Osto haluja olis, mut vinkkejä tarvitaan :)

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Phor
"Ruisku"
Viestit: 112
Liittynyt: La Tammi 10, 2004 20:07
Paikkakunta: Jyväskylä

Osto haluja olis, mut vinkkejä tarvitaan :)

Viesti Kirjoittaja Phor »

Olen jo jonkin aikaa miettinyt 9-3 ss:n ostoa ja haaveissa olis tuollanen viimeisiä vuos malleja ja ehkä nelivetona.

Tavoite olis pitää autoa pitkään ja siihen kaipaankin käyttäjien ja muiden vinkkejä mitä tiedätte/ olette kuullut noista -08 eteen päin olevista kulkeneista.

Elis tehoa tekis mieli kuitenkin, mut onko tuo kuutos kone miten luotettava kapistus? Vai olisko luotettavampi tuo nelikko ja sitä hieman kutitella ;)

Miten tuo neliveto? Siitä kokemuksia. Haldexin 4 taitaa olla kaikissa? Yrittänyt siitä hieman lueskella ja taitaa olla ihan hyvä kun toimii. Öljyistä taitaa vaan olla aika tarkka ja niiden vaihdosta pitää pitää huolta.

Manuaalilaatikollista olen miettinyt, mut miten tuo automaatti? Niitä näkyy olevan ainakin tuolla naapurissa myynnissä nelivetoisena enempi. Vaihtoehtona onkin hakea ite naapurista, jos täältä ei löydy sopivaa yksilöä.

Kiitos jo etukäteen vinkeistä ja ohjeista mitä kannattaa ottaa huomioon, tuollaista 9-3 ss ostoon.
#1206
Saab 9-3 SS aero XWD -10
Saab 900 T16 5d -92 (projekti)
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5266
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: Osto haluja olis, mut vinkkejä tarvitaan :)

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Phor
"Ruisku"
Viestit: 112
Liittynyt: La Tammi 10, 2004 20:07
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Osto haluja olis, mut vinkkejä tarvitaan :)

Viesti Kirjoittaja Phor »

Juu, tuota olen selannut ja lueskellut.
Mutta ei tuosta oikein suoraan vastausta saa lähinnä tuohon koneeseen. Kumpi on varmempi ja kestävämpi?
Ja kumman väki ostais etu vai nelivedon?

Tosin nää taitaa olla niitä makuasioita :)
#1206
Saab 9-3 SS aero XWD -10
Saab 900 T16 5d -92 (projekti)
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5266
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: Osto haluja olis, mut vinkkejä tarvitaan :)

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

Koneeseen en ota suoraan kantaa, kun ei ole kutosesta kokemusta. Mutta, 2007 eteenpäin valmistetuissa b207-bensakoneissa on ollut vanhemmiten vuotavia imuventtiilejä. Tämä ei koske etanoli-(biopower)malleja. Omassa meni kone vaihtoon 135tkm kohdalla vuotavien imuventtiilien ja rallattavan jakopään vuoksi. Viimeisiä vuosimalleja ei enää edes kutoskoneella saanut, joten omalla kohdalla uudempi xwd rajoittuisi biopower-malleihin, tai ehkä jopa viimeisimpiin 9-3x-malleihin, joissa sama kone kuin ng9-5:ssä, a20nft tms?

Neliveto on toistaiseksi pelannut vallan mainiosti, mitä nyt kovilla pakkasille tulee ajoittain virheilmoitusta ruutuun, vikakoodi sähköviasta. Ei saa kuitattua muuten kuin tech2:lla. Olisiko johtosarja alimitoitettu ja kovilla pakkasilla ei sitten kontaktia enää löydykään. Mene ja tiedä, tullut muutaman kerran ja kun on oma tech2, niin en jaksa murehtia.
Öljyistä ja suodattimesta tuo haldex tosiaan kohtuu nirso.

