Saab 9-3 1.9TTiD katsastusmurheita
Saab 9-3 1.9TTiD katsastusmurheita
Vm. 2008 9-3 TTiD siis kyseessä.
Jarrutehostin toimii huonosti, yleensä toisella painalluksella poljin kovettuu ja täytyy painaa todella lujaa. Välillä ei toimi lainkaan, toisinaan taas paremmin. Mistähän tällainen voisi johtua? Imuletkut tarkistettu päällisin puolin, voiko vika olla itse tehostimessa/alipainepumpussa/tehostajan ja pumpun välisessä takaiskuventtiilissä?
Toisena ongelmana liian korkea päästöarvo. DPF ja EGR poistettu ohjelmallisesti, Sedox-softa sisällä. Lisäksi EGR on ohjelmallisen poiston lisäksi tulpattu. Inssi teki yhteensä 3 testirupeamaan, pienin keskiarvo 1.86 eli yli sallitun 1.50.
Mistä voisi johtua korkeat päästöarvot? Huonosta softasta? Ilmanpuhdistin vaihdettu noin 20tkm, ei näyttänyt kovin likaiselta.
Techillä tarkastettu suuttimien korjausarvot, ei moitittavaa. Ennen leimausta tankattu tankkiin MyDieseliä (lieneekö sillä mitään vaikutusta?) ja ajettu moottoritietä noin 3000rpm reilu 20km.
Jarrutehostin toimii huonosti, yleensä toisella painalluksella poljin kovettuu ja täytyy painaa todella lujaa. Välillä ei toimi lainkaan, toisinaan taas paremmin. Mistähän tällainen voisi johtua? Imuletkut tarkistettu päällisin puolin, voiko vika olla itse tehostimessa/alipainepumpussa/tehostajan ja pumpun välisessä takaiskuventtiilissä?
Toisena ongelmana liian korkea päästöarvo. DPF ja EGR poistettu ohjelmallisesti, Sedox-softa sisällä. Lisäksi EGR on ohjelmallisen poiston lisäksi tulpattu. Inssi teki yhteensä 3 testirupeamaan, pienin keskiarvo 1.86 eli yli sallitun 1.50.
Mistä voisi johtua korkeat päästöarvot? Huonosta softasta? Ilmanpuhdistin vaihdettu noin 20tkm, ei näyttänyt kovin likaiselta.
Techillä tarkastettu suuttimien korjausarvot, ei moitittavaa. Ennen leimausta tankattu tankkiin MyDieseliä (lieneekö sillä mitään vaikutusta?) ja ajettu moottoritietä noin 3000rpm reilu 20km.
Viimeksi muokannut tatzkari, Ke Huhti 26, 2017 07:33. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 9-3 1.9TTiD MY2008 Vector Business
Re: Saab 9-3 1.9TTiD katsastusmurheita
Ttid ei mene dpf poistettuna ihan noin vain päästöistä läpi millä tahansa virisoftalla vaan vaatii hieman panostusta asiaan.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Saab 9-3 1.9TTiD katsastusmurheita
Pahoittelut topicin lainaamisesta, mutta pystyykö jcarlson kommentoimaan lonkalta, millä tavalla lambdasensoria käytetään säätöön tällaisessa TTiD:ssä?
Lähinnä siksi kysyn, että onko lambdan lämmityspiirin toimimattomuudesta tuleva herja miten fataali ongelma toiminnan kannalta vai uskaltaako ajaa ilman isompaa pelkoa? Savutusmittauksessa ei ainakaan isommalti lämpimällä koneella näkynyt DPF:n kanssa, mutta vaikuttaako muuhun jos sensori ei toimikkaan kuten pitäisi?
Lähinnä siksi kysyn, että onko lambdan lämmityspiirin toimimattomuudesta tuleva herja miten fataali ongelma toiminnan kannalta vai uskaltaako ajaa ilman isompaa pelkoa? Savutusmittauksessa ei ainakaan isommalti lämpimällä koneella näkynyt DPF:n kanssa, mutta vaikuttaako muuhun jos sensori ei toimikkaan kuten pitäisi?
