Ei ole ollut kovin ongelmaton ensimmäinen vuoteni
![Saab :saab:](./images/smilies/icon_saab.gif)
![Neutral :|](./images/smilies/icon_neutral.gif)
Eli Stability control failure ja Traction control failure ilmestyivät noin viikko sitten. Sammutin ja seuraavalla käynnistyksellä olivat kadonneet ja kaikki toimi normaalisti. Parin päivän päästä ilmestyivät taas, tällä kertaa ajon aikana. Samalla välkkyi ABS- ja Brake-valot ja nopeusmittari sammui. Tapahtui myös pieni nytkähdys, ihan kuin auto olisi aivan hetkeksi hipaissut jarrua itse.
Matka jatkui taas, noin 500 km jälkeen tuli taas tuo varoituskaksikko. Pysähdys tien laitaan, auto seis, ei käynnistynyt, startti ei edes yrittänyt pyöriä. Akun kaapeli irti ja odotusta noin vartti ja taas kaikki toimi.
Minulla on halpa OBD-lukija, jolla sain luettua vikakoodit P1625 ja P1623 silloin.
Sen jälkeen noita varoituksia ilmestyi muutaman päivän ajan aina välillä. Aina sammuttaessa ja uudelleen käynnistäessä olivat kateissa. Välillä nopeusmittari heittelee miten sattuu ja välillä sammuu kokonaan. Välilllä ABS- ja Brake-valot palavat, mutta yleensä sammuvat ennen pitkää.
Sitten noiden seuraksi tuli myös transmission failure. Sain luettua vikakoodin P1805. Myös Check Engine loisti. Nollasin vikakoodit ja kaikki toimi taas. Lähdin ajamaan Jyväskylästä Tampereelle, ja noin 100 km päästä tuli taas nuo stability/traction control failuret. Transmission failurea ei tullut enää tällä matkalla.
P1623 SAAB - CAN Data Bus Transmission Control Module
P1625 SAAB - CAN Data Bus TCS/ABS
P1805 - ??
Vikakoodit viittaavat väyläkommeunikaation ongelmiin, voiko olla joku piuha/anturi huonosti paikallaan tms?
Toisaalta mittasin myös akun jännitteen, heti pitkän matkan ajon jälkeen oli noin 12,20 V. Pidin valoja ja puhallinta päällä 10-15 min jonka jälkeen se oli enää noin 11,50 V. Voiko akku olla kaput ja aiheuttaa tuollaista? Entä mistä muualta lähteä vikaa etsimään?