Lämmityksen jälkeen tumma savu hetken!

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
jonttu89
"Kaasari"
Viestit: 20
Liittynyt: Ke Helmi 19, 2014 06:43
Paikkakunta: ylöjärvi

Lämmityksen jälkeen tumma savu hetken!

Viesti Kirjoittaja jonttu89 »

Terve!

Nyt tuli emännän farkkuun sellainen probleema kuin: ollut lämppärin johdon päässä ja laittaa käymään niin lähtee käymään epätasaisesti mutta käynti tasoittuu hetken päästä mutta lykkää putkesta tummaata sauhua jonkun aikaa. loppuu savutus kun vähän aikaa käy ja lämpee hieman.
mitään muita oireita ei ole. mutta kun taas eilen illalla emäntä lähti töistä kotiin ja laittoi auton käymään ilman lämmitystä niin lähti käymään heti normaalisti eikä tuummaasta savusta ollut tietoakaan. siis liittyy jotenkin siihen esilämmitykseen.

Onkos muilla ollu vastaavia oireita??
Mistäs aloittaa vikaa paikantamaan/ vaihtamaan osia? :O

lisätään vielä auto tänne: 9-3 1.8t 2005 tai 06

Kiitos!

-joni :saab:
og9-5 2.3t vector 2002
emännän ng 9-3 1.8t
Ex Saab ng900 turbo -95 stage3
ollli
"Kaasari"
Viestit: 38
Liittynyt: Pe Tammi 01, 2016 23:02
Paikkakunta: Pudasjärvi

Re: Lämmityksen jälkeen tumma savu hetken!

Viesti Kirjoittaja ollli »

Heippa, onko säteily vai veden lämmitin? Joissain autoissa letkulämppärin väärä sijoitus on saanut auton lämpötila-anturit antamaan väärää infoa josta syystä käyntiinlähtö ja käyminen on ollut heikkoa tai on joutunu oottamaan hetken että saa koneen käymään.
Opel Astra-98 Saab 9-3 1.8t -05 Saab 9-3 TTiD -08
jonttu89
"Kaasari"
Viestit: 20
Liittynyt: Ke Helmi 19, 2014 06:43
Paikkakunta: ylöjärvi

Re: Lämmityksen jälkeen tumma savu hetken!

Viesti Kirjoittaja jonttu89 »

ollli kirjoitti:Heippa, onko säteily vai veden lämmitin? Joissain autoissa letkulämppärin väärä sijoitus on saanut auton lämpötila-anturit antamaan väärää infoa josta syystä käyntiinlähtö ja käyminen on ollut heikkoa tai on joutunu oottamaan hetken että saa koneen käymään.

Kiitos vastauksesta!
ihan vedenlämmitin on. sijaintia en ole tutkinut missä on, veikkaisin ihan perus vastusmallia lohkossa mutta en sano varmaksi vielä...
lämpötila-anturia/ -tunnistinta itsekkin aloin epäilemään heti alkuun.

tosiaan tehnyt tämän nyt kaksi kertaa peräkkäin, eilen ja tänään.
joten antureita täytyy alkaa metsästelemään.
og9-5 2.3t vector 2002
emännän ng 9-3 1.8t
Ex Saab ng900 turbo -95 stage3
ollli
"Kaasari"
Viestit: 38
Liittynyt: Pe Tammi 01, 2016 23:02
Paikkakunta: Pudasjärvi

Re: Lämmityksen jälkeen tumma savu hetken!

Viesti Kirjoittaja ollli »

http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?t=120902

Voisko olla anturissa vika, linkin toisessa viestissä juttua rikastuksista.
Opel Astra-98 Saab 9-3 1.8t -05 Saab 9-3 TTiD -08
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4648
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Lämmityksen jälkeen tumma savu hetken!

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Ominaisuus.
Ei ole mitään vikaa missään. Ei kannata välittää mitään tuosta.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
KN/Lieto
"Hölösuu"
Viestit: 1231
Liittynyt: To Tammi 11, 2007 12:38

Re: Lämmityksen jälkeen tumma savu hetken!

Viesti Kirjoittaja KN/Lieto »

Kai siitä kannattaa sentään mitään välittää. Epätasainen käynti joka kerta kylmäkäynnistyksen jälkeen ei voi olla hyväksi. Taitaa olla lämmityksestä enemmän haittaa kuin hyötyä tässä autossa.
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4648
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Lämmityksen jälkeen tumma savu hetken!

Viesti Kirjoittaja petrisa »

KN/Lieto kirjoitti:Kai siitä kannattaa sentään mitään välittää. Epätasainen käynti joka kerta kylmäkäynnistyksen jälkeen ei voi olla hyväksi. Taitaa olla lämmityksestä enemmän haittaa kuin hyötyä tässä autossa.
Voihan siitä välittää, mutta mitä on tehtävissä?
Kun tuo on "ominaisuus" ko. autossa (trionic8), niin turhaan alkaa ainakaan osia vaihtelemaan. Se ei siitä parane. Sitä en nyt muista oliko näissä tämänkin palstan softaajien ohjelmissa saatu tuota ongelmaa kunnolla poistettua. Sitten voi sitäkin miettiä kukin, että kumpi on pahempi: hetkellinen savutus esilämmityksen jälkeen vai täysin kylmänä käyntiin (varsinkin näillä tämän viikon pakkasilla).
Itse käytän lämmitintä tarvittaessa.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
KN/Lieto
"Hölösuu"
Viestit: 1231
Liittynyt: To Tammi 11, 2007 12:38

Re: Lämmityksen jälkeen tumma savu hetken!

