Hifiä, jälleen kerran.
Re: Hifiä, jälleen kerran.
Tuossa noi Stp tuotteita kokeiltuna niin kyllä toi Stp bomb aero on voittaja. Lämmittäessä istuu todella hyvin. Paksuus 4mm. Eristää mutu tuntumalla myös ääntä sekä värähtelyä. Miinuksena hintava.
Pystyykö tuolta kuskin puolelta ujuttamaan vahvarille kaapelia vai onko parempi mennä hanskalokeron takana olevasta mahd jo olevasta reiästä? (Sisälämppärin reikä)
Pystyykö tuolta kuskin puolelta ujuttamaan vahvarille kaapelia vai onko parempi mennä hanskalokeron takana olevasta mahd jo olevasta reiästä? (Sisälämppärin reikä)
-:- Saab 9-3 Aero 2005 -:-
-
- "Kaasari"
- Viestit: 40
- Liittynyt: Su Kesä 12, 2016 19:41
- Paikkakunta: Porvoo
Re: Hifiä, jälleen kerran.
Herätellääs vanhaa ketjua, 9-3 ss 03 kyseessä, mitä 3,5" kojelauta, 6,5" ovi ja vissiin 4" taka ämyreitä raati suosittelee? Kohtuu hintaan, Alpine SXE-0825S suositeltiin ainakin kojelauta kajareiks. Mikä on asennussyvyys ovi kajareille?
Re: Hifiä, jälleen kerran.
Topikista löytyy aiempaa, mutta ainakin seuraava setti on todettu toimvaksi:
Kojelaudalla nurkissa Infinity Reference 3022CFX ja keskellä Audison AP4
Ovissa Audison Prima Ap 6.5 2Ohm
Takana Infinity Reference 4002cfx
Fiilis Audisoneista oli aluksi hieman ristiriitainen, mutta kyllä noi hyvin soi. Kohta 2 vuotta ollut setti paikoillaan, suhteellisen tasapainoinen toisto. Ovien vaimennus on ehdoton, bassotoisto paranee huomattavasti jo orkkiskajareillakin.
Kojelaudalla nurkissa Infinity Reference 3022CFX ja keskellä Audison AP4
Ovissa Audison Prima Ap 6.5 2Ohm
Takana Infinity Reference 4002cfx
Fiilis Audisoneista oli aluksi hieman ristiriitainen, mutta kyllä noi hyvin soi. Kohta 2 vuotta ollut setti paikoillaan, suhteellisen tasapainoinen toisto. Ovien vaimennus on ehdoton, bassotoisto paranee huomattavasti jo orkkiskajareillakin.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
-
- "Kaasari"
- Viestit: 40
- Liittynyt: Su Kesä 12, 2016 19:41
- Paikkakunta: Porvoo
Re: Hifiä, jälleen kerran.
Jos kellään olisi myydä audison ap 4 midibasso 1kpl niin olisin kiinnostunut.
Re: Hifiä, jälleen kerran.
Eikö tämä kelpaa:Paavopunnertaja kirjoitti:Jos kellään olisi myydä audison ap 4 midibasso 1kpl niin olisin kiinnostunut.
https://www.hifikulma.fi/Audison-AP4
Minä asensin eteen kojelaudan päähän Rainbow 3,5" tuumaiset ja hattuhyllylle (sedan) 4" Hertz. Tarkkoja malleja en muista.
Tosi hyvät kaiuttimet. Hertzit tiesinkin, mutta tämä "S-ketjun" Rainbow oli uusi tuttavuus, johon aluksi suhtauduin epäilevästi. Kuitenkin luotin autohifialan erikoisliikkeeseen ja kannatti.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
-
- "Kaasari"
- Viestit: 40
- Liittynyt: Su Kesä 12, 2016 19:41
- Paikkakunta: Porvoo
Re: Hifiä, jälleen kerran.
Jooh kyllä kelpaa, ainoa vaan että jää 1kpl käyttämättä lu nuo myydään pareittain, säästäis muutaman kympin jos täältä löytyisi ja jos jollakin jääny ylimääräinen hyllyyn.petrisa kirjoitti:Eikö tämä kelpaa:Paavopunnertaja kirjoitti:Jos kellään olisi myydä audison ap 4 midibasso 1kpl niin olisin kiinnostunut.
https://www.hifikulma.fi/Audison-AP4
Minä asensin eteen kojelaudan päähän Rainbow 3,5" tuumaiset ja hattuhyllylle (sedan) 4" Hertz. Tarkkoja malleja en muista.
