Avain hukassa, olenko lirissä?
Avain hukassa, olenko lirissä?
Juu onnistuin sitten matkoilla kadottamaan avaimeni. "Eipä hätää!", ajattelin, ja läksin kotoa hakemaan vara-avaimen. En tiedä onko paristo sitten loppu, mutta kaukosäätöön auto ei reagoinut. Avasin oven rauta-avaimella, ja ajattelin lähteä ajelemaan. Eipä mittään, auto sanoo että "Nyckel ej accepterad". Mikäs nyt eteen? Voiko olla että vaatii vain paristonvaihdon?
Re: Avain hukassa, olenko lirissä?
Paristoa ei tarvita avaimen tunnistamiseen. Oletko koskaan käyttänyt autoa tuolla vara-avaimella?
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3 2.0T xwd -09 (PR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
Re: Avain hukassa, olenko lirissä?
En ole, sopii lukkoihin mutta en ole muutoin käyttänyt.
Re: Avain hukassa, olenko lirissä?
Nyt taidat tarvita joko uuden cimmin tai käytetyn yhdellä avaimella !
Volvo V60 T5
Volvo v40 cc awd t5
Volvo v70 2,5 t
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex: 9-3 SC 2,8 turbo XWD
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex:9-3 sc 1,8t
Sähköiset viat ovat helppoja! Aina katkos virtapiirissä!
Tech 2 löytyy myös.
Volvo v40 cc awd t5
Volvo v70 2,5 t
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex: 9-3 SC 2,8 turbo XWD
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex:9-3 sc 1,8t
Sähköiset viat ovat helppoja! Aina katkos virtapiirissä!
Tech 2 löytyy myös.
Re: Avain hukassa, olenko lirissä?
Periaatteessa juuri noin niinkuin kalle kirjoitti ja asia on virallisesti. Pari kertaa pitänyt käyttää kaukosäätimellä ovet lukossa ja sitten auki niin sen jälkeen kelpuuttanut avaimen virtalukkoon.
Näitä avaimettomia cimejä näyttää tulevan nyt niin tiheään vastaan, että pitänee varmaankin alkaa perehtymään avaimen tekemiseen.
Näitä avaimettomia cimejä näyttää tulevan nyt niin tiheään vastaan, että pitänee varmaankin alkaa perehtymään avaimen tekemiseen.
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3 2.0T xwd -09 (PR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
Re: Avain hukassa, olenko lirissä?
Vaihdoin nyt pariston vara-avaimeen, koitan vielä josko auto sen hyväksyisi. Sinänsä outoa että autossa on parittamaton vara-avain, mutta eipä näiden historian käänteistä aina tiedä
Re: Avain hukassa, olenko lirissä?
Eipä sillä avaimen paristolla pitäisi tosiaan olla mitään vaikutusta tuohon ajonestoon, se patteri on vain niitä ovien avaus yms kaukosäätöjä varten. Se on tosiaan paska juttu, jos ainoa avain on hukassa. CIM on vaihdettava ja siihen on oltava ainakin yksi vanha avain, jotta cimmin saa koodattua techillä. Uusia cimmejä ei ole taas vähään aikaan saanut ainakaan Suomen Saabilta/Oriolta, mutta kuulemma jostain ulkomaan nettikaupasta saattaa löytyä noin 500e hintaan...
Eski
Eski
Re: Avain hukassa, olenko lirissä?
Jos cimin vaihdoksi menee niin minulla on joku malli jemmassa.
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3 2.0T xwd -09 (PR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
Re: Avain hukassa, olenko lirissä?
Ikävämpi juttu nyt.
Paristo ei tosiaankin, kuten jo täällä mainittu, ei vaikuta kuin kaukosäätöiseen keskuslukitukseen. Siksihän se "kova" avain on siellä sisällä olemassa, että pariston loppumisen tapauksessa saa oven auki.
Virtalukko lukee magneettikentän avulla varsinaisen virta-avaimen. Ja tähän ei siis tarvita paristoa.
Nyt on varmaan jollakin edellisellä omistajalla käynyt niin, että CIM on jouduttu vaihtamaan. Ei ole mitenkään erikoinen tapaus näissä autoissa. Siinä yhteydessä on unohdettu koodata tämä nykyinen vara-avain autoon. Ainoastaan yksi avain eli nyt se hukassa oleva. Se olisi nyt löydettävä tai sitten on kokonaan uuden CIM:n vaihto avaimineen edessä. Aivan kuten jo on ilmi käynytkin.
