole ollut minkäänlaisia huonoon käyntiin viittaavia.
9-3 SC 1.8t Vector MY06 "jc edition" & V6 Aero look-a-like
Re: 9-3SC Ei käynnisty (Kampiakselin asentotunnistin)
Itellä meni reilu kuukausi sitten vm -04 1.8t SS bensapumppu sököksi. Ajettu 230tkm ei oireillu aikasemmin mitenkään mutta valoissa sitten sammu eikä käynnistyny. Korjaaja sano, että yleensä tossa 180tkm kohdilla noi alkuperäset pumput rupeaa yleensä kiukuttelemaan.