Imusarjan painetunnistin

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
Signum 2.0T
"Ruisku"
Viestit: 134
Liittynyt: Su Touko 18, 2008 13:07

Imusarjan painetunnistin

Viesti Kirjoittaja Signum 2.0T »

tuossa on ollut jonkun aikaa vikaa ahdoissa ja varsinkin re85 tankissa osakaasulla aaltoilua ja täyskaasulla ahdot heittelee.

op-com näyttää jopa tyhjäkäynnillä että boostpressure olisi 100kpa eli mielestäni 1bar

https://www.neobrothers.co.uk/pressure- ... 4912-p.asp

kyseistä anturiako vaihtoon???

ja imm,tulpat,puolat,kaasuläppäkotelo ja lambda on alle vuoden sisää vaihdettu ja tänään taas paineistettu imupuoli eikä vuotoja.
Insignia 2.0 Turbo sport OPC Line, Mokka 1.4T Cosmo & Vectra GTS
Ex Vectra GTS Biopower
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4648
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Imusarjan painetunnistin

Viesti Kirjoittaja petrisa »

100 kPa on absoluuttinen ilmanpaine eli 1 bar, joka on aivan oikein. Ahdoilla paine sitten tuosta nousee ja esim. 1 bar ahdoilla se on sitten 200 kPa.

Osakaasuaaltoilu biopoweroinnin jälkeen johtuu yleensä kaasuläppäkotelosta. Softaan on kai tehty pieni viilaus myöhemmin tähän asiaan. Myös uusi kaasuläppäkotelo on yksi keino, varsinkin se on syytä vaihtaa mikäli aaltoilu on jo tosissaan häiritsevää.

Noihin ahtojen heittelyihinkin voi kaasuläppäkotelolla olla osuutta, kun se säätää koko ajan ilmamassapyyntiä kohdilleen hivenen liikuttelemalla läpän asentoa. Ainahan kannattaa homma aloittaa kuitenkin ensin tulppien vaihdolla, kun ne vaikuttaa niin paljon moneen asiaan tuolla palamistapahtumassa, joka sitten heijastuu muihin säätöihin.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Signum 2.0T
"Ruisku"
Viestit: 134
Liittynyt: Su Touko 18, 2008 13:07

Re: Imusarjan painetunnistin

Viesti Kirjoittaja Signum 2.0T »

joo näin sen ajattelinkin olevan jälkeenpäin mutta kuis tuo mappi sitten kun se tippuu esim tasakaasulla,moottori jarrutuksessa 20-30kpahan, boost pressure näyttää 100kpa ja kaasulle kun meet niin map kelaa ittensä samantien sinne sataan kpa.
Insignia 2.0 Turbo sport OPC Line, Mokka 1.4T Cosmo & Vectra GTS
Ex Vectra GTS Biopower
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4648
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Imusarjan painetunnistin

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Signum 2.0T kirjoitti:joo näin sen ajattelinkin olevan jälkeenpäin mutta kuis tuo mappi sitten kun se tippuu esim tasakaasulla,moottori jarrutuksessa 20-30kpahan, boost pressure näyttää 100kpa ja kaasulle kun meet niin map kelaa ittensä samantien sinne sataan kpa.
No noihan se juuri kuuluu mennäkin.
Tasakaasulla ja moottorijarrutuksessa kaasuläppä on osittain tai hyvin vähän auki, jolloin imusarjassa (MAP) on alipaine (moottorin aiheuttama imu) eli alle 100 kPa. Vastaavasti tuolloin ennen kaasuläpppää vallitsee kutakuinkin ilmanpaine n.100 kPa. Ahdin ei silloin tuota ahtopainetta. Kaasuttaessa kaasuläppä aukeaa ja vastaavasti imusarjan paine alkaa hävitä ja lähestyy ilmanpainetta. Kun kaasutetaan lisää niin, että ahdin alkaa tuottamaan ylipainetta, nousevat molemmat painelukemat yli ilmanpaineen (yli 100 kPa).
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Signum 2.0T
"Ruisku"
Viestit: 134
Liittynyt: Su Touko 18, 2008 13:07

Re: Imusarjan painetunnistin

Viesti Kirjoittaja Signum 2.0T »

no juu näinhän se menee, hämäsi vain tuo map kun on ennen kaasuläppää siinä putkessa ennen kaasuläppää.

