ECU rikki vai mikä?

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
KTM
"Koeajolla"
Viestit: 2
Liittynyt: To Elo 20, 2009 15:18
Paikkakunta: Kotka

ECU rikki vai mikä?

Viesti Kirjoittaja KTM »

Kyseessä vakio 93SS -03 2.0t ajettu 273tkm. Ongelmat alkoivat satunnaisilla nykäyksillä lämpimällä moottorilla. Seuraava ongelman paheneminen tapahtui kun auto oli ajettu lämpimäksi ja pysäytetty esim. kaupassa käynnin ajaksi, auto ei enää suostunut starttaamaan. Ei siis edes pyörittänyt starttia. Tässä vaiheessa löytyi OPcomilla vikakoodit P0035 ja P1682. Käyntiin lähti taas joko odottamalla että jäähtyy tai käyttämällä akun miinus navan irti. Kunnes erään tällaisen toiminnan jälkeen sapuessani kotiin vasemman puoleinen flekti pyöri täysillä jatkuvasti. Tähän ongelmaan ei auttanut edes akun irti- ja jälleenkytkentä. Nyt vikakoodit P0035 ja P0647. Flektin relepaketin liittimen itrikytkennän jälkeen suostui sentään sammumaan. Myöhemmin olen huomannut että lämpimällä koneella pysäyttämisen jälkeen jonkin ajan kuluttua flektin releet alkavat pitämään omaa elämäänsä. Naksuvat päälle ja pois satunnaisesti ja välillä jompi kumpi pyörähtää hieman. Sekä kun tämä tapahtuu ja kääntää virrat päälle alkaa konehuoneessa tapahtumaan muutakin. Ympäri konehuonetta kuuluu raksuntaa sieltä täältä. Aivan kuin kaikki mahdolliset komponentit kävisivät ajoittain päällä... Jo tehtyä: moottorin ja rungon välinen maadoitus oli poikki, uusittu. Kampiakselin asentotunnistin vaihdettu. Ecun liittimet tarkastettu. H42-2 liitin tarkastettu.
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Re: ECU rikki vai mikä?

Viesti Kirjoittaja G-mies »

On näistä jonkin verran mennyt ecujakin, itse kohtaamani oireet juuri olleet sammumisia ja käynnistysvaikeuksia, kun paikat ajettu lämpimäksi. Voihan tuota toisella ecullakin koittaa, se pitää naittaa autoon, joten tarvitset joko Tech2-harrastajan tai merkkihuollon apua. Käytetyn ecun löydät varmasti, kun laitat ostoilmoituksen foorumille.


Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
KTM
"Koeajolla"
Viestit: 2
Liittynyt: To Elo 20, 2009 15:18
Paikkakunta: Kotka

Re: ECU rikki vai mikä?

Viesti Kirjoittaja KTM »

Kiitos vastauksesta. Tiistaina auto on menossa tarkempiin tutkimuksiin, saa nähdä mikä on tuomio.
Avatar
timpetti
"Hölösuu"
Viestit: 1780
Liittynyt: La Tammi 08, 2005 23:18
Paikkakunta: Avaruuden pääkaupunki

Re: ECU rikki vai mikä?

Viesti Kirjoittaja timpetti »

Löytyy sitten B207R mallivuoden -05 autosta, jos tarve tulee. Gurut tietää sanoa sopivuuden, mutta käsittääkseni vakioahdin ja -suuttimet pitäisi riittää Aeron vakiosoftalle.
2009 9³SC Vector 2.0T A6 XWD (KA)
2005 9³CV Aero 2.0T (HA)
1990 9000CC 2.0T A (MR)
1988B 9000CC 2.0T Red Box (PR)
1975 99L 2.0 A (HA)
KAPU2
"Hölösuu"
Viestit: 1338
Liittynyt: Su Touko 18, 2008 09:35
Paikkakunta: PKS

Re: ECU rikki vai mikä?

Viesti Kirjoittaja KAPU2 »

Onko johtosarja tarkistettu? Exässä oli ensin ilmastointi kaput ja sen jälkeen ei lähtenyt edes käyntiin. Kaksi johtoa poikki johtosarjasta. Voin tarvittaessa kaivaa esiin vanhat keskustelut aiheesta.
EX: ]9-5 Aero Combi, 93SC 1.8t 2008 243tkm, 9-3 2.0T SE 1998 264tkm, 9000 CSE 2.3i 1994 300tkm
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Re: ECU rikki vai mikä?

Viesti Kirjoittaja G-mies »

timpetti kirjoitti:Löytyy sitten B207R mallivuoden -05 autosta, jos tarve tulee. Gurut tietää sanoa sopivuuden, mutta käsittääkseni vakioahdin ja -suuttimet pitäisi riittää Aeron vakiosoftalle.
Suuttimet väärän kokoiset, en lähtisi ajamaan tuolla softalla. Harrastaja saa helposti oikeankin softan purkkiin, tarvittaessa jopa hieman viilattuna.


Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
Vastaa Viestiin