Seisontajarru jäi päälle

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
toni1976
"Hirsch"
Viestit: 811
Liittynyt: Pe Marras 28, 2003 12:07
Paikkakunta: Tornio

Seisontajarru jäi päälle

Viesti Kirjoittaja toni1976 »

Olipa eilen sellainen tapaus, että varasin kolkille katsastusajan ja sinne olin lähdössä. Tämä oli sellainen extempore-aika, joten mitään ihmeellisempää tutkiskelua en autolle ehtinyt suorittaa. Yleensä nuo on siinä kunnossa, että voi viedä katsastukseen koska vain - niin nytkin.
Kotipihalta poistuin, kun tuli mieleen, että käsijarrua vois hieman kokeilla pelaako. Hiljaisesta vauhdista nostin kahvaa ja totesin, että aika ylös nousee kahva ennenkuin jarruttaa.
Ja siinähän kävi lopulta sellainen homma, että oikean puoleinen takajarru jäi laahaamaan, vieläpä hyvinkin voimakkaasti :evil:
Käänsin auton ympäri ja ajelin sievästi takaisin kotipihaan. Matkaa ei ollut kuin vajaa kilometri... Aika lämpimäksi ehtii paikat jo tuolla matkalla, savua pukkas pyöräkotelosta. :D
Soitto konttorille, että enpäs pääsekään ja ajan siirto toiselle päivälle.
Sitten takakulmaa ylös ja rengasta pois, että pääsee ihmettelemään. Hetken aikaa piti antaa paikkojen jäähtyä ennenkuin näppejäni sinne viitsin tukkia.
Jarrusatulassa on se "linkku" (vai mikä lieneekään), johon vaijeri tulee. Se ei ollut palautunut takaisin ja piti jarrua päällä. Pienesti sormella sitä tökkäsin, niin palautui... Mikä mättää? Jousi siis ainakin vaikuttaa toimivan, vaijerikin vaikuttaa toimivan. Olisiko lika ja ruoste tehnyt tehtäviään ja itse linkku jumittelee? Näin päättelin ja sumuttelin runsaasti voitelua linkun juureen ja sen jälkeen käsijarrua päälle ja pois... Taas tuntuu palautuvan normaalisti. Mutta kuinka kauan? Annoin ensiapua myös toiselle puolelle, kun siellä ei ongelmaa ainakaan vielä ollut.
Kahva edelleen nousee mielestäni liian ylös. Yläasennossakaan seisontajarru ei pidä niin hyvin, että pyörät lukittuisivat. En tiedä kuuluuko niin tehdäkään, mutta vaijerin säätö lienee viisainta tarkistaa ennen kuin ajelee konttorille.
Säätö tehdään käsittääkseni kyynärnojan alta löytyvän kolikkolokeron takaa... Onko siellä muuta kuin yksi mutteri, josta pyörittää vai onko molemmille seisontajarruille oma säätömutterinsa?
Saab 9-3 2.0t Sentronic Sport Sedan MY2006
Ford Mondeo 2.0 TDCi Wagon -08
Datsun 100A -75
#2362
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4648
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Seisontajarru jäi päälle

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Käsijarrua ei säädetä mistään vaan se säätyy itsestään :!: .

Nyt on käynyt niin, että tuolla satulan sisällä oleva mekanismi, millä tämä "linkku" painaa mäntää, on mennyt rikki ja "lyö tyhjää". Keinoja korjaukseen ei oikein ole muuta kuin vaihtaa nk. vaihtosatula. Suurinpana syynä korkkaamiseen on käyttämättömyys. Käsijarrua pitää käyttää aina, kesällä ja talvella :wink: . Niin toimii. Tyly vastaus, mutta niin se vain on. Tästä käsijarrun "säästämisestä" koituukin hintaa :!:

Minulla ei ole koskaan ollut käsijarrujen kanssa ongelmia, kun käytän niitä . Nytpä siten kesällä ostamassani Vectra C2:ssa oli juuri tuollainen vika. Autossa siis samat jarrut kuin Saabissa. Toinen kässäri ei ottanut yhtään. Kyseinen linkku satulassa oli lähes tapissa. Oli siellä jumissa. Palautin sen lepoasentoon sekä voitelin. Heti kahva nousi ylös. Muutaman kerran käytettäessä se säätyi uudelleen normaaliksi, mutta tietenkään ko. kässäri ei pitänyt yhtään. Toisella puolella toimi.

Eipä muuta kuin Motonetista uusi Brembon satula tilalle ja nyt toimii hienosti. Tutkin vanhaa irtaallaan, niin eihän siinä satulan mäntä liikkunut kuin vasta ihan pikkuriikkisen linkun loppuasennossa. Ei siis ihme, ettei toiminut.

ps. siellä kahvan luona on jonkinlainen automaattiräikkä, mikä säätää vaijerin(t) oikeaan tiukkuuteen. Jokin perussäätöhän siellä on, mutta sillä ei varsinaisesti säädetä muuta kuin, että vaijerissa on niin paljon löysää, että riittää palauttaa satulassa linkun lepoasentoon. Sitten säätyy itse linkun liikeradan mukaan.
Joten älä koske sinne, koska kässäri on toiminut ok ja nytkin toisella puolella toimii. Vaihdat satulan vaan.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
toni1976
"Hirsch"
Viestit: 811
Liittynyt: Pe Marras 28, 2003 12:07
Paikkakunta: Tornio

Re: Seisontajarru jäi päälle

Viesti Kirjoittaja toni1976 »

