9-3:n radio mykkänä ja näyttö pimeänä.
9-3:n radio mykkänä ja näyttö pimeänä.
Moi.
Minulla on 9-3 Farmari 1.9 TiD Vector vm. 2005. Radio meni mykäksi, näyttö pimeni ja varoitusäänet eivät kuulu (mukaan lukien vilkun naksutus). Säädinten valot palavat normaalisti. Sulakkeita olen syynäillyt löytämättä niistä vikaa.
Voisikohan joku antaa vinkkiä korjauksesta.
Kiitokset jo etukäteen!
Minulla on 9-3 Farmari 1.9 TiD Vector vm. 2005. Radio meni mykäksi, näyttö pimeni ja varoitusäänet eivät kuulu (mukaan lukien vilkun naksutus). Säädinten valot palavat normaalisti. Sulakkeita olen syynäillyt löytämättä niistä vikaa.
Voisikohan joku antaa vinkkiä korjauksesta.
Kiitokset jo etukäteen!
Re: 9-3:n radio mykkänä ja näyttö pimeänä.
Kokeile ensin akun irroitusta vähäksi aikaa.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: 9-3:n radio mykkänä ja näyttö pimeänä.
Mii.
Eipä auttanut akun irroitus...
Eipä auttanut akun irroitus...

Re: 9-3:n radio mykkänä ja näyttö pimeänä.
Seuraavaksi piuhan päähän kiinni toimivaan testeriin esim. Tech2, OpCom jne. OpComia löytynee sekä Saab että Opel -harrastajilta.
Siitä sitten tutkimaan onko jokin laite tippunut pois väylästä tai jokin muu ongelma. Näin saa ainakin jotenkin parempaa käsitystä asian tiimoilta.
Siitä sitten tutkimaan onko jokin laite tippunut pois väylästä tai jokin muu ongelma. Näin saa ainakin jotenkin parempaa käsitystä asian tiimoilta.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: 9-3:n radio mykkänä ja näyttö pimeänä.
Moi.
Oli loppujen lopuksi aika helppo homma saada kaikki toimimaan. Etupenkkiä vähän irti, vahvistin kouraan, kansi irti, valokaapelit irti liittimistään, valokaapelit sopivan paksuisen putken (eri) päistä sisään, erkkarilla kulutus, kansi kiinni, vahvari paikalleen ja penkki takas paikalleen. Taas toimii!!! Aikaa meni ihmettelyineen n. tunti.
Herää vain kysymys, että mihin sitä vahvistinta tarvitaan, kun homman voi hoitaa näinkin?
P.S.On kuulemma aika pian tulossa uusia vahvistimia saataville. Hinta ehkä vähän alle 400 €.
Oli loppujen lopuksi aika helppo homma saada kaikki toimimaan. Etupenkkiä vähän irti, vahvistin kouraan, kansi irti, valokaapelit irti liittimistään, valokaapelit sopivan paksuisen putken (eri) päistä sisään, erkkarilla kulutus, kansi kiinni, vahvari paikalleen ja penkki takas paikalleen. Taas toimii!!! Aikaa meni ihmettelyineen n. tunti.
Herää vain kysymys, että mihin sitä vahvistinta tarvitaan, kun homman voi hoitaa näinkin?
P.S.On kuulemma aika pian tulossa uusia vahvistimia saataville. Hinta ehkä vähän alle 400 €.
Re: 9-3:n radio mykkänä ja näyttö pimeänä.
Niin, vika meni siis mainitsemani "jokin tippunut" väylästä piiriin.
Vahvistin rikki ja siinä kohtaa optinen väylä poikki. Kun väylä on poikki, niin ko. väylää käyttävät info- ja äänijärjestelmät ei toimi.
Vahvistin rikki ja siinä kohtaa optinen väylä poikki. Kun väylä on poikki, niin ko. väylää käyttävät info- ja äänijärjestelmät ei toimi.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: 9-3:n radio mykkänä ja näyttö pimeänä.
