Saab 9-3 2008
Re: Saab 9-3 2008
Hyvin on mielipiteet linjassa
Kuten edelläkin jo todettiin, kannattaa itse koeajaa ja tehdä sen jälkeen valinta laatikon suhteen.
Kuten edelläkin jo todettiin, kannattaa itse koeajaa ja tehdä sen jälkeen valinta laatikon suhteen.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Re: Saab 9-3 2008
Aloittaja on jo hyvin alkuvaiheessa tätä keskustelua ilmoittanut olevansa kiinnostunut 2.0t koneesta. Ei vain vielä ollut varma kumpi: automaatti vai manuaali.
Täällä kuitenkin kiistellään siitä onko 6v automaatti hyvä vai. Oliko sitä saatavana bensakoneeseen? Vastauskin oli jo aiemmin, ettei saa!
Miksi siis jatkaa tätä tähän ketjuun täysin kuulumatonta väittelyä
Perustakaa sille oma
ps. oli täällä asiaan kuuluviakin kommentteja tuohon vaihteistoon liittyen:
- 5v automaatti on hyvä, joskin vähän "luistelee", 3. -vaihteesta eteenpäin pystyy käyttämään lukkoa (tasakaasulla, ei kiihdytyksessä)
- automaatissa melko selvä väännön rajoitus softassa 1. ja 2. -vaihteilla, kestävyyden takia. Isommilla vaihteilla ei ja kestää jopa 400nm
- manuaalissa kytkin ei tahdo kestää viritettynä
- muutoin manuaali kestävä, öljyt ne pitää vaihtaa siihenkin säännöllisesti
Täällä kuitenkin kiistellään siitä onko 6v automaatti hyvä vai. Oliko sitä saatavana bensakoneeseen? Vastauskin oli jo aiemmin, ettei saa!
Miksi siis jatkaa tätä tähän ketjuun täysin kuulumatonta väittelyä
Perustakaa sille oma
ps. oli täällä asiaan kuuluviakin kommentteja tuohon vaihteistoon liittyen:
- 5v automaatti on hyvä, joskin vähän "luistelee", 3. -vaihteesta eteenpäin pystyy käyttämään lukkoa (tasakaasulla, ei kiihdytyksessä)
- automaatissa melko selvä väännön rajoitus softassa 1. ja 2. -vaihteilla, kestävyyden takia. Isommilla vaihteilla ei ja kestää jopa 400nm
- manuaalissa kytkin ei tahdo kestää viritettynä
- muutoin manuaali kestävä, öljyt ne pitää vaihtaa siihenkin säännöllisesti
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: Saab 9-3 2008
Kuten siellä todettiin, niin bensaveekutosessa ja 2.0T nelivedoissa on tämä 6-vaihteinen kuminauha.petrisa kirjoitti:Täällä kuitenkin kiistellään siitä onko 6v automaatti hyvä vai. Oliko sitä saatavana bensakoneeseen? Vastauskin oli jo aiemmin, ettei saa!
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Saab 9-3 2008
Ovatko nämä Aisin automaatit ns.oppivia laatikoita? Sopeutuuko tämä ajotapaan jollakin tavalla?
Itse olin nimittäin huomaavinani eron laatikon toiminnassa positiiviseen suuntaan edellisen omistajan jäljiltä nollausten ja akunkengän irroituksen jälkeen.
Tämä voisi siinä tapauksessa selittää nämä vaihetelevat kokemukset näiden kanssa.
EDIT: Tämä ei ole off-topic koska tieto saattaa auttaa keskustelun aloittajaa päätöksessään.
Itse olin nimittäin huomaavinani eron laatikon toiminnassa positiiviseen suuntaan edellisen omistajan jäljiltä nollausten ja akunkengän irroituksen jälkeen.
Tämä voisi siinä tapauksessa selittää nämä vaihetelevat kokemukset näiden kanssa.
EDIT: Tämä ei ole off-topic koska tieto saattaa auttaa keskustelun aloittajaa päätöksessään.
Re: Saab 9-3 2008
Joo saa, muotoilin viestini huonosti, pahoittelut.AZP kirjoitti:Kuten siellä todettiin, niin bensaveekutosessa ja 2.0T nelivedoissa on tämä 6-vaihteinen kuminauha.petrisa kirjoitti:Täällä kuitenkin kiistellään siitä onko 6v automaatti hyvä vai. Oliko sitä saatavana bensakoneeseen? Vastauskin oli jo aiemmin, ettei saa!
Edelleen, keskustelun aloittaja oli kiinnostunut 2.0t mallista, joka on etuveto ja siinä on 5v automaatti. Ei missään vaiheessa ole käynyt ilmi kiinnostusta tuohon neliveto automaattiin. Siksi ei tässä yhteydessä pidä alkaa sekoittamaan 6v automaattia tähän. Inttäkää sitten vaikka vuorostaan 5v vaