Ttid:n alusta.

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Avatar
jyyrä
"Hirsch"
Viestit: 990
Liittynyt: Ti Tammi 15, 2008 19:46
Paikkakunta: Uurainen

Ttid:n alusta.

ViestiKirjoittaja jyyrä » La Kesä 23, 2018 23:29

Olen tilaamassa tuohon meidän Ttid saadiin alustan osia kun etutukivarren puslia on väljänä. Samalla ajattelin laittaa uudet iskarit ja jouset, kun etupää tuntuu pohjaavan todella herkästi ja auto on muutenkin tuolla aeron alustalla todellinen kivireki hiekkatiellä. En tiedä sitten onko etujouset poikki kun tuntuu että etupää on pohjassa heti kun vähän pitäisi joustaa. Katselin neobrotherilta bilstein+eibach yhdistelmää, mutta mites tuon alustan sopivuus on tuohon ttid aeroon kun ilmeisesti ttid koneessa on käytetty samoja jousia kuin 2.8l aerossa? Mutta alustasarjojen sopivuus ilmoitetaan kaikki muut paitsi 2.8l v6 ja 4wd..Entä onko toi B8 bilstein+eibach miten jäykkä jos vertaa taas B6 sarjaan. Meillä oli yhdessä 4motion golf:ssa kerran B6+eibach ja se oli kyllä todella miellyttävä ja mukava ajettava myös hiekkatiellä :D
Saab 9-3 Aero SC TTID 2008, 230Hv 480Nm Turbotec
Saab 9-3 Turbo jubilee 2002

kaseva
"Aero"
Viestit: 479
Liittynyt: Ti Huhti 29, 2008 20:21
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Ttid:n alusta.

ViestiKirjoittaja kaseva » Su Kesä 24, 2018 08:39

Vähän menee ohi, mutta B8+Eibach oli ihan käyttökelvoton ysifemmassa. Ruotsissa motarilla (sileällä uudella asfaltilla) se oli ihan ok, mutta Suomen tilkkutäkkiteillä tippui hampaat suusta. Vajaan kymppitonnin jaksoi sitä pomppimista, sitten vaihtui orggis Aeron-alusta alle. :?
96 V4 –80 || C5 3.0 V6 HDi 240 Exclusive Sedan Automatique –13 || V60 D6 AWD Hybrid -14

Avatar
jyyrä
"Hirsch"
Viestit: 990
Liittynyt: Ti Tammi 15, 2008 19:46
Paikkakunta: Uurainen

Re: Ttid:n alusta.

ViestiKirjoittaja jyyrä » Su Kesä 24, 2018 09:23

Ok, muistan että kerran olin 2001 9-5:sen kyydissä missä oli B8+aeron vakio aeron jouset ja se oli aika jäykkä. Mutta niin on kyllä myös tuon meidän auton alusta vaikka pitäisi olla aeron vakio. Lisäksi tuon meidän auton alusta on aivan jäätävän pintakova, jos ajaa tiellä pieneenkin monttuun tai esim. siltojen jatkoihin niin tuntuu että iskarit tulee konepellistä läpi. Se vw:n B6+eibach se oli kyllä tosi jämäkkä kun jäykkyyttä tarvittiin mutta ei mitenkään pintakova, ja hiekkatiellä jopa parempi kuin originaali. Mutta voi olla saabissa on jäykempi kori joka taas aiheuttaa jäykällä alustalla tuota pomppimista ja tärinää?
Saab 9-3 Aero SC TTID 2008, 230Hv 480Nm Turbotec
Saab 9-3 Turbo jubilee 2002

SS
"Hölösuu"
Viestit: 2638
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Ttid:n alusta.

ViestiKirjoittaja SS » Su Kesä 24, 2018 19:46

Jotain on vikaa alustassa jos jouset saa pohjaamaan, itse tulee ajeltua melkoisen huonoja teitä välillä enkä ole moista ilmiötä havainnut. Eikä tuo alusta nyt kovin epämukava ole huonommallakaan tiellä, makuasioita toki.

Edit: Aeron sporttialustasta siis puhun.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 120tkm)
Muuta: Kiina TECH2

Avatar
AZP
"Hölösuu"
Viestit: 7564
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Ttid:n alusta.

ViestiKirjoittaja AZP » Su Kesä 24, 2018 20:26

^samaa rupesin itse pohtimaan, että oliskos vaikka iskarit lopussa, jouset poikki tai molempia. Toki jos siellä edessä on sitä väljää, niin silläkin on vaikutus ajomukavuuteen.

En usko että eibach+B8 on ainakaan pehmeämpi kuin Aeron vakioalusta, mutta omakohtaista kokemusta kummastakaan alustasta ei ole. Vakio 9-3SC:n alusta muuttui melkoisen paljon kovemmaksi ihan Eibach Pro Kit+Monroe Reflex -kombollakin ja uskoisin että B8 on jäykempi iskari kuin nuo Reflexit. Voin kyllä tuota valitsemaani yhdistelmää suositella, mutta ei se mukavuutta kaipaavan alusta välttämättä ole, jos nyt ei kivirekikään.