Sitä vain ihmettelen, että miten niinkin iso "mötikkä" kuin tämä Saabin virta-avain on, voi olla hukassa .
Jos tuo avain tipahtaa johonkin, niin sitä ei voi olla huomaamatta (kuulematta). Ja sitä en ymmärrä, että joku itse "piilottaa" avaimen niin hyvin, ettei sitä löydä.
Meillä ei ole koskaan hukattu avaimia muuta kuin pari kertaa polkupyörän lukon avaimia, jotka ovat pieniä eikä niissä ollut kunnon avaimenperää. No, onneksi näihin oli vara-avain tallessa.
Paristo ei tosiaankin, kuten jo täällä mainittu, ei vaikuta kuin kaukosäätöiseen keskuslukitukseen. Siksihän se "kova" avain on siellä sisällä olemassa, että pariston loppumisen tapauksessa saa oven auki.
Virtalukko lukee magneettikentän avulla varsinaisen virta-avaimen. Ja tähän ei siis tarvita paristoa.
Nyt on varmaan jollakin edellisellä omistajalla käynyt niin, että CIM on jouduttu vaihtamaan. Ei ole mitenkään erikoinen tapaus näissä autoissa. Siinä yhteydessä on unohdettu koodata tämä nykyinen vara-avain autoon. Ainoastaan yksi avain eli nyt se hukassa oleva. Se olisi nyt löydettävä tai sitten on kokonaan uuden CIM:n vaihto avaimineen edessä. Aivan kuten jo on ilmi käynytkin.
Sitä vain ihmettelen, että miten niinkin iso "mötikkä" kuin tämä Saabin virta-avain on, voi olla hukassa .
Jos tuo avain tipahtaa johonkin, niin sitä ei voi olla huomaamatta (kuulematta). Ja sitä en ymmärrä, että joku itse "piilottaa" avaimen niin hyvin, ettei sitä löydä.
Meillä ei ole koskaan hukattu avaimia muuta kuin pari kertaa polkupyörän lukon avaimia, jotka ovat pieniä eikä niissä ollut kunnon avaimenperää. No, onneksi näihin oli vara-avain tallessa.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: Avain hukassa, olenko lirissä?
^kuulosuojaimet päässä tai napit korvissa, tai muuten vain meluisassa paikassa pudonnut jonnekin, avaimet laukussa tai takin taskussa ja laukku/vaate varastettu tai unohtunut jonnekin, avain pudonnut vesistöön tai sadevesiviemäriin, pudonnut taskusta istuessa vaikka julkisessa liikennevälineessä, joka jatkanut matkaa avaimet mukanaan kun on poistunut välineestä, muksu halunnut testata meneekö Saabin avain alas pöntöstä kun sen vetää... Skenaarioita on useita ja on helppo pitää niitä kaikkia uskomattomina kunnes itselle napsahtaa.
Itse pidin itseäni huolellisena tavaroiden suhteen, kunnes hukkasin kokonaisen lompakon kun se livahti taskustani istuessani luentosalissa, enkä huomannut asiaa kuin vasta jonkin ajan päästä luentosalista poistuttuani. Armeijassa onnistuin jotenkin pudottamaan huomaamatta kasarmin pihalle kotiavainnipun, joka on paljon isompi kuin Saabin avain. Siinä kun ulkona kävellessä turisee kavereiden kanssa ja maassa on lunta, niin ei sitä kuule kun taskusta putoaa jotain samalla kun vetäisee vaikka hanskan takin taskusta.
Toistanpa kannanottoni nykyautojen avainturvallisuudesta tässäkin ketjussa: http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 7&start=25
Itse pidin itseäni huolellisena tavaroiden suhteen, kunnes hukkasin kokonaisen lompakon kun se livahti taskustani istuessani luentosalissa, enkä huomannut asiaa kuin vasta jonkin ajan päästä luentosalista poistuttuani. Armeijassa onnistuin jotenkin pudottamaan huomaamatta kasarmin pihalle kotiavainnipun, joka on paljon isompi kuin Saabin avain. Siinä kun ulkona kävellessä turisee kavereiden kanssa ja maassa on lunta, niin ei sitä kuule kun taskusta putoaa jotain samalla kun vetäisee vaikka hanskan takin taskusta.
Toistanpa kannanottoni nykyautojen avainturvallisuudesta tässäkin ketjussa: http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 7&start=25
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K