Etupyörän laakeri
Re: Etupyörän laakeri
Kiitos! Tosiaan pitkälti samaa puljuahan tämä on Autodocin kanssa, josta olen alipainepumpun joskus aiemmin tilannut. Päädyin ao. FAGin laakeriin ja alennuksen kanssa hinnaksi jäi 113,40e.
Laitoin samoilla toimituskuluilla tulemaan myös muutamat ilman- ja öljynsuodattimet. Katsotaan mitä sieltä tulee, kun tällä ketjulla on vähän sellainen maine, että vaihtelevat ilmoittamatta laatubrändien tuotteita Starkin vastaaviin.
Kikkailemalla olisi muuten mahdollista säästää vielä lisää. Esimerkiksi tuo laakeri maksaa autodoc.ee sivustolla 100,xx e tällä hetkellä ja ilmeisesti toimitus Suomeen onnistuu ihan samoin kuin .fi sivustoltakin. Toimituskulut on hieman suuremmat, mutta se kompensoituu muuten halvemmissa hinnoissa.
https://www.autodoc.fi/fag/2331873
Laitoin samoilla toimituskuluilla tulemaan myös muutamat ilman- ja öljynsuodattimet. Katsotaan mitä sieltä tulee, kun tällä ketjulla on vähän sellainen maine, että vaihtelevat ilmoittamatta laatubrändien tuotteita Starkin vastaaviin.
Kikkailemalla olisi muuten mahdollista säästää vielä lisää. Esimerkiksi tuo laakeri maksaa autodoc.ee sivustolla 100,xx e tällä hetkellä ja ilmeisesti toimitus Suomeen onnistuu ihan samoin kuin .fi sivustoltakin. Toimituskulut on hieman suuremmat, mutta se kompensoituu muuten halvemmissa hinnoissa.
https://www.autodoc.fi/fag/2331873
Aloitteleva saabisti - 9-3 SC 2.0
Re: Etupyörän laakeri
Tuli SKF laakeri. Toisen tilasin FAG:n laakerin. Molemmat nyt asennettu, noin vuoden viiveellä... Hyvin toimitukset tulevat, muutaman päivän kesti. Tilasin samalla suodattimia, ilmat + öljy.Di17 kirjoitti:Vanha viesti, mutta itselle hyvin ajankohtainenpukkonen kirjoitti:Jaahans, laakerin vaihto tiedossa täälläkin.
Tilasin autonosat24.fi sivulta, toimituskuluineen 133 eur, SKF laakerisarja. Saa nähdä tuleeko koskaan, no oli joillakin toisten merkkien foorumeilla hyviä kokemuksia. https://www.autonosat24.fi/1362725-skf- ... akerisarja
Mahtoiko sieltä tulla SKF:n laakeri?
NG 9-3SC 2008 biopower
ex. OG 9-3 2.0t 2001 RE85 Rek.nr. BZF-876
ex. 900 i 16 V vm. 1990 Rek.nr. EJJ-911
#5511
ex. OG 9-3 2.0t 2001 RE85 Rek.nr. BZF-876
ex. 900 i 16 V vm. 1990 Rek.nr. EJJ-911
#5511
Re: Etupyörän laakeri
Tänään tuli postin saapumisilmoitus ja kävin hakemassa paketin. Aito FAG nuhjuisessa FAGin laatikossa sieltä paljastui. Anturi on VDO niin kuin pitääkin. Toimitus oli aika verkkainen: tilaus sisään sunnuntaina ja paketti oli postissa nyt puolitoista viikkoa myöhemmin torstaina.
Viikon päästä pääsen asentamaan tuon, toivotaan että vanha kestää siihen saakka.
Viikon päästä pääsen asentamaan tuon, toivotaan että vanha kestää siihen saakka.
