9-3 Aero -03 toisioilmajärjestelmä

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5266
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: 9-3 Aero -03 toisioilmajärjestelmä

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

petrisa kirjoitti:Sekin on vielä jännä juttu, että tuo systeemi on muistaakseni vain -03 mallisissa automaateissa.
Ja loppupäässä käytössä myös mm. xwd:ssä. Tällä kertaa paineanturin kanssa. Alkupään tuotteissa paineanturia ei ole.
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
pullakuski
Matalapaineturbo
Viestit: 186
Liittynyt: Ke Marras 21, 2012 20:23
Paikkakunta: Vantaa

Re: 9-3 Aero -03 toisioilmajärjestelmä

Viesti Kirjoittaja pullakuski »

Omassa manuaali aerossa on myös k.o. systeemi. Softattu pois käytöstä ja kolme kertaa leimattu sen jälkeen ilman ongelmia.

Sent from my A3 using fingers
9-3 ss Aero FF -03
#5802
laulahest
"Kaasari"
Viestit: 8
Liittynyt: To Loka 08, 2015 16:07
Paikkakunta: Lahti

Re: 9-3 Aero -03 toisioilmajärjestelmä

Viesti Kirjoittaja laulahest »

Minunkin kulkinetta vaivaa tuo toisioilmapumppu. Jollakulla oli ohjeita tuon kytkemiseen pois ilman softaamista, jos näitä voi saada yv:nä niin olisin hyvin kiitollinen. Katsastuksessa tuohon puuttuivat tänään ja hylsy tuli.
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4648
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: 9-3 Aero -03 toisioilmajärjestelmä

Viesti Kirjoittaja petrisa »

^ Laitoin yksityisviestiä.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
saab!!
"Kaasari"
Viestit: 10
Liittynyt: Ke Huhti 13, 2016 21:37
Paikkakunta: Turku

Re: 9-3 Aero -03 toisioilmajärjestelmä

Viesti Kirjoittaja saab!! »

Päivitystä viestiketjun aloittajalta. Yritin tehdä petrisan ohjeiden mukaan ohituksen, mutta ilmeisesti perseelleen meni. OBD-testauksessa edelleen viat "katalysaattori (ecu id 232)" ja "toisioilmajärjestelmä (ecu id 232") hylätty. Yritin olla huolellinen liitoksissa, muttei toki mahdotonta, että joku meni pieleen. Vastuksen kytkin ryöstämällä signaalijohdosta uuden releen napaan 87 (normal open?). Toisen signaalijohdon katkaisin ja lambdalle menevän johdon kytkin releen napaan 87a (normal connect?). Katkaistun signaalijohdon eculle päin menevän johdon kytkin napaan 30 (com?). Uuteen releeseen maa napaan 85. Heräte napaan 86 SAI-pumpun navasta 87. Meniköhän kytkennät oikein?

OBD-testaus kertoi muistakin ongelmista mm. "P0101 ilmavirtaus anturipiiri, alue/suoritus ongelma katkonainen" ja "P0300 sytytyshäiriö useammassa sylinterissä jatkuva". Ja varmaan CIMiin liittyviä useita ongelmia. Rattilukko-ongelmaa ja ESP-ongelmaa tulee näyttöön useasti.

Moottorin häiriövalo palaa nyt jatkuvasti. Välillä, jähinnä kylmänä, ei tunnu juurikaan vaikuttavan kulkuun. Välillä taas autolla on tuskaa päästä edes liikkeelle. Ykkös ja kakkosvaihteella ei tahdo ottaa kierroksia millään.

Mikäs nyt neuvoksi? Itsellä ei tietämys riitä. Jos joku kyvykkäämpi viitsisi vilkaista testauslappuja, lähetän mielelläni ihmeteltäväksi!
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4648
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: 9-3 Aero -03 toisioilmajärjestelmä

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Kertomallani tavalla tekemällä ei tule ongelmia. En nyt lukenut niin tarkkaan tuota yllä olevaa selostusta, mutta pieleen on jossain mennyt.

