B207 ei ahda
Re: B207 ei ahda
Mulla oli tuommoinen "paluu vapariin" ongelma mikä tuli satunnaisesti. Syynä imusarjalle kaasuläpän jälkeen menevä lahonnut letku joka tuntui satunnaisesti vuotavan ja sotkevan seokset ja limputtavan auton. Tämä vika letkussa oli ihan imusarjan päässä olevassa 90-asteen mutkassa.
Taitaa olla sama kumiletkun pätkä mihin on niitä takaiskuja vaihdeltu. Eli öljytikun luona moottorin vasemmalta puolelta tuleva letku.
Taitaa olla sama kumiletkun pätkä mihin on niitä takaiskuja vaihdeltu. Eli öljytikun luona moottorin vasemmalta puolelta tuleva letku.
9-5 '02 (Lunastettu), 9-3 SS '03 (Ajossa), KTM 990 Adventure '06 matkamöhkö
Re: B207 ei ahda
Jep, tuo Korruption kuvaama ongelma ilmenee silloin kun moottoria ajetaan alipainealueella eli usein juurikin vakkarilla ajettaessa. Eli kaasuläpän jälkeisellä puolella imusarjaa on letkunippa joka sojottaa suunnilleen auton syyläriä kohti ja siihen tuleva kumiletku murtuu ja sen jälkeen kaasuläpän jälkeen on noin 6mm halkaisijaltaan oleva reikä mistä moottori saa "ylimääräistä" ilmaa. Eli muistaakseni tuossa kuvassa heti öljytikun oikealta puolelta alaspäin kun alkaa tonkia imusarjan etupuolta niin pitäisi löytyä viallinen letku: http://s1154.photobucket.com/user/brynj ... 3.jpg.html
Ns. Nilkka suorana tuo em. ongelma ei todennäköisesti tule ihan helposti esille, enemmänkin sievässä matka-ajossa.
Edit. Ai niin! Jossain vaiheessa ongelman kehittymistä on kohonnut tyhjäkäynti yksi oire jos tuosta on kyse.
Ns. Nilkka suorana tuo em. ongelma ei todennäköisesti tule ihan helposti esille, enemmänkin sievässä matka-ajossa.
Edit. Ai niin! Jossain vaiheessa ongelman kehittymistä on kohonnut tyhjäkäynti yksi oire jos tuosta on kyse.
9-3 TTiD
Re: B207 ei ahda
Putsasin IMM:n langat CRC:n Air mass cleanerilla, mutta eipä tuolla ollut vaikutusta vaan tekee edelleen samaa. Samalla mittailin anturin kolmen piuhan vastuksia IMM-liittimeltä ecun liittimelle, maadoitus näytti olevan ok ja se toinen signaalipiuha, mutta se kolmas yhdistyi jollain tapaa viiteen eri pinniin ecun liittimessä ja siellä oli vastusta 14-25 ohmia. Oiskohan noista nähtävissä johtokaaviota? Samaten tutkailin noita kumiletkuja ja takaiskuja eikä siellä mitään sellaista pistänyt silmään, että olisi vaihdon tarpeessa. Tyhjäkäynnillä tuo yskähtelee silloin tällöin ja käy välillä hivenen epätasaisesti. Kylmänä kun starttaa niin käy 10 sekunttia vähä miten sattuun ennen ku tasaantuu.
Puolien johtosarjoihin en koskenut.
Puolien johtosarjoihin en koskenut.
Parempi hinta tuo on kuin jäätävä 270 euroa.supersaab kirjoitti:http://www.skandix.de/en/spare-parts/en ... r/1034708/
Oisko tuossa hinta jo kohdallaan?
9³SS Turbo X '08
-Janne
-Janne
Re: B207 ei ahda
IMM:lle tulee sähkösyöttö trionicin pääreleeltä. Sitten tietenkin tuo maa sekä signaalijohdin. Signaalijohdin on ainut mikä menee suoraan trionicille nastaan 29.
Voi siis ottaa liittimen irti ja mitata virrat päällä, että liittimestä löytyy 12V. Silloin periaatteessa maa ja virtajohdin releboksiin on kunnossa.
IMM antaa signaalijohtimeen muuttuvaa taajuutta, jossa ilmamassa moduloi taajuutta. Signaalijohtimesta ei voi mitata signaalia yleismittarilla vaan siihen tarvitaan oskilloskoopi. Langat ovat IMM:ssä lämpotila-anturi ja kuumalanka, joilla mitataan imuilman lämpötilaa sekä ilmamäärää. Kuumalangan lämpötila pidetään virran avulla vakiona, jota vastaavasti virtaava ilmamassa pyrkii jäähdyttämään. Sitä suurempi virta mitä suurempi ilmamassa. Imuilman lämpötilalla tehdään kompensointi mittaukseen, kun se vaikuttaa kuumalangan jäähtymiseen.