Manuaalin ottaisin, jos tulisin pitkäjalkaisena ihmisenä sen kytkinpolkimen pitkän liikeradan kanssa toimeen. En tullut, joten siksi nyt automaatti. Tuo automaatti taas on erittäin ankea venyttäjä, kaukana urheilullisuudesta. :)
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Phor
"Ruisku"
Viestit: 112
Liittynyt: La Tammi 10, 2004 20:07
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Osto haluja olis, mut vinkkejä tarvitaan :)

Viesti Kirjoittaja Phor »

Tobbana kirjoitti:Koneeseen en ota suoraan kantaa, kun ei ole kutosesta kokemusta. Mutta, 2007 eteenpäin valmistetuissa b207-bensakoneissa on ollut vanhemmiten vuotavia imuventtiilejä. Tämä ei koske etanoli-(biopower)malleja. Omassa meni kone vaihtoon 135tkm kohdalla vuotavien imuventtiilien ja rallattavan jakopään vuoksi. Viimeisiä vuosimalleja ei enää edes kutoskoneella saanut, joten omalla kohdalla uudempi xwd rajoittuisi biopower-malleihin, tai ehkä jopa viimeisimpiin 9-3x-malleihin, joissa sama kone kuin ng9-5:ssä, a20nft tms?

Neliveto on toistaiseksi pelannut vallan mainiosti, mitä nyt kovilla pakkasille tulee ajoittain virheilmoitusta ruutuun, vikakoodi sähköviasta. Ei saa kuitattua muuten kuin tech2:lla. Olisiko johtosarja alimitoitettu ja kovilla pakkasilla ei sitten kontaktia enää löydykään. Mene ja tiedä, tullut muutaman kerran ja kun on oma tech2, niin en jaksa murehtia.
Öljyistä ja suodattimesta tuo haldex tosiaan kohtuu nirso.

Manuaalin ottaisin, jos tulisin pitkäjalkaisena ihmisenä sen kytkinpolkimen pitkän liikeradan kanssa toimeen. En tullut, joten siksi nyt automaatti. Tuo automaatti taas on erittäin ankea venyttäjä, kaukana urheilullisuudesta. :)
Kiitos :) Hieman itsekin olen ollu kallellaan tuohon neloskoneeseen. Mut kiinnostaisi kyllä tuo kutonen kokeilla. Eikös se ole GM:n peruja? Mut itsellä olis ajatus ajella etanoilla joten tuo nelkku olis varmasti luotettavampi vaihtoehto.

Täytyypä alkaa etsiskelemään tuollaista 2. Litrasta xwd manuaalia ss mallia ;)
#1206
Saab 9-3 SS aero XWD -10
Saab 900 T16 5d -92 (projekti)
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5266
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: Osto haluja olis, mut vinkkejä tarvitaan :)

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

Phor kirjoitti:Täytyypä alkaa etsiskelemään tuollaista 2. Litrasta xwd manuaalia ss mallia ;)
Vielä jos elsd:llä varustetun löydät, niin talvi on yhtä hymyä. :)
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
jjasco
"Viggen"
Viestit: 552
Liittynyt: Su Marras 01, 2015 21:56
Paikkakunta: Porvoo

Re: Osto haluja olis, mut vinkkejä tarvitaan :)

Viesti Kirjoittaja jjasco »

Tobbana kirjoitti:
Phor kirjoitti:Täytyypä alkaa etsiskelemään tuollaista 2. Litrasta xwd manuaalia ss mallia ;)
Vielä jos elsd:llä varustetun löydät, niin talvi on yhtä hymyä. :)
Mistä tunnistaa eLSD:llä varustetun?
9³SS Turbo X '08

-Janne
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5266
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: Osto haluja olis, mut vinkkejä tarvitaan :)

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

Auton varusteluettelosta.
Runkonumeron syöttämällä tuonne hakukenttään -> http://www.thesaabsite.com ja sitten additional information tms. sivun keskivaiheilla oikeassa reunassa.

Toki sen tunnistaa itse perästäkin, jos pääsee auton alle kunnolla kurkkimaan. Kuvia en näin äkkiseltään eroista löytänyr.
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Phor
"Ruisku"
Viestit: 112
Liittynyt: La Tammi 10, 2004 20:07
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Osto haluja olis, mut vinkkejä tarvitaan :)

Viesti Kirjoittaja Phor »

Tobbana kirjoitti:Auton varusteluettelosta.
Runkonumeron syöttämällä tuonne hakukenttään -> http://www.thesaabsite.com ja sitten additional information tms. sivun keskivaiheilla oikeassa reunassa.