9-3 TTiD
Re: Saab 9-3 1.9TTiD katsastusmurheita
Käytetään pidempiaikaisena korjauksena, kannattaa se korjata jos DPF on paikallaan. Savutusmittaukseen ei juuri sillä hetkellä vaikuta.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Saab 9-3 1.9TTiD katsastusmurheita
Jarruongelma ratkaistu, pumpun ja tehostimen välisessä alipaineletkussa oli alapuolella pieni halkeama -> uusi letku paikalleen ja jarrut toimii jälleen hyvin Lisäksi vanhassa letkussa oli takaiskuventtiili jumissa, päästi ilmaa molempiin suuntiin.
Vielä täytyy savustusongelmaan löytää ratkaisu.
Vielä täytyy savustusongelmaan löytää ratkaisu.
Saab 9-3 1.9TTiD MY2008 Vector Business
Re: Saab 9-3 1.9TTiD katsastusmurheita
Onko autoa päästömitattu aikaisemmin muutetulla softalla? Jos ei, niin yhteys ohjelmoijaan. Sitä ennen vielä hyvä tarkistaa, että ahtoputki on ehjä ja liitokset tiiviit, koska sekin aiheuttaa savutusta.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Saab 9-3 1.9TTiD katsastusmurheita
Ok, kiitos tiedosta. Täytyypä katella uusi anturi jostain.jcarlson kirjoitti:Käytetään pidempiaikaisena korjauksena, kannattaa se korjata jos DPF on paikallaan. Savutusmittaukseen ei juuri sillä hetkellä vaikuta.
9-3 TTiD
Re: Saab 9-3 1.9TTiD katsastusmurheita
Ei ole koskaan uudella ohjelmalla mitattu. Liikkeeseen olen ollut yhteydessä jossa ohjelmointi tehty, eivät oikein osanneet yhtään mitään asiaan sanoa.AZP kirjoitti:Onko autoa päästömitattu aikaisemmin muutetulla softalla? Jos ei, niin yhteys ohjelmoijaan. Sitä ennen vielä hyvä tarkistaa, että ahtoputki on ehjä ja liitokset tiiviit, koska sekin aiheuttaa savutusta.
Ahtoputket tarkistettu, ei ainakaan silmin nähtäviä vuotokohtia. Mistä kohdasta ahtoputkisto yleensä näissä antautuu? Pystyykö asian jotenkin mittaamalla varmistamaan?
Saab 9-3 1.9TTiD MY2008 Vector Business
Re: Saab 9-3 1.9TTiD katsastusmurheita
Sitten rahat takaisin softaukkelilta ja jcarlsonilta kunnollinen softa tilalle.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
- keskinen84@gmail.com
- "Turbo"
- Viestit: 280
- Liittynyt: Ti Loka 22, 2019 00:03
- Paikkakunta: Kauhava
Re: Saab 9-3 1.9TTiD katsastusmurheita
Jatketaan tähän pohdiskelua. Hain päästölapun ekaa kertaa, kun auto on JC ohjelmalla softattu dpf Off viime syksynä. nipin napin läpi. 1,45k arvo kolmella polkaisulla. Mitähän muiden Ttid dpf Off softatut on savutellu?
Ja varsinaisesta murheestahan tässä ei ole kysymys, koska päästöihin menee, mutta onhan se aika hilkulla.
Ja varsinaisesta murheestahan tässä ei ole kysymys, koska päästöihin menee, mutta onhan se aika hilkulla.
Viimeksi muokannut keskinen84@gmail.com, Ma Huhti 19, 2021 05:58. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Volvo V40 R-Desing automaatti vm. 17
Mazda 6 GH HB business vm. 11
Ex. Saab 9-3 SS Vector aut. Ttid +200hp. vm. 2008
Exiä.99 CC automaatti, 900 Turbo jne...
Ex. Yli 50 kpl erilaisia rotteloita, jossain keskustelussa listattu. 😂
Keskinen84 (a) gmail.com
Mazda 6 GH HB business vm. 11
Ex. Saab 9-3 SS Vector aut. Ttid +200hp. vm. 2008
Exiä.99 CC automaatti, 900 Turbo jne...
Ex. Yli 50 kpl erilaisia rotteloita, jossain keskustelussa listattu. 😂
Keskinen84 (a) gmail.com
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 7321
- Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Saab 9-3 1.9TTiD katsastusmurheita
Mulla on tänään NG9-5 menossa leimalle. Peukut pystyynkeskinen84@gmail.com kirjoitti: ↑To Huhti 15, 2021 16:31Jatketaan tähän pohdiskelua. Hain päästölapun ekaa kertaa, kun auto on JC ohjelmalla softattu dpf Off viime syksynä. Vasemmasta putken päästä ei mennyt läpi, mutta yritettiin sitten oikeasta putken päästä ja sieltä nipin napin läpi. 1,45k arvo kolmella polkaisulla. Mitähän muiden Ttid dpf Off softatut on savutellu?
Ja varsinaisesta murheestahan tässä ei ole kysymys, koska päästöihin menee, mutta onhan se aika hilkulla.
Pitäisi cabbe leimauttaa myös tässä keväällä. Siinä on uusi stydimpi työntötanko imusarjan läpille (alkuperäinen oli hypännyt pois paikaltaan, eikä auto mennyt ekalla läpi katsastuksesta viime vuonna ollessaan vielä orkkis), sekä tähän ketjuun kirjoittaneen henkilön softa. Saas nähdä kuinka käy
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Re: Saab 9-3 1.9TTiD katsastusmurheita
Onko nää fiatin koneet noin huonoja vai onko gm tehnyt niistä huonoja päästöjen suhteen?keskinen84@gmail.com kirjoitti: ↑To Huhti 15, 2021 16:31Jatketaan tähän pohdiskelua. Hain päästölapun ekaa kertaa, kun auto on JC ohjelmalla softattu dpf Off viime syksynä. Vasemmasta putken päästä ei mennyt läpi, mutta yritettiin sitten oikeasta putken päästä ja sieltä nipin napin läpi. 1,45k arvo kolmella polkaisulla. Mitähän muiden Ttid dpf Off softatut on savutellu?
Ja varsinaisesta murheestahan tässä ei ole kysymys, koska päästöihin menee, mutta onhan se aika hilkulla.
Kovat on lukemat.
Meidän TTID (JC) egr OFF, dpf ON, savut oli 0,22. Meidän V6 diesel mersu egr OFF, dpf OFF, 0,19.
Tuo 1,45 on kyllä raju. Jotain vikaa? Vanhalla turbo Landcruiserillakin päästiin alle 1,5.
900 -88
9-3 cab re85 -00
9-3 sc ttid -10
#4260
9-3 cab re85 -00
9-3 sc ttid -10
#4260
Re: Saab 9-3 1.9TTiD katsastusmurheita
Enpä usko, että ttid olisi susi, kun meidän rapiat 300K ajetun dpf-ttidin savutestin tulos on tähän saakkka aina ollut 0,0. Egr on poistettu, mutta se ei vaikuta savuihin. Itse en muista mitä näistä on dpf poistettuna mitattu, mutta alle 1,5 se on ehjässä koneessa ollut...
Eski
Eski
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 7321
- Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Saab 9-3 1.9TTiD katsastusmurheita
Ei ne minusta ole huonoja, päinvastoin.Jonenii kirjoitti: ↑La Huhti 17, 2021 08:19Onko nää fiatin koneet noin huonoja vai onko gm tehnyt niistä huonoja päästöjen suhteen?
Kovat on lukemat.
Meidän TTID (JC) egr OFF, dpf ON, savut oli 0,22. Meidän V6 diesel mersu egr OFF, dpf OFF, 0,19.