Luultavasti nyt lamda on jäänyt kytkeytymättä eculle kokonaan. Tuossa kytkennässä pitää olla tarkkana. Releestä se nasta joka on nk. com tulee olla kytketty eculle päin. En muista mikä numero se on, olisiko ollut 30. Sitten nuo loput 87 ja 87a, jotka eivät saa olla eculle päin menevässä johdossa.

Kun sähköalan henkilö lukee viestini niin pitäisi jo siitä ymmärtää ja hahmottaa miten kytkentä tehdään. Jos ei itse käsitä mitä on tekemässä ei kannata tehdä ollenkaan.

ps. Jollekin tämän palstan jäsenelle piirsin tuon sähkökytkennän ja lähetin hänelle, jotta menisi varmasti oikein. En vaan muista enää kenelle, kun siitä on aikaa vuosia. Kyseistä kuvaa ei ole minulla itsellä missään tallessa (tai onhan se omassa päässä :D ).
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
saab!!
"Kaasari"
Viestit: 10
Liittynyt: Ke Huhti 13, 2016 21:37
Paikkakunta: Turku

Re: 9-3 Aero -03 toisioilmajärjestelmä

Viesti Kirjoittaja saab!! »

Viimeinen kuitti osu ja uppo. En todellakaan ole sähköalan ihminen. Siksi kysyn. Köyhän kun on pakko koittaa itse, eikä kiesiä viitsi viedä liikkeeseenkään, kun ei edes tiedä, mitä kysyä ja korjata. Mutta asiaan, ihmettelen kytkentöjä lisää kaverin kanssa, joka sähkön kulusta jotain ymmärtääkin. Toivon, että liitokseni ovat pitävät, että olen kytkenyt johtoja releen napoihin väärin. Johtoja on kivampi vaihtaa releen navoista kuin lähteä hakemaan huonoa liitosta:-) Epäilemättä systeemisi on toimiva!

Edelleen, jos joku osaaja viitsisi vilkaista OBD-tuloksiani, kiittäisin ja kumartaisin syvästi!
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5266
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: 9-3 Aero -03 toisioilmajärjestelmä

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

Huoh, sähköranetukset vs. softasta yks täppä pois.. :/
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4648
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: 9-3 Aero -03 toisioilmajärjestelmä

Viesti Kirjoittaja petrisa »

^ Ei siinä mitään "huokailemista" pitäisi olla.
Tuo "täppä" vaatii laitteistoa, jotta sen saa softasta pois. Ihan joka paikkakunnalla taas tätä mahdollisuutta ei ole, eikä aina kovin lähelläkään.
Voisin heittää vastineen:
Ajanko edestakaisin esim. 400 km "täppääjän" luo vs. teen/teetätän kaverilla parin euron ja 15 min helpohkon homman.
Itse valitsisin vain moisen kiusankappaleen (SAI) takia jälkimmäisen. Eli mikäli tavoitteena on vain poistaa ko. ongelma päiväjärjestyksestä, niin aivan turhaa alkaa "softailemaan". Tuon pikku homman tekee yhtä helposti.

Saab!!:lle:
En usko liitosten heikkouteen vaan jonkin moiseen kytkentävirheeseen. Tuo ei ole mitenkään vaikea kytkentä, mutta lähettämäni yksityisviesti kannattaa lukea huolella ja ajatuksen kanssa. Siitä syystä, kun kuvaa ei ole. Sähköalan henkilön kyllä pitäisi tuosta ymmärtää ja myös niiden, jotka ovat jonkin verran sähkökytkentöjen kanssa puuhastelleet.

Kyseessä on toimiva kytkentä, olkoonkin sitten vaikka "ranetus" jonkun mielestä. Aina pitää muistaa tehdä huolella ja hyvää asennustapaa käyttäen, jolloin "ranetustakin" voi kutsua kytkentämuutokseksi :) .
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
saab!!
"Kaasari"
Viestit: 10
Liittynyt: Ke Huhti 13, 2016 21:37
Paikkakunta: Turku

Re: 9-3 Aero -03 toisioilmajärjestelmä

Viesti Kirjoittaja saab!! »

Sähkönkulusta tietämätön ihmetteli omia piirustuksiaan, ja tuli tulokseen, että koittaa kääntää 87:n ja 87a:aan keskenään. Seuraavaksi yritän ihmetellä herätevirtaa, Onko se oikeesta nastasta. Ihan tosi, ei se niin helppoa kaikille ole vaikka tosissaan koittaa miettiä..

Tää on varmasti hyvä patentti, kytkennät vaan kohilleen.
karg
"Hölösuu"
Viestit: 3835
Liittynyt: La Touko 10, 2003 06:57
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: 9-3 Aero -03 toisioilmajärjestelmä

Viesti Kirjoittaja karg »

Kun nasta 85 on maassa ja nastaan 86 syötetään +12V, relen nasta 30 johtaa 87:aan. Ilman 86:n jännitettä rele johtaa nastasta 30 nastaan 87a. petrisa:n kytkentäkaaviota en ole nähnyt, mutta luulisin, että releen toiminta kannattaa kummiskin selvittää itselleen. Sitten kytkennät on varmaan aika helppo toteuttaa oikein.
saab!!
"Kaasari"
Viestit: 10
Liittynyt: Ke Huhti 13, 2016 21:37
Paikkakunta: Turku

Re: 9-3 Aero -03 toisioilmajärjestelmä

Viesti Kirjoittaja saab!! »

Nyt on sähköntaitaja tehnyt kytkentäkaavion ja samanlainen oli allekirjoittaneella. Voisko olla käynyt niin, että pumpun rele on pimiä. Sopis kuvioon oma tuurini tuntien :D Mittailtiin ja siltä hiukan haiskahtaa.
supersaab
"Viggen"
Viestit: 531
Liittynyt: Ma Heinä 15, 2013 21:02
Paikkakunta: Kuopio

Re: 9-3 Aero -03 toisioilmajärjestelmä

Viesti Kirjoittaja supersaab »

Ei nykyään kummoista laitteistoa tarvitse, että saa uuden softan sisään.
10€ ELM327 mokkula ja tietokone... :oops:
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4648
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: 9-3 Aero -03 toisioilmajärjestelmä

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Macbookillakin siis onnistuu...
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4648
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: 9-3 Aero -03 toisioilmajärjestelmä

Viesti Kirjoittaja petrisa »

... jatkan...
Ainakin tuolla "trionic tuninng" -sivustoilla näytti lukevan, että toimii win xp, -7 ja -8 järjestelmissä.
Enpä tiedä miten sen saisi macissä toimimaan mikäli kannettavana sellainen olisi?
Entäpä ellei ole kannettavaa tietokonetta ollenkaan, on vain tabletteja kannettavina.
Sitten varmaan rahdataan pöytäkone auton luo. Ai niin, jos onkin pöytäkone iMac. Onko taas ongelma?

Joten kuten edellä mainitiin, ei ole kuitenkaan kummoinen homma. Ostetaan 10 euron "palikka" ja samalla läppäri juuri tätä SAI ongelmaa varten :wink: . Ja homma hoituu kätevästi :lol: .

Vai pitäisikö sittenkin ko. ongelmaa varten vaikka harkita uudelleen tuota kytkentämuutosta :roll: .
Ehkä yksi vastus (resistanssi) ja rele (vaihtokoskettimilla) on halvempi tapa. Niin, ja helpompikin.
Tosin jonkun kaverin apua voi tarvita, jos ei itse ihan kytkentähommaa saa tehtyä.
Mutta ... mistä löytää juuri tuo oikean kokoinen vastus :cry: .

Ääh, menee vaikeaksi :!: .
Kannataako sittenkin viedä korjaamolle ja laitattaa siellä auto kuntoon. Maksaahan se, mutta eihän se tunnu kuin "vähissä rahoissa" 8) .
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Vastaa Viestiin