Sport Sedanin talviajo-ominaisuudet (ilman ESP:tä)
Perän irtoamisesta
Selittäähän tien uraisuus kyllä ihan loogisesti auton käytöstä. Tosin tarkoitin edellisesä viestissäni urilla sellaista tiheää tiekarhulla jäähän ajettua tien suuntaista uritusta. Saattoihan kohdassa tietysti olla myös jonkilaista ajouraa...
Re: Sport Sedanin talviajo-ominaisuudet (ilman ESP:tä)
Huomattu on, varsinkin hiljaisessa vauhdissa liukkaalla jyrkemmin kääntäessä perä heittää kuin takatuupparia käskisiTurbo Sensonic kirjoitti: Ovatko muutkin Sport Sedan kuskit huomanneet tuon perän heiton?
Nimim.
"Yllättynyt"

(ESP:tä ei ole ja renkaina 205/55/16 misukan kitkat.)
Ex-Saab 93 ss 2.0t Vector -03 BSR
Huomattu on myös, talvipäivillä lähti kahdesti lapasesta autokaupan ss (kitkoilla). Sitten kun on tcs:t ja muut niin oikaisukin oli mahdotonta meikäläiselle, kun olin juuri paiskonut rataa ympäri OG-satkulla. Tekee tuo ss aika yllättäen nuo peränheitot, eikä tosiaan jäällä jaksanut enää edes kaasulla vetää suoraksi.
t. Joni
99 EMS -73 (MR), 96 -75 (KR), 900 T16 -92 (KA), 9-5 Wagon Aero -04 (KA)
900 CD -84 (MR), 99T -78 (OE), 99 -71 (OE), 99 T16 A -76 (?),
Suzuki GSX1100 -81 (MR), Belarus 525 -80 (KA)
99 EMS -73 (MR), 96 -75 (KR), 900 T16 -92 (KA), 9-5 Wagon Aero -04 (KA)
900 CD -84 (MR), 99T -78 (OE), 99 -71 (OE), 99 T16 A -76 (?),
Suzuki GSX1100 -81 (MR), Belarus 525 -80 (KA)
-
- "Ruisku"
- Viestit: 103
- Liittynyt: Ma Maalis 15, 2004 18:59
- Paikkakunta: Espoo
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 7321
- Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
- Paikkakunta: Helsinki
peinu kirjoitti:vaikka itsellä ei kyseisessä mallista ole juuri talviajokokemusta (muuta kuin Tomin tiukan valvonnan alla) niin kommentoimpa silti.





Mutta sä ajoit melko suoraa tietä koko ajan. Joku liukas liikenneympyrä tai 90 asteen kurvi riittää irrottamaan Sport Sedanin perän, jos asiaan ei osaa varautua. Nyt kun asiaan osaa varautua, niin voi "nautiskella" tilanteesta

