Saab 9-3 Moottoriongelmako ?
Saab 9-3 Moottoriongelmako ?
Auto 9-3 1,8T -06. Moottorista katoaa tehot pikkuvaihteilla vissiin laittaa jonkun "moottoriongelmasäädön" päälle, elikkä autossa jo jonkun aikaa palanut moottorivika kuva ja auto ei meinaa jaksaa lähteä liikkeelle ykösellä kakosella vähän paremmin ja kolmosella toimii ihan suht normaalisti. Olen löytänyt netistä ohjeen ja käyttänyt akun johdon pois minimi 15 minuuttia valo on aina poistunut mutta tulee jonkun ajan kuluttua takaisin. Nyt akun johto oli taas irti mutta ongelma palasi ilman moottori vika valoa onkohan vikakoodit tallessa kun olen mennyt tuota akun johtoa irroittamaan elikkä kannattaako vikakoodia käydä luetuttamassa ennen kuin saan tuon vikavalon syttymään. Ja vielä onkohan kellään kokemusta moisesta ongelmasta aikaisemmin ongelma tuli kovalla pakkasella mutta nyt on ulkona lämpöasteita jotenka ongelma muuttuu vissiin pahemmaksi.
Re: Saab 9-3 Moottoriongelmako ?
Voisiko kyseessä olla muuttuvageometrisen turboahtimen ohjainsiipien ongelma, jos tehot katoavat alakierroksilla? Onko kulutus kasvanut?
Re: Saab 9-3 Moottoriongelmako ?
Ei ole kyseisessä autossa muuttuvageometrista ahdinta.
Kyllä siitä moottoriongelma kehittyy jos vikavalo päällä ajelee. Ne vikavalot eivät siellä turhaan pala vaikka joku jossain väittäisikin muuta. Vikakoodin nollaus ei poista vikaa ja akun irtikäyttäminen nollaa kyllä koodit moottorinohjauksesta että ei siellä vikamuistissa ole koodeja tallessa.
Aina kun vikavalo syttyy tulisi ensimmäisenä lukea koodit mahdollisimman pian ja vaikka kirjoittaa ne talteen, tällöin tietää että mikä autolla on/oli hätänä. Helpottaa aika paljon vian etsimistä ja korjaamista. Me voidaan arvailla täällä laidasta laitaan mahdollisia vikoja mutta ennenkuin vikakoodit on selvillä lienee arvailukin turhaa.
Silmämääräisesti voi konehuoneesta katsella että kaikki putket ja letkut ovat ehjiä ja paikoillaan.
Suosittelen välttämään ajamista kyseisellä vikakuvauksella ja jatkamaan matkaa hinausauton kyydissä korjaamolle. Vikakoodin luvusta saabeissa kannattaa muistaa, että vain Saab TECH2 osaa kertoa täydellisen vikakoodin kuvauksineen. "Yleismallin testeri" voi pahimmassa tapauksessa ohjata ratkaisemaan vikaa aivan väärästä paikasta.
Tech2 löytää Saab merkkiliikkeistä ja useilla harrastajilla on myös tech2 laitteita. Seuraavasta linkistä voit etsiä lähimmän harrastajan jolta löytyy tech2: http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=23&t=137045
Kyllä siitä moottoriongelma kehittyy jos vikavalo päällä ajelee. Ne vikavalot eivät siellä turhaan pala vaikka joku jossain väittäisikin muuta. Vikakoodin nollaus ei poista vikaa ja akun irtikäyttäminen nollaa kyllä koodit moottorinohjauksesta että ei siellä vikamuistissa ole koodeja tallessa.
Aina kun vikavalo syttyy tulisi ensimmäisenä lukea koodit mahdollisimman pian ja vaikka kirjoittaa ne talteen, tällöin tietää että mikä autolla on/oli hätänä. Helpottaa aika paljon vian etsimistä ja korjaamista. Me voidaan arvailla täällä laidasta laitaan mahdollisia vikoja mutta ennenkuin vikakoodit on selvillä lienee arvailukin turhaa.
Silmämääräisesti voi konehuoneesta katsella että kaikki putket ja letkut ovat ehjiä ja paikoillaan.
Suosittelen välttämään ajamista kyseisellä vikakuvauksella ja jatkamaan matkaa hinausauton kyydissä korjaamolle. Vikakoodin luvusta saabeissa kannattaa muistaa, että vain Saab TECH2 osaa kertoa täydellisen vikakoodin kuvauksineen. "Yleismallin testeri" voi pahimmassa tapauksessa ohjata ratkaisemaan vikaa aivan väärästä paikasta.
Tech2 löytää Saab merkkiliikkeistä ja useilla harrastajilla on myös tech2 laitteita. Seuraavasta linkistä voit etsiä lähimmän harrastajan jolta löytyy tech2: http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=23&t=137045
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Re: Saab 9-3 Moottoriongelmako ?
Ei pidä paikkaansaPakari kirjoitti:. Vikakoodin luvusta saabeissa kannattaa muistaa, että vain Saab TECH2 osaa kertoa täydellisen vikakoodin kuvauksineen.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: Saab 9-3 Moottoriongelmako ?
Tänään auto on toiminut ihan Ok, ehkä hieman hakee kaasunpaikkaa jopa vakkarilla ajaessa jos ymmärrätte mitä meinaan voi olla että kun autossa on vika niin tulee vainoharhaseksi. Ja tuo teho hukassahan on joku moottorinsuojamoodi kun autossa on vika mutta miksi vika tulee ja menee. Nyt pitää odottaa että check engine syttyy ja heti vianluentaan.