Toki sen tunnistaa itse perästäkin, jos pääsee auton alle kunnolla kurkkimaan. Kuvia en näin äkkiseltään eroista löytänyr.

Okei, täytyypä pitää mielessä. Juu kuva ois kiva ;) niin osais sen katsastaa jos ei Vin koodia ole heti tarkistaa.
Tänään tarkastelin tuota Ruotsin tilannetta ja pari kiinnostavaa yksilöä siellä näky olevan tuossa 10 kKruunun tietämissä.
Oli yks aika pirtee pelikin, mutta oli mettänpuolelta ohjattava, et ei silleen innosta. Mut liikkeessä oli pari vielä asiallista ja sit yksityisellä yks.

Mutta palailen asiaan kun homma etenee.

Btw. Onko kellään tietoo veroista? Jos ite ymmärsin niin tuossa 3000 paikkeilla ois?
#1206
Saab 9-3 SS aero XWD -10
Saab 900 T16 5d -92 (projekti)
patonki
"Ruisku"
Viestit: 106
Liittynyt: Ke Loka 27, 2010 19:53
Paikkakunta: Kerava
Viesti:

Re: Osto haluja olis, mut vinkkejä tarvitaan :)

Viesti Kirjoittaja patonki »

Phor kirjoitti:
Tobbana kirjoitti:Auton varusteluettelosta.
Runkonumeron syöttämällä tuonne hakukenttään -> http://www.thesaabsite.com ja sitten additional information tms. sivun keskivaiheilla oikeassa reunassa.

Toki sen tunnistaa itse perästäkin, jos pääsee auton alle kunnolla kurkkimaan. Kuvia en näin äkkiseltään eroista löytänyr.

Okei, täytyypä pitää mielessä. Juu kuva ois kiva ;) niin osais sen katsastaa jos ei Vin koodia ole heti tarkistaa.
Tänään tarkastelin tuota Ruotsin tilannetta ja pari kiinnostavaa yksilöä siellä näky olevan tuossa 10 kKruunun tietämissä.
Oli yks aika pirtee pelikin, mutta oli mettänpuolelta ohjattava, et ei silleen innosta. Mut liikkeessä oli pari vielä asiallista ja sit yksityisellä yks.

Mutta palailen asiaan kun homma etenee.

Btw. Onko kellään tietoo veroista? Jos ite ymmärsin niin tuossa 3000 paikkeilla ois?



> Kannattaa olla varovainen mitä ostaa Ruottin puolelta. Ite tuonut kolme autoa,joista kaksi oli aikasemmin rutattu,eikä mitään puheita niistä ollut kaupantekohetkellä ja siististi oli autot korjailtu,ettei heti nähnyt mitään. Nykyinen XWD oli muuten kunnossa,mutta tarkemman tarkastelun alla huomasin tietenkin vasta kotosalla,jotta takakylki oli kevyesti rutattu tai naarmutettu ja sen vuoksi vas takapää maalattu uudestaan ja huonolla pohjatyöllä,sillä kukkaa puski helmasta läpi. Nelivetoakaan ei tullut testatuksi paikan päällä,kun ei talvesta huolimatta ollut lunta,mutta kotosalla sitä testattiin useaan otteeseen ja eihän siinä vetänyt muuta kuin etupyörät. En tiedä oliko nelikko jo ostettaessa rikki vai menikö se katsastuskonttorilla jarru rullien päällä. Länkkärissä sanoivat,jotta haldexin kytkin sökö. 4200e tuli remontille hintaa kaikkineensa. Vuotta myöhemmin meni haldexin hydrauli pumppu ja taas meni 2100e. Saab on malliltaan 2.0t Aero XWD ja ostettaessa km 75000 ja tulli lätkäisi veroja 7995e,joista sain valituksella takaisin 3800e. Itsellä 4 Saab menossa ja nykyinen ehdottomasti paras kaikista. Itellä ei tietoa tuon elsd olemassaolosta,mutta hyvä on ajaa talvella ja tarvittaessa menee sellaista kylkimyyryä,jotta parempi katella liukua sivu ikkunasta,kuin tuulilasista. Jos meinaat pikku nelikon hommata,niin kannattaa ehottomasti satsata muutama satanen etanolipäivitystä varten ja laittaa isommat suuttimet. Itellä edellä mainitut ja Maptunin 3 putkisto ja Napen värkkäämä stage 3 softa.
Phor
"Ruisku"
Viestit: 112
Liittynyt: La Tammi 10, 2004 20:07
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Osto haluja olis, mut vinkkejä tarvitaan :)