#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Siinä oli kitkat alla ja aika paljas jää sillä kohdin, joten kaasukaan ei auta, vaikkei TCS olisikaan päällä. Varmaan aika ison osan tuosta arvaamattomuudesta voi laittaa kitkojen piikkiin. Maantiellä tuo 9-3 SS oli kyllä tosi namu ajeltava, vielä kun ois ollut nastat alla, niin ois osannut vähän rentoutua. Jotenkin vaan se kitkojen pitko tuntui ohuelta jääpolanteisella tielläkin.SportSedan kirjoitti:Kytke TCS pois niin oikenee, ei ole tehoista kiinni se jaksaminenorava kirjoitti:Tekee tuo ss aika yllättäen nuo peränheitot, eikä tosiaan jäällä jaksanut enää edes kaasulla vetää suoraksi.
t. Joni
99 EMS -73 (MR), 96 -75 (KR), 900 T16 -92 (KA), 9-5 Wagon Aero -04 (KA)
900 CD -84 (MR), 99T -78 (OE), 99 -71 (OE), 99 T16 A -76 (?),
Suzuki GSX1100 -81 (MR), Belarus 525 -80 (KA)
99 EMS -73 (MR), 96 -75 (KR), 900 T16 -92 (KA), 9-5 Wagon Aero -04 (KA)
900 CD -84 (MR), 99T -78 (OE), 99 -71 (OE), 99 T16 A -76 (?),
Suzuki GSX1100 -81 (MR), Belarus 525 -80 (KA)
Re: Sport Sedanin talviajo-ominaisuudet (ilman ESP:tä)
Suureksi yllätykseksi yliohjautuvuus hävisi lähes kokonaan nostamalla takarenkaiden painetta 0,2 bar. Renkaat hkpl4 195/65r15 ja painetta edessä 2,2 ja takana 2,4 mitattuna -1 asteessa.
9-3 SS 1.8t
Re: Sport Sedanin talviajo-ominaisuudet (ilman ESP:tä)
Renkaat ja paineet vaikuttaa ihan mielettömästi käytökseen. Tuli tässä tehtyä mielenkiinnosta vertailua, kun oli kahdet talvirenkaat käytettävissä. Toiset ihan uudet Bridgestone Noranza 2:t ja toiset puolitoista talvea ajetut Michelin X-ice North mallit. Michelinillä perä irtoaa ja voi ajaa kuin vatanen konsanaan jos vain haluaa. Bridget taas pitää kiinni viimeiseen saakka, ja irrotessaankin perä tuntuu siltä ettei se halua mennä vaan auto alkaa ennemminkin puskea. Uratiellä Noranzat hakee uria ehkä herkemmin, toisaalta taas jarrutuksessa tuntuisivat toppaavan paremmin. Toki uudemmilta tämä on aika selvää kauraa.
Testailin renkaita samalla autolla, kaikissa 2.3bar painetta kotikompuralla ja vielä samana päivänä samoja teitä pitkin. Ero on huomattava, ihan kuin ois alustasarjaa vaihtanut
Yleisesti ottaen SC on jopa hieman turhan yliohjaava jos ajaa reilulla kaasulla. Tosin ESC hillitsee menoa hallitusti. Pyörähdystä ei kyllä ihan helpolla tee, ellei pelleile jarrun kanssa.
Testailin renkaita samalla autolla, kaikissa 2.3bar painetta kotikompuralla ja vielä samana päivänä samoja teitä pitkin. Ero on huomattava, ihan kuin ois alustasarjaa vaihtanut

Yleisesti ottaen SC on jopa hieman turhan yliohjaava jos ajaa reilulla kaasulla. Tosin ESC hillitsee menoa hallitusti. Pyörähdystä ei kyllä ihan helpolla tee, ellei pelleile jarrun kanssa.
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Re: Sport Sedanin talviajo-ominaisuudet (ilman ESP:tä)
Omat Hakkapeliitta 2:t alkavat olla jo sen verran kovettuneet, että varsinkin 180 asteen "kiihdytys"rampeissa yliohjautuu melko helposti. Alustan palaute on kuitenkin niin nopeaa, että mahdollisiin liirauksiin ehtii hyvin reagoida.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Re:
Joo, tein kerran taajamassa neljänkympin alueella näyttävän spinnauksen täysin ympäri tuolla 99:llä silloin kun se vielä oli liikenteessä. Takarenkaat siis juurikin jäivät uriin, ja eturenkaat eivät. Ei ollut käytännössä mitään tehtävissä, ja tuli tosi yllättäen tuo..peinu kirjoitti:...ajetaan uran reunalla ja käännetään eturenkaita urasta poispäin nousevat eturenkaat pois urasta, mutta koska ratti ei vaikuta takarenkaisiin jää kulma uran suuntaan nähden niin pieneksi että takarenkaat eivät nouse heti urasta pois.
Sitten tuosta SS:stä sen verran että itsellä on kitkat alla, parhaalla talviprofiililla 225/45 R17 (Continental VikingContact 3), eikä ne ole enää ihan tuoreimmasta päästä. Aika aika harvoin saa perää luisumaan ilman erillistä yritystä. Paineet on laitettu joskus vielä pakkasia ennen ~2.5 bar:n. Puskua kyllä löytyy kun vähänkin kaasua erehtyy enemmän painamaan pienissäkin mutkissa

