Ensinnäkin muutamia kysymyksiä liittyen CA- ja EU-mallien eroihin. Huolto- ja takuuvihkon takakanteen on nidottu Saabin lisätietolappu, jossa todetaan mm. "Hands-free installation kommer inte att vara möjlig till full funktion med Saab tillbehör". Mitähän tuo käytännössä tarkoittaa? Koska autossa ei ole tehdasasenteista Bluetoothia, ei nykyaikaisen matkapuhelimen liittäminen Infotainmentiin taida onnistua kovin helposti. Vai miten on asian laita?
Lisäksi "Radion har ingen RDS funktion". Jos haluaa RDS-ominaisuuden, vaatinee se soittimen vaihdon eikä onnistu uudelleenohjelmoinnilla?
Näköjään autossa on suurempi 62 l polttoainetankki ja lukemani perusteella polttoainesuodatin sijaitsee tässä tapauksessa tankin sisällä eikä siten ole järkevästi vaihdettavissa tavanomaisten huoltojen yhteydessä. Onko näin?
Onko noissa Kanada-malleissa muita eroavaisuuksia EU-Saabeihin nähden kulutusosien suhteen?
TheSaabSiten VIN-dekooderin mukaan autossa pitäisi olla "110 V Engine Heater", en ole vielä ehtinyt tutkia asian todenperäisyyttä. Jos noin olisikin, ei tuota voi todennäköisesti hyödyntää Suomessa mitenkään. Toisin sanoen, lohko- tai säteilylämmittimen asennus sisähaaroituksineen on edessä. Varteenotettavin vaihtoehto merkiksi on tällä hetkellä Defa. Olen lukenut palstalta, että mallit 411894 (säteily) ja 411592 (lohko) soveltuvat mutta kirjoittajilla on ollut vaihtelevia kokemuksia noiden toimivuudesta. Itse kallistuisin jälkimmäisen kannalle. Onko palstalla jossain vaiheessa mainittu TT-Thermon kiertovesipumpulla varustettu moottorilämmitin osoittautunut toimivaksi ratkaisuksi? Onko siihen mahdollista yhdistää sisähaaroitussarja?
120 000 km määräaikaishuolto on hieman viivästynyt vaikka autoa on muuten hyvin huollettu. Käytännössä tuo näyttäisi olevan päähuolto lisättynä sytytystulppien vaihdolla. Koska kuusivaihteinen laatikko on tunnetusti kohtalaisen jäykkä käyttää, ajattelin vaihdattaa vaihteistoöljyt samalla. Joitain vuosia sitten palstalla keskusteltiin Redline MTL-öljyn käytöstä GM:n alkuperäisen sijaan. Lukemani perusteella tämä "ohuempi" öljy sujuvoitti hieman vaihtamista mutta samalla arvuuteltiin pitemmän aikavälin soveltuvuutta. Onko jollakin kokemusta Redlinen käytöstä useamman vuoden ajalta? Jossain vaiheessa voin harkita GenuineSaabin vaihteenvalitsinmodifikaatioiden asentamista mutta hoidetaan nämä alkuhässäkät ensin alta pois.
Siirtoajossa Etelä-Suomesta pohjoiseen tuli todistettua kylkien melkoinen likaantuminen roiskeläppien puuttuessa edestä. Löytyykö malliin erityisesti suunniteltuja läppiä vai joutuuko käyttämään yleismallisia itse muotoiltuina?
Vararengasta ei ole, vain kompressori ja paikka-aine. Luotan enemmän perinteiseen ratkaisuun eli minkäkokoinen vararengas mahtuu sille varattuun tilaan?
Koska tilaisuuteen piti tarttua nopeasti, en ole vielä ehtinyt perehtyä tämän SC-mallin ominaisuuksiin ja tyyppivikoihin perusteellisesti. Foorumin UKK:n olen lukenut sekä jonkin verran eri aiheista sekä täältä että ulkomaisilta palstoilta. Tuleeko mieleen jotain, mihin erityisesti kannattaisi perehtyä?
Lähiaikoina palstalaisille saattaa tulla tarjolle 9-3 2.0 t Sport, 273 000 ajettuna ja lähes neuroottisen hyvin huollettuna.
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)