Viesti Kirjoittaja Phor »

patonki kirjoitti:
Phor kirjoitti:
Tobbana kirjoitti:Auton varusteluettelosta.
Runkonumeron syöttämällä tuonne hakukenttään -> http://www.thesaabsite.com ja sitten additional information tms. sivun keskivaiheilla oikeassa reunassa.

Toki sen tunnistaa itse perästäkin, jos pääsee auton alle kunnolla kurkkimaan. Kuvia en näin äkkiseltään eroista löytänyr.

Okei, täytyypä pitää mielessä. Juu kuva ois kiva ;) niin osais sen katsastaa jos ei Vin koodia ole heti tarkistaa.
Tänään tarkastelin tuota Ruotsin tilannetta ja pari kiinnostavaa yksilöä siellä näky olevan tuossa 10 kKruunun tietämissä.
Oli yks aika pirtee pelikin, mutta oli mettänpuolelta ohjattava, et ei silleen innosta. Mut liikkeessä oli pari vielä asiallista ja sit yksityisellä yks.

Mutta palailen asiaan kun homma etenee.

Btw. Onko kellään tietoo veroista? Jos ite ymmärsin niin tuossa 3000 paikkeilla ois?



> Kannattaa olla varovainen mitä ostaa Ruottin puolelta. Ite tuonut kolme autoa,joista kaksi oli aikasemmin rutattu,eikä mitään puheita niistä ollut kaupantekohetkellä ja siististi oli autot korjailtu,ettei heti nähnyt mitään. Nykyinen XWD oli muuten kunnossa,mutta tarkemman tarkastelun alla huomasin tietenkin vasta kotosalla,jotta takakylki oli kevyesti rutattu tai naarmutettu ja sen vuoksi vas takapää maalattu uudestaan ja huonolla pohjatyöllä,sillä kukkaa puski helmasta läpi. Nelivetoakaan ei tullut testatuksi paikan päällä,kun ei talvesta huolimatta ollut lunta,mutta kotosalla sitä testattiin useaan otteeseen ja eihän siinä vetänyt muuta kuin etupyörät. En tiedä oliko nelikko jo ostettaessa rikki vai menikö se katsastuskonttorilla jarru rullien päällä. Länkkärissä sanoivat,jotta haldexin kytkin sökö. 4200e tuli remontille hintaa kaikkineensa. Vuotta myöhemmin meni haldexin hydrauli pumppu ja taas meni 2100e. Saab on malliltaan 2.0t Aero XWD ja ostettaessa km 75000 ja tulli lätkäisi veroja 7995e,joista sain valituksella takaisin 3800e. Itsellä 4 Saab menossa ja nykyinen ehdottomasti paras kaikista. Itellä ei tietoa tuon elsd olemassaolosta,mutta hyvä on ajaa talvella ja tarvittaessa menee sellaista kylkimyyryä,jotta parempi katella liukua sivu ikkunasta,kuin tuulilasista. Jos meinaat pikku nelikon hommata,niin kannattaa ehottomasti satsata muutama satanen etanolipäivitystä varten ja laittaa isommat suuttimet. Itellä edellä mainitut ja Maptunin 3 putkisto ja Napen värkkäämä stage 3 softa.

Kiitos vinkeistä. :) Itse olen pari autoa hakenu Ruottista aiemmin, mistä eka satku -92 piti ollakin vain varaosa-auto, mut tulikin käyttö kulkine :) Samoin nykyinen Tonttu aero on sieltä haettu. Oli tosin Sakemanni keltä ostin, oli komennuksella naapurissa ja osti tuoreemman Saabin:D

Juu kyllä oli idea tohon suuttimet ja softa päivittää ja ehkä vähän muutakin. Tosin ois tuolla nettiautossa yks aika passeli peli, mut tuo hinta siinä hieman mietityttää.
#1206
Saab 9-3 SS aero XWD -10
Saab 900 T16 5d -92 (projekti)
patonki
"Ruisku"
Viestit: 106
Liittynyt: Ke Loka 27, 2010 19:53
Paikkakunta: Kerava
Viesti:

