Hifiä, jälleen kerran.
Re: Hifiä, jälleen kerran.
Ovipahvin irroitus: https://www.youtube.com/watch?v=GN73P23sbSw
Itselläni on ovissa STP Gold Butyyliä , 4 mm Splen04 sekä MLV Vinyyli mattoa.
Rengasmelu ei mielestäni kadonnut huomattavasti.
Aloittaisin Splen04 ja Biplast 05, Helpompaa laittaa tuplakerrosta kun ostaa liian paksua.
8mm Splen ei oikein mennyt. Sitä on jos haluaa kokeilla.
Luulen että kokeilen ensi kesänä; STP Bomb Aero sekä MLV mattoa, otan tuon Splen04 pois ja laitan pellit kiinni.
Sisälokarit ja lattia odotta myös tekijää.
Itselläni on ovissa STP Gold Butyyliä , 4 mm Splen04 sekä MLV Vinyyli mattoa.
Rengasmelu ei mielestäni kadonnut huomattavasti.
Aloittaisin Splen04 ja Biplast 05, Helpompaa laittaa tuplakerrosta kun ostaa liian paksua.
8mm Splen ei oikein mennyt. Sitä on jos haluaa kokeilla.
Luulen että kokeilen ensi kesänä; STP Bomb Aero sekä MLV mattoa, otan tuon Splen04 pois ja laitan pellit kiinni.
Sisälokarit ja lattia odotta myös tekijää.
-:- Saab 9-3 Aero 2005 -:-
Re: Hifiä, jälleen kerran.
Tämä on ilmeisesti oikea keskikaiutin. http://www.autostudio.fi/audison-ap4-4- ... timet.html
Takakaiuttimia en ole suomalaisista nettikaupoista onnistunut löytämään (Infinity Reference 4002cfx). Ilmeisesti poistunut malli?
Onko antaa vinkkiä mistä löytyisi tai vastaava hyvä tilalle?
Miksi SS ja Blacktor ovat laittaneet 4 tuuman kaiuttimen 6x9 tilalle?
Auto vm.2009 ja "Premium 150 w" 7 kajarin setti kyseessä
Takakaiuttimia en ole suomalaisista nettikaupoista onnistunut löytämään (Infinity Reference 4002cfx). Ilmeisesti poistunut malli?
Onko antaa vinkkiä mistä löytyisi tai vastaava hyvä tilalle?
Miksi SS ja Blacktor ovat laittaneet 4 tuuman kaiuttimen 6x9 tilalle?
Auto vm.2009 ja "Premium 150 w" 7 kajarin setti kyseessä
Viimeksi muokannut Ilpo, Ti Marras 08, 2016 13:18. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Hifiä, jälleen kerran.
Itselläni ei ole tuota keskikaiutinta ollenkaan, Hifi pojat sano että sekoittaa stereo kuvaa?
Hattuhyllyn 6x9 vaihdoin näihin: https://www.powerset.fi/rainbow_dl-x69
Meni ainakin 2005 Aerossa bolt on ja ihan hyvin hevi humppa soi.
Hattuhyllyn 6x9 vaihdoin näihin: https://www.powerset.fi/rainbow_dl-x69
Meni ainakin 2005 Aerossa bolt on ja ihan hyvin hevi humppa soi.
-:- Saab 9-3 Aero 2005 -:-
Re: Hifiä, jälleen kerran.
Täältä hain, oli hyllyssä: http://radiokulma.fi/infinity-ref4002cfx-100mm-2-tieTakakaiuttimia en ole suomalaisista nettikaupoista onnistunut löytämään (Infinity Reference 4002cfx). Ilmeisesti poistunut malli?
Alunperin siellä pitäisi kyllä on 4" kajarit. Onko 6x9stä iloa 4" verrattuna jos sinne ei kuitenkaan alataajuuksia mene? Toisaalta etupää on paljon tärkeämpi, harvoin takana ketään on.Miksi SS ja Blacktor ovat laittaneet 4 tuuman kaiuttimen 6x9 tilalle?
