9-3 1.8t 2008 ahdot ja käynnistyvyys

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5266
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: 9-3 1.8t 2008 ahdot ja käynnistyvyys

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

Kuulostaa valitettavan tutulta.
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
siffonen
Matalapaineturbo
Viestit: 185
Liittynyt: Pe Helmi 17, 2006 13:06
Paikkakunta: Joensuu

Re: 9-3 1.8t 2008 ahdot ja käynnistyvyys

Viesti Kirjoittaja siffonen »

Mitenkäs tuo puristuspainemittaus sitten tehdään? Tulpat pois, pa-pumpun sulake ja kaasu pohjassa startataan?
Huono tulos jos tulee niin täytyy vaihtaa toisen merkkinen tilalle :( ei vaan mee jakeluun jos noin ison rempan joutuu tekemään näillä kilometreillä.
Saab 9-5 2.3t 1998
Saab 9-3ss 1.8t 2008
patu
"Hölösuu"
Viestit: 1331
Liittynyt: La Tammi 21, 2006 10:33
Paikkakunta: Lohja

Re: 9-3 1.8t 2008 ahdot ja käynnistyvyys

Viesti Kirjoittaja patu »

Käynnistysongelmat jatkuvat täälläkin vielä. Kylmänä edelleen hienosti käyntiin, mutta lämpösenä sahaa pitkään ainakin bensalla. Etanolin kanssa käynnistyy paremmin myös lämpösenä ja auto toimii muuten hyvin. Autosta mitattu puristukset ja kaikki muu mahdollinen.. Uusi etanolisofta, kampiakselin asentotunnistin uusittu, tulpat. Näin ilman suurempaa purkua on auto todettu toimivaksi.
9-3SS 1.8t Vector Biopower M6 vm-10 (aito, oikea ja sporttisempi tehdas Biopower tehopäivityksellä)
9-3SC 1.8t Linear Business pro M5 -08 (softapäivitetty Biopower perheen kuljettamiseen)
siffonen
Matalapaineturbo
Viestit: 185
Liittynyt: Pe Helmi 17, 2006 13:06
Paikkakunta: Joensuu

Re: 9-3 1.8t 2008 ahdot ja käynnistyvyys

Viesti Kirjoittaja siffonen »

Tänään olisi tarkoitus mitata puristuspaineet. Mitä niiden pitäisi olla? Toki huomaa jos on joku heikompi.

Onko olemassa sitten korjaus joka kestää pidempään kuin 20tkm, parempia venttiileitä jne?
Saab 9-5 2.3t 1998
Saab 9-3ss 1.8t 2008
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5266
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: 9-3 1.8t 2008 ahdot ja käynnistyvyys

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

Kyllä sen huomaa, missä pytyissä on heikommat puristuspaineet jos on. Taisin tuolla jo aiemmin mainita muistikuvan mitatuista, terveissä reilusti yli kympissä ja hiljasemmissa alle 7.

Biopower-moottoreissa on venttiilit rosteria tms.

Tuossa englanniksi tarinaa noista kuluvista venttiileistä. http://www.saabcentral.com/forums/showt ... p?t=329066

-Sami
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: 9-3 1.8t 2008 ahdot ja käynnistyvyys

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Threadin perusteella GM vaihtoi 07-> imuventtiilien alihankkijaa, joka toimitti liian pehmeitä venttiileitä jotka kuluu nopeasti pilalle. Biopowereissa on eri imuvenat joissa ei ole laatuprobleemaa. Ilmeisesti niitä huonoja imuvenoja oli loppuun asti käytössä kaikissa B207 moottoreissa 07-11 ja jopa A20NFT moottoreissa NG9-5:ssä sekä aivan loppupään 9-3:ssa.

Pysyvä korjaus varmaan tulee laittamalla Biopowerin imuvenat, riski lienee suuri että kaikki tavalliset 07-> imuvenat markkinoilla on samaa laadutonta kamaa.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
siffonen
Matalapaineturbo
Viestit: 185
Liittynyt: Pe Helmi 17, 2006 13:06
Paikkakunta: Joensuu

Re: 9-3 1.8t 2008 ahdot ja käynnistyvyys

Viesti Kirjoittaja siffonen »

Täytyy tehdä tuo testi ja sitten tuumailla mitä tehdä auton kanssa.
Biopowerin venat täytyy laittaa jos korjaamaan ryhdytään.