BMW 520d Touring A -09 (KA)
Saab 9-3 Sport Sedan 2.0t A, Vector -04 (Myytävänä)
Suzuki DL650 V-Strom -04
Saab 99 GL -83 (OE)
Nissan Primera 2.0 SLX -91 (maatuu)
#3182
Saab 9-3 Sport Sedan 2.0t A, Vector -04 (Myytävänä)
Suzuki DL650 V-Strom -04
Saab 99 GL -83 (OE)
Nissan Primera 2.0 SLX -91 (maatuu)
#3182
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2652
- Liittynyt: Ti Maalis 06, 2007 10:39
Re: Sport Sedanin talviajo-ominaisuudet (ilman ESP:tä)
Todella positiivinen yllätys tuo Sportti-Sedanin ajettavuus liukkaalla.
jos haluaa edetä vauhdikkaammin, niin nelipyöräluistossakin saa nätisti vietyä sopivalla kaasun käytöllä tarpeen vaatiessa ilman mitään hyytymisiä.
Kuitenkin oli joskus eri mukavaa päästellä kakstonnisella välikoppa ekkerillä...
jos haluaa edetä vauhdikkaammin, niin nelipyöräluistossakin saa nätisti vietyä sopivalla kaasun käytöllä tarpeen vaatiessa ilman mitään hyytymisiä.
Kuitenkin oli joskus eri mukavaa päästellä kakstonnisella välikoppa ekkerillä...

