Mutta jos tilanne olisi sellainen, että jäähdytinnesteen jäätymislämpötila olisi heikentynyt, niin eikös se periaatteessa voi jäätyä kennossa? Hmm... Kai sen pitäis se ainaki -30 kestää, ja jos ajaa kylmemmällä, niin nestehän ei pääsisi kiertämään kennossa jäähdyttäen moottoria, vaikka kuinka termari toimis?! Ei oo kyllä koskaan käyny niin... *kop kop*Marko A kirjoitti:Mutta kun katsoo konetilaa, niin eipä sinne kovin suoraan pääse puhaltamaan. Siinä on aika paljon roinaa itse lohkon edessä. Jäähdyttimen kennolla ei ole väliä kun termari on kuitenkin kiinni.
Moottoritilan viimasuoja
Re: Moottoritilan viimasuoja
Re: Moottoritilan viimasuoja
Minä olen käyttänyt muutaman vuoden ajan pelkästään tiheää muoviverkkoa. Ei kennoon kiinni, vaan maskin taakse. Kiinnitys ja tukeminen hankalaa. Kärpäsverkko olisi ihan käypää, kunhan sitä saisi mustana. Viime kesänä löysin puutarhapuolelta hyvää rungonsuojaverkkoa, vaan palat ovat olemattoman kokoisia.
Verkko toimii ympärivuotisena. Kesällä ötökät ja kivet. Talvella pakkasten kiristyessä verkko kuuraantuu umpeen toimien viimasuojana.
Tarvittaessa ilma kuitenkin virtaa mutkitellen.
Verkko toimii ympärivuotisena. Kesällä ötökät ja kivet. Talvella pakkasten kiristyessä verkko kuuraantuu umpeen toimien viimasuojana.
Tarvittaessa ilma kuitenkin virtaa mutkitellen.
-
- "Viggen"
- Viestit: 527
- Liittynyt: Pe Joulu 03, 2004 09:32
- Paikkakunta: Oulu
Re: Moottoritilan viimasuoja
Eihän tuossa tarkenemisesta itellä ollukkaa puhetta. Mielestäni vaan on melko turhaa huudatuttaa Eberiä koko ajan, jos vähemmälläki pääsee. Ja myöskin aivan turha väittää, että vaikka Eberillä saavuttaakin normilämpönsä kone, ettei olisi lämpenemisaikaan vaikutusta maskinsuojalla. Ja kun mielestäni tuosta ei näillä leveyksillä mitään haittaakaan voi olla, niin laittanen paikoilleen jotain muiden mielipiteistä huolimatta.
...ja ei muuten lämpiä Eberillä TTiD yhtä nopsaa ku 9-5 2.0t piristettynä ilman lisälämmitintä (femma lämmin ~2km portilta, nykynen ei lämpiä edes näillä keleillä alta 3km)
...ja ei muuten lämpiä Eberillä TTiD yhtä nopsaa ku 9-5 2.0t piristettynä ilman lisälämmitintä (femma lämmin ~2km portilta, nykynen ei lämpiä edes näillä keleillä alta 3km)
2xSaab, ikäeroa vaatimattomasti vajaat 36 vuotta
95 VAN -71 MA, 9-5 Stw Aero -06,
9-3 SC TTiD A6 -08, 9-5 Wagon -01/-02 KA, 9000 CD 2.3i -92 -- MYYTY pois
--2236--
95 VAN -71 MA, 9-5 Stw Aero -06,
9-3 SC TTiD A6 -08, 9-5 Wagon -01/-02 KA, 9000 CD 2.3i -92 -- MYYTY pois
--2236--
-
- "Viggen"
- Viestit: 527
- Liittynyt: Pe Joulu 03, 2004 09:32
- Paikkakunta: Oulu
Re: Moottoritilan viimasuoja
Ostin Dacia Dusteriin leikatun maskinsuojan ja taiteilin siitä. Oli isoin mitä kaupassa näky ja silti jäi ylimmäiseen aukkoon pikku kolmiot nurkkiin "paljaiksi". Nyt pysyy lämmöt nätisti siinä 90 tienoilla, eli ei se termari ollu paskana (onneksi), fiiatin kone ei vaan lämpiä suomen keleissä...