Tosi hyvät kaiuttimet. Hertzit tiesinkin, mutta tämä "S-ketjun" Rainbow oli uusi tuttavuus, johon aluksi suhtauduin epäilevästi. Kuitenkin luotin autohifialan erikoisliikkeeseen ja kannatti.
-
- "Kaasari"
- Viestit: 40
- Liittynyt: Su Kesä 12, 2016 19:41
- Paikkakunta: Porvoo
Re: Hifiä, jälleen kerran.
Tämmönen setti aluksi, mitä raati on mieltä
3,5" kojelautaan alpine sxe-0825s
Keskelle kojelautaan audison ap 4
Oviin hertz evl165l.5
Taakse pitäisi vielä jotkut hyvät/halvat löytää
3,5" kojelautaan alpine sxe-0825s
Keskelle kojelautaan audison ap 4
Oviin hertz evl165l.5
Taakse pitäisi vielä jotkut hyvät/halvat löytää
Re: Hifiä, jälleen kerran.
Huomio
Etukaiuttimet kojelaudan päissä pitää olla suhteellisen matalat asennussyvyydeltään. Mitään lukemia en nyt muista, mutta täältä palstalta jossain se on mainittu. Tai sitten ottaa "mallia" jo jonkun asentamista.
Etukaiuttimet kojelaudan päissä pitää olla suhteellisen matalat asennussyvyydeltään. Mitään lukemia en nyt muista, mutta täältä palstalta jossain se on mainittu. Tai sitten ottaa "mallia" jo jonkun asentamista.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
-
- "Kaasari"
- Viestit: 40
- Liittynyt: Su Kesä 12, 2016 19:41
- Paikkakunta: Porvoo
Re: Hifiä, jälleen kerran.
Jooh, noita alpineitä tässä ketjussa kehuttiin, hinta/laatusuhde kohillaan. Eiköhän niitten pitäs mennäpetrisa kirjoitti:Huomio
Etukaiuttimet kojelaudan päissä pitää olla suhteellisen matalat asennussyvyydeltään. Mitään lukemia en nyt muista, mutta täältä palstalta jossain se on mainittu. Tai sitten ottaa "mallia" jo jonkun asentamista.
-
- "Kaasari"
- Viestit: 20
- Liittynyt: Ma Touko 28, 2018 14:57
- Paikkakunta: MIKKELI
Re: Hifiä, jälleen kerran.
Hei! Aattelin, että laittaa hattuhyllyn 6x9:ille vähän enempi jytää. Onnistuuko niin, että ottaa hattuhyllyn kajareilta signaalin vahvarille (hi-input) ja virran ynnä herätteen amp kakkosen piuhoista? (On siis vain AMP1)
Saab 9-3 SS Vector '05
Re: Hifiä, jälleen kerran.
Nyt en ihan ymmärtänytYheksänkolome kirjoitti:Hei! Aattelin, että laittaa hattuhyllyn 6x9:ille vähän enempi jytää. Onnistuuko niin, että ottaa hattuhyllyn kajareilta signaalin vahvarille (hi-input) ja virran ynnä herätteen amp kakkosen piuhoista? (On siis vain AMP1)
Mikä setti tällä hetkellä on?
Hattuhylyllähän on vain 4" kaiuttimet 4 ja 7 kaiuttimen systeemeissä. Vasta takakontin subbarin, kai se sitten on se AMP2, yhteydessä on käytössä nuo hattuhyllyn 6x9. Kun on tämä 7 kaiuttimen setti, joka kai on AMP1, niin subbarin kaiuttimet on etuovissa.
Joten selvitätkö nyt uudelleen mikä systeemi sinulla on tällä hetkellä.
Tuo "Aattelin, että laittaa hattuhyllyn 6x9:ille vähän enempi jytää" nyt antaa käsityksen että sinulla olisi jo ne käytössä eli takakontissa subbarivahvari.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: Hifiä, jälleen kerran.
Olisko joku asentanut ne 6x9:t jälkeenpäin pienten tilalle?
966
966
Aja millä haluat, ja Saabilla lopuks!
Re: Hifiä, jälleen kerran.
Sport Sedanissa ei varsinaisesti (ainakaan pre-facelift stereoissa) ole subbaria, vaan 6x9 kajarit hattuhyllyllä ovat jonkinlaiset bassoa toistavat komootit, siis 13 kajarin systeemissä. 7 kajarin systeemissä saa koko taajuuskaistan ja etenkin ne bassot irti vain etuovien kaiutinpiuhoista.
Muistelisin tässäkin ketjussa olevan erilaisia toteutuksia esitellyn. Mutta pelkästään takakaiuttimet vaihtamalla pienistä isoihin ei bassoa käytännössä lisää tule, koska jakosuodin mankassa leikkaa ne pois muistaakseni jostain 120hz tienoilta ja vieläpä jyrkästi.
Muistelisin tässäkin ketjussa olevan erilaisia toteutuksia esitellyn. Mutta pelkästään takakaiuttimet vaihtamalla pienistä isoihin ei bassoa käytännössä lisää tule, koska jakosuodin mankassa leikkaa ne pois muistaakseni jostain 120hz tienoilta ja vieläpä jyrkästi.
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, MB GLA 200 CDI A -15, Volvo V70 Classic 2.5 10V -00, ex 93 SS 1.8t Vector -05
-
- "Kaasari"
- Viestit: 20
- Liittynyt: Ma Touko 28, 2018 14:57
- Paikkakunta: MIKKELI
Re: Hifiä, jälleen kerran.
Siis joo entinen omistaja oli vissiin vaihtanu 6x9 hattuhyllylle. Tarkotuksena olikin siis vaan saada ne kuulumaan paremmin laittamalla vahvistin väliin. Mut signaali pitäs vetää vissiin sit niistä etuovista?
Saab 9-3 SS Vector '05
Re: Hifiä, jälleen kerran.
No niin, nyt selvisi.Yheksänkolome kirjoitti:Siis joo entinen omistaja oli vissiin vaihtanu 6x9 hattuhyllylle. Tarkotuksena olikin siis vaan saada ne kuulumaan paremmin laittamalla vahvistin väliin. Mut signaali pitäs vetää vissiin sit niistä etuovista?
Entinen omistaja on ilmeisesti luullut saavan takakaiuttimista tuhdimmat bassot vaihtamalla 4" tilalle 6x9. Näinhän ei käy, kun tuo soittimen bassosuodatus on tehty siihen 120Hz:iin. Se on vielä suhteellisen jyrkkkä suodatus.
Jos ottaa bassosignaalin etuovista ja laittaa vahvistimen siihen väliin, saa tietenkin noista hattuhyllyn 6x9 stä kuulumaan bassot. Ei varmaan ollenkaan huonompi ratkaisu. Nyt on kuitenkin palautetava hattuhyllylle 4" kaiuttimet takaisin noiden 6x9 paikalle, koska muutoin takaa ei kuuluisi kuin bassot.
Tuohan ei kuitenkaan ole paha homma.
ps. yksi seikka tuli vielä mieleen.
En tiedä, kun itselläni ei ole noita alkuperäisiä etuovien bassoja ja amp1 vahvistinta, että miten se toimii faderia säädettäessä. Olettaisin, ettei se vaikuta tai sitten faderin keskiasennossa basson taso on suurin ja pienenee käännettäessä faderia joko eteen tai taakse. Tämä jälkimmäinen olisi se "oikea" tapa.
Nyt tässä suunnitelmassa ottaa etuovista bassoa hattuhyllylle tarkoittaa joka tapausessa sitä, että faderia kääntämällä eteen ei saa takaa kaiuttimia mykistymään basson osalta. Muut äänet noista 4" kaiuttimista mykistyy, mutta basso jää jyskäämään taakse. Ei hyvä, minun mielestä.
ps2. itselläni on se toiseksi paras ratkaisu rakennettu.
Etuovissa ja hattuhyllyllä bassot. Niille oma vahvistin. Signaalit otetaan etuoven vahvistimelle 3,5" etukaiuttimista kojelaudalta ja hattuhyllyn vahvistimelle hattuhyllyn 4" kaiuttimista. Molemmissa vahvistimissa säädöt alipäästösuotimelle ja vahvistukselle asetettu niin, että toistaa sen suodatetun basson 120Hz stä alaspäin. Ja toimii
No mikä olisi se paras ratkaisu sitten.... tietenkin laittaa kokonaan aftermarket äänentoistojärjestelmä ja jättää tuo alkuperäinen omaan arvoonsa "häpeämään".
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)