Saab 93 vm 2008

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
canväylä
"Koeajolla"

Saab 93 vm 2008

Viesti Kirjoittaja canväylä »

Led valoilla varustetussa perävaunussa vilkku ja jarruvalot vilkkuvat sekunnin välein.Tietääkö joku missä Saab 93:n tietokone osataan päivittää niin että auton järjestelmä ymmärtää että perävaunussa on led-valot?
Sauli
petrisa
"Hölösuu"

Re: Saab 93 vm 2008

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Minun tietoni mukaan perävaunu ohjainlaitetta eli trailermodulia ei voi päivittää.
Siten kai ainoa keino saada led valot toimimaan vaunussa on, että niiden kuorma vastaa oikeaa. Joten keinokuormalla varustetut led polttimot poistaisi ongelman. Toki omatoiminen vastusten lisääminenkin tietenkin ratkaisisi asian. Vähän värkkäämistä vain.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
lentäväsaabisti
"Viggen"

Viesti Kirjoittaja lentäväsaabisti »

Auton ja kärryn liittimen taitaa saada myös palikan mistä vastukset löytyvät.
Saab 9-3 SC 1.8t BioPower Stage5 -09
Saab 9-3 SC 2.0T Aero XWD -10
aero
-

Viesti Kirjoittaja aero »

Pelkkä keinokuorma ei taida tähän auttaa. 9-3 testailee polttimoita (oletettavasti myös kärryn, kun kerran vilkut ja jarruvalot välähtelee sen sijaan että ongelma olisi että parkit pätkisi tai tieturi itkisi) nopealla pulssilla käytönaikaisen kuormantarkkailun sijasta (tai ehkä lisäksi - en ole ihan varma tuosta käytönaikaisen virran mittailusta). Hehkupolttimo ei ehdi pulssiin reagoida valaisevasti mutta LED ehtii välähtää. Saman efektin saa aikaan esim. vaihtamalla auton omaan pakkivaloon LED-polttimon.

Alipäästösuodatin sinne pitäisi tehdä (joka linjaan omansa) syömään nuo nopeat piikit. RC-piiri toiminee ihan hyvin ja on helppo tehdä (vastus sarjaan ja sen jälkeen konkka rinnan). Arvot pitäisi toki laskea oikeasti (ja se testipiikki mitata), mutta lonkka-arviona voisin kuvitella jonkun 10ohm/100µF -kombon toimivan ok.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
petrisa
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Mulla on ainakin sellainen käsitys, että tuo nopea polttimoiden testaus jää päälle joksikin aikaa ajon jälkeen. Silloin led polttimot välähtelevät ja näin voi käydä myös kärryn ledeille, jos kärry on edelleen autoon kytketty.

Sitä vastoin ajon aikana ei käsittääkseni tuota testauspulssia pitäisi ilmetä. En ole ainakaan kuullut (itse en päässyt testaamaan, kun ledpolttimoita ei ole käytössä) näin käyneen. Ajon aikana olettaisin testauksen tapahtuvan aina silloin, kun kyseinen poltin on aktiivikäytössä. Ja tuolloin pitää polttimon kuormitus olla oikea. Tällä tarkoitan sitä, että esim. vilkut tai jarrut välähtelisivät ledeillä koko ajan ajon aikana. Näin ei pitäisi olla.

Se, että pelkät ledit ilman oikeaa kuormaa välähtelevät, johtuu ihan siitä, että trailer moduli testaa onko kärryä kytketty vai ei. Koukun pistokkeessa ei siis ole koko ajan sähköä vaan testipulssi. Kun testipulssilla havaitaan kuormaa, niin moduli tunnistaa kärryn kytketyn ja aktivoi pistokkeen sähköt. Tämän jälkeen tutkaillaan aina aktiivitilassa olevan polttimon oikeaa kuormaa.
Mulla ainakin toimi juuri noin, kun pari kertaa on ollut vilkku/jarru poltin rikki. Vika tieto SIDiin tuli aina kyseisen puolen vilkkua tai jarrua käytettäessä. Muut valot eli parkit ja äärivalot toimivat koko ajan moitteetta.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
AZP
"TosiSaabisti"

Viesti Kirjoittaja AZP »

Jos joku löytää tai itse tekee toimivan adapterin, joka korjaa tämän ongelman, niin olen erittäin kiinnostunut hankkimaan sellaisen palikan. Sitten jos se olisi vielä 13 -> 7 -pinninen adapteri samalla, niin selviäisi yhdellä mötikällä.

