Lämmityksen jälkeen tumma savu hetken!

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
patu
"Hölösuu"
Viestit: 1331
Liittynyt: La Tammi 21, 2006 10:33
Paikkakunta: Lohja

Re: Lämmityksen jälkeen tumma savu hetken!

Viesti Kirjoittaja patu »

Heitän tähän nyt omista kokemuksista.. -05versio ryki ja röpötti lämmityksen jälkeen hetken ja kylmänä ei mitään. Olisiko vuosimallista kiinni vika/ominaisuus.. Ja näissä uudemmissa vuosikerroissa ei mitään vaikutusta, vaikka olisi koko yön tolpassa. Oli sitten etanolia tai bensiiniä. Eikä hyödytä kysyjää tämäkään vastaus..
9-3SS 1.8t Vector Biopower M6 vm-10 (aito, oikea ja sporttisempi tehdas Biopower tehopäivityksellä)
9-3SC 1.8t Linear Business pro M5 -08 (softapäivitetty Biopower perheen kuljettamiseen)
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4648
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Lämmityksen jälkeen tumma savu hetken!

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Tottakai se on T8 oli softa versio sitten mikä tahansa, vaikka biopower.
On kuitenkin olemassa eri ohjelmistoja tähän ecuun mm. biopower.

Teidän vänkääjien ja epäuskoisten (ja tietämättömien) takia tämä ketju ei oikeasti autakaan kysyjää mitenkään.
Johtuen siitä, kun aloittajalla on aivan selvästi kyseessä niitä alkuperäisiä T8 softia, joissa tätä savutusta lämmityksen jälkeen esiintyy. Aivan kuten tuossa edellä viestissä kirjoitettiin. Eräät eivät tajua tai halua, niin siten eivät.
Parempi olisi lopettaa se teen juonti ja mennä salamana lukemaan tästä savuttamisesta juttuja ennenkuin vänkäävät tänne omia "vääriä" kommenttejansa.

Joten...
Aloittajalle tiedoksi vielä kerran.
Kyseinen ongelma on "ominaisuus", toki jokin pieni ohjelmavirhe, joka vaatii korjauksen softaan. Ja sen saa todennäköisesti kuntoon päivittämällä softan vaikka tämän palstan softaajien toimiesta. On ajan ja rahan haaskausta alkaa jotakin muuta kautta etsimään vikaa. Autosta ei löydy "fyysistä" vikaa.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Kylö
Matalapaineturbo
Viestit: 153
Liittynyt: La Marras 24, 2007 14:25
Paikkakunta: Lahti

Re: Lämmityksen jälkeen tumma savu hetken!

Viesti Kirjoittaja Kylö »

Eikös kyseisestä ongelmasta ole ihan TSB:n olemassa? Ei ole nyt wissiä käsillä niin en pysty tarkistamaan. Omaan 2007 1,8t on päivitetty softa takuuseen (merkintä muutoskilvessä).
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2520
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Re: Lämmityksen jälkeen tumma savu hetken!

Viesti Kirjoittaja teesalama »

Suosittelen vihreää teetä, rauhoittava vaikutus. :mrgreen:

Jos sanot että on T8 ominaisuus, niin ei se sitten olekkaan?

Jos alkuperäinen kysyjä aloittaa:"Nyt tuli emännän farkkuun sellainen probleema kuin"

-Onko vika uusi, joka ei ole esiintynyt aikaisemmin
-onko emännän auto uusi hankinta
-auto on olut käytössä pidemäppä ja vika on sellainen, että sitä ei ole aikaisemmin havaittu?

Vaikuttaa aikalailla diagnoosiin.
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
jonttu89
"Kaasari"
Viestit: 20
Liittynyt: Ke Helmi 19, 2014 06:43
Paikkakunta: ylöjärvi

Re: Lämmityksen jälkeen tumma savu hetken!

Viesti Kirjoittaja jonttu89 »

teesalama kirjoitti:Suosittelen vihreää teetä, rauhoittava vaikutus. :mrgreen:

Jos sanot että on T8 ominaisuus, niin ei se sitten olekkaan?

