Ok, no onhan siinä huomattava ero sitten. Ja tuo 9-3 aeron kapasiteetti taitaa olla jo aikalailla ulosmitattavissa jollain biopower stagella 1.8t vakioraudallakin?jcarlson kirjoitti:9-3SS Aeron vakiokytkin ei kestä kuin juuri ja juuri 370Nm. 9-5 Aeron kytkin kestää helposti 450Nm.
Mikä kytkin 9-3:een
Re: Mikä kytkin 9-3:een
Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business
#1814
#1814
Re: Mikä kytkin 9-3:een
Joo, en suosittele muita kytkimiä kuin 5-vaihteisiin 9-5 Aeron tai hieman kalliimpi vaihtoehto SRE (jolla kytkintuntuma on lähempänä vakiota ja kestää vielä hieman enemmän). 6-vaihteisiin V6 vakiokytkin on hyvä.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Mikä kytkin 9-3:een
Väitän kyllä että nuo "painat kytkimen lattiasta läpi ja arvot meneekö vaihde päälle" kommentit tuosta og-femma-aeron kytkimen käytöksestä on raskaasti liioiteltuja. Kytkimen käytös voi joo olla erilainen, mutta missään tapauksessa ei epämiellyttävä tai "pohjasta irroittava", mitä näin n. 6000km kyseisellä setillä ajaneena voin sanoa. Ja kaikissa tähän mennessä ajamissani autoissa on kytkin ollut käytökseltään erilainen, kyllä kaikkeen tottuu.
9-3 1.8t SC 2007
Honda VFR 800FI 1999 "V4 BioPower"
Lada 2107 1700i 1996
Honda VFR 800FI 1999 "V4 BioPower"
Lada 2107 1700i 1996
Re: Mikä kytkin 9-3:een
Hyvä kommentti. Ihmishipiässä on varmasti eroja ja erilaiset asiat ärsyttää. Mutta jos yleisesti kerran kytkinpaketti jossain samassa konstruktiossa toimii, niin outoa hajontaa on jos osalla ei vaihteet lähde/mene päälle tai ihan lattiaan pitää painaa. Tuskin nyt moni kaunieteleekaa asiaa niin paljon että irrottaa alhaalla on käytännössä lattiassa...
Tilasin tänään femman kytkimen ja muut oheishilut sekä kaushuoltofilttereitä jne Neolta. Klubitovereilta on tulossa sitten jäämistöistä stefaa ja OEM sylinteriä.
Maltillisen tuntuman ja irrotusaseman muutoksen hyväksyn kyllä aika mukisematta jos pojan mikroauton pakoputken hinnalla saan yli 400Nm kestävän kytkimen automobiiliin... Saabbaat ei koskaan ole nyt muutenkaan olleet mitään "flatshift" raketteja vaan vaihtotapahtumasta makustellaan herrasmiesmäisesti ja laitetaan taas sitten potikat nurin ja kurkut märäksi kun seuraava vaihde on kunnialla kytkeytynyt.
Vielä pitäs hetkenaikaa ajella vuotavalla stefalla töihin ja sit aikanaan tutustua vähän WIS ehdotelmiin asennuspuuhista.
Kiva musta SC sattu löytyä todella sopuiseen hintaan niin ei ees harmita vaikka 2 PÄIVÄÄ ehti mennä vanhaksi Kikkijoupin ostoturva, kun öljyvuoto ilmeni... Toki sekin omavastuulla ja 50% kustannus omakustanteella olis ollut aika epäkiinnostava homma maksaa työstä minkä saa itsekkin tehtyä.
Tilasin tänään femman kytkimen ja muut oheishilut sekä kaushuoltofilttereitä jne Neolta. Klubitovereilta on tulossa sitten jäämistöistä stefaa ja OEM sylinteriä.
Maltillisen tuntuman ja irrotusaseman muutoksen hyväksyn kyllä aika mukisematta jos pojan mikroauton pakoputken hinnalla saan yli 400Nm kestävän kytkimen automobiiliin... Saabbaat ei koskaan ole nyt muutenkaan olleet mitään "flatshift" raketteja vaan vaihtotapahtumasta makustellaan herrasmiesmäisesti ja laitetaan taas sitten potikat nurin ja kurkut märäksi kun seuraava vaihde on kunnialla kytkeytynyt.
Vielä pitäs hetkenaikaa ajella vuotavalla stefalla töihin ja sit aikanaan tutustua vähän WIS ehdotelmiin asennuspuuhista.
Kiva musta SC sattu löytyä todella sopuiseen hintaan niin ei ees harmita vaikka 2 PÄIVÄÄ ehti mennä vanhaksi Kikkijoupin ostoturva, kun öljyvuoto ilmeni... Toki sekin omavastuulla ja 50% kustannus omakustanteella olis ollut aika epäkiinnostava homma maksaa työstä minkä saa itsekkin tehtyä.
Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business
#1814
#1814
-
- "Turbo"
- Viestit: 220
- Liittynyt: Su Maalis 15, 2009 17:39
- Paikkakunta: Oulu
Re: Mikä kytkin 9-3:een
Asensin kiinteän vauhtipyörän, 9-5 aeron paineasetelman ja levyn, sekä uusin työsylinterin. Hyvin toimii.
Aiemmin paikoillaan oli kaksoismassapyörä setti.
Ensimmäiset pari kytkimen nostoa opetutti. Sen jälkeen ei mitään moitittavaa toiminnassa.
Kytkimen ilmauksen tein ilmausnipasta alipainepumpulla imemällä.
Aiemmin paikoillaan oli kaksoismassapyörä setti.
Ensimmäiset pari kytkimen nostoa opetutti. Sen jälkeen ei mitään moitittavaa toiminnassa.
Kytkimen ilmauksen tein ilmausnipasta alipainepumpulla imemällä.
XC70 D5 -11
Re: Mikä kytkin 9-3:een
Nyt täällä myös 9-5 aeron kytkin ja muut oheishilppeet ruuvattuna sekä muuta oheishipistelyä kun oli auto niin palasina.
Tallista lähtiessä vähän meinas olla oudontuntunen, mut provkörin aikana jo asettu levy tai ehkä korvienväli niin paljon et ei mitään ihmeempää taajama ajossakaan ollut häiriöksi. Irrottaa kyllä alempana kuin orkkis niin että sen selkeästi huomaa, mutta häiriöksi ei tästä kyllä mulle ole. En tuosta sentistä maksaisi sitä mitä SRE maksaa...
Kytkin tuntu tulevan ihan kivasti kuntoon myös vanhalla tippakannumetodilla. Lutkutin letkun kanssa uuden työsylinterin ilmattomaksi, kun loota oli vielä lattialla. Tässä pitää siis irrottaa se muovikulma, ja pistää nipanpäähän letku ja pieni suppilo jota myös käytin.
Heti siinä vaiheessa, kun aski roikkui konehuoneessa reilusti vielä irti moottorista ja ennenkuin työsylinteriä oli painettu sisään yhtään otin tuon letkun irti ja kytkin varsinaisen kytkinletkun kiinni. Tämä siksi kun ajattelin sitten asennettaessa nesteen työntyvän letkuapitkin kohti säiliötä vieden ilmat vähintään jo niin kauas tuosta sylinteristä ja ilmausnipasta että itse ilmaus helpottuu ja käsittää oikeastaan vain itse kytkin letkun.
Sit lopuksi ilmasin vastakarvaan tippakannulla max merkkiin asti. Nippa kiinni ja kytkin löyty heti.
Tallista lähtiessä vähän meinas olla oudontuntunen, mut provkörin aikana jo asettu levy tai ehkä korvienväli niin paljon et ei mitään ihmeempää taajama ajossakaan ollut häiriöksi. Irrottaa kyllä alempana kuin orkkis niin että sen selkeästi huomaa, mutta häiriöksi ei tästä kyllä mulle ole. En tuosta sentistä maksaisi sitä mitä SRE maksaa...
Kytkin tuntu tulevan ihan kivasti kuntoon myös vanhalla tippakannumetodilla. Lutkutin letkun kanssa uuden työsylinterin ilmattomaksi, kun loota oli vielä lattialla. Tässä pitää siis irrottaa se muovikulma, ja pistää nipanpäähän letku ja pieni suppilo jota myös käytin.
Heti siinä vaiheessa, kun aski roikkui konehuoneessa reilusti vielä irti moottorista ja ennenkuin työsylinteriä oli painettu sisään yhtään otin tuon letkun irti ja kytkin varsinaisen kytkinletkun kiinni. Tämä siksi kun ajattelin sitten asennettaessa nesteen työntyvän letkuapitkin kohti säiliötä vieden ilmat vähintään jo niin kauas tuosta sylinteristä ja ilmausnipasta että itse ilmaus helpottuu ja käsittää oikeastaan vain itse kytkin letkun.
Sit lopuksi ilmasin vastakarvaan tippakannulla max merkkiin asti. Nippa kiinni ja kytkin löyty heti.
Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business
#1814
#1814
Re: Mikä kytkin 9-3:een
Tervehdys. Tuossa alkoi ouluun ajellessa 05 aeron kytkin luistelemaan ja kyselisinkin että onko välillä oulu-kuopio halukkaita tekemään kytkinremppaa tuohon. Autossa stage1/etanoli, joten onko tuo 9-5 aeron kytkinsetti suositeltava? Jos ei niin mikä? Ajettu 129tkm.