Pysyihän tuo toki "lämmöissään" ilmankin ja kabiinissa tarkeni (tosin OBD-portista katottuna lämmöt vaihteli nollakelissä ~75-88 välillä, mittari ei heilu, eli sillä ei oo todellisen lämmön kans mitään tekoa... näyttää puoliväliin kunhan on yli 65 kunhan on kertaalleen lämminny), mutta jotenki tuntuu typerältä ajella nollakelissä Eeperi huutaen keskellä kaupunkia
Pysyihän tuo toki "lämmöissään" ilmankin ja kabiinissa tarkeni (tosin OBD-portista katottuna lämmöt vaihteli nollakelissä ~75-88 välillä, mittari ei heilu, eli sillä ei oo todellisen lämmön kans mitään tekoa... näyttää puoliväliin kunhan on yli 65 kunhan on kertaalleen lämminny), mutta jotenki tuntuu typerältä ajella nollakelissä Eeperi huutaen keskellä kaupunkia
2xSaab, ikäeroa vaatimattomasti vajaat 36 vuotta
95 VAN -71 MA, 9-5 Stw Aero -06,
9-3 SC TTiD A6 -08, 9-5 Wagon -01/-02 KA, 9000 CD 2.3i -92 -- MYYTY pois
--2236--
95 VAN -71 MA, 9-5 Stw Aero -06,
9-3 SC TTiD A6 -08, 9-5 Wagon -01/-02 KA, 9000 CD 2.3i -92 -- MYYTY pois
--2236--
Re: Moottoritilan viimasuoja
Taitaa olla eberin ohjainkortti rikki, jos noilla kriteereillä on päällä.Märkäkorva kirjoitti: ... lämmöt vaihteli nollakelissä ~75-88 välillä ... mutta jotenki tuntuu typerältä ajella nollakelissä Eeperi huutaen keskellä kaupunkia
Ex. Saab 9-5 TiD A SportCombi vm. 2006 (2009, 105 tkm -> 2019, 416 tkm)
Ex. Saab 9-5 2.3t A Sedan vm. 2001 (2004, 73 tkm - 2015, 298 tkm)
Insignia
Ex. Saab 9-5 2.3t A Sedan vm. 2001 (2004, 73 tkm - 2015, 298 tkm)
Insignia
-
- "Viggen"
- Viestit: 527
- Liittynyt: Pe Joulu 03, 2004 09:32
- Paikkakunta: Oulu
Re: Moottoritilan viimasuoja
No eipä nuita lämpöjä oo koko aikaa tullu vahdattua obd:n kautta, joten varmaan ovat aina välillä käyneet alempanaki jollon Eeperi alkaa pauhaamaan. Nimenomaan kaupunkivauhdeissa oli pienimmillään lukemat. Motarilla nousi aina yli 80.Pääasia kuitenki, että nyt pysyy lämmöt sopivina ja eeperi hiljasena.
2xSaab, ikäeroa vaatimattomasti vajaat 36 vuotta
95 VAN -71 MA, 9-5 Stw Aero -06,
9-3 SC TTiD A6 -08, 9-5 Wagon -01/-02 KA, 9000 CD 2.3i -92 -- MYYTY pois
--2236--
95 VAN -71 MA, 9-5 Stw Aero -06,
9-3 SC TTiD A6 -08, 9-5 Wagon -01/-02 KA, 9000 CD 2.3i -92 -- MYYTY pois
--2236--
Re: Moottoritilan viimasuoja
Itse yritin eilen nopeasti ihmetellä, että mistä sen pahvin sinne saa laitettua yläkautta. En keksinyt. Eli jos joku jaksaa rautalangasta vääntää, niin kiitän.antti.hakamaa kirjoitti:Itsellä talvella ihan pahvista leikattu suoja autoissa maskin takana.
SS 9-3:sessa ei tartte edes kiinnittää mitenkään kun jää puskurin puristukseen kun lykkää pahvin ylä kautta väliin.
og:sa olen laittanut nippu siteillä ylä nurkista kiinni, ettei valahda kastuessaan.
pahvin kanssa pitää lämmöt maantiellä kovallakin pakkasella paremmin ja lämpiää puutenkin nopeampaa talvella. ainakin tuossa dieselissä.
Tässä vielä kuva helpottamaan selitystä:
![Kuva](https://dl.dropboxusercontent.com/u/6556186/Saab/saab-93-engine-3%20%28Mobile%29.jpg)
9-3 SC TiDS MY08 + purettuna 9-3 SS 2,0t MY04
Re: Moottoritilan viimasuoja
Avaa noi mustat muoviniitit (6kpl), niin maskin yläreunaa saa vedettyä eteen päin vähäsen. Keskellä niittiä on nasta, minkä voi painaa alas, jolloin niitti löystyy. Nasta on sitten helppo painaa niin syvälle, että se tippuu "jonnekkin".
Re: Moottoritilan viimasuoja
Käytä niitin keskitapin alaspainamiseen ja niitin irrottamiseen työkalusarjasta löytyvää ruuvaria. Sen kahvan päässä on tappi, joka sopii juurikin em. niitteihin ja se painaa oikein keskitappia sisään ja sillä voit myös nostaa niitin pois.