Aloitteleva saabisti - 9-3 SC 2.0
Re: Etupyörän laakeri
Vanha laakeri kesti kuin kestikin, vaikka aikamoista meteliä se loppuvaiheessa sopivilla nopeuksilla piti. Vaihto sujui näppärästi, kun varustautui napamutteria varten kolmen vartin pitkällä vääntimellä. Uusi laakeri sai taas menon kuulostamaan saabimaisen hiljaiselta ja vakkarikin toimii juuri niin kuin pitääkin.
Aloitteleva saabisti - 9-3 SC 2.0
Re: Etupyörän laakeri
Pulttikoneella lähtee myös napamutteri kivasti irti...
Black 9-3 SS 2.0t 2003 #5374
EX: JetBlack 9-3 SS 1.8t 2009 Vector BioPower st1 +Aeropackage
EX: JetBlack 9-3 SS 1.8t 2009 Vector BioPower st1 +Aeropackage
Re: Etupyörän laakeri
Selvisikö tuo laakeriviaksi? Omassa autossa melkeen 1:1 vastaavat oireet, mutta ulina alkaa, kun nopeuden nostaa vähän yli 100 km/h. Joka kulma tunkkailtu ilmaan ja heiluteltu pyöriä väljyyttä etsien. Lisäksi kättä pidetty etujousien päällä rengasta pyörittäen. Kaikki tuntuu omaan käteen ihan normaalilta. Mikähän tuota ääntä mahtaa tehdä?saabson kirjoitti:Moro,
Kädetön automies varmistelee:
Saab 9-3 2007, 1.9TiDS. Autosta kuuluu ulinaa (tai enemmänkin pärinää, vähän kuin ajaisi heräteraidan päällä tai olisi moottoripyörä takana) ajettaessa, etenkin suuremmilla nopeuksilla. Ääni alkoi suht yhtäkkiä (päivän parin aikana). Ääni muuttu nopeuden muuttuessa ja välillä itsekseen satunnaisesti, sen sijaan eri reagoi mitenkään moottorin kierroksiin, töyssyihin ajoon tai sivuttaisliikkeisiin/ohjaukseen/mutkiin tai painon siirtymiseen pyörälle. Ei myöskään merkitystä onko veto päällä vai ei.
Vaikea paikallistaa mutta paras arvaus olisi oikea etunurkka.
Toissapäivänä katsastettu (ääni oli jo tällöin) huomatuksetta, väljyyttä ei ole missään pyörässä ollenkaan. Sen sijaan pieni värinä tuntuu kun oikeaa etupyörää pyörittää ja pitää toista kättä etujousella. Kuskin puolella samanlaista ei ole. Mikään kulma ei lämpene ajon aikana.
Näin vähemmälläkin autotietämyksellä repsikan puolen pyörän laakeri tulisi ensimmäisenä mieleen, mutta tuo suht. yhtäkkinen alkaminen, väljyyden puute ja se ettei kääntyminen pahenna tai paranna tilannetta vaan saa epäilemään että onko tuo sittenkin jotain muuta.
Onko tähän jotain jollain fiksummalla jotain kommenttia pistetäänkö osa tilaukseen vai voiko olla esim. vetarin tukilaakeri tai joku muu sen sijaan, niitäkin kai on näissä mennyt, tai onko jotain muita helppoja tee-se-itse diagnostiikkatoimenpiteitä millä tuota voisi varmistaa ennen osalottoa?
#7525
Aero 9-3 2003
Aero 9-3 2003
Re: Etupyörän laakeri
Kyllä mulla ainakin humina/ulina ratkesi laakerinvaihdolla. Molemmille puolille kannattaa samalla tehdä ja vaihtaa vetarit kanssa jos on yhtään budjettia. Lista toki jatkuu jos rahaa on kuin roskaa.
Saab 9-3 SC Vector 1.9TTiD A6 MY08
Saab 9000 Aero RE85 -95
Saab 9000 Aero RE85 -95
Re: Etupyörän laakeri
Minulla ei ainakaan ollut napamutterin kanssa mitään ongelmaa vaan se lähti vääntimellä ja jatkovarrella helposti. Sen sijaan napa ei lähtenyt vetarista irti "kivasti". Tarvittiin jämerä ulosvetäjä, kun yksi malli jo korkkasi heti alkuunsa.ezku kirjoitti:Pulttikoneella lähtee myös napamutteri kivasti irti...