-Niko
-Niko
9-3 SS Aero -05 stage1/biopower
Re: Mikä kytkin 9-3:een
Mikä loota? 5- vai 6-lovinen? Jos 5 niin hinta/laatusuhde on ok tossa aerofemman kytkimessä vrt. Virikytkin.maiden838 kirjoitti:Tervehdys. Tuossa alkoi ouluun ajellessa 05 aeron kytkin luistelemaan ja kyselisinkin että onko välillä oulu-kuopio halukkaita tekemään kytkinremppaa tuohon. Autossa stage1/etanoli, joten onko tuo 9-5 aeron kytkinsetti suositeltava? Jos ei niin mikä? Ajettu 129tkm.
-Niko
9-3 1.8t SC 2007
Honda VFR 800FI 1999 "V4 BioPower"
Lada 2107 1700i 1996
Honda VFR 800FI 1999 "V4 BioPower"
Lada 2107 1700i 1996
Re: Mikä kytkin 9-3:een
En ota kantaa mikä kytkin siihen käy, mutta jos saat hommattua sopivan vaikkapa autoåströmiltä limingantullista. Vaihdattaisin sen Sammaltien autohuollossa alias JB-autopalvelu. Heillä vain ei ole nelipyöräsuuntausvälineitä, mitä tuo käsittääkseni tarvitsee kun apurunko käytetään irti. Tuon homman hoitaa kunnialla kotiin PointS vasaraperällä.
Tässä on keskustelua tuosta nelipyöräsuuntauksesta http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=15&t=133970
Yhteystietoja: JB autopalvelu, p. +35885303383. Sijainti ei ole enää Sammaltiellä vaan Ruskon kaatopaikan lähistöllä. Osoitetta en tähän hätään muista.
PointS: http://www.erilainenrengasliike.fi/
Edit, Jos Oulussa pysyt erossa Aine Oy:n korjaamopalveluista ja Delta-autosta kokonaisuudessaan, olet suht turvallisilla vesillä
T. Antti
Tässä on keskustelua tuosta nelipyöräsuuntauksesta http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=15&t=133970
Yhteystietoja: JB autopalvelu, p. +35885303383. Sijainti ei ole enää Sammaltiellä vaan Ruskon kaatopaikan lähistöllä. Osoitetta en tähän hätään muista.
PointS: http://www.erilainenrengasliike.fi/
Edit, Jos Oulussa pysyt erossa Aine Oy:n korjaamopalveluista ja Delta-autosta kokonaisuudessaan, olet suht turvallisilla vesillä
T. Antti
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
Re: Mikä kytkin 9-3:een
Tuosta pyörien suuntauksesta vielä pieni lisäkommentti omasta projektista. Itse en vielä autoa vienyt suuntaukseen remontin jälkeen kun odotan että likviditeetti antaa myöden pistää samaan säätölaskuun uuden alustan. Vanhoilla pulteilla meni apurunko kiinni myös, vaihtuu vasta huoltamon pukilla.
Ei kannata venyttää niitä jo kotona ja sitten taas repiä auki ja kiristää toistamiseen. Mulla ei kierre ollut edes noussut yhtään. Momentilla ja astelevyllä kiinni niin jää se viimeinen nyppäys tekemättä joka aina putltit katkoo...
Mutta tosiaan ennenkuin apurunko oli irti, merkkailin tussilla pituus ja leveyssuuntaan muutamasta kohdasta ja lisäksi irroittaessa huomasi hyvin, että kiinnityskohdat jäi kurattomaki apurungon puslien alta ja ne on kanssa hyvät kohdistusmerkit.
Autossa ei mitään kummallista ollut koeajolla. Ohjausvaihdetta mun piti vähän löysätä ja tuupata kun ratti ei tullut kerralla suoraan.
Jos apurunko tulee muutaman millin sisään aiemmasta sijainnista niin vaikutukset auraus/haritus kulmaan puhdas nolla kun raidetankot on olleet kiinni kokoajan. Caster/camber voi huonolla tuurilla muuttua mutta kyllä senkin kanssa päivän pari pärjää.
Eikös muuten aeroon ollut tossa aiemmin joku laitellut kovan vauhtipyörän ja 0G 9-5 aeron kytkimen. Siinä varmasti hyvä vaihtoehto...
Ei kannata venyttää niitä jo kotona ja sitten taas repiä auki ja kiristää toistamiseen. Mulla ei kierre ollut edes noussut yhtään. Momentilla ja astelevyllä kiinni niin jää se viimeinen nyppäys tekemättä joka aina putltit katkoo...