Mitä sopivuuteen tulee, niin uskon että etuvetoiseen tehdyt osat sopivat etuvetoisiin paikoilleen mutta hyväksytyissä akselimassoissa voi olla eroja. Joskus törmäsin netissä jousiin, joissa ei hyväksyntä riittänyt ihan oman autoni etuakselimassalle, jäi luokkaa 10 kg alle otteen massan.

Avatar
jyyrä
"Hirsch"
Viestit: 990
Liittynyt: Ti Tammi 15, 2008 19:46
Paikkakunta: Uurainen

Re: Ttid:n alusta.

ViestiKirjoittaja jyyrä » Ma Kesä 25, 2018 07:06

Jeps, tuota poikkinaisia jousia olen itsekkin alkanut miettimään. Mutta auton alusta on ollut aina samanlainen meillä ollessaan (n.3vuotta) niin vertailu pohjaa ei oikein ole. Itse tykkään ennemmin jäykästä kuin löysästä alustasta. Mutta pintakovuus on täällä suomen teillä miinusta. Meillä oli yhdessä 9-5:ssa konin sport kit ja se ei ollut hyvä. Perä roikkui eikä kestänyt kuormaa, mutta etupää oli taas vähän liiankin jäykkä. Sekä mukulakivillä ajaminen oli aivan yhtä helvettiä. Ehkä lähden kokeilemaan niitä B8 ja eibach pro kit:ä. Kun tuo sarja oli ainakin siinä golf:ssa todella mukava. Jos tuntuu liian jäykältä niin pitää sitten myydä auto tai kokeilla jotain muuta :-) Entä mites alustan muut osat onko kellään kokemusta tästä sarjasta tekeekö mitään. https://www.neobrothers.co.uk/front-and ... 8904-p.asp Kannattaako ostaa vain originaali osaa, vai saako noita enään edes alkuperäisenä kun ainakaan mitkään nettikaupat ei niitä enään myy?
Saab 9-3 Aero SC TTID 2008, 230Hv 480Nm Turbotec
Saab 9-3 Turbo jubilee 2002

anv
"Hirsch"
Viestit: 932
Liittynyt: Ti Huhti 04, 2006 09:45
Paikkakunta: Oulu

Re: Ttid:n alusta.

ViestiKirjoittaja anv » Ma Kesä 25, 2018 09:20

Mites nuo konin FSD:t ja vakiojouset? Mulla tuntuu toimivan hyvin 9-3 SC:ssä.

Tuosta pohjaamisesta sen verran että nuo kaasunesteiskarit osaavat rikkoutua niin että välimäntä lähtee liikkeelle. Sen jälkeen tuon iskarin liikerata vähenee radikaalisti.
Antti
Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-BMW K1200S

Gnek
"Tuplakaasari"
Viestit: 73
Liittynyt: Ma Joulu 25, 2017 19:13

Re: Ttid:n alusta.

ViestiKirjoittaja Gnek » Ti Kesä 26, 2018 08:47

Itse kyselin tuolla styling & tuning foorumilla juuri Aeron vakiona asennettujen Sachsin sport iskareiden ja Bilstein b6 eroa jäykkydessä (pintakovuudessa)

Sen verran tiedän että B6 ja B8 ovat muuten samoja iskareita spekseiltään, mutta B8 on tarkoitettu madalluajousien yhteydessä käytettäviksi. Eli B8 on rungoltaan lyhyempi, ja omaa lyhyemmän iskun. Englantilaisella foorumilla väittivät että B8 olisi jonkun prosentin jäykempi joka kompensoisi lyhyempää iskua.
Eibach pro-kit madaltaa autoa sen verran vähän että sehän on tarkoitettu toimimaan myös vakio iskareilla jolloin B6 olisi hyvä valinta nimenomaan siinä tapauksessa jos B8 on hitusen jäykempi ja haluaa kompromissin mukavan ja matalan väliltä.

Vielä kun saisi selville onko B6/B8 jämäkämpi kun vakio sport iskari..

Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 5175
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi
Viesti:

Re: Ttid:n alusta.

ViestiKirjoittaja Eski » To Kesä 28, 2018 14:30

Itse päädyin vaihtamaan meidän ttidiin aeron etutolpat, kun ne sai aikanaan spedepartsin tarjouksesta noin 300e/pari. Niiden kaveriksi päädyin lopulta laittamaan aeron takajouset ja bilsteinin B6-iskarit. Takaiskareiden valintaan vaikutti erityisesti se, että neobrossilta ne sai hintaan £50/kpl. Saabinn sportit taisi olla noin satasen kipale. Mielestäni tuo alusta ei ole yhtään liian kova, vaan ihan mukava 17" kiekoilla. Noiden b6:sten väitettiin vastaavan orkkissportteja. Joskus aikaisemmin olen kokeillut b8-pumppuja OG-kolkissa ja ainakin siitä tuli aivan sairaan pintakova...