Jos alkuperäinen kysyjä aloittaa:"Nyt tuli emännän farkkuun sellainen probleema kuin"

-Onko vika uusi, joka ei ole esiintynyt aikaisemmin
-onko emännän auto uusi hankinta
-auto on olut käytössä pidemäppä ja vika on sellainen, että sitä ei ole aikaisemmin havaittu?

Vaikuttaa aikalailla diagnoosiin.

kiitos kovasti vastauksista!
- Vikaa ei ole esiintynyt aikaisemmin :saab: ollut emännällä nyt aika tarkkaan vuoden ja muutaman kovan pakkasen kokenut myös ennen näitä pakkasia mutta ei ole ollut mitään oireita.


Ei ole techissä käytetty vielä.
-Tulpat vaihdettu noin tonni sitten joten ei kai nekään noin susia voi olla?
lämpöanturi tilattu ja torstaina pääsee sen vaihtamaan mutta kokeilemaan pääsee varmaan vasta sitten kunnolla kun on kovemmat pakkaset.

mites tuon softaaminen sitten ? jos luin oikein foorumista ni pitäisi päivitellä joitain osia?
ja jokin oli että täytyy ollsa -06 tai uudemmasta? oliko se nyt ecu? :O muistaakseni autodata ja varaosa-ohjelmat sanoi että tuo on -06 vaikkakin rekisteröity -05.
og9-5 2.3t vector 2002
emännän ng 9-3 1.8t
Ex Saab ng900 turbo -95 stage3
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4648
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Lämmityksen jälkeen tumma savu hetken!

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Vastaan tähän yhden kerran vielä ja sitten saa olla puolestani tämä keskustelu.

Tuohon ylirikastukseen reilumpien pakkasten aikana lohkolämmityksen jälkeen vaikuttaa useita seikkoja: kuinka kova pakkanen, kauanko esilämmitetty, kuinka nopeasti käynnistetään lämmityksen kytkeydyttyä pois.
Kun kaikki on juuri sopivasti, aluksi rikastaa liikaa. Joten ei tapahdu aina. Alkuperäisessä ohjelmassa jokin pieni
korjausta vaativa parametri. Ei paha vika mielestäni, mutta vika kuitenkin. Edelleen olen sitä mieltä ettei fyysisien osien vaihdolla muutu.

Softamuutos ei vaadi osien vaihtoa, ellei tehdä etanolikäytölle. Softata voi pelkälle bensalle.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
966
"Turbo"
Viestit: 251
Liittynyt: To Joulu 29, 2005 18:00
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Lämmityksen jälkeen tumma savu hetken!

Viesti Kirjoittaja 966 »

Osittain ot.
Blacktor, onko TT-thermon lämmitin toiminut, lueskellut vaan palstoilta, että näitä on paljon hajonnut. Sopiko hyvin konehuoneeseen ja pitikö uusia letkuja tai hankkia supistuskappaleita. Olisi toi letkulämmitin kiertopumpulla ensimmäinen kunnon lämmitinmuoto, kun vaan saa varmatoimiseksi. Poistaisi tämän Saabin röpötysongelmankin samalla kun lämmittäisi koneen tasaisemmin ja ennenkaikkea nopeasti.
966
Aja millä haluat, ja Saabilla lopuks!
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2520
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Re: Lämmityksen jälkeen tumma savu hetken!

Viesti Kirjoittaja teesalama »

Palstan raadin mukaan röpöttelely lohkolämmittimen kanssa koskee alkupään -03 autoja

http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 3&p=993023


Mun mielestä tavan lohkolämmitin lämmittää hyvin. Kovalla pakkasellakin lämpömittarin neula nousee selvästi jo ennen starttia.
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
966
"Turbo"
Viestit: 251
Liittynyt: To Joulu 29, 2005 18:00
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Lämmityksen jälkeen tumma savu hetken!