-
- "Viggen"
- Viestit: 614
- Liittynyt: Ti Touko 17, 2005 17:59
- Paikkakunta: Kokkola
Re: Sport Sedanin talviajo-ominaisuudet (ilman ESP:tä)
Itsellä kun on 9-5 ja esp ja ensimmäinen auto tälle vehkeellä niin kyllä on kiva ajella kelillä kuin kelillä, ei tarvi pelätä että perä lähtee alta ja ollaan vastaantulijan kaistalla. Ja vaikka tehoa riittää, uskaltaa vaimonkin päästää liikenteeseen vähän huonommallakin kelillä. Eihän 9-5 varmaankaan ole paha tarjoamaan takapyöräluistoa vaikka ESP ei olisikaan, loistava laite kerta kaikkiaan. Muistelisin että TM 9-3 koeajossa moitittiin, jos ESP oli pois päältä niin väistäkokeessa antaa herkästi perää sivulle tiukassa väistössä.
Välillä käynyt mielessä että pitäisi koeajaa 9-3 että minkä tuntuinen on ajaa verrattuna 9-5, oisko siitä seuraavaksi autoksi ja tietty dieselillä ja hirshin sarjalla piristettynä. Oishan tuo uusi ttid, mutta kun ei tarvi autoa työssään niin ei raaski laittaa rahaa niin paljon autoon, ja kun ensimmäisinä vuosina tuo arvo tahtoo tippuu eniten, kuin rahaa heittäisi pois.
Välillä käynyt mielessä että pitäisi koeajaa 9-3 että minkä tuntuinen on ajaa verrattuna 9-5, oisko siitä seuraavaksi autoksi ja tietty dieselillä ja hirshin sarjalla piristettynä. Oishan tuo uusi ttid, mutta kun ei tarvi autoa työssään niin ei raaski laittaa rahaa niin paljon autoon, ja kun ensimmäisinä vuosina tuo arvo tahtoo tippuu eniten, kuin rahaa heittäisi pois.
900 cc (S) T16 91
900 cabriolet T16 88
9-5 aero 04
ford mustang 289 65
Jäsen 2447
900 cabriolet T16 88
9-5 aero 04
ford mustang 289 65
Jäsen 2447
Re: Sport Sedanin talviajo-ominaisuudet (ilman ESP:tä)
Tuo hitaan nopeuden yliohjaavuus on tunnistettu täällä kanssa. Sport Combin kesäajokokemukset antavat viitteitä taipumuksista yliohjaavuuteen ihan asfaltillakin. Vuoristotien neulansilmissä ESP:n saa raksuttamaan yllättävän helposti. Lisäksi ESP tuntuu yllättävän holhoavalta. Eikä tässä tosiaankaan ole kysymys mistään kaahauksesta. Pelästyin pirusti, kun ESP rusahti ekan kerran.
OG 9-3:ssa kaasun asento määräsi ohjautuvuutta aika paljon. Jos kaasua nosti sopivasti, oli se yllättävän ketterä ja sai kyllä hyvin pieneen luistoonkin minusta. Taas kaikki tietysti riippuu renkaista, auton kuormauksesta, jne.
OG 9-3:ssa kaasun asento määräsi ohjautuvuutta aika paljon. Jos kaasua nosti sopivasti, oli se yllättävän ketterä ja sai kyllä hyvin pieneen luistoonkin minusta. Taas kaikki tietysti riippuu renkaista, auton kuormauksesta, jne.
Re: Sport Sedanin talviajo-ominaisuudet (ilman ESP:tä)
Itse olisin valmis väittämään että yliohjaustaipumus taikka tunne siitä että näin on, johtuisi hyvin pitkälti ReAxs tominnosta.
Liekö tästä ominaisuudesta johtuen ESP siirtyy M08:sta eteenpäin poiskytkettäväksi SID:n kautta. Ei pistä heti "aloittelijan" silmään se nappi siinä kojelaudassa. SC:llä ei ainakaan kannata talvella ajaa metriäkään ilman ESP:ä.
Ja tuskinpa millään muullakaan mallilla.
Viime talvena vertailin 9-5 2.0t A farkkua omaan 9-3 SC:n peräjälkeen. 9-5:ssä oli kitkat alla joten vertailu oli epäreilua siinä mielessä. Mutta kuitenkin, isomman käytön on aina isomman käytöstä. Samaa laivamaista menoa havaittavissa kuten tonnarissakin. Kirjoittelin tuosta koeajelusta muistaakseni tännekin ja se taisi kirvoittaa ihan keskustelun poikasta..
Suosittelen 9-3:n koeajoa vitosen jälkeen.
Nimenomaan asfaltilla saa auton tuntumaan välillä liki takavetoiselta mutkakäyttäytymisessä. Ei yritä sortaa ulkokurvin puoleista eturengasta niin pahasti, johon esim tonnari oli kovin mieluusti aina alkamassa.ReAxs, Takatuennan tukivarret ja pallonivelten käyttäminen ulko- ja sisäpuolisten kumiholkkien asemesta sallivat pyörien liikkeiden tarkan hallinnan. Kaarrevoimien vaikuttaessa takapyörät kääntyvät aavistuksen verran vastakkaiseen suuntaan kuin etupyörät, toisin sanoen kaarteen ulkopuolisen takapyörän haritus ja sisäpuolisen pyörän auraus kasvavat.
Tämä vähentää tehokkaasti aliohjautumista tilanteissa, joissa kuljettaja joutuu kääntämään ohjauspyörää voimakkaasti vaikkapa kaarteen kiristyessä. Saab ReAxs ominaisuus vähentää auton pyrkimystä aliohjautua kaarteessa, koska takapyörät noudattelevat etupyörien ajolinjaa sen sijaan, että vain seuraisivat auton keulaa. Kuljettajalle tämä merkitsee sitä, että auto on tasapainoinen ja hauska ajettava, kun se vastaa tarkasti ohjauspyörän liikkeisiin.
Liekö tästä ominaisuudesta johtuen ESP siirtyy M08:sta eteenpäin poiskytkettäväksi SID:n kautta. Ei pistä heti "aloittelijan" silmään se nappi siinä kojelaudassa. SC:llä ei ainakaan kannata talvella ajaa metriäkään ilman ESP:ä.
Ja tuskinpa millään muullakaan mallilla.
Viime talvena vertailin 9-5 2.0t A farkkua omaan 9-3 SC:n peräjälkeen. 9-5:ssä oli kitkat alla joten vertailu oli epäreilua siinä mielessä. Mutta kuitenkin, isomman käytön on aina isomman käytöstä. Samaa laivamaista menoa havaittavissa kuten tonnarissakin. Kirjoittelin tuosta koeajelusta muistaakseni tännekin ja se taisi kirvoittaa ihan keskustelun poikasta..

Suosittelen 9-3:n koeajoa vitosen jälkeen.
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Saab 900 Aero T16S Talladega red