ollli kirjoitti:
Jos tiedätte jonkun hyvän vippaskonstin niin jakoon vain tai sitten vain pohja irti ja pajalle paikkaukseen
Eipä tuossa oikeen muuta vippaskonstia taida olla. Irti, puhdistus, hitsaus ja takaisin asennuns. Hitsauksessaki on se vaara alumiinin kans, että saattaa napsahtaa uudelleen halki kiristäessä. Tai sitte kattelet uuden vaihto-osan.
Siis onko kuvassa näkyvä suorakaiteen muotoinen kolo reikä?
Alumiini on hyvin hitsattavaa ja korjaus onnistunee hyvin. Pohja irti vaan ja hitsaus pajassa kuin pajassa, joka osaa hitsaa alumiinia. Toki hitsi saattaa hieman haurastua sauman vierestä lämmön vaikutuksesta, mutta keskellä öljypohjaa tuskin on mitään jännityksiä kiristyksen jälkeenkin. Pultit ovat kaukana hitsistä.
Nimimerkki Nappe:lla voisi olla käypäinen öljypohja tarjota. Kannattaa ainakin kysäistä, niin ei tarvitse autoa turhaan seisottaa hitsausta odotellessa.
Tuollainen vaurio on vielä täysin korjattavissa, öljypohja pitää olla tietenkin irti että sen voi huolella puhdistaa. Alumiinin hitsauksessa(kuten muissakin) öljy ja muu lika hankaloittaa hitsaamista rajusti.
Ehkä hätätilanteessa tuollaisen pienen reiän paikkaa paikaallaan mutta luultavasti huokosta jää.
Tasopintojen lähellä tehtävät hitsaukset yleensä tuppaa vetämään pinnat mutkalle vaikka osa olisi kiinni tyhjässä lohkossa/jigissä.
Näillä eväillä itse onnistunut:
- Öljypohjan pesu liukkarilla
- hapettumien hionta vamman ympäriltä, ei rälläkän hiontalaikalla
- halkio auki vingulla
-Pesu jarru clearnerilla, sinolilla tai kossua.
Vingun terät ei tukkeudu kun käyttää työstössä edellä mainittuja liemiä.