Juu. Kiitokset, petrisa!!!!
Re: 9-3:n radio mykkänä ja näyttö pimeänä.
Niin, enhän minä toki sitä vikapaikkaa osannut arvata. Testerillä ajattelin, että sitä tutkitaan mihin yhteyttä saa ja mihin ei. Siitä sitten tekemään tarkempia tutkimuksia.
Miten lie tuo vikapaikka sitten löytyi tässä tapauksessa? Testerin avullako, tuurilla vai jollain muulla?
Miten lie tuo vikapaikka sitten löytyi tässä tapauksessa? Testerin avullako, tuurilla vai jollain muulla?
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: 9-3:n radio mykkänä ja näyttö pimeänä.
Moi.
YouTubesta löytyi useampiakin videoita, joista sai hyvän käsityksen, mitä pitää tehdä. Piti vain tehdä googleen haku lonttooksi.
YouTubesta löytyi useampiakin videoita, joista sai hyvän käsityksen, mitä pitää tehdä. Piti vain tehdä googleen haku lonttooksi.
Re: 9-3:n radio mykkänä ja näyttö pimeänä.
Kun ostin oman Saabini niin siinäkin oli penkin alla oleva vahvistin ohitettu yhdistämällä valokuidut. Eli ovikaiuttimet ja keskikaiutin oli mykkänä. Eihän sitä kehdannut kuunnella, joten ostin Oriolta uuden penkinalusvahvarin 200 eurolla, tosin se oli keväällä 2016. Että niihin sitä vahvistinta tarvitaan.ryynäri kirjoitti: Oli loppujen lopuksi aika helppo homma saada kaikki toimimaan. Etupenkkiä vähän irti, vahvistin kouraan, kansi irti, valokaapelit irti liittimistään, valokaapelit sopivan paksuisen putken (eri) päistä sisään, erkkarilla kulutus, kansi kiinni, vahvari paikalleen ja penkki takas paikalleen. Taas toimii!!! Aikaa meni ihmettelyineen n. tunti.
Herää vain kysymys, että mihin sitä vahvistinta tarvitaan, kun homman voi hoitaa näinkin?
P.S.On kuulemma aika pian tulossa uusia vahvistimia saataville. Hinta ehkä vähän alle 400 €.
Re: 9-3:n radio mykkänä ja näyttö pimeänä.
Ai. Enpä huomannut, että kaikki kajarit eivät olisi toimineet. Pitääpä päivän valjettua tutkia asiaa. Esittämäsi asia kyllä selittää homman.
Re: 9-3:n radio mykkänä ja näyttö pimeänä.
Kuten huomaatte, en ole varsinainen hifisti 

Re: 9-3:n radio mykkänä ja näyttö pimeänä.
Vahvistinhan on kyllä aika tyhmässä paikassa siellä kuskin penkin alla. Ei vaadi kovinkaan paljon mielikuvitusta että miksi se on helposti hajoava osa. Mulla on ollut vaihdon jälkeen koko ajan kaukalotyyppiset kumimatot autossa, joten vesipaskalumisohjo ei pääse valumaan suoraan sen päälle. Tämän lisäksi kun edes joskus muistaa imuroida auton jalkatilan niin ei pitäisi olla mitään ongelmaa vahvarin kanssa.
Re: 9-3:n radio mykkänä ja näyttö pimeänä.
Samaa mieltä, Blacktor. Jenkkivideoissa näkyi vahvarin versio, jossa komponentit oli suojattu silikonilla tai jollain muulla aineella.
Re: 9-3:n radio mykkänä ja näyttö pimeänä.
Vahvistimen paikka on varmaan huonosti valittu. Kyllä jostain kojelaudan uumenista olisi sille melko varmasti asennuspaikka löytynyt.
