Kone nakuttaa ja jouset edestä poikki
Re: Kone nakuttaa ja jouset edestä poikki
Minkälainen homma on vaihtaa kiristin?
Re: Kone nakuttaa ja jouset edestä poikki
Jakoketjun kiristimen voi vaihtaa n. 30mm avaimella, se on koneen takana rintapellin puolella. Venttiilikoppa pitää irrottaa, jotta pääsee painamaan kiristimen vapaaksi vaihdon jälkeen. Ketjulaahainta sysätään tangolla ja kuuluu "naks" kiristin on aktivoitunut. Kiristimen vaihto tuskin auttaa jos ketju ja laahaimet on kuluneet, koska kiristimen liikematka on jo käytössä. Voi toki koittaa, maksaahan se vain n. 30-50€
Tp.ketjun kiristin vaihtuu irrottamalla laturi, laturin hihna, kampiakselin hihnapyörä, moottorin tukikumi ja jakopään koppa koneen kyljestä. (samalla menee tiiviste uusiksi, 20-40€). Täällä tosin usein ongelmana on ketjulaahaimen katkeaminen, mikä aiheuttaa sen ettei kiristin toimi. Pelkän laahaimen ja kiristimen voi vaihtaa purkamatta jakopäätä.
Laahain jota jannu osoittaa katkeaa joskus
Tässä katkennut laahain: http://s1158.photobucket.com/user/bmboo ... 1.jpg.html
Tp.ketjun kiristin vaihtuu irrottamalla laturi, laturin hihna, kampiakselin hihnapyörä, moottorin tukikumi ja jakopään koppa koneen kyljestä. (samalla menee tiiviste uusiksi, 20-40€). Täällä tosin usein ongelmana on ketjulaahaimen katkeaminen, mikä aiheuttaa sen ettei kiristin toimi. Pelkän laahaimen ja kiristimen voi vaihtaa purkamatta jakopäätä.
Laahain jota jannu osoittaa katkeaa joskus
Tässä katkennut laahain: http://s1158.photobucket.com/user/bmboo ... 1.jpg.html
EX: 9³SS BioPower
Re: Kone nakuttaa ja jouset edestä poikki
Muuten samoilla linjoilla kun jusahh, mutta laturia en käyttänyt irti. En tiedä helpottaisiko se (en nyt muista tähän hätään kuinka se vaikutti), mutta ilman irroitustakin onnistuu.
Re: Kone nakuttaa ja jouset edestä poikki
Ok, no ei taida olla ihan samanlainen homma kuin T7 jakopää. Mistä olette hommailleet osia?
Re: Kone nakuttaa ja jouset edestä poikki
Forte-huuhtelu tehty, ei vaikutusta. Öljyjen vaihtovälinä pidän 10tkm, nyt vaihdellut tiuhempaan. Ääni kuuluu voimakkaasti kylmäkäynnistyksen jälkeen vasemman renkaan ja auton keulan kohdalta. Pitää seuraavaksi kokeilla irroittaa koneen päällinen muovisuojus ja käyttää ilman sitä. Alkaa usko loppumaan saabin kanssa..
NG9-3SC 1,9tid '09
Re: Kone nakuttaa ja jouset edestä poikki
Pari kysymystä liittyen tp-ketjun laahaimen tarkistukseen: pitääkö ilmanputsarin kotelo purkaa pois edestä? Saako apulaitehihnan kiristimen vapautettua yläkautta (ei ole nosturia käytössä)? Pitääkö moottorin tuki ottaa pois että saa ketjukotelon auki? Tarkistus edessä viikonloppuna... Kiitos avusta!
Edit: tarviiko koko etutolppa irroittaa että mahtuu operoiman uuden laahaimen pyöränkotelosta?
Edit: tarviiko koko etutolppa irroittaa että mahtuu operoiman uuden laahaimen pyöränkotelosta?
NG9-3SC 1,9tid '09
Re: Kone nakuttaa ja jouset edestä poikki
Pitää purkaa jotta pääsee kotelon pultteihin käsiksi. Saa kun on sopiva vääntöavain varsinkin kun moottorinkorvakko pitää ottaa pois tieltä jotta kotelon pultit saa auki. Tämä on koko rempan vaikein rasti, eli saada sitä kiristintä väännettyä niin että saa remmin pois ja paikalleen. Tee sopiva työkalu. Kiristimessä on 3/8 kolo sitä varten. Etutolppaan ei tarvi koskea. Uusi samalla kampiakselin stefa
Ajoituspalikat B207 E/L löytyy.
Ex: Saab 1,9 Tid 8v my2009
Ex: 2xSaab 99 petro + 3xSaab 99
Ex: Saab 1,9 Tid 8v my2009
Ex: 2xSaab 99 petro + 3xSaab 99
-
- "Ruisku"
- Viestit: 134
- Liittynyt: Su Touko 18, 2008 13:07
Re: Kone nakuttaa ja jouset edestä poikki
jakopään puoleisesta päästä konetta tunkalla hiukan ylös ja räikkä kiristimen reikään, hiukan vääntää ja samalla remmipois
Insignia 2.0 Turbo sport OPC Line, Mokka 1.4T Cosmo & Vectra GTS
Ex Vectra GTS Biopower
Ex Vectra GTS Biopower
Re: Kone nakuttaa ja jouset edestä poikki
Tulipa perjantaina tehtyä ko homma. Laahain oli ehjä, samoin kiristin, eli turha reissu. Sama kolina tulee vielä koneesta, eli vika tod näk venttiileissä/nostajissa. Noh, itseltä loppui kiinnostus tutkia asiaa enempää, katotaan kauanko kestää
Vaihdettuja osia ja kokeiltuja poppakonsteja tähän mennessä:
Alipainepumppu
Ahtopaineensäädin
Tp-ketjun laahain ja kiristin
Forte-huuhtelu
Vaihdettuja osia ja kokeiltuja poppakonsteja tähän mennessä:
Alipainepumppu
Ahtopaineensäädin
Tp-ketjun laahain ja kiristin
Forte-huuhtelu
NG9-3SC 1,9tid '09