Viesti Kirjoittaja 966 »

Riittäähän se normi-Defa jos lämmittää sen tunnin-pari, mutta meillä vaimoke pyytää ex-tempore kyytiä sinne sun tänne, ja sanoo kytkeneensä lämmityksenkin päälle. No totuus on kuitenkin se, että autoa on lämmitetty 10-15min. Ja kyllähän 2,2kW on sisätilat jo jonkunlaisiksi hehkuttanut, mutta kone ei normi-Defasta ole tullut kuin vihaiseksi. Käynnistyy kyllä - siinä missä kylmänäkin, mutta pitää kierrokset alkuun turhan korkealla, saa automaatilla peruuttaessa pitää jarrulla vastaan reilusti, tasaantuuhan tuo käynti kun auton saa ulos telttatallista, mutta en panis pahakseni vaikka konekin lämpenis nopeammin. Tuolla TT-Thermon lämppärillä sais lämmitysajan puolitettua, tai jopa kolmasosaan. Kiinanpelin laatu vaan arveluttaa, kehitystä on tapahtunut, mutta onko laite jo asentamisvaivan arvoinen. Alkuun niissä oli shukotulppa piuhan päässä, sitten saatiin Defa pistokemalli myyntiin. Mersuäijät jutteli foorumilla ja kehu kilpaa laitteen nopeutta, mutta harmitteli laatua - toisella jo neljäs menossa - toisella vasta toinen, maahantuoja antoi kyllä aina uuden rikkoutuneen tilalle, mutta ei viitsis jatkuvaan vaihtorumbaankaan alkaa, joten tuoreemmat kokemukset kiinnostais ennen ostopäätöksen tekoa.Ja auto on 93 SC 2.0T autom. -06.
966
Aja millä haluat, ja Saabilla lopuks!
Blacktor
"Tuplakaasari"
Viestit: 84
Liittynyt: Ke Helmi 24, 2016 17:46

Re: Lämmityksen jälkeen tumma savu hetken!

Viesti Kirjoittaja Blacktor »

966 kirjoitti:Osittain ot.
Blacktor, onko TT-thermon lämmitin toiminut, lueskellut vaan palstoilta, että näitä on paljon hajonnut. Sopiko hyvin konehuoneeseen ja pitikö uusia letkuja tai hankkia supistuskappaleita. Olisi toi letkulämmitin kiertopumpulla ensimmäinen kunnon lämmitinmuoto, kun vaan saa varmatoimiseksi. Poistaisi tämän Saabin röpötysongelmankin samalla kun lämmittäisi koneen tasaisemmin ja ennenkaikkea nopeasti.
966
Lokakuun viimeinen päivä asennutin itelleni ja siitä asti on toiminut. Kuulemma just ja just sopiva tila sieltä koneen takaa löytyy. En tiedä yhtään mitään asennuksen yksityiskohdista.
jonttu89
"Kaasari"
Viestit: 20
Liittynyt: Ke Helmi 19, 2014 06:43
Paikkakunta: ylöjärvi

Re: Lämmityksen jälkeen tumma savu hetken!

Viesti Kirjoittaja jonttu89 »

Terve!

probleemat jatkuvat vain savutuksen kanssa.
käynnistyksen jälkee savuttaa hetken eikä ole enää väliä onko lämmitetty vai ei, eikä tunnu olevan vaikutusta onko -2 vai -10 astetta pakkasta.
lämpötila-anturi vaihdettu ja tulpat vaihdoin uusiksi vielä eilen mutta savutus jatkuu.
Epäilen että käy rikkaalla?
onko kenelläkään mitään ideoita mistä voisi johtua?

Techin omaavat henkilöt voi heittää vaikkapa yv-viestiä jos on kiinnostusta joskus lukasta onko vikakoodeja tai muuta?
asustelen hämeenkyrön nurkilla ja järkevän matkan päähän ajelen jos löytyy auttajaa? Sovitaan vain päivä jne.
og9-5 2.3t vector 2002
emännän ng 9-3 1.8t
Ex Saab ng900 turbo -95 stage3
Vastaa Viestiin