mutta jotain hämärää tuossa on kun bensalla ajaessa täyskaasulla boostpressure ja map arvo kutakuinkin täsmää mutta kun tankissa on re85 niin
map arvo jää boostpressuresta noin 30-50 kpa.

map anturin putsauksella auto pelasi pari kolme päivää re85 tankissa mutta kallistuuko tuo kumminkin polttoaineenpaineensäädin ja pumppu puolelle?

ja tilannehan on se että bensalla auto pelaa ja vetoja on mutta re85 tankissa osakaasulla tuntuu kuin olisi hiukan käppäri päällä. Täys kaasulla, no vetoja on bensalla paremmin.
Insignia 2.0 Turbo sport OPC Line, Mokka 1.4T Cosmo & Vectra GTS
Ex Vectra GTS Biopower
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4648
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Imusarjan painetunnistin

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Siellä on tosiaan kaksi paineanturia: boost ennen kaasuläppää ahtoputkessa ja map kaasuläpän jälkeen imusarjassa.

Useinkin tuo map jää boost paineesta täyskaasukiihdytyksessä hivenen, ei kuitenkaan kovin paljoa. Tämä johtuu siitä, että täyskaasukiihdytyksessäkään kaasuläppä ei ole aivan täysin auki. Se on ehkä siinä n. 90 %:sti avautunut. Siitä en ole varma, että tarkoittaako tuo lukema prosentteja läpän avautumiskulmasta vai sen pinta-alasta. Veikkaukseni on pinta-ala. Siihen ei kuitenkaan kannata nyt takertua.

Kiihdytyksessä kaasuläppä vielä säätyy hiukan koko ajan, jotta koneen saama ilmamäärä (mitataan ilmamassamittarilla, MAF) vastaa tavoiteltua arvoa. Tämän vuoksi ahtimen tuottama ahtopaine on korkeampi ahtoputkessa kuin paine imusarjassa, kun kaasuläppä kuristaa sitä. Tämä paine-ero ei ole kuitenkaan kovin suuri 0,1 ... 0,3 bar (eli 10 ... 30 kPa). Jos se lähentelee jo puolta baria niin mielestäni silloin jokin tekijä yrittää rajoittaa ilmamassaa ja se aiheuttaa läpän sulkeutumista (MAP arvo laskee myös).

Yksi tekijä tuohon voisi olla nakutus tai sytytyshäiriöt kovilla ahdoilla. Joten siitä tulikin mieleeni, että onko tätä datalaskuria luettu ECUsta. Myös puolien ja sytystulppien kunto epäilyttää.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Signum 2.0T
"Ruisku"
Viestit: 134
Liittynyt: Su Touko 18, 2008 13:07

Re: Imusarjan painetunnistin

Viesti Kirjoittaja Signum 2.0T »

puolat on uudet orkkis, ajettu vajaa 5tkm,tulpat on uudet juuri taas vaihdettu ja oikeat.minkäänlaista pätkimistä tms. ei ole.

piti oikeen käydä läppärin kans kattomas mitä koodia antaa kun liitin irti, tosiaan map on koodin mukaan imusarjassa eikä putkessa.

noh eipä muutakun esim maptunilta mappia ostamaan, saat anturin siihen putkeen :mrgreen:

https://www.maptunparts.fi/turbojarjest ... -b207.html
Viimeksi muokannut Signum 2.0T, Pe Huhti 06, 2018 10:34. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Insignia 2.0 Turbo sport OPC Line, Mokka 1.4T Cosmo & Vectra GTS
Ex Vectra GTS Biopower
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4648
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Imusarjan painetunnistin

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Signum 2.0T kirjoitti: noh eipä muutakun esim maptunilta mappia ostamaan, saat anturin siihen putkeen :mrgreen:
Mitähän tuossa on yritetty kertoa :?:
Voi vain arvailla, kun on niin sekavaa tekstiä. Aiotaan vaihtaa MAP, joka on imusarjassa. Ei siis missään putkessa, jos viitataan ahtoputkeen.
Joten otapa tuosta nyt selvää, että aioitaanko vaihtaa MAP -anturi vai Boost Pressure- anturi.