Eski

Avatar
jyyrä
"Hirsch"
Viestit: 990
Liittynyt: Ti Tammi 15, 2008 19:46
Paikkakunta: Uurainen

Re: Ttid:n alusta.

ViestiKirjoittaja jyyrä » To Kesä 28, 2018 15:03

Kiitos, vinkeistä. Olen kanssa lärännyt nettiä läpi ja osa sanoo että B8 on noin 5-10% jäykempi/kovempi kuin B6, mutta osa sanoo että se jäykkyyksien ero tulee siitä että B8:n kanssa jouseen tulee enemmän esijännitystä, mikä taas varmaan tekee alustaan sitä pintakovuutta.. Voipa siis olla että tilaan B6:set neobrotherilta ja noi eibach:n jouset vaikka partsforsaab:lta. Tosin autokin lakkasi taas tänään toimimasta, ilmeisesti hiukkassuodatin taas tukossa.. Ei taida tuo saab enään korjaantua pelkällä alusta rempalla. Tosin nyt kun autoa alkaa korjaamaan ja näyttää siltä että egr ja hiukkassuodatin jää pelistä pois, niin olisi kiva tilata uusi turbokin ja käyttää sitä jossain turbo pajalla..
Saab 9-3 Aero SC TTID 2008, 230Hv 480Nm Turbotec
Saab 9-3 Turbo jubilee 2002

Avatar
AZP
"Hölösuu"
Viestit: 7564
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Ttid:n alusta.

ViestiKirjoittaja AZP » To Kesä 28, 2018 15:25

Nämä alusta kovuus- ja mukavuusjutut on sen verran makuasioita, että vaikea nettikeskustelujen perusteella tehdä päätöksiä.

anv
"Hirsch"
Viestit: 932
Liittynyt: Ti Huhti 04, 2006 09:45
Paikkakunta: Oulu

Re: Ttid:n alusta.

ViestiKirjoittaja anv » To Kesä 28, 2018 18:23

^Juurikin näin. Olen tuossa miettinyt joskos nuo FSD-iskarit jossain välissä hajoavat (nyt niillä on ajettu 85tkm/yli 4v), voisin kuitenkin kokeilla noita konin sport-iskareita säädettynä keskiasentoon. Ne kun ovat olleet muissa saabeissani parhaat. Mutta, HOKS, tykkään kovasta alustasta jostain syystä.
Antti
Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-BMW K1200S

Avatar
jyyrä
"Hirsch"
Viestit: 990
Liittynyt: Ti Tammi 15, 2008 19:46
Paikkakunta: Uurainen

Re: Ttid:n alusta.

ViestiKirjoittaja jyyrä » Ma Heinä 16, 2018 10:58

Nyt on bilstein B6:set ja eibach jouset paikallaan ja tuntuu toimivan erittäin hyvin :D Noita eibach jousia ei muuten kannata tilata ulkomailta kun suomesta saa halvemmalla. Apparin puoleinen vanha etuiskari oli vuotanut jo öljyä pihalla aikalailla, sekä oli ilmeisesti myös sisältä mekaanisesti rikki kun käsin veti tolpasta ylös niin se piti ihme kolahduksen.. Mutta kaikki jouset oli ehjät. Eteen laitoin samalla uudet tukivarret ja kallistuksen vakaajan pystytangot, taaksekin olisi ollut uudet pitkittäis tukivarren puslat ja ne bumerangit mutta olikin niin hyvässä kunnossa että en alkanut niitä nyt vaihtamaan. Nyt onkin tehty autoon sen verran huoltoa että toivottavasti ei tarvii käsiä paskata ihan heti :roll:
Saab 9-3 Aero SC TTID 2008, 230Hv 480Nm Turbotec
Saab 9-3 Turbo jubilee 2002

Avatar
AZP
"Hölösuu"
Viestit: 7564
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Ttid:n alusta.

ViestiKirjoittaja AZP » Ma Heinä 16, 2018 12:44

Hienoa, että tuli mieluisa. Mistä tilasit siis jouset ja mihin hintaan?

Avatar
jyyrä
"Hirsch"
Viestit: 990
Liittynyt: Ti Tammi 15, 2008 19:46
Paikkakunta: Uurainen

Re: Ttid:n alusta.

ViestiKirjoittaja jyyrä » Ma Heinä 16, 2018 12:56

Modificars:lta tilasin, hinta taisi olla 248€ ja rahti on ilmainen.
Saab 9-3 Aero SC TTID 2008, 230Hv 480Nm Turbotec
Saab 9-3 Turbo jubilee 2002