Auto vm.2009 ja "Premium 150 w" 7 kajarin setti kyseessä
Edit: 6x9:t löytyy WIS:n mukaan pre-facelift Prestige 300 -setistä ja uudemmista Bosen seteistä.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Re: Hifiä, jälleen kerran.
Kiitos vastauksista!
Re: Hifiä, jälleen kerran.
Ovet vaimennettu, STP Black Silver + Splen 4, ovipahviin Biplast 5. Melkoisesti muuttui bassotoisto paremmaksi. Ei tuo nyt täydellinen ole, mutta muutos oli isompi kuin odotin.
Jos tuosta haluaisi parannella, seuraava askel voisi olla sisäpellin aukkojen tukkiminen esimerkiksi alumiinipellillä. Bassot tuntuu selvästi ovipahvissa, sisäpellissä on kosteussulun tilalla myös tuota Silveriä ja muutama pala sisäpellin takanakin. Mennään nyt tällä ja katsotaan josko kesällä riittäisi vielä intoa parannella. Ei ole kaikken helpoin tuo Saabin ovi askarreltavaksi...
Hieman myös houkuttaisi tuo kaiuttimien vaihto, kun vaan tietäisi mikä tähän settiin sopisi. Jotenkin on hieman vaikea uskoa, ettei noita kiinalaisia Pioneereja parempia olisi tarjolla
Jos tuosta haluaisi parannella, seuraava askel voisi olla sisäpellin aukkojen tukkiminen esimerkiksi alumiinipellillä. Bassot tuntuu selvästi ovipahvissa, sisäpellissä on kosteussulun tilalla myös tuota Silveriä ja muutama pala sisäpellin takanakin. Mennään nyt tällä ja katsotaan josko kesällä riittäisi vielä intoa parannella. Ei ole kaikken helpoin tuo Saabin ovi askarreltavaksi...
Hieman myös houkuttaisi tuo kaiuttimien vaihto, kun vaan tietäisi mikä tähän settiin sopisi. Jotenkin on hieman vaikea uskoa, ettei noita kiinalaisia Pioneereja parempia olisi tarjolla
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Re: Hifiä, jälleen kerran.
Muistahan tarkistaa että mitkä Ohmiset kaiuttimet on ovessa 4ohm/2ohmiset.SS kirjoitti:Ovet vaimennettu, STP Black Silver + Splen 4, ovipahviin Biplast 5. Melkoisesti muuttui bassotoisto paremmaksi. Ei tuo nyt täydellinen ole, mutta muutos oli isompi kuin odotin.
Jos tuosta haluaisi parannella, seuraava askel voisi olla sisäpellin aukkojen tukkiminen esimerkiksi alumiinipellillä. Bassot tuntuu selvästi ovipahvissa, sisäpellissä on kosteussulun tilalla myös tuota Silveriä ja muutama pala sisäpellin takanakin. Mennään nyt tällä ja katsotaan josko kesällä riittäisi vielä intoa parannella. Ei ole kaikken helpoin tuo Saabin ovi askarreltavaksi...
Hieman myös houkuttaisi tuo kaiuttimien vaihto, kun vaan tietäisi mikä tähän settiin sopisi. Jotenkin on hieman vaikea uskoa, ettei noita kiinalaisia Pioneereja parempia olisi tarjolla
Itse ostin näin 30+ ikäisenä autoharrastelija aloittelijana 4ohm 6.5 kaiuttimet kun ajattelin että tollasilla saa kaljamahan heilumaan kunnolla, niin pitikin olla 2ohm,(Saab 9-3 -05). 4ohmiset toimii ainakin mutta äänitaso hiukan alhaisempi.
Ne on tuolla Ruotsin Saabturboclubissa suosineet noita Gladenin 165 SQXiä 2ohmia. Toki vaikuttaa että osalla on jotakin yhteyksiä hifikauppoihin tai on kauppiaita.
http://www.brl.se/sv/artiklar/gladen-sqx-165-mid.html
-:- Saab 9-3 Aero 2005 -:-
Re: Hifiä, jälleen kerran.