En usko, että noiden lankojen putsaamisella on mitään vaikutusta asiaan. IMM:ssä tarvitaan oskillaattori, jonka taajuutta kuumalankamittaus muuttaa. Tähän osioon on hyvinkin voinut tulla vikaa. Kun tuon oskillaattorin taajuus välillä heilahtaa tarpeeksi pieleen, niin silloin sen antama viesti ei vastaa todellista ilmamassaa riittävän tarkasti. Trionic ecu huomaa sen laskennallisen odotusarvon perusteella, mihin vaikuttaa mm. kaasuläpän asento (läppämoottorilta), imusarjan paine (yli/alipaine), koneen kierrosluku. Tulee siis epäuskottava signaali IMM:ltä ja sen mittaamaa signaalia ei voi käyttää. Jatkossa mennään laskennallisten arvojen ja lambdasäätöä käyttäen, mutta tehot ovat rajoitetut turvallisuussyistä.
Voi siis ottaa liittimen irti ja mitata virrat päällä, että liittimestä löytyy 12V. Silloin periaatteessa maa ja virtajohdin releboksiin on kunnossa.
IMM antaa signaalijohtimeen muuttuvaa taajuutta, jossa ilmamassa moduloi taajuutta. Signaalijohtimesta ei voi mitata signaalia yleismittarilla vaan siihen tarvitaan oskilloskoopi. Langat ovat IMM:ssä lämpotila-anturi ja kuumalanka, joilla mitataan imuilman lämpötilaa sekä ilmamäärää. Kuumalangan lämpötila pidetään virran avulla vakiona, jota vastaavasti virtaava ilmamassa pyrkii jäähdyttämään. Sitä suurempi virta mitä suurempi ilmamassa. Imuilman lämpötilalla tehdään kompensointi mittaukseen, kun se vaikuttaa kuumalangan jäähtymiseen.
En usko, että noiden lankojen putsaamisella on mitään vaikutusta asiaan. IMM:ssä tarvitaan oskillaattori, jonka taajuutta kuumalankamittaus muuttaa. Tähän osioon on hyvinkin voinut tulla vikaa. Kun tuon oskillaattorin taajuus välillä heilahtaa tarpeeksi pieleen, niin silloin sen antama viesti ei vastaa todellista ilmamassaa riittävän tarkasti. Trionic ecu huomaa sen laskennallisen odotusarvon perusteella, mihin vaikuttaa mm. kaasuläpän asento (läppämoottorilta), imusarjan paine (yli/alipaine), koneen kierrosluku. Tulee siis epäuskottava signaali IMM:ltä ja sen mittaamaa signaalia ei voi käyttää. Jatkossa mennään laskennallisten arvojen ja lambdasäätöä käyttäen, mutta tehot ovat rajoitetut turvallisuussyistä.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: B207 ei ahda
Se murtumakohta on noin tuuman sisällä letkun päästä, se on sellainen erillinen 90 ast kuminen mutka josta alipainelinja jatkuu muistaakseni muoviputkena. Yritä varmistaa vielä kunnolla tuo kohta että saa sen poissuljettua, allaolevan linkin kuvan oikeassa reunassa nro 13:sta kello kahden suuntaan oleva 90 ast letkumutka.Samaten tutkailin noita kumiletkuja ja takaiskuja eikä siellä mitään sellaista pistänyt silmään, että olisi vaihdon tarpeessa.
http://ys3.se/catalogue/node/2003/3339/
Tai sitten se oli tuo nro 13 alapuolella olevan putken päässä oleva kuminen osa.
Edit: tässä videossa näkyy se ongelmaletku https://www.youtube.com/watch?v=bNi9fEH_xww
9-3 TTiD
-
- "Ruisku"
- Viestit: 134
- Liittynyt: Su Touko 18, 2008 13:07
Re: B207 ei ahda
62.50€ oli tänään listahinta marmorilla IMM:lle
Insignia 2.0 Turbo sport OPC Line, Mokka 1.4T Cosmo & Vectra GTS
Ex Vectra GTS Biopower
Ex Vectra GTS Biopower
Re: B207 ei ahda
^
Miten tämäkin on selitettävissä? Taisi olla sytyspuolienkin hinnoissa törkeet erot.
Täytyy liittyä ocf:iin jos sais vielä klubialennusta
Miten tämäkin on selitettävissä? Taisi olla sytyspuolienkin hinnoissa törkeet erot.
Täytyy liittyä ocf:iin jos sais vielä klubialennusta
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
Joskus useampikin samaan aikaan.
-
- "Ruisku"
- Viestit: 134
- Liittynyt: Su Touko 18, 2008 13:07
Re: B207 ei ahda
tuo 62.50€ on hinta saabin osalle.
Insignia 2.0 Turbo sport OPC Line, Mokka 1.4T Cosmo & Vectra GTS
Ex Vectra GTS Biopower
Ex Vectra GTS Biopower
Re: B207 ei ahda
Täh?
Olen tästä keskustelusta aivan pihalla.
Webshopissa ja speedpartsilla hinta kotain ihan muuta. Missäs marmorilla kävit?
Olen tästä keskustelusta aivan pihalla.
Webshopissa ja speedpartsilla hinta kotain ihan muuta. Missäs marmorilla kävit?
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
Joskus useampikin samaan aikaan.