Viesti Kirjoittaja KN/Lieto »

En nyt ala lukemaan kaikkea asiasta kirjoitettua, mutta onko nyt siis lämpöanturi liian lähellä letkulämmitintä, vai mistä ongelma johtuu? Omassa autossa ei kukaan ollut ensimmäiseen 7 vuoteen lämmitintä asentanut, ja olen jatkanut ilman. Kylmällä hetken tyhjäkäyntiä ennen kierroksia. Ainakin vielä moottori toimii erinomaisesti, jakopää on hiljainen eikä öljyä kulu. Toki lämpeneminen on NG9-3:ssa hidasta.
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4648
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Lämmityksen jälkeen tumma savu hetken!

Viesti Kirjoittaja petrisa »

KN/Lieto kirjoitti:En nyt ala lukemaan kaikkea asiasta kirjoitettua, mutta onko nyt siis lämpöanturi liian lähellä letkulämmitintä, vai mistä ongelma johtuu?
NG9-3:een saa lohkolämmittimen :!:
Letkulämmittimiä ei tarvitse asennella ainakaan sen vuoksi, ettei lohkolämmitintä siihen saa. Voihan joku kuitenkin myös letkulämmittimen asentaa kaikesta huolimatta.

Ja siitä savuttamisesta esilämmityksen jälkeen vielä.
Se savutus ei johdu letkulämmittimen käyttämisestä, vaan aivan sama ilmiö on myös lohkolämmittimen kanssa.

Kuitenkin savutus johtunee siitä, että moottorin lämpötila-anturi on "kylmässä" kohdassa. Ei siis tietenkään lähellä lämmitintä (kuten KN/lieto kirjoitti), koska siinä olisi silloin "kuumaa" ja rikastusta ei olisi liikaa, niinkuin nyt on :wink: .
Lohkolämmittimen pitäisi jakaa lämpötila kohtuu tasaisesti, mutta näin ei kai siten tapahdu.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2520
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Re: Lämmityksen jälkeen tumma savu hetken!

Viesti Kirjoittaja teesalama »

No ei täällä ainakaan savuta.
Pistetty tänäänkin käymään lohkolämmitimn jälkeen @-22 C.

Ja useamman tunnin parkin jälkeen ilman lämmitintä, pakkanen sama.

Ei savuta eikä röpötä.
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4648
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Lämmityksen jälkeen tumma savu hetken!

Viesti Kirjoittaja petrisa »

teesalama kirjoitti:No ei täällä ainakaan savuta.
Pistetty tänäänkin käymään lohkolämmitimn jälkeen @-22 C.

Ja useamman tunnin parkin jälkeen ilman lämmitintä, pakkanen sama.

Ei savuta eikä röpötä.
Huomion arvoista on, että allekirjoituksen mukaan on Biopower. Kummalla polttoaineella ajat?

Kuten jo tuolla aiemmin mainitsin, biopowereissa on ecun softa eri ja siinä mahdollisesti on korjaus tuohon savutus-asiaan. Itsellänikin on biopower, mutta "puhtaalla" bensalla ei ole tullut kovinkaan paljon ajettua, niin en pysty nyt varmasti kertomaan omia kokemuksiani (JC:n biopower), josko bensalla savuttaa edelleen. Etanolilla ei ilmiötä ole samalla tavalla, kun se ei savutakaan tummaa savua vaan pikemminkin vaaleaa. Sitä tulee aluksi reilusti ja haiseekin makealle. Ennen muutosta oli tehtaan bensasofta ja juuri tuota tummaa savutusta oli sekä haisi bensa.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Blacktor
"Tuplakaasari"
Viestit: 84
Liittynyt: Ke Helmi 24, 2016 17:46

Re: Lämmityksen jälkeen tumma savu hetken!

Viesti Kirjoittaja Blacktor »

Ei mullakaan savuta tai käyttäydy muutenkaan erikoisesti. Mulla on kyllä TT-thermon kiertopumpullinen letkulämmitin että sillä on varmaan asian kanssa jotain tekemistä. Lähti nyt pakkasillakin kuin kesäkeleillä konsanaan.
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2520
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Re: Lämmityksen jälkeen tumma savu hetken!

Viesti Kirjoittaja teesalama »

En usko kuitenkaan, että on T8 ominaisuus.

Itse ajan E85:llä.
Hyvin toimii pakkasellakin
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4648
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Lämmityksen jälkeen tumma savu hetken!

Viesti Kirjoittaja petrisa »

teesalama kirjoitti:En usko kuitenkaan, että on T8 ominaisuus.

Itse ajan E85:llä.
Hyvin toimii pakkasellakin
On se T8 ominaisuus, että savuttaa (ylirikastaa) lohkolämmityksen jälkeen. Tästähän on ollut niin paljon keskustelua tällä palstalla, että siitä asiasta on enää turha vääntää. Kun on todettu olevan alkuperäisen T8 softan ominaisuus, niin on, ja piste.

Etanolilla ajamisella ja tämän ketjun alkuperäisellä tummalla savutuksella ei ole mitään tekemistä toistensa kanssa. Sitäkin asiaa on turha tähän sotkea.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2520
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Re: Lämmityksen jälkeen tumma savu hetken!

Viesti Kirjoittaja teesalama »

No ei täällä bensallakaan savuta mitään tummaa savua.
T8 se on biopowerikin, vaikka olis tehtaan tekemä tai softattu.
petrisa kirjoitti:Kun tuo on "ominaisuus" ko. autossa (trionic8
Tästä nyt ei kysyjä hyödy mitään.

Onko käytetty tech:ssä? Tulpat, puolat, lämpöanturi?
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
Vastaa Viestiin