Re: Osto haluja olis, mut vinkkejä tarvitaan :)

Viesti Kirjoittaja patonki »

> Hintaa on vähän vaikea arvioida nelikolle. Kukas sen tietää mikä on oikea hinta. Itelle tuli 3v sitten edellä mainitulle autolle hintaa 21t/e. Nyt ei nettiautossa taida olla kuin kolme nelikkoa myynnissä ja hinta haitari jonkinmoinen,tosin arvokkain on aikasta vähän ajettu ja varmaan tinki varaa on. Omaan kaaliin ei vaan mahdu,miksi aerosta on poistettu nivomatit ja laitettu tilalle jotain muuta. Aika hinnakkaathan nuo orkkis nivomatit on siihen nähden mitä kestävät. Omassa kulkineessa kestivät 100tkm. En tiedä miten perus iskarit toimivat,jos vedetään raskaita nyyttejä perässä,kontti täyteen pakattuna.
Phor
"Ruisku"
Viestit: 112
Liittynyt: La Tammi 10, 2004 20:07
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Osto haluja olis, mut vinkkejä tarvitaan :)

Viesti Kirjoittaja Phor »

patonki kirjoitti:> Hintaa on vähän vaikea arvioida nelikolle. Kukas sen tietää mikä on oikea hinta. Itelle tuli 3v sitten edellä mainitulle autolle hintaa 21t/e. Nyt ei nettiautossa taida olla kuin kolme nelikkoa myynnissä ja hinta haitari jonkinmoinen,tosin arvokkain on aikasta vähän ajettu ja varmaan tinki varaa on. Omaan kaaliin ei vaan mahdu,miksi aerosta on poistettu nivomatit ja laitettu tilalle jotain muuta. Aika hinnakkaathan nuo orkkis nivomatit on siihen nähden mitä kestävät. Omassa kulkineessa kestivät 100tkm. En tiedä miten perus iskarit toimivat,jos vedetään raskaita nyyttejä perässä,kontti täyteen pakattuna.
Olen kyllä hieman tuosta kauppoja hieronut, mutta aika nihkeesti on tinkinyt :)
No itellä ei juuri ole kovin tarvetta raskaalla kuormalla ajella. Et sikäli.
Ruotsin puolella ois näköjään Upsalaan jotenkin kokoontutu noita nelikoita myyntiin. 3kpl olis sellasia vaihtoehtoja siellä.
Hinnat siinä 9 500kr ja 13 500 välissä. :)
#1206
Saab 9-3 SS aero XWD -10
Saab 900 T16 5d -92 (projekti)
patonki
"Ruisku"
Viestit: 106
Liittynyt: Ke Loka 27, 2010 19:53
Paikkakunta: Kerava
Viesti:

Re: Osto haluja olis, mut vinkkejä tarvitaan :)

Viesti Kirjoittaja patonki »

>Tere,tuota nelikkoahan ei ole suunniteltu alunperin nelikoksi,vaan on samalla pohjalevyllä kuin vajaa vetoinen ja muistaakseni takavedon lisääminen aiheutti isoja muutoksia tuentaan ja epäilen että autoa ei ole tarkoitettu ajettavaksi jouset lytyssä,jos enemmän painoa kertyy konttiin,vaikka lomareissuilla. Noissahan on orkkiksena itsesäätyvät iskarit,jotta vetarit ovat aina samassa korkeudessa ja kulmassa. Luulis että ajo ominaisuudetkin kärsii roimasti tuosta ja pidemmän päälle voip käydä lompakon päälle. Korjatkoon joku jos olen väärässä.
jjasco
"Viggen"
Viestit: 552
Liittynyt: Su Marras 01, 2015 21:56
Paikkakunta: Porvoo

Re: Osto haluja olis, mut vinkkejä tarvitaan :)

Viesti Kirjoittaja jjasco »

Minkähänlaisessa kulmassa tässä X:ssä on takavetarit

Kuva
9³SS Turbo X '08

-Janne
Vastaa Viestiin