Re: B207 ei ahda
Itse ostin alkuperäisen immun viime vuonna Pro Car Serviceltä, maksoi n. 59€.
Re: B207 ei ahda
Kummallista ja sitten joillekkin sama osa maksaa klubialennuksella 270 euroa samasta paikasta? Puhutaankohan nyt samasta osasta tai oikeammin tuolla koodilla olevasta.J-P kirjoitti:Itse ostin alkuperäisen immun viime vuonna Pro Car Serviceltä, maksoi n. 59€.
Tänään kävin testaamassa työkaverin toimivasta autosta (2.0T Signum) tuota IMM:a ja silläkin tekee täysin samaa, tasakaasulle kun pääsee niin jonkun ajan kuluttua ellei jopa heti käynnistyksen jälkeen esiintyy täysin sama ongelma kuin omalla IMM:lla.Korjari kirjoitti:Se murtumakohta on noin tuuman sisällä letkun päästä, se on sellainen erillinen 90 ast kuminen mutka josta alipainelinja jatkuu muistaakseni muoviputkena. Yritä varmistaa vielä kunnolla tuo kohta että saa sen poissuljettua, allaolevan linkin kuvan oikeassa reunassa nro 13:sta kello kahden suuntaan oleva 90 ast letkumutka.Samaten tutkailin noita kumiletkuja ja takaiskuja eikä siellä mitään sellaista pistänyt silmään, että olisi vaihdon tarpeessa.
http://ys3.se/catalogue/node/2003/3339/
Tai sitten se oli tuo nro 13 alapuolella olevan putken päässä oleva kuminen osa.
Edit: tässä videossa näkyy se ongelmaletku https://www.youtube.com/watch?v=bNi9fEH_xww
No tuo testi ainakin selvensi sitä, että ei tarvi olla tilaamassa ainakaan ihan heti uutta IMM:a, koska ongelma tuskin poistuu. Huomenna, jos tulis ne magneettiventiilit saa senkin puolen selväksi. Täytyy seuraavaksi ostaa metritolkulla noiden mankkujen jälkeen punosvahvistettua silikoniletkua ja alkaa vaihtamaan kaikki uusiin. Tuota 90 asteen kulmassa olevaa kumiletkua tutkailin tosiaan eilen ja päällepäin siinä ei näkynyt mitään eikä tuntunut väännellessä. Irti en ottanut kun se puristusklemmari on niin hankalassa paikassa. Onkos nuo kaikki pikkuletkut 6mm sisähalkaisijalla ja miksi tietyt letkut on muoviputkea?
Viimeksi muokannut jjasco, Ti Loka 11, 2016 05:49. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
9³SS Turbo X '08
-Janne
-Janne
-
- "Ruisku"
- Viestit: 134
- Liittynyt: Su Touko 18, 2008 13:07
Re: B207 ei ahda
itellä tuli muistaakseni sama koodi(en oo ihan satavarma) kun oli välijäähdyttimestä alimmainen ripa murtunut.
ootko koittanut paineistaa imupuolta?
ootko koittanut paineistaa imupuolta?
Insignia 2.0 Turbo sport OPC Line, Mokka 1.4T Cosmo & Vectra GTS
Ex Vectra GTS Biopower
Ex Vectra GTS Biopower
Re: B207 ei ahda
Mulla on alucooleri ja on ollut paikkaan jo hetken. Ei tietty pois sulje sitä, etteikö siinä vois olla vikaa. MInkäslaisella konstilla imupuolen paineistaa?Signum 2.0T kirjoitti:itellä tuli muistaakseni sama koodi(en oo ihan satavarma) kun oli välijäähdyttimestä alimmainen ripa murtunut.
ootko koittanut paineistaa imupuolta?
Tuota vikaa aiemmin oon käyttänyt suuttimet irti kun vaihdoin ne suutinholkit tiivisteineen uusiin.
9³SS Turbo X '08
-Janne
-Janne
Re: B207 ei ahda
Ok, eli ei se vika sitten tuossa kohti ole. Kyllä sen vikapaikan jo huomaisi jos olet moottorin käynnissä ollessa sitä letkua väännellyt, kuuluisi suhina ja käynti voisi muuttua. Kannattaa purkaa se letkujen nokassa oleva mötikkä siitä päältä pois ja ottaa se kaasuläpälle tuleva imuletku ja muovikopan tukirauta irti niin saa tilaa tuolle alueelle jos niitä muita letkuja ihmettelee.Tuota 90 asteen kulmassa olevaa kumiletkua tutkailin tosiaan eilen ja päällepäin siinä ei näkynyt mitään eikä tuntunut väännellessä. Irti en ottanut kun se puristusklemmari on niin hankalassa paikassa. Onkos nuo kaikki pikkuletkut 6mm sisähalkaisijalla ja miksi tietyt letkut on muoviputkea?
On tuo kuvaamasi vika periaatteessa mahdollista myös silloin, jos suuttimen tiivisteiden välistä vuotaa ilmaa.Tuota vikaa aiemmin oon käyttänyt suuttimet irti kun vaihdoin ne suutinholkit tiivisteineen uusiin.
9-3 TTiD