vm.05 9-3 Aero 2.0t jakopäästä ja öljyistä ja navista

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
TET
"Kaasari"
Viestit: 6
Liittynyt: To Elo 06, 2009 06:45
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

vm.05 9-3 Aero 2.0t jakopäästä ja öljyistä ja navista

Viesti Kirjoittaja TET »

Tuollainen 250tkm 2.0T aero. Ajettu täysin huoltokirjan huoltojen mukaan. Eli 30tkm välein öljyt jne. Kuuluuko jakopäähän/ ketjuun mitään huoltoa tuon omassa huolto-ohjelmassa?? Omistaja ei tiedä muuta kuin että rahat ovat osanneet aina ottaa huollossa kun auton ajotietokone käskenyt viedä huoltoon :) Uskaltaako tuommoiseen kajota, itsellä mitään tietoa saabeistä kun en ole koskaan näitä harrastanut. Paikallinen Saab merkkiliike sanoi että hyvä olisi kyllä 15tkm välein vaihdella öljyt jakopään takia joka kuulema heikko kohta näissä koneissa. Onko näissä jotain tukkeutuvaa öljysihti ongelmaa kuten audeissa? Sen ymmärsin että jos sinne jakopäähän jotain joutuu tekemään niin se kans maksaa.

Ja mitenkä tuon navin päivityksestä nykyään että saako sitä toimimaan muualla kuin turussa ja helsingissä? Vanhoja juttuja löysin että vaikeeta senkin puolesta jos ei maksa itseään aivan kipeäksi.
jjasco
"Viggen"
Viestit: 552
Liittynyt: Su Marras 01, 2015 21:56
Paikkakunta: Porvoo

Re: vm.05 9-3 Aero 2.0t jakopäästä ja öljyistä ja navista

Viesti Kirjoittaja jjasco »

No ensin ainaki ite puolittaisin öljyn vaihtovälin. Jakopäähän ei ole tarvetta koskea ennen ku pitää ääntä. Eikä se jakopää mitenkään heikkokohta ole vaikka onkin ikupäiväiseksi Saabilla ajateltu. Kestää sen mitä kestää ja sitte uutta osaa tilalle. Kuvittelisin, että sun tapauksessa seuraavan 50tkm sisällä vaihto tapahtuu, jos vielä alkuperäinen. Jakopään ja tasapainoketjun vaihto maksaa 500e-2500e riippuu kuka tekee. Öljysihti voi tukkeutua, jos ja kun ajelee viinalla.
Viimeksi muokannut jjasco, Ke Elo 10, 2016 21:56. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
9³SS Turbo X '08

-Janne
TET
"Kaasari"
Viestit: 6
Liittynyt: To Elo 06, 2009 06:45
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Re: vm.05 9-3 Aero 2.0t jakopäästä ja öljyistä ja navista

Viesti Kirjoittaja TET »

Okei, kiitos vastauksesta. 8)
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4648
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: vm.05 9-3 Aero 2.0t jakopäästä ja öljyistä ja navista

Viesti Kirjoittaja petrisa »

NG9-3:ssa ei öljysihti tukkeudu vaikka ajaa etanolilla :!:
Nämä öljysihti jutut koskee vanhempaa 9-3:sta ja 9-5:sta. Tässä uudemmassa 9-3:ssa on ihan eri kone.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
TET
"Kaasari"
Viestit: 6
Liittynyt: To Elo 06, 2009 06:45
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Re: vm.05 9-3 Aero 2.0t jakopäästä ja öljyistä ja navista

Viesti Kirjoittaja TET »

Entäs öljynkulutus jos 30tkm aikana pitää 2litraa lisätä? Entisenä vaggilaisena tuo olisi suorastaan vähän :lol: Osa sanoo saabeista että ei tippaakaan kuluta mutta osa sitten pitää normaalina. Vanhemmat turbovehkeet itellä on kyllä aina kuluttaneet öljyä riippuen kaasujalasta. Onko näissä malleissa turbo mitä mallia?
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4648
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: vm.05 9-3 Aero 2.0t jakopäästä ja öljyistä ja navista

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Ei taida kukaan suositella 30tkm öljynvaihtoväliä näihin autoihin, vaikka olisi mitä longlaiffeja. Vaihtoväliksi 15tkm tai etanolilla ajettaessa 10tkm.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
kribe
"Viggen"
Viestit: 605
Liittynyt: To Kesä 12, 2014 14:37
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: vm.05 9-3 Aero 2.0t jakopäästä ja öljyistä ja navista

Viesti Kirjoittaja kribe »

Oma aero söi öljyä alle 0,5l/15tkm. 2l/30tkm kuulostaa paljolta Saabissa.

Turbo on mallia Mitsubishi TD04L - 14t.
Ex: Saab 9-3 SS Aero Stage 1 -05
Ex: Saab 9-5 2.0t A BP stage 1 -07
Avatar
timpetti
"Hölösuu"
Viestit: 1780
Liittynyt: La Tammi 08, 2005 23:18
Paikkakunta: Avaruuden pääkaupunki

Re: vm.05 9-3 Aero 2.0t jakopäästä ja öljyistä ja navista

Viesti Kirjoittaja timpetti »

TET kirjoitti:Entäs öljynkulutus jos 30tkm aikana pitää 2litraa lisätä? Entisenä vaggilaisena tuo olisi suorastaan vähän :lol: Osa sanoo saabeista että ei tippaakaan kuluta mutta osa sitten pitää normaalina. Vanhemmat turbovehkeet itellä on kyllä aina kuluttaneet öljyä riippuen kaasujalasta. Onko näissä malleissa turbo mitä mallia?
Itellä ainakin riippu öljystä. Mobililla ei vienyt yhtään (vaihdoin toki 10tkm välein), mutta GM Dexos meni 10 tkm tikun ylä- ja alaviivan väli.
Mutta mene ja tiedä.

PS: VAG-juttu tuttua, terveiset merkkihuollosta :lol:
2009 9³SC Vector 2.0T A6 XWD (KA)
2005 9³CV Aero 2.0T (HA)
1990 9000CC 2.0T A (MR)
1988B 9000CC 2.0T Red Box (PR)
1975 99L 2.0 A (HA)
karg
"Hölösuu"
Viestit: 3835
Liittynyt: La Touko 10, 2003 06:57
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: vm.05 9-3 Aero 2.0t jakopäästä ja öljyistä ja navista

Viesti Kirjoittaja karg »

TET kirjoitti:Ja mitenkä tuon navin päivityksestä nykyään että saako sitä toimimaan muualla kuin turussa ja helsingissä? Vanhoja juttuja löysin että vaikeeta senkin puolesta jos ei maksa itseään aivan kipeäksi.
Hanki jostain tuorein navilevy (2010) niin näkyy koko Suomi. On sekin joissain paikoissa tosin ikävästi vanhentunut.
Vastaa Viestiin