Juu huomasin 2ohm impedanssin. Aika heikosti on Gladenia täällä saatavilla, hieman arvokas tulee kokeilusta. Toinen, kohtuuhintainen vaihtoehto voisi olla: http://www.autostudio.fi/autoon/kaiutti ... assot.html
2ohm versiota vaan on vaikeammin saatavilla, mutta ainakin Saksasta löytyy 2kpl paketissa. Onkohan noita kukaan testannut?
Ovien vaimennukselle tarttee myös vielä tehdä jotain, kumisee joillakin taajuuksilla.
2ohm versiota vaan on vaikeammin saatavilla, mutta ainakin Saksasta löytyy 2kpl paketissa. Onkohan noita kukaan testannut?
Ovien vaimennukselle tarttee myös vielä tehdä jotain, kumisee joillakin taajuuksilla.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Re: Hifiä, jälleen kerran.
AIkamoista! Keväällä kun etsiskelin itselleni uusia kajareita, niin kukaan ei missään myynyt tai edes valmistanut 2ohm 6.5" midbassoja. Nyt sitten tuli ihan puskista kaksikin erittäin mielenkiintoista vaihtoehtoa.
Mitäs sanot, tilataan kimpassa tollanen Audisonin setti ja kokeillaan onko ne mistään kotoisin? Vaikuttavat erittäin hyviltä speksien perusteella.SS kirjoitti:oinen, kohtuuhintainen vaihtoehto voisi olla: http://www.autostudio.fi/autoon/kaiutti ... assot.html
Re: Hifiä, jälleen kerran.
34 kpl erillaisia 2 ohm 6.5 tuumasia kaiuttimia saksanmaalla; tämän kun olisi tiennyt ennen omien ostoja.
https://www.carfeature.de/en/Hifi-Navig ... %5B%5D=106
https://www.carfeature.de/en/Hifi-Navig ... %5B%5D=106
-:- Saab 9-3 Aero 2005 -:-
Re: Hifiä, jälleen kerran.
Onhan noita näemmä. Noista vaan iso osa on 2-tiesarjoja, jolloin mukana tulee turhaa sälää ja hinta nousee. Lisäksi asennussyvyyden kanssa saa olla tarkkana, muuten ei lasi aukea alas asti. Audisoneista kokemuksia luvassa lähiaikoina, hintansakin puolesta noita jo uskaltaa kokeilla.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Re: Hifiä, jälleen kerran.
No perhana, löytyy näköjään Focaliltakin 2 ohmisia. Tuon kun ois hokannut femman stereoita päivittäessä:Ensio kirjoitti:34 kpl erillaisia 2 ohm 6.5 tuumasia kaiuttimia saksanmaalla; tämän kun olisi tiennyt ennen omien ostoja.
https://www.carfeature.de/en/focal-elit ... 6-5cm.html
Hinta on kyllä suolainen, mutta ei nykyiset Focalin kojelautaämyritkään ihan ilmaiset olleet:
https://www.hifitalo.fi/focal_100_krs_4_erillissarja
Noiden asennuksessa joutui kojelautaa silppuamaan, tuolla isommalla 2-tiesarjalla siltä olisi vältytty.
Vaan en valita, kun homma on tehty. Kyllähän tuo nelituumainen erillissarja kojelaudalla toimii upeasti, vaikka toistaiseksi sitä soittaakin femman Prestige 200 - audion vakiovahvari.
Femmassakin originaalit kojelautakaiuttimet on 2 ohmiset, mutta niin epäherkät pahvikartiot, että tuo Focalin 4 ohminen sarja tuottaa helposti suuremman äänenpaineen originaalivahvistimella. Aika mukavasti matalaäänisempikin solisti paikantuu konepellille, vaikka keskarien ylipäästö on luokkaa 200-250 Hz
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
Re: Hifiä, jälleen kerran.