No, kaipa "kaveri" itse tietää ja se lienee pääasia :D
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Signum 2.0T
"Ruisku"
Viestit: 134
Liittynyt: Su Touko 18, 2008 13:07

Re: Imusarjan painetunnistin

Viesti Kirjoittaja Signum 2.0T »

petrisa kirjoitti:
Signum 2.0T kirjoitti: noh eipä muutakun esim maptunilta mappia ostamaan, saat anturin siihen putkeen :mrgreen:
Mitähän tuossa on yritetty kertoa :?:
Voi vain arvailla, kun on niin sekavaa tekstiä. Aiotaan vaihtaa MAP, joka on imusarjassa. Ei siis missään putkessa, jos viitataan ahtoputkeen.
Joten otapa tuosta nyt selvää, että aioitaanko vaihtaa MAP -anturi vai Boost Pressure- anturi.

No, kaipa "kaveri" itse tietää ja se lienee pääasia :D
Tärkein eli linkki maptunin sivuille unohtui
Insignia 2.0 Turbo sport OPC Line, Mokka 1.4T Cosmo & Vectra GTS
Ex Vectra GTS Biopower
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4648
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Imusarjan painetunnistin

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Enpä usko, että noissa paineantureissa on mitään vikaa.
Etanolilla oireet tulevat biopoweroiduissa todella helposti esiin. Bensalla ei välttämättä huomaa mitään.

Yksi veikkaukseni on, että adaptoituminen etanolille on jonkin pikkuvian vuoksi vähän pielessä, jolloin polttoaine-ilmaseosta ei saada kunnolla normaalisäätöjen puitteissa kohdalleen. Tätä asiaa voisi tarkastella fuel-trim arvojen perusteella. Niitä on kaksi: longterm ja shortterm. Eli pitkän ja lyhyen ajan jakson polttoainesyötön korjauskerroin. Prosenttilukemat ovat normaalisti vain muutamia prosentteja ja yli kymmenen prosentin lukema alkaa kertoa jonkin olevan epäkunnossa.

ECU laskee ilmamassamittarin arvon perusteella tarvittavan polttoainemäärän. Lambda anturilta saadaan takaisinkytkentänä tieto onko seossuhde optimaalinen. Tarvittaessa ECU korjaa polttoainesyöttöä joko pienemmälle tai suuremmalle riippuen siitä kumpaan suuntaan on lambdan perusteella ollut tarvetta (laihentaa vai rikastaa). Pienikin vika esim. ilmavuoto, ilmamasamittarin mittausvirhe jne imu/painepuolella saa korjaustarvetta. Tämä tarve korostuu, kun tankissa on pienemmän energiatiheyden omaavaa etanolia.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Signum 2.0T
"Ruisku"
Viestit: 134
Liittynyt: Su Touko 18, 2008 13:07

Re: Imusarjan painetunnistin

Viesti Kirjoittaja Signum 2.0T »

joo en ole mitään antureita vielä ainakaan vaihtamassa mutta alunperin luulin että map on tuo putkessa oleva anturi ja siksi kaikki ihmettely ja kun vähän joka firma myy mappina kyseistä anturia.

fueltrimmit oli ainakin viimeksi ok mutta pitää huomenna kattoa uudestaan, Trionic 8 on kyllä hanskassa ja sehän tässä ihmetyttääki kun kaikki näyttäs olevan ok.
Insignia 2.0 Turbo sport OPC Line, Mokka 1.4T Cosmo & Vectra GTS
Ex Vectra GTS Biopower
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4648
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Imusarjan painetunnistin

Viesti Kirjoittaja petrisa »

... kun hommat on "hanskassa" niin tee seuraavat mitaukset testerillä sekä bensalla että etanolilla.

- mittaa ilmamassat työtahtia kohti (mg/C) täyskaasukiihdytyksessä, ellei testerisi niitä anna kuin aikayksikköä kohti niin muuta ne laskemalla
- samalla myös seuraa kaasuläpän asennon avautumista ja muuttumista prosentteina sekä Boost ja MAP antureiden absoluuttiset paineet, lisäksi imuilman lämpötila

- tasakaasulla ajettaessa seuraa molempia lambda arvoja reaaliaikaisesti ja missä jännitearvoissa lambda 1 vaihtelee sekä myös onko vaihtelu tasaista pienimmän ja suurimman arvon välillä
- mitä ilmamassaa MAF näyttää mg/C tyhjäkäynnillä

- lue knock ja missfire laskurit ennen koeajoa ja koeajon jälkeen
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Vastaa Viestiin