Viimeksi muokannut tturku, Ke Loka 28, 2015 00:21. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Syy: Poistettu asiaton kommentti
Syy: Poistettu asiaton kommentti
#4481
Re: Moottoritilan viimasuoja
Niitti löystyy, kun keskitapin painaa alas. Siinä ei käsittääkseni ollut ainakaan mitään väärää tietoa kerrottuna. Viittauksesi "työkalusarjaan" on vähän epämääräinen.
m.k.a. kirjoitti:niitin irrottamiseen työkalusarjasta löytyvää ruuvaria.
Re: Moottoritilan viimasuoja
Lisää tuo kyseinen lause allekirjoitukseesi, niin säästät jatkossa näppistä ja aikaa.m.k.a. kirjoitti:Tietenkin tästäkin oikeasta vastauksesta tulee bannia ja väärien vastausten antajia hehkutetaan.
Re: Moottoritilan viimasuoja
Kannattaa kurkata sinne takaloosterin etureunaan, niin voi hämmästyä työkalujen olemassaolosta.karg kirjoitti:Niitti löystyy, kun keskitapin painaa alas. Siinä ei käsittääkseni ollut ainakaan mitään väärää tietoa kerrottuna. Viittauksesi "työkalusarjaan" on vähän epämääräinen.
m.k.a. kirjoitti:niitin irrottamiseen työkalusarjasta löytyvää ruuvaria.
#4481
Re: Moottoritilan viimasuoja
Työkalujen puuttuminen voi hämmästyttää yhtä paljon kuin työkalujen löytyminen ko. paikasta.
Re: Moottoritilan viimasuoja
Musta tuntuu että pian on jollain kaikki työkalut tungettuna takaloosteriin
Asiaan: itsellä olen vertaillut edellisen bensa/viinasaabin ja nykyisen dieselin lämpeämistä talviolosuhteissa vakiotyömatkallani. Edellisessä autossa seurailin aina lämpöjä open sidistä ja nollakeleillä termari ehti yleensä aueta juuri ennen töihin pääsyä kertaalleen, eli kone saavutti n. 90 asteen lämmöt n. 4km aamuisella työmatkalla. Nykyisellä dieselillä ei ole tästä toivoakaan, vaikka eberi alkaa heti puhista kun pihasta lähtee. Lämmöt jää jonnekin alle 75 asteen. Että kyllä ainakin T7-bensakone lämpeää nopeammin kuin italialainen diesel.
![Mr. Green :mrgreen:](./images/smilies/icon_mrgreen.gif)
Asiaan: itsellä olen vertaillut edellisen bensa/viinasaabin ja nykyisen dieselin lämpeämistä talviolosuhteissa vakiotyömatkallani. Edellisessä autossa seurailin aina lämpöjä open sidistä ja nollakeleillä termari ehti yleensä aueta juuri ennen töihin pääsyä kertaalleen, eli kone saavutti n. 90 asteen lämmöt n. 4km aamuisella työmatkalla. Nykyisellä dieselillä ei ole tästä toivoakaan, vaikka eberi alkaa heti puhista kun pihasta lähtee. Lämmöt jää jonnekin alle 75 asteen. Että kyllä ainakin T7-bensakone lämpeää nopeammin kuin italialainen diesel.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Moottoritilan viimasuoja
OG femma sai ylägrilliin viimasuojaa tänään. Irrottaminen oli kohtuu helppoa, keskimmäinen vedetään alimmista rivoista. Sivuilla olevat grillit lähti kun painoi isomman jättämän aukon kautta painamalla grillien ylälaidassa olevaa tinniä ja vetämällä ristikosta samaan aikaan. Tässä hieman projektikuvia. Viimasuojaa toimittaa sporttikassin muovipohja
![Kuva](http://minnas.gallery/Rames/IMG_0915.JPG)
Onneksi emäntä jeesas sapluunoissa
Tässä vielä lisää kuvia.
http://minnas.gallery/Rames/IMG_0916.JPG
http://minnas.gallery/Rames/IMG_0918.JPG
http://minnas.gallery/Rames/IMG_0919.JPG
http://minnas.gallery/Rames/IMG_0920.JPG
Uppos takasin maskiin nätisti. Toisessa pienessä grillissä oli muoviklipsi poikki ja edellisen omistajan/ruuvaajan kuumaliimapallerot paikallaan![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Vielä testailemaan huutaako eeberi kuinka kovasti.
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
Onneksi emäntä jeesas sapluunoissa
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
http://minnas.gallery/Rames/IMG_0916.JPG
http://minnas.gallery/Rames/IMG_0918.JPG
http://minnas.gallery/Rames/IMG_0919.JPG
http://minnas.gallery/Rames/IMG_0920.JPG
Uppos takasin maskiin nätisti. Toisessa pienessä grillissä oli muoviklipsi poikki ja edellisen omistajan/ruuvaajan kuumaliimapallerot paikallaan
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Vielä testailemaan huutaako eeberi kuinka kovasti.
95 farkku 2,2 diiseli
Ensiautoni: 900'86
Ensiautoni: 900'86