Moottorin ohjausyksikön/aut. vaihteiston softa päivityksistä

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Re: Moottorin ohjausyksikön/aut. vaihteiston softa päivityksistä

Viesti Kirjoittaja Marko A »

Ristom kirjoitti:Tiedätkö tarkemmin mitä siinä poltossa päiviteltiin? Pari kertaa kun on limited performance saatu ja kerran Tech-polteltu..
Valitettavasti en osaa sanoa. Moottorinohjausyksikön softa, jossa parannettu DPF puhdistus. Siinä kaikki. Jostain mulla on oma luulo, että tällä softalla poltto tehdään tiheämpään?

Ennen tätä mun käytössä poltto tapahtui pari kertaa ja n. 500km välein. DTE:stä sen näkee milloin polttaa. Ja sopivasti jos sammuttaa auton kesken polton niin senhän haistaa auton ympärillä.
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Re: Moottorin ohjausyksikön/aut. vaihteiston softa päivityksistä

Viesti Kirjoittaja Marko A »

Pikku Googlaus auttoi, eli tässä selostus ilmeisesti juuri kyseisestä softasta:
Market Area(s): All diesel markets Vehicle Model(s):
9-3 1.9 DTR diesel engine
SUBJECT:

New re-calibrated software for the Z19 DTR engine

CARS AFFECTED

SAAB 9-3 MY 08-10 with Z19 DTR (EDC16 C39)

BACKGROUND

During certain driving conditions with repeated short distance driving and interrupted regenerations, unburnt fuel from the regeneration process can mix with the engine oil resulting in oil dilution.

This phenomenon causes increased volume on the engine oil dipstick. In worst cases this can cause engine to over rev resulting in severe engine damage.

CONDITIONS

Short distance or slow speed driving in combination with repeated interruption of DPF (diesel particle filter) regeneration process.

SYMPTOM DESCRIPTION

• 'Time for service' message at low mileage which does not
correlate to the stipulated/calculated service interval.

• Oil level on the dipstick is above maximum level

• 'Particle filter full' message

ACTION

The software update should only be done after customer complaint related
to one or more the failure modes described above.

Down load software 55576164 from TIS2WEB Release 11.0 dated 2009.10.19 using MDI + laptop

Please note: If the oil is contaminated with fuel and/or above the maximum level on the oil dipstick then oil and filter should be replaced.
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
2xturbo
"Ruisku"
Viestit: 134
Liittynyt: La Loka 24, 2009 12:25
Paikkakunta: Helsinki

Re: Moottorin ohjausyksikön/aut. vaihteiston softa päivityksistä

Viesti Kirjoittaja 2xturbo »

[quote="Marko A"]This phenomenon causes increased volume on the engine oil dipstick. In worst cases this can cause engine to over rev resulting in severe engine damage.

CONDITIONS

Short distance or slow speed driving in combination with repeated interruption of DPF (diesel particle filter) regeneration process.

SYMPTOM DESCRIPTION

• 'Time for service' message at low mileage which does not
correlate to the stipulated/calculated service interval.

• Oil level on the dipstick is above maximum level

• 'Particle filter full' message

[quote]

Pitäisköhän päivittää? Minulla on vain yksi oire, oil above maximum, mutta niinhän näissä koneissa on kaikissa. Matka-ajoa tulee todella runsaasti. Hiukan pelottaa nämä "päivitykset" ja ei kiinnosta ylimääräiset partikkelipoltotkaan, jos ei niille oikeasti ole tarvetta.
BMW f11 535xd -13
Ristom
"Hölösuu"
Viestit: 1714
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 12:54

Re: Moottorin ohjausyksikön/aut. vaihteiston softa päivityksistä

Viesti Kirjoittaja Ristom »

Vien päivitykseen, Tampereella kuulemma 0,6 tuntia, ajo on niin lyhyttä ja keskinopeus siinä 35 km/h. Service % 10.000 km:n ja ½-vuoden jälkeen huollosta 5%, öljyä on aina tikussa ollut reilusti.
vili1
"Viggen"
Viestit: 501
Liittynyt: Su Elo 02, 2009 15:38

Re: Moottorin ohjausyksikön/aut. vaihteiston softa päivityksistä

Viesti Kirjoittaja vili1 »

Samoin, öljyä on aina tikussa reilusti, jopa yli.
Saab 9-3 1.9 Tid SC vm. 2008
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Re: Moottorin ohjausyksikön/aut. vaihteiston softa päivityksistä

Viesti Kirjoittaja Marko A »

• 'Time for service' message at low mileage which does not
correlate to the stipulated/calculated service interval.