Kiitoksia tästä. Kokeilin sitä mutteria vähin pyörittää, mutta palautin sen takaisin koska ei niissä vaijereissa ollut kirimävaraa. Linkut eivät enää palautuneet lepoasentoonsa, kun mutteria jonkin verran olin kääntänyt.
Aamulla nostin takapään pukeille ja tutkin molempia puolia. Laitoin lisää lubrikanttia noihin linkkuihin ja toivon, että vika olisi vain jumittelevassa linkussa.
Tuli todettua, että kuskin puolella tuo linkku palautuu täysin lepoasentoonsa satulassa olevaa stopparia vasten, kun jarrun löysää.
Pelkääjän puolella, jossa tämä yllättävä jumiutuminenkin tapahtui, niin linkku ei mene täysin sinne stopparille vaan jää muutaman millin "kantamaan". Vaijerissa on löysää ja käsin vääntämällä menee lepoasentoonsa. Ei vaadi merkittävästi voimaa, mutta jostain syystä se jousi ei sitä jaksa vetää loppuun asti.
Kaikesta huolimatta molemmat puolet kuitenkin pyörivät suurinpiirtein yhtä vapaasti vaikka se toisen puolen linkku ei 100% palaudu ja kun käsijarrukahvaa alkaa naksaus kerrallaan nostelemaan ylöspäin, niin kyllähän ne jarrut molemmin puolin ottavat. Ehkä tämä oikea puoli kuitenkin hieman heikommin, mutta ottaa kuitenkin. Kestäähän seisontajarrussa muistaakseni olla 70% tehoeroa :wink:
Ei kait se auta, kun kattoa mitä katsuri asiasta sanoo.
Ja tosiaan, kyllä tuo rouva käsijarrua käyttää lähes aina. Tosin ei se sitä kahvaa niin ylös kisko, niinkuin itse eilen tein. Nyt sen kuitenkin kestää vetää niin ylös kun se tulee ja palauttaakin jarrun kun kahvan pudottaa alas.
Täytynee seurailla tilannetta...
Saab 9-3 2.0t Sentronic Sport Sedan MY2006
Ford Mondeo 2.0 TDCi Wagon -08
Datsun 100A -75
#2362
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4648
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Seisontajarru jäi päälle

Viesti Kirjoittaja petrisa »

No hyvä, että kuitenkin pelaa riittävästi.

Se on oikeastaan merkki sisäisestä mekanismin kulumisesta, kun tuo vipu ei aivan täysin palaudu. Ja parempikin nyt tässsä tapauksessa niin. Eiphän jää liikaa löysää tuohon vivun liikkeeseen. Jos se palautuisi loppuun saakka ja alussa olisi jonkin matkaa "tyhjää" eli satulan männässä ei vastetta ollenkaan, nousisi kässärin kahva aina joka kerta liian ylös, eikä saisi riittävästi "voimaa" kässärin mäntiin.

Mulla oli hajonnut (Opelissa) niin, että lähes koko vivun matkalla oli käytännössä tyhjää :evil: .
Oli pakko korjata ajo-opetus muutoskatsastuksen vuoksi. Vuosikatsastus ei vielä ajankohtainen. Katsastaja muuten testasi jarrut dynossa sekä kässärin että opetuspolkimen, joten oli syytä toimia. Aavistin tämän ja siksi korjasin käsijarrun vaihtosatulalla. Kuuleman mukaan ei joka paikassa testata kuin pihalla auton liikkuessa apupoljinta painamalla jotta pysähtyy. No,pitääähän se auto kunnossa olla :D .
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
toni1976
"Hirsch"
Viestit: 811
Liittynyt: Pe Marras 28, 2003 12:07
Paikkakunta: Tornio

Re: Seisontajarru jäi päälle

Viesti Kirjoittaja toni1976 »

petrisa kirjoitti:Se on oikeastaan merkki sisäisestä mekanismin kulumisesta, kun tuo vipu ei aivan täysin palaudu.
Ok. No tiedänpä nyt, että jossain vaiheessa tuo satula on hankittava... Jos se tämän katsastuksen menis vielä 8O
Saab 9-3 2.0t Sentronic Sport Sedan MY2006
Ford Mondeo 2.0 TDCi Wagon -08
Datsun 100A -75
#2362
toni1976
"Hirsch"
Viestit: 811
Liittynyt: Pe Marras 28, 2003 12:07
Paikkakunta: Tornio

Re: Seisontajarru jäi päälle

Viesti Kirjoittaja toni1976 »

Menihän se 2016 katsastuksesta kirkkaasti läpi ja vielä jopa 2017 katsastuksenkin... Nyt ei vaan enää käsijarrua uskalla käyttää, koska oikea puoli jumii heti kiinni. Ei auta enää linkun rasvaaminenkaan.
Jos menee käsijarrua laittamaan päälle, niin pitää käsikopelolla vetää se linkku lepoasentoonsa kun ei enää jousen voimalla palaudu huonostikaan. Katsastuksessa vielä jotenkuten pelasi :)
Katsastuksessa tuli mainintaa minimirajoilla olevista etu- ja takajarrulevyistä, joten viimeistään keväämpänä lienee aiheellista tehdä perusteellisempi jarruremppa. Samalla uusia se jumitteleva jarrusatulakin :roll:
Saab 9-3 2.0t Sentronic Sport Sedan MY2006
Ford Mondeo 2.0 TDCi Wagon -08
Datsun 100A -75
#2362
Vastaa Viestiin