Varmasti!Termos kirjoitti:No perhana, löytyy näköjään Focaliltakin 2 ohmisia. Tuon kun ois hokannut femman stereoita päivittäessä:Ensio kirjoitti:34 kpl erillaisia 2 ohm 6.5 tuumasia kaiuttimia saksanmaalla; tämän kun olisi tiennyt ennen omien ostoja.
https://www.carfeature.de/en/focal-elit ... 6-5cm.html
Hinta on kyllä suolainen, mutta ei nykyiset Focalin kojelautaämyritkään ihan ilmaiset olleet:
https://www.hifitalo.fi/focal_100_krs_4_erillissarja
Noiden asennuksessa joutui kojelautaa silppuamaan, tuolla isommalla 2-tiesarjalla siltä olisi vältytty.
Vaan en valita, kun homma on tehty. Kyllähän tuo nelituumainen erillissarja kojelaudalla toimii upeasti, vaikka toistaiseksi sitä soittaakin femman Prestige 200 - audion vakiovahvari.
Femmassakin originaalit kojelautakaiuttimet on 2 ohmiset, mutta niin epäherkät pahvikartiot, että tuo Focalin 4 ohminen sarja tuottaa helposti suuremman äänenpaineen originaalivahvistimella. Aika mukavasti matalaäänisempikin solisti paikantuu konepellille, vaikka keskarien ylipäästö on luokkaa 200-250 Hz
Ja tuollaiset kunnolliset kaiuttimet voi aina ottaa mukaan seuravaan iin
https://youtu.be/5WBAN_Gc71Q
Tämä vararengas basso täytyy jossain vaiheessa testata
-:- Saab 9-3 Aero 2005 -:-
Re: Hifiä, jälleen kerran.
Jatkan offtopikkia (koska femma kyseessä).Ensio kirjoitti: Varmasti!
Ja tuollaiset kunnolliset kaiuttimet voi aina ottaa mukaan seuravaan iin
Sen verran joutui kojelautaa sahaamaan, että Focalin keskarit saa jäädä paikoilleen, vaikka auto vaihtaisi omistajaa. Piiloutuvat alkuperäisten ritilöiden alle, mutta alkuperäisiä pahvikartioita sinne ei enää helposti asennella.
Focalin sarjan kaverina on etuovissa Rainbow Germanium - midbassot, niitä ruokkii Hertz HDP 5 - digipääte, 200W per ovi.
Sama pääte ohjaa 17 litran suljetussa kotelossa olevaa Pioneer TS-SW1241D - littusubbaria.
STP:n Black Goldia ja Biplastia on jokunen neliö liimailtu.
En lähtis kokeilemaan, varsinkaan yhtään järeämmällä subbarilla.Ensio kirjoitti: https://youtu.be/5WBAN_Gc71Q
Tämä vararengas basso täytyy jossain vaiheessa testata
Yhdessä aiemmassa autossani oli just tilavuudeltaan passeli varapyöräkotelo 12 tuumaiselle Peerless XLS CAR - subbarille.
Vuorasin sitten peltikotelon paksulla bitumimatolla, kehystin sen jollakin Taunuksen paksulla ovitiivisteellä ja pulttasin päälle koko kontin pohjan peittävän 19 millisen MDF - levyn. Siihen reikä ko. elementille ja vehkeet kasaan. Päätteenä oli museo - Alpine 3539, joka tuuttasi subbarille jotain 400W.
Jämäkältä kotelolta tuo vaikutti, mutta useampaan kertaan Peerless paukautti liikeradan loppuun. Ei ollut tiivis, onneksi vahingoilta vältyttiin.
Sama vika tuossa rengaskotelossa, se joustaa, ja aiheuttaa elementille hallitsemattoman liikepoikkeaman.
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
Re: Hifiä, jälleen kerran.
Asentaessa jälkiasennus soitinta, jää CD-pyörittäjältä ylimääräiseksi punainen ja musta piuha, eli mikäli jotain Saabissa on tehty niinkuin yleensääkin niin siis nämä olisivat maa- ja virtapiuhat. Eli siis näitä luultavasti voisi hyödyntää jälkiasennus soittimen laitossa? Onko tuo CD-pyörittäjälle tuleva punainen piuha nyt muistivirta vai käynnistysvirta?
9-3SS 1.8t Linear -03 Stage 1
Kahta ei vaihdeta, kalsarit ja Saab.
Kahta ei vaihdeta, kalsarit ja Saab.