Laakerin vikaa en havainnut muuten kuin abs-anturin antaman vian vuoksi. Vasta lämpimänä antoi vikaa käynnistyksen jälkeen. Ei koskaan kesken ajon eikä kylmänä. Lakeri oli kulunut kun sitä vertasi uuteen kädessä pyöritellessä. Paljon raskaammin pyöri ja yhdessä kohtaa oli pykimistä. Varmaan jossain vaiheessa olisi alkanut sitten ääntämäänkin.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: Etupyörän laakeri
Löytääkö joku tuolle kuvassa olevalle kiinnikkeelle osanumeroa jossa on abs anturin liitin kiinni? Se kiinnittyy pultilla iskariin hitsattuun peltilipareeseen. Enlöydä epc:stä vaikka kuinka etsin...
Re: Etupyörän laakeri
Onko kukaan tutkinut mitä tavaraa Neolta tulee "alternative" paketissa? Appiukko harkitsee budjettivaihtoehtoa. Mutta mahtaisko sieltä hyvällä säkällä tulla FAGin tai SKF:n tekele?
9-5 NG | 9-3 SC | 9-3 Aero | 95 V4 | Exät | 9-3 SC TiDs | 9-5 Aero | 900 Turbo T8 x 2 | 9-3 SE | 9000 CS x 4 |
"Having a fast SAAB is like coming out of the closet, you might surprise people, but you're still gay"
"Having a fast SAAB is like coming out of the closet, you might surprise people, but you're still gay"
Re: Etupyörän laakeri
Kannattaa katsoa myös se, mitä siellä SKF:n tai FAG:n laatikossa on. Astraan tuli oikealle taakse SKF, nyt sitten vasemmalle FAG. Ja molemmissa tapauksisssa laatikossa samanlainen Korealainen laakeri, mitä autossa on alunperinkin - siis koko napa tietysti.
Re: Etupyörän laakeri
Saahan sitä tilata ja katsoa mitä sieltä tulee. Ei tuossa häviä kuin korkeintaan puolikkaan laatulaakerin hinnan. Tosin näyttää tällä hetkellä olevan "out of stock".Tonnari88 kirjoitti:Onko kukaan tutkinut mitä tavaraa Neolta tulee "alternative" paketissa? Appiukko harkitsee budjettivaihtoehtoa. Mutta mahtaisko sieltä hyvällä säkällä tulla FAGin tai SKF:n tekele?
Taisin jo aiemmin mainita ketjussa, että mulle tuli autodocilta FAGin paketissa FAGin laakeri. Hyvin on pyöriny pari tuhatta kilsaaKN/Lieto kirjoitti:Kannattaa katsoa myös se, mitä siellä SKF:n tai FAG:n laatikossa on. Astraan tuli oikealle taakse SKF, nyt sitten vasemmalle FAG. Ja molemmissa tapauksisssa laatikossa samanlainen Korealainen laakeri, mitä autossa on alunperinkin - siis koko napa tietysti.
Aloitteleva saabisti - 9-3 SC 2.0
Re: Etupyörän laakeri
Kai voi olla sitäkin, ettei kaikki valmistajat tee tai edes saa tehdä kaikkia mahdollisia laakereita kaikkii autoihin. SKF:ltä tuota pari vuotta takaperin kysyinkin. Kuulemma aivan normi touhua, he kuitenkin vastaavat laadusta...mitä se nyt sitten ikinä tarkoittaakaan. Astran takapyörän laakerit kesti 120 ja 140 tkm, kaipa nuo saman menee. Minusta vähän outo tapa alalla.
Re: Etupyörän laakeri
Terve
Kuulostaapi siltä, että pitäisi laakeria vaihdella. Osoittautuivatkin piru vie kalliimmiksi kuin luulin, Autojerryn tarjoukset 600+ euroa molempien eturenkaiden laakerien vaihdolle. Kommenttina "laakerit on kalliita, 250 e/kpl".