Tuo 1,45 on kyllä raju. Jotain vikaa? Vanhalla turbo Landcruiserillakin päästiin alle 1,5.
Itse arvostan enemmän moottorin kestävyyttä kuin ympäristöystävällisyyttä.
Onko NG9-3:n TTiD -moottorissa samanlainen työntötanko imusarjan läpille kuin TiD:ssä?
Sen irti oleminen/toimimattomuus nostaa päästöjä olennaisesti.
Meillä cabben savutusarvo oli 2,5 ennen tuon työntötangon asentamista ja auto nyki täysikaasukiihdytyksessä Normiajossa ei tosin huomannut mitään ihmeellistä.
NG9-5 meni eilen läpi katsastuksesta
Savutusarvoja en tiedä, kun piti siitä kiireessä lähteä pesettämään autoa (katsastus klo. 17.20, pesupaikka kiinni klo. 18.00). Piti pestä se ennen katsastusta, mutta työpäivä venähti vähän turhan pitkäksi
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
- keskinen84@gmail.com
- "Turbo"
- Viestit: 280
- Liittynyt: Ti Loka 22, 2019 00:03
- Paikkakunta: Kauhava
Re: Saab 9-3 1.9TTiD katsastusmurheita
Mulla on vuoden vanha imusarja uusine läppämekanismeineen. Muutenkin Ttidssä on ihan eri imusarja, kuin yks turbosessa. Ihmetyttää, mikä se vika voisi olla, koska ahtoputket on silikonia, uudet mankkuvenat, uusi imusarja, turbon välykset tarkistettu. Paskapöntönkin kanssa päästöt oli vuosi sitten pikkusen alle 0,5.Turbo Sensonic kirjoitti: ↑La Huhti 17, 2021 08:42Ei ne minusta ole huonoja, päinvastoin.Jonenii kirjoitti: ↑La Huhti 17, 2021 08:19Onko nää fiatin koneet noin huonoja vai onko gm tehnyt niistä huonoja päästöjen suhteen?
Kovat on lukemat.
Meidän TTID (JC) egr OFF, dpf ON, savut oli 0,22. Meidän V6 diesel mersu egr OFF, dpf OFF, 0,19.
Tuo 1,45 on kyllä raju. Jotain vikaa? Vanhalla turbo Landcruiserillakin päästiin alle 1,5.
Itse arvostan enemmän moottorin kestävyyttä kuin ympäristöystävällisyyttä.
Onko NG9-3:n TTiD -moottorissa samanlainen työntötanko imusarjan läpille kuin TiD:ssä?
Sen irti oleminen/toimimattomuus nostaa päästöjä olennaisesti.
Meillä cabben savutusarvo oli 2,5 ennen tuon työntötangon asentamista ja auto nyki täysikaasukiihdytyksessä Normiajossa ei tosin huomannut mitään ihmeellistä.
NG9-5 meni eilen läpi katsastuksesta
Savutusarvoja en tiedä, kun piti siitä kiireessä lähteä pesettämään autoa (katsastus klo. 17.20, pesupaikka kiinni klo. 18.00). Piti pestä se ennen katsastusta, mutta työpäivä venähti vähän turhan pitkäksi
Volvo V40 R-Desing automaatti vm. 17
Mazda 6 GH HB business vm. 11
Ex. Saab 9-3 SS Vector aut. Ttid +200hp. vm. 2008
Exiä.99 CC automaatti, 900 Turbo jne...
Ex. Yli 50 kpl erilaisia rotteloita, jossain keskustelussa listattu. 😂
Keskinen84 (a) gmail.com
Mazda 6 GH HB business vm. 11
Ex. Saab 9-3 SS Vector aut. Ttid +200hp. vm. 2008
Exiä.99 CC automaatti, 900 Turbo jne...
Ex. Yli 50 kpl erilaisia rotteloita, jossain keskustelussa listattu. 😂
Keskinen84 (a) gmail.com