• Oil level on the dipstick is above maximum level
Mulla oli nuo tuosta edeltä. Päivityksen jälkeen näyttää olevan polttoväli sama, kun n. 500km jälkeen haisee palaneelle.
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Re: Moottorin ohjausyksikön/aut. vaihteiston softa päivityksistä

Viesti Kirjoittaja Marko A »

Taitaa meikäläisen auto kärsiä jonkinasteisista DPF ongelmista. Pitkä seisonta aika ja satunnaiset, lyhyet koeajot lienee tukkineet sen aika tehokkaasti. Nyt mittarissa on hieman yli 8000km ja puhdistuspoltot on niiin tuskaisen savuisia, että hävettää. :oops:
Täytyy käydä vielä Tech:llä suorittamassa poltto, kun siinä samalla käsittääkseni selviää kuinka tukossa se suodatin on. Siinähän on paineanturi jota käytetään vain vain manuaalsita Tech polttoa varten. Näin olen siis ymmärtänyt, mitä netistä olen lukenut.
Oikaiskaa jos menee väärin.
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Ristom
"Hölösuu"
Viestit: 1714
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 12:54

Re: Moottorin ohjausyksikön/aut. vaihteiston softa päivityksistä

Viesti Kirjoittaja Ristom »

Öljytikku on kyllä yksi vitsi, aina öljynvaihdon jälkeenkin on ollut öljyn taso yli asteikon. Öljynvaihto kannattaa teettää päivityksen yhteydessä, saattaa olla päivityshinnassa goodwilliä..
Late Aero
"Kaasari"
Viestit: 15
Liittynyt: Pe Elo 20, 2010 18:44

Re: Moottorin ohjausyksikön/aut. vaihteiston softa päivityksistä

Viesti Kirjoittaja Late Aero »

Lahden Laakkosella tehtiin päivitykset tänään omaani (-05 2.0 Aero SS A) Molempiin löytyi uudet softaversiot kuin mitä sisällä oli mutta mitään tietoa siitä mitä parannuksia ko. päivitykset edellisiin verrattuna sisälsivät en saanut.

Tuosta vaihtamisesta joku jo sanoikin, että vaihdot tuntui perstuntumalta pehmeämmiltä päivityksen jälkeen ja sama fiilis tuli tänne lyhyen ajon jälkeen...
Saab.96
"Hölösuu"
Viestit: 4071
Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
Viesti:

Re: Moottorin ohjausyksikön/aut. vaihteiston softa päivityksistä

Viesti Kirjoittaja Saab.96 »

Ristom kirjoitti:Öljytikku on kyllä yksi vitsi, aina öljynvaihdon jälkeenkin on ollut öljyn taso yli asteikon. Öljynvaihto kannattaa teettää päivityksen yhteydessä, saattaa olla päivityshinnassa goodwilliä..

Yritin paikallistaa ton autommaativaihteiston öljytikun konehuoneessa mutta ei löytynyt....
Olisko vinkkiä missä ja millainen se on?
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3491
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Moottorin ohjausyksikön/aut. vaihteiston softa päivityksistä

Viesti Kirjoittaja SS »

Puhe oli varmaankin moottorin öljytikusta, laatikossa ei moista ole. Ei ainakaan 6-vaihteisessa.

En ole edes yrittänyt seurata koneen öljytasoa tikusta, toivoton homma. Kaipa se alaraja-anturi hälyttää jos syntyy vajausta.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
karg
"Hölösuu"
Viestit: 3835
Liittynyt: La Touko 10, 2003 06:57
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: Moottorin ohjausyksikön/aut. vaihteiston softa päivityksistä

Viesti Kirjoittaja karg »

5-vaihteisessa automaatissa on pienehkö vihreä öljytikku suht ikävässä paikassa ellei pääse auton alle.
Ensio
"Ruisku"
Viestit: 119
Liittynyt: Su Kesä 28, 2015 08:27
Paikkakunta: Helsinki

Re: Moottorin ohjausyksikön/aut. vaihteiston softa päivityksistä

Viesti Kirjoittaja Ensio »

Saako tuon automaattivaihteisen manual sport moodin käännettyä toiste päin? (9-3 -05)

Eli alaspäin isompaa ja eteenpäin pienempää vaihdetta, olisi sillei helpompi kun :saab: iskee selän penkkiin.

Toki onhan tossa nuo Xbox napitkin :roll:
-:- Saab 9-3 Aero 2005 -:-
Saab.96
"Hölösuu"
Viestit: 4071
Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
Viesti:

Re: Moottorin ohjausyksikön/aut. vaihteiston softa päivityksistä

Viesti Kirjoittaja Saab.96 »

karg kirjoitti:5-vaihteisessa automaatissa on pienehkö vihreä öljytikku suht ikävässä paikassa ellei pääse auton alle.
Okei. Pitääpä kurkata alakautta jos se tikku löytyisi.

Auto kun on 5v automaatti ja bensakoneella...
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Vastaa Viestiin