Mutta tosiaan ennenkuin apurunko oli irti, merkkailin tussilla pituus ja leveyssuuntaan muutamasta kohdasta ja lisäksi irroittaessa huomasi hyvin, että kiinnityskohdat jäi kurattomaki apurungon puslien alta ja ne on kanssa hyvät kohdistusmerkit.
Autossa ei mitään kummallista ollut koeajolla. Ohjausvaihdetta mun piti vähän löysätä ja tuupata kun ratti ei tullut kerralla suoraan.
Jos apurunko tulee muutaman millin sisään aiemmasta sijainnista niin vaikutukset auraus/haritus kulmaan puhdas nolla kun raidetankot on olleet kiinni kokoajan. Caster/camber voi huonolla tuurilla muuttua mutta kyllä senkin kanssa päivän pari pärjää.
Eikös muuten aeroon ollut tossa aiemmin joku laitellut kovan vauhtipyörän ja 0G 9-5 aeron kytkimen. Siinä varmasti hyvä vaihtoehto...
Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business
#1814
#1814
Re: Mikä kytkin 9-3:een
Eli tuo og9-5 aeron kytkin vaatii kiinteän vauhtipyörän?
9-3 SS Aero -05 stage1/biopower
-
- "Turbo"
- Viestit: 220
- Liittynyt: Su Maalis 15, 2009 17:39
- Paikkakunta: Oulu
Re: Mikä kytkin 9-3:een
Kyllä, vaatii kiinteän vauhtipyörän.
Itse uusin kytkimen samalla kun vaihdoin moottorin. Nakkasin romukoppaan kaksoimassavauhtipyörän ja vanhan kytkimen.
Tilalle hommasin käytetyn kiinteän vauhtipyörän, uuden og 9-5 aeron kytkinlevyn ja paineasetelman. Sekä työsylinterin.
Nuo kiinteät vauhtipyörät tuntuu vaan olevan vaikeita löytää.. Jostain purkuautosta löysin omaani.
Kaksoismassapyörän pultit ovat liian pitkät kiinteälle vauhtipyörälle. Hain sopivan mittaiset pultit jostain pulttiliikkeestä. Tässä topikissa oli aiempana mitat jne.
Itse uusin kytkimen samalla kun vaihdoin moottorin. Nakkasin romukoppaan kaksoimassavauhtipyörän ja vanhan kytkimen.
Tilalle hommasin käytetyn kiinteän vauhtipyörän, uuden og 9-5 aeron kytkinlevyn ja paineasetelman. Sekä työsylinterin.
Nuo kiinteät vauhtipyörät tuntuu vaan olevan vaikeita löytää.. Jostain purkuautosta löysin omaani.
Kaksoismassapyörän pultit ovat liian pitkät kiinteälle vauhtipyörälle. Hain sopivan mittaiset pultit jostain pulttiliikkeestä. Tässä topikissa oli aiempana mitat jne.
XC70 D5 -11
Re: Mikä kytkin 9-3:een
Muistaakseni asentanut muutamankin og9-5 Aeron kytkimen 2-massa vauhtipyörälle ng kolkkiin
Hyvin toimii.
Hyvin toimii.
Eero Tiainen #2185 O4O7481428
Autokorjaamo- ja rengasliike, Saab Service Center ET-AutoTech
1.9TiD Saabien ohjelmointi ja egr tulppaus alk. 445€.
T7 & T8 JC softat alk. 250€. SID/ACC pikselikorjaus alk. 80€. Ilmastointihuollot.
Autokorjaamo- ja rengasliike, Saab Service Center ET-AutoTech
1.9TiD Saabien ohjelmointi ja egr tulppaus alk. 445€.
T7 & T8 JC softat alk. 250€. SID/ACC pikselikorjaus alk. 80€. Ilmastointihuollot.
Re: Mikä kytkin 9-3:een
Onko tälläisesta mielipiteitä? http://www.neobrothers.co.uk/maptun-per ... 5356-p.asp
Hintaahan tuolla on pari satasta enemmän kuin 9-5 aeron kytkimellä.
Hintaahan tuolla on pari satasta enemmän kuin 9-5 aeron kytkimellä.
9-3 SS Aero -05 stage1/biopower
Re: Mikä kytkin 9-3:een
Niin, tuota muistelin että mahtoikos se sopia. Ja olikos se niin että 6-loviseen sopi sitten taas V6 kykä?Coltti kirjoitti:Muistaakseni asentanut muutamankin og9-5 Aeron kytkimen 2-massa vauhtipyörälle ng kolkkiin
Hyvin toimii.
9-3 1.8t SC 2007
Honda VFR 800FI 1999 "V4 BioPower"
Lada 2107 1700i 1996
Honda VFR 800FI 1999 "V4 BioPower"
Lada 2107 1700i 1996