Re: Saab 9-3 Moottoriongelmako ?
Kyllä pitää.petrisa kirjoitti:Ei pidä paikkaansaPakari kirjoitti:. Vikakoodin luvusta saabeissa kannattaa muistaa, että vain Saab TECH2 osaa kertoa täydellisen vikakoodin kuvauksineen.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Re: Saab 9-3 Moottoriongelmako ?
Et taida ihan tietää koko totuuttaPakari kirjoitti:Kyllä pitää.petrisa kirjoitti:Ei pidä paikkaansaPakari kirjoitti:. Vikakoodin luvusta saabeissa kannattaa muistaa, että vain Saab TECH2 osaa kertoa täydellisen vikakoodin kuvauksineen.
Muutamat ammattitason testerit ja myös OpCom kertovat vikakoodit tarkenteineen ja lisäksi myös selitykset lähes niihin kaikkiin. Vikakoodit lukee aivan oikein ja erittäin tärkeänä seikkana, että tuo lopputarkenne koodin lopussa on myös mukana.
Se myönnettäköön, että aivan kaikkiin koodeihin ei löydy em. laitteilla aina "selkokielistä" selitystä, mutta mikäli on käytettävissä esim. WIS niin siitä voi tarkistaa (tai kysyä täältä palstalta, kun WISn omaavia on paljon). Senpä vuoksi vaikka tuo mainittu OpCom on oiva apu vikakoodinlukuun. Niitä sattuu olemaan melko monella harrastajalla ympäri Suomen, kun lasketaan mukaan Opel-väki.
Joten, en näe kovinkaan "ainoana" vaihtoehtona kehoittaa (muistutaa) kääntymään Tech2 testerin puoleen juuri tässä nimenomaisessa tapauksessa. Apu voi löytyä paljon lähempää kuin lähin Tech2. Ja aivan yhtä pätevä tässä tilanteessa.
Niin sitten vielä oli yksi juttu. Oliko siinä Tech2 kanssa jokin ongelma näiden jälkikäteen etanolimuutoksen vuoksi vaihdettujen T8-ecujen kanssa?
Näitähän "virityksiä" myös riittää ja silloin ainakin muilla kuin Tech2:lla ei ole ongelmia.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: Saab 9-3 Moottoriongelmako ?
Ongelma on kai ettei moottori/livedataa saa ulos, sitä en tiedä saako missään muodossa, mutta varsin puutteellista se Techin kanssa on. Itsellä ei onneksi vielä ole tarvinnut käyttää varsinaisesti techissä kiinni etanolimuutoksen jälkeen.petrisa kirjoitti:Niin sitten vielä oli yksi juttu. Oliko siinä Tech2 kanssa jokin ongelma näiden jälkikäteen etanolimuutoksen vuoksi vaihdettujen T8-ecujen kanssa?Pakari kirjoitti:Kyllä pitää.petrisa kirjoitti:
Ei pidä paikkaansa
Näitähän "virityksiä" myös riittää ja silloin ainakin muilla kuin Tech2:lla ei ole ongelmia.
Porvoon Saab-huollossa halusivat mielenkiinnosta ilmaiseksi tutkia jonkun vikakoodin ja melkosta tuskailua oli kun ei saanut yhteyttä kun auto on 2004 ja ohjelma boksissa on 2008->. Jotenkin huijaamalla vuosilukuja tuon voi ohittaa ja saivat luettua vikakoodin, jota OBD-testeri eikä auto muuten ilmoittanut.
Jotain tuollaista, korjatkoon joku asiasta enemmän tietävämpi.
9³SS Turbo X '08
-Janne
-Janne
Re: Saab 9-3 Moottoriongelmako ?
Tervehdys. Auto käytetty valtuutetussa huollossa autoåström oulu. vika löytyi kaasuläppäkotelo viallinen. osa vaihdettu ja auto on toiminut kuukauden "viattomasti".
Nyt auton sivupeili sai pienen osuman ja pitää ostaa uusi peili ja suojus. mistä kannatta hankkia osat löysin netistä Skruvat ja Maptun osat maksaa noin 50 euroa ja vaikuttaisi että kotelo pitää maalauttaa.
Kiitos ja moido.
Nyt auton sivupeili sai pienen osuman ja pitää ostaa uusi peili ja suojus. mistä kannatta hankkia osat löysin netistä Skruvat ja Maptun osat maksaa noin 50 euroa ja vaikuttaisi että kotelo pitää maalauttaa.
Kiitos ja moido.
Re: Saab 9-3 Moottoriongelmako ?
Partsforsaabs.com, sieltä tilaamaan. Jos tarvitset sitä mustaa muovikehystä niin minulla on yksi ylimääräinen apumiehen puolelle.
Re: Saab 9-3 Moottoriongelmako ?
Just apumiehen puolelle tarvin suojan onko niitä monenlaisia mustia?
Re: Saab 9-3 Moottoriongelmako ?
Peilissä on periaatteessa kaksi irroitettavaa muoviosaa, kehys joka on peilin ympärillä ja korin väriin maalattu koppa joka on ns. etupuolella.
Koppa: http://www.partsforsaabs.com/product_in ... ts_id=3912
Kehys: http://www.partsforsaabs.com/product_in ... ts_id=2884
Koppa: http://www.partsforsaabs.com/product_in ... ts_id=3912
Kehys: http://www.partsforsaabs.com/product_in ... ts_id=2884
Re: Saab 9-3 Moottoriongelmako ?
Joo koppa se on joka lähti autosta ja sen sävy on Jet Black muistaakseni.