Löytyykös täältä osaavaa joka tekisi mahdollisen rempan, vai vienkö osaavalle nyrkkipajalle.
Saab 9-5 2.3t 1998
Saab 9-3ss 1.8t 2008
siffonen
Matalapaineturbo
Viestit: 185
Liittynyt: Pe Helmi 17, 2006 13:06
Paikkakunta: Joensuu

Re: 9-3 1.8t 2008 ahdot ja käynnistyvyys

Viesti Kirjoittaja siffonen »

Testi suoritettu kylmällä koneella (yön yli seisonut) ja tulokset:

1: 14.5
2: 14.5
3: 14.5
4: n.14

bensapumpun releen otin pois ja starttaukset kaasu pohjassa.
Auto takaisin läjään ja testikäynnistys niin käynnisty helvetin hyvin, ei oo ikinä käynnistyny niin hyvin.
Tulpista 2kpl haisi bensalle ennen testiä.
Uusilla tarvikepuolilla kokeiltu ennen testiä ja samalla tavalla käyttäyty.
Saab 9-5 2.3t 1998
Saab 9-3ss 1.8t 2008
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5266
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: 9-3 1.8t 2008 ahdot ja käynnistyvyys

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

Onkos tulpat olleet tarpeeksi kireällä? Niissä kun on se litistyvä tiiviste, niin aika monesti olen jo kohdannut kolkin, jossa on ollut tulpat sormin irrotettavissa, kun ei ole alunperinkään kiritty loppuun asti, vaan mutu-kireyteen. :)
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
siffonen
Matalapaineturbo
Viestit: 185
Liittynyt: Pe Helmi 17, 2006 13:06
Paikkakunta: Joensuu

Re: 9-3 1.8t 2008 ahdot ja käynnistyvyys

Viesti Kirjoittaja siffonen »

Tobbana kirjoitti:Onkos tulpat olleet tarpeeksi kireällä? Niissä kun on se litistyvä tiiviste, niin aika monesti olen jo kohdannut kolkin, jossa on ollut tulpat sormin irrotettavissa, kun ei ole alunperinkään kiritty loppuun asti, vaan mutu-kireyteen. :)
Merkkiliikkeen jäljiltä olivat omasta mielestä liian löysällä, laitoin itse tiukemmalle.
Momenttiavain olisi käytettävissä, mikä lienee oikea momentti.
Saab 9-5 2.3t 1998
Saab 9-3ss 1.8t 2008
Nypa
"Viggen"
Viestit: 515
Liittynyt: To Tammi 13, 2011 17:20
Paikkakunta: Turku

Re: 9-3 1.8t 2008 ahdot ja käynnistyvyys

Viesti Kirjoittaja Nypa »

Momentti taitaa olla 28 Nm.
9-3 SC 1.8t Vector MY06 "jc edition" & V6 Aero look-a-like
siffonen
Matalapaineturbo
Viestit: 185
Liittynyt: Pe Helmi 17, 2006 13:06
Paikkakunta: Joensuu

Re: 9-3 1.8t 2008 ahdot ja käynnistyvyys

Viesti Kirjoittaja siffonen »

Tulppien kireys tuli tarkistettua ja olivat ok.
Onko näissä ollut polttoainepuolen onkelmia jotka vois vastaavat oireet aiheuttaa?

Painetestin jälkeen lähti käyntiin niinkuin pitää, bensapumpun rele oli poissa, voisko joku suutin vaikka falskata liikaa tavaraa?
Saab 9-5 2.3t 1998
Saab 9-3ss 1.8t 2008
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5266
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: 9-3 1.8t 2008 ahdot ja käynnistyvyys

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

Voisi. Vuotavia suuttimiakin nähty. Omassakin. :)
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4585
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: 9-3 1.8t 2008 ahdot ja käynnistyvyys

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Lisäksi polttoaineen paineensäätimiä on vaihdettu näihin T8 koneisiin selvästi enemmän kuin vanhempiin.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
patu
"Hölösuu"
Viestit: 1331
Liittynyt: La Tammi 21, 2006 10:33
Paikkakunta: Lohja

Re: 9-3 1.8t 2008 ahdot ja käynnistyvyys

Viesti Kirjoittaja patu »

siffonen kirjoitti:Tulppien kireys tuli tarkistettua ja olivat ok.
Onko näissä ollut polttoainepuolen onkelmia jotka vois vastaavat oireet aiheuttaa?

Painetestin jälkeen lähti käyntiin niinkuin pitää, bensapumpun rele oli poissa, voisko joku suutin vaikka falskata liikaa tavaraa?

Haiseeko sulla polttoaine jos joutuu sahaamaan pidempään? Kyllä tänään taas oli vaikeeta ja meinasi sammua heti startissa. (Lämmin kone+bensa)
9-3SS 1.8t Vector Biopower M6 vm-10 (aito, oikea ja sporttisempi tehdas Biopower tehopäivityksellä)
9-3SC 1.8t Linear Business pro M5 -08 (softapäivitetty Biopower perheen kuljettamiseen)
Vastaa Viestiin