Muutenkin tämä audiojärjestelmän optinen väylä on huonosti toteutettu, kun se on rinki. ICM on siinä periaatteessa keskipisteenä, josta mm. yhteys sähköisiin väyliin. Kun tuo väylä on vain tehty yhdellä kuidulla, se on yksisuuntainen. Jokaisessa laitteessa on tulo ja lähtö liitännät väylään. Informaatio siis kulkee väylässä vain toiseen suuntaan, mutta ympyränä kaikki saavat tiedon ja voivat myös lähettää tietoa väylään.
Ongelmana on nyt se, että jos jokin väylässä oleva laite menee rikki, niin tiedonsiirto väylässä katkeaa täysin. Huonompi homma. Kuten nyt tässäkin tapauksessa missä "ei niin tärkeä" lisävarustevahvistin meni rikki, on koko väylä kuitenkin poikki eikä käytännössä mikään toimi. Ongelmaa ei olisi mikäli väylä olisi kaksisuuntainen. Vain ainoastaan se rikkoutunut laite olisi vialla, mutta muuten väylä toimisi. Ainoastaan keskipisteenä olevan ICM:n vika olisi tietenkin "katastrofaalinen".
Jos väylä pidettäisiin edelleen kaksisuuntaisenakin rinkinä, pitäisi jokaisessa laitteessa ola 2 kpl tulo- ja lähtö optisia portteja. Lisää toki optisten liitäntöjen määrää yksittäisessä laitteessa nyt tuplaksi samoin kuin optisen kuidun määrää. Minkä tahansa yksikön voi välistä vaikka poistaa tilapäisesti, kun väylä on kaksisuuntainen.
Mikäli väylästä ei tee ympyrää pitäsi tästä ICM:stä lähteä jokaiseen laitteeseen tupla optiset kuituportit. Myös niihin mahdollisiin lisävarusteyksiköihin vaikka niitä ei ole asennettu. Toki myös sieltä lähtisi silloin iso kuitukimppu ympäri autoa, kun varustus on "täydellinen".
Muutenkin tämä audiojärjestelmän optinen väylä on huonosti toteutettu, kun se on rinki. ICM on siinä periaatteessa keskipisteenä, josta mm. yhteys sähköisiin väyliin. Kun tuo väylä on vain tehty yhdellä kuidulla, se on yksisuuntainen. Jokaisessa laitteessa on tulo ja lähtö liitännät väylään. Informaatio siis kulkee väylässä vain toiseen suuntaan, mutta ympyränä kaikki saavat tiedon ja voivat myös lähettää tietoa väylään.
Ongelmana on nyt se, että jos jokin väylässä oleva laite menee rikki, niin tiedonsiirto väylässä katkeaa täysin. Huonompi homma. Kuten nyt tässäkin tapauksessa missä "ei niin tärkeä" lisävarustevahvistin meni rikki, on koko väylä kuitenkin poikki eikä käytännössä mikään toimi. Ongelmaa ei olisi mikäli väylä olisi kaksisuuntainen. Vain ainoastaan se rikkoutunut laite olisi vialla, mutta muuten väylä toimisi. Ainoastaan keskipisteenä olevan ICM:n vika olisi tietenkin "katastrofaalinen".
Jos väylä pidettäisiin edelleen kaksisuuntaisenakin rinkinä, pitäisi jokaisessa laitteessa ola 2 kpl tulo- ja lähtö optisia portteja. Lisää toki optisten liitäntöjen määrää yksittäisessä laitteessa nyt tuplaksi samoin kuin optisen kuidun määrää. Minkä tahansa yksikön voi välistä vaikka poistaa tilapäisesti, kun väylä on kaksisuuntainen.
Mikäli väylästä ei tee ympyrää pitäsi tästä ICM:stä lähteä jokaiseen laitteeseen tupla optiset kuituportit. Myös niihin mahdollisiin lisävarusteyksiköihin vaikka niitä ei ole asennettu. Toki myös sieltä lähtisi silloin iso kuitukimppu ympäri autoa, kun varustus on "täydellinen".
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)