Miten onnistuu tällaiselta semikätevältä kaverilta laakereiden vaihto itse? Voisi tietysti konsultoida erästä vähän perehtyneempää kaveria myös asiassa.
Pistänkö tilaten kaksi kappaletta näitä: CLICK ? Autolla mittarissa 229tkm, enkä usko että kumpaakaan on vaihdettu aiemmin, niin samalla hyvä tehdä varmaan molemmat.
Kuulostaapi siltä, että pitäisi laakeria vaihdella. Osoittautuivatkin piru vie kalliimmiksi kuin luulin, Autojerryn tarjoukset 600+ euroa molempien eturenkaiden laakerien vaihdolle. Kommenttina "laakerit on kalliita, 250 e/kpl".
Miten onnistuu tällaiselta semikätevältä kaverilta laakereiden vaihto itse? Voisi tietysti konsultoida erästä vähän perehtyneempää kaveria myös asiassa.
Pistänkö tilaten kaksi kappaletta näitä: CLICK ? Autolla mittarissa 229tkm, enkä usko että kumpaakaan on vaihdettu aiemmin, niin samalla hyvä tehdä varmaan molemmat.
Saab 9-3 2.0T Aero SS -04 / Stage 1 / Biopower
-
- "Viggen"
- Viestit: 517
- Liittynyt: Pe Tammi 18, 2013 00:48
- Paikkakunta: Jyväskylä
Re: Etupyörän laakeri
Motonetistä saa laakerin 149 euroa kipale. https://www.motonet.fi/fi/varaosatuote/ ... oneuvo=500San Saba kirjoitti:Terve
Kuulostaapi siltä, että pitäisi laakeria vaihdella. Osoittautuivatkin piru vie kalliimmiksi kuin luulin, Autojerryn tarjoukset 600+ euroa molempien eturenkaiden laakerien vaihdolle. Kommenttina "laakerit on kalliita, 250 e/kpl".
Miten onnistuu tällaiselta semikätevältä kaverilta laakereiden vaihto itse? Voisi tietysti konsultoida erästä vähän perehtyneempää kaveria myös asiassa.
Pistänkö tilaten kaksi kappaletta näitä: CLICK ? Autolla mittarissa 229tkm, enkä usko että kumpaakaan on vaihdettu aiemmin, niin samalla hyvä tehdä varmaan molemmat.
Vaihto ei ole mikään kovin hankala homma, itseltä suurin aika tuhraantui navan ylimmän pultin irroittamiseen, koska siihen piti vähän kikkailla että sai sellaisen jatkon joka mahtuu, jos pääsee montusta käsin katselemaan niin helpottaa varmasti, itse tein tuon autotallin lattialla.
Toinen aikaa vievä asia oli itse navan irti saaminen olka-akselista, mutta siihen löytyi sitten lopulta lääke 10 kilon lekasta. Aikaa meni muistaakseni luokkaa neljä tuntia ekalla kerralla, mutta toisen laakerin vaihdoin noin tunnissa, tai ehkä nopeamminkin, ei siinä kauheasti hommaa ole jos vaan pultit lähtevät auki, suosittelen suihkimaan rost-offia tai vastaavaa vaikka vuorokausi ennen töiden aloittamista.
Tein tuon sen takia kaksi kertaa että tilasin ensin tarvikenavan, jossa ei ollu VDO:n ABS-anturia, ja ainakaan minun 2009 9-3 ei sitä hyväksynyt vaan ilmoitteli satunnaisesti ABS-vioista. Sitten hain tuon Motonetin alkuperäislaatuisen (SKF tai FAG) navan ja sillä pelitti sitten hyvin.
Saab 9-3 SC 1.8t BioPower Stage5 -09
Saab 9-3 SC 2.0T Aero XWD -10
Saab 9-3 SC 2.0T Aero XWD -10