Virtalukko ei palauta

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
petok
"Ruisku"
Viestit: 124
Liittynyt: Pe Heinä 29, 2005 19:31
Paikkakunta: Tampere

Virtalukko ei palauta

Viesti Kirjoittaja petok »

Onko kukaan huomannut ja korjannut tällaista vikaa virtalukossa:
Startatessa virta-avain jää ST -asentoon eikä palaudu itsestään ON -asentoon. Täytyy käsin vääntää / palauttaa takaisin ST -asennosta ON -asentoon. Sitä en ole vielä tutkinut jääkä starttimoottori päälle. Täytyisikö virtalukko avata ja puhdistaa? Vähän liruttelin CRC:tä virtalukon pyören kehän ulkokehään muovien väliin, mutta ei auttanut kuin pariin starttiin. Liekö likaa jossain paikassa joka ahdistaa palutusta? Kotterona -04 2,0t avo.
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2520
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Re: Virtalukko ei palauta

Viesti Kirjoittaja teesalama »

Tänään teki tämän tempun ja vika on päällä.

Mikäs auttaa vai onko vaan uusi virtalukko tilalle?
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
petok
"Ruisku"
Viestit: 124
Liittynyt: Pe Heinä 29, 2005 19:31
Paikkakunta: Tampere

Re: Virtalukko ei palauta

Viesti Kirjoittaja petok »

Mulla on taas toiminut pitkän aikaa virtalukko normaalisti. Virtalukon imurointi ja paineilmalla puhaltelu on pitänyt lukon toiminnassa (toistaiseksi).
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2520
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Re: Virtalukko ei palauta

Viesti Kirjoittaja teesalama »

Kappas vaan, imuroin ja puhaltelin paineilmalla. Lopuksi suihkaisin kevyesti silikonia.

Tuntuu toimivan :)
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
Mimmikoira
"Tuplakaasari"
Viestit: 68
Liittynyt: La Loka 01, 2016 18:56

Re: Virtalukko ei palauta

Viesti Kirjoittaja Mimmikoira »

Silkoni EI toimi metalli/metallipinnoissa voiteluaineena.
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2520
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Re: Virtalukko ei palauta

Viesti Kirjoittaja teesalama »

Muovia tuo ISM
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4648
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Virtalukko ei palauta

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Muoviahan se runko ja "liikkuvat osat" virtalukossa taitavat olla. Sisällä sitten elektroniikaa. Väyläjohtimen kautta kulkee informaatio (avaimen tunnistus, virtalukon käännetty tila jne).

Jos tuo virtalukko on lähellekkään samanlaisella rakenteella toteutettu kuin muissa vastaavalla käännettävällä "mokkula-avaimella" varustetuissa autoissa, niin toiminta on elektroninen kokonaisuudessaan. Liukuvia kontaktipintoja ei ole ollenkaan. Avaimen lukitus/avaus virtalukkoon toimii solenoidilla ja avaimen asento (mihin asentoon on käännetty) tunnistetaan ilman mekaanista sähkökontaktia elektronisen anturin avulla. Esim. MB:ssä vastaavanlaisessa virtalukossa käytetään tunnistuskäämiä, jolloin magneettivuo kertoo mihin asentoon virtalukko on käännetty. Hall-anturillakin voisi tuon tehdä. Tällainen sähkömagneettinen toimintaperiaate on hyvä ilman sähköisiä kontaktipintoja. Periaatteessa ei mekaanisesti kuluvia paikkoja.
Liikkkuvat pinnat ovat muovia, eikä kosketushäikkää synny.
Voihan tuossa Saabin elektronisessa virtalukkossa olla silti käytetty kääntelyn tunnistukseen sähkökontaktia ja loput sitten elektroniikkaa, mutta hyvin umpinainen paketti se on.

Virtalukon takertelu johtuisi luultavimmin liikkuvien muoviosien jäykkyydestä sekä välissä olevasta liasta ja pölystä. Jonkun verran on kai ollut myös vikoja virtalukossa tuossa avaimen käännön tunnistuksessa ja sitä kautta ilmennyt sähköisessä rattilukkossa ongelmaa. Ainakin yhden tapauksen omakohtaisesti muistan (ei minun autossani), missä tuota ilmeni ja useampaan kertaan edestakaisin virta-avainta käännettäessä vika poistui. Ja ellen väärin muista niin vikakoodi tuli ISM:stä. Taisi olla joku "avaimen asentoa ei tunnistettu" tjsp. Oli sitten liukuvat kontaktipinnat tai jokin "anturitekniikka" esim. se tunnistuskäämi, niin virtalukon rakenteen vuoksi voi olla vaikea ainakaan paikalla ollessa saada huollettua/korjattua. Pöly, lika ja tiivistynyt kosteus tunnetusti häiritsee myös magneettivuota. Ainahan on toki mahdollista, että virtalukon elektroniikka "sekoilee" vanhuuttaan.

Mutta ... huono mekaaninen toiminta viittaisi p**kaan virtalukossa eikä sähköisellä puolella, onneksi, olisi mitään hätää.

ps. Täältä : http://www.saabcentral.com/forums/showt ... p?t=219388
löytyi tuohon kuvia ja ohjeitakin ISM irroitukseen ja avaamiseen.
Näyttäisihän tuolla olevan sisällä 3 kpl liukuvia kontaktipintapareja. No, sehän sitten selittää huonolla kosketuksella tuota ISM "sekoilua". Mekaaninen jäykkyys tullee kuitenkin kääntyvistä muoviosista ja niiden välissä olevasta liasta.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Vastaa Viestiin