Pari kertaa vuodessa tulee vedettyä vuokrattua venetraileria, joissa tuntuu kaikissa olevan nykyisin hienot ledivalot, eli perä pimeänä siinä sitten mennään. Valoisaan aikaan toki aina liikkellä, mutta ikäviä selityksiä joutuu sitten peräänajotilanteessa antamaan, että miksi ei jarruvalot toimi. Lisäksi pahimmillaan siinä kohtaa on romuna sitten vene, traileri ja auto, henkilövahingoista puhumattkaan.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Tobbana
"Hölösuu"
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

AZP kirjoitti:Jos joku löytää tai itse tekee toimivan adapterin, joka korjaa tämän ongelman, niin olen erittäin kiinnostunut hankkimaan sellaisen palikan. Sitten jos se olisi vielä 13 -> 7 -pinninen adapteri samalla, niin selviäisi yhdellä mötikällä.
Tuosta testiin? :)

http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/K ... 000035485/
Sami Räihä #1910
Saksanpatonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
aero
-

Viesti Kirjoittaja aero »

petrisa kirjoitti:Sitä vastoin ajon aikana ei käsittääkseni tuota testauspulssia pitäisi ilmetä. En ole ainakaan kuullut (itse en päässyt testaamaan, kun ledpolttimoita ei ole käytössä) näin käyneen. Ajon aikana olettaisin testauksen tapahtuvan aina silloin, kun kyseinen poltin on aktiivikäytössä.
Kyllä ne ainakin joskus vilkkuu ihan komeasti ajon aikanakin. On meinaan hivenen ärsyttävää ajaa ledipakkivalolla tuunatun 9-3:n perässä pimeällä.
petrisa kirjoitti: Se, että pelkät ledit ilman oikeaa kuormaa välähtelevät, johtuu ihan siitä, että trailer moduli testaa onko kärryä kytketty vai ei. Koukun pistokkeessa ei siis ole koko ajan sähköä vaan testipulssi.
Saatan olla hakoteillä, mutta ymmärtääkseni kysyjällä välähtelee nimenomaan vilkut ja jarruvalot. Jotenkin automaattisesti tästä oletin, että parkit palaisivat normaalisti, jolloin auto lie kärryn havainnut. Toki jos edes parkit ja/tai äärivalot ei pala, niin kyse tosiaan on kärryn olemassaolon haistelusta ja siihen epäilemättä lisäkuorma tuo helpotusta.
AZP kirjoitti:Pari kertaa vuodessa tulee vedettyä vuokrattua venetraileria, joissa tuntuu kaikissa olevan nykyisin hienot ledivalot, eli perä pimeänä siinä sitten mennään. Valoisaan aikaan toki aina liikkellä, mutta ikäviä selityksiä joutuu sitten peräänajotilanteessa antamaan, että miksi ei jarruvalot toimi. Lisäksi pahimmillaan siinä kohtaa on romuna sitten vene, traileri ja auto, henkilövahingoista puhumattkaan.
Mulla on fiilis, että kärryn mukanaolo vaikuttaa myös ESP:n toimintaan. Ainakin meikäläisen kolkki tuntui koppaavan pienetkin luistot aikaisemmin ja pehmeämmin kärryn kanssa (joo, oli se pakko joskus kokeilla). Myös tuon puolesta kärryn tunnistaminen olisi vähintään hyvä asia, pahimmillaan tärkeää.

Tämä siis tuntuman pohjalta - saa toki kumota tai vahvistaa, jos joku on virallista teknistä informaatiota kaivanut tarpeeksi tarkkaan.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Vastaa Viestiin