Kävipä niin, että edellinen omistaja oli laittanut lisäkajarit jesari ja kietaisu liitoksilla..... Ja tietysti katkaissut liittimet.
Pitäisi laittaa takaisin kunnon liitoksilla, mutta eipä noista katkotuista johdoista ota + / - selvää. Jos jollain olisi värikoodit johdoille (4 kpl) niin kiitoksella ottaisin vastaan.
Lähimmät mitä netin kautta länsimaisilta sivuilta löytyi, oli lähellä, mutta ei täsmää sekään...
Left Rear (+) Brown
Left Rear (-) Brown/White
Right Rear (+) Black/Green
Right Rear (-) Black/White
Tietysti riittää vain plussa johdot Toisen osaan arvata....
9-3 Linear -06 takakaiuttimien johtojen värit?
Re: 9-3 Linear -06 takakaiuttimien johtojen värit?
Sedan vai farkku? Näissä eri värit wissin mukaan.
Kaivetaan nyt mahdolliset värit tässä odotellessa...
taka vasen + = farkussa vihreä, sedanissa ruskea/punainen
taka oikea + = farkussa valkoinen, sedanissa vihreä/musta
Kaksivärisissä ensimmäinen on hallitseva, jälkimmäinen raita.
Nämä perusaudioon.
Matti
Kaivetaan nyt mahdolliset värit tässä odotellessa...
taka vasen + = farkussa vihreä, sedanissa ruskea/punainen
taka oikea + = farkussa valkoinen, sedanissa vihreä/musta
Kaksivärisissä ensimmäinen on hallitseva, jälkimmäinen raita.
Nämä perusaudioon.
Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
# 1988 = Matti Vanhamäki
Re: 9-3 Linear -06 takakaiuttimien johtojen värit?
Sedan ja tässä oikea vastaus (ehdin saada toista kautta):G-mies kirjoitti:Sedan vai farkku? Näissä eri värit wissin mukaan.
Matti
Vasen - harmaa.
Vasen + ruskea/punainen.
Oikea - valkoinen/musta.
Oikea + vihreä/musta.
Nyt on tämäkin täällä tallessa vastaisen varalle! Kiitos!
Re: 9-3 Linear -06 takakaiuttimien johtojen värit?
Sinällään noilla kaiuttimien napaisuudella ei ole merkitystä kummin päin ne on, kunhan vain koko autossa kaiuttimet ovat samalla tavalla eli niiden vaiheistus sama.
Jos kysyjän autossa on kaiuttimia vaihdeltu ja johtoja katkottu myös edessä, niin ei voi olla aivan varma onko silloin napaisuus miten päin. Asian voi sitten, kun kaikki kaiuttimet ovat paikallaan testata seuraavasti.
Ensin oikean ja vasemman kanavan vaiheistus edessä
- käännä etu taka säädöstä, fader, ääni eteen
- säädä oikean ja vasemman kanavan säätöä, balance, vuoroin oikealle ja vasemmalle
- mikäli keskiasennossa ääni tuntuu tulevan epämääräisestä suunnasta ja bassot ovat ohuehkot, on vaiheistus väärä
Tee sama takakaiuttimille
Seuraavaksi etu ja takakaiuttimien vaiheistustesti
- säädä ääni vain jompaan kumpaan kanavaan, oikea tai vasen, näin vaiheistus on helpompi todeta, kun ääni tulee vain kahdesta kaiuttimesta
- säädä nyt faderia vuoroin eteen ja taakse
- mikäli nyt faderin keskiasennossa ääni muuttuu epämääräiseksi ja samoin bassot, on etu ja takakaiuttimien vaiheistus väärä
Yksinkertainen mutta varma tapa varmistaa, että kaikki kaiuttimet ovat samassa vaiheessa
Jos kysyjän autossa on kaiuttimia vaihdeltu ja johtoja katkottu myös edessä, niin ei voi olla aivan varma onko silloin napaisuus miten päin. Asian voi sitten, kun kaikki kaiuttimet ovat paikallaan testata seuraavasti.
Ensin oikean ja vasemman kanavan vaiheistus edessä
- käännä etu taka säädöstä, fader, ääni eteen
- säädä oikean ja vasemman kanavan säätöä, balance, vuoroin oikealle ja vasemmalle
- mikäli keskiasennossa ääni tuntuu tulevan epämääräisestä suunnasta ja bassot ovat ohuehkot, on vaiheistus väärä
Tee sama takakaiuttimille
Seuraavaksi etu ja takakaiuttimien vaiheistustesti
- säädä ääni vain jompaan kumpaan kanavaan, oikea tai vasen, näin vaiheistus on helpompi todeta, kun ääni tulee vain kahdesta kaiuttimesta
- säädä nyt faderia vuoroin eteen ja taakse
- mikäli nyt faderin keskiasennossa ääni muuttuu epämääräiseksi ja samoin bassot, on etu ja takakaiuttimien vaiheistus väärä
Yksinkertainen mutta varma tapa varmistaa, että kaikki kaiuttimet ovat samassa vaiheessa
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)