Eli tällaiseen ongelmaan olisiko neuvoja?
Auto on -09 9-3 Aero BP 2,0t automaatilla, mittarissa 188tkm. Huollettu kirjan mukaan liikkessä joka 15tkm. Kaasuläppäkotelo vaihdettiin 90tkm paikeilla, muuten ei ole tarvinnut mitään remontteja tehdä. Luottavuudeltaan aivan unelma auto tähän mennessä!
Talven aikana alkoi ilmenemään satunnaista pientä nykimistä ja kaasun heittelyä maantieajossa vaikka vakionopeussäädin oli päällä. Useimmiten tämä ongelma ilmeni kunnon pakkaskeleillä. Nyt kevään aikana ongelma on pahentunut ja varsinkin kylmänä kaasun käyttäytyminen on hankala. Risteyksestä lähteminen on jännää kun ei tiedä että lähteköö sieltä 20 vai kaikki 200 ponia liikkeelle yhtä aikaa. Puolikaasulla kiihdyttäminen on seilaamista eli ei tiedä mennäänkö vai ei. Tasakaasulla ajaessa turbomittarissa ilmenee pientä heilumista. Kovemilla kierroksilla kun vähän löysää kaasua niin vaihdot tapahtuvat erittäin nykivästi ja epämukavasti. Olen myös huomannut että tyhjäkäynti ei ole ihan tasaista vaan pieniä katkoksia on havaittavissa.
Mitään check engineä tai muuta vikavaloa ei ole vielä ilmestynyt koetauluun.
Kaasuläppäkotelo vaihdettiin noin 100tkm sitten, joko se on taas finaalissa? Viime kerralla se antoi kuitenkin check enginen ja meni limp home moodiin.
Aero nykii ja seilaa
Re: Aero nykii ja seilaa
Tuliko tähän ongelmaan selvyyttä?
Re: Aero nykii ja seilaa
Luultavasti kaasuläppäkotelo taas finaalissa. Heitti tänään ensimmäistä kertaa limp home moodin päälle. Sammutin ja käynnistin uudelleen ja vika hävisi tällä kertaa. Tyhjäkäynti pompottaa jo aika paljon kylmänä ja liikkuminen on tahmeaa. Ihan samat oireet kuin viime kerralla.Jzo kirjoitti:Tuliko tähän ongelmaan selvyyttä?
Ihmetyttää että eikö ne kestä 100tkm pitempää? Jotenkin vaikuttaa siltä että runsas etanolin käyttö ehkä lyhentää läppäkotelon elinikää.
-
- "Viggen"
- Viestit: 519
- Liittynyt: Pe Tammi 18, 2013 00:48
- Paikkakunta: Jyväskylä
Re: Aero nykii ja seilaa
Itsellä samaa ongelmaa 100 000 kilometriä sitten, puhdistin kaasuläppäkotelon, ottamatta sitä irti, ja nyt on menty tosiaan jo pitkän matkaa ilman ongelmia. Tosin, viime helmikuussa kovien pakkasten aikaan tuli limited performancea ihan urakalla, ja tilasin jo uuden. En ole vielä asentanut sitä tosin koska taas toimii ongelmitta.Idlewild kirjoitti:Luultavasti kaasuläppäkotelo taas finaalissa. Heitti tänään ensimmäistä kertaa limp home moodin päälle. Sammutin ja käynnistin uudelleen ja vika hävisi tällä kertaa. Tyhjäkäynti pompottaa jo aika paljon kylmänä ja liikkuminen on tahmeaa. Ihan samat oireet kuin viime kerralla.Jzo kirjoitti:Tuliko tähän ongelmaan selvyyttä?
Ihmetyttää että eikö ne kestä 100tkm pitempää? Jotenkin vaikuttaa siltä että runsas etanolin käyttö ehkä lyhentää läppäkotelon elinikää.
Saab 9-3 SC 1.8t BioPower Stage5 -09
Saab 9-3 SC 2.0T Aero XWD -10
Saab 9-3 SC 2.0T Aero XWD -10
Re: Aero nykii ja seilaa
Oliko paljonkin karstaa kertynyt sinne kun puhdistit? Kyselin joskus näitä puhdistushommia korjaamolta ja sanoivat että ei niitä pitemmän päälle paljon auta putsailla jos ne kerran on alkanut oireileen.lentäväsaabisti kirjoitti:Itsellä samaa ongelmaa 100 000 kilometriä sitten, puhdistin kaasuläppäkotelon, ottamatta sitä irti, ja nyt on menty tosiaan jo pitkän matkaa ilman ongelmia. Tosin, viime helmikuussa kovien pakkasten aikaan tuli limited performancea ihan urakalla, ja tilasin jo uuden. En ole vielä asentanut sitä tosin koska taas toimii ongelmitta.Idlewild kirjoitti:Luultavasti kaasuläppäkotelo taas finaalissa. Heitti tänään ensimmäistä kertaa limp home moodin päälle. Sammutin ja käynnistin uudelleen ja vika hävisi tällä kertaa. Tyhjäkäynti pompottaa jo aika paljon kylmänä ja liikkuminen on tahmeaa. Ihan samat oireet kuin viime kerralla.Jzo kirjoitti:Tuliko tähän ongelmaan selvyyttä?
Ihmetyttää että eikö ne kestä 100tkm pitempää? Jotenkin vaikuttaa siltä että runsas etanolin käyttö ehkä lyhentää läppäkotelon elinikää.
Re: Aero nykii ja seilaa
Yks tommonen temppuileva uudemman mallinen kaasuläppäkotelo tokeni, kun kaveri putsas sen potikkahässäkän sieltä suojakuoren alta elektroniikkasprayllä tms.
Re: Aero nykii ja seilaa
Ongelma ratkesi toistaiseksi kaasuläppäkotelon ja ilmamassamittarin puhdistamisella. Koneen tyhjäkäynti tasaantui, nykimistä ei ole enään havaittavissa ja kulutus laski noin 1-2 litraa/100km.
Pidetään peukkuja ja tarkkaillaan tilannetta edespäin.
Pidetään peukkuja ja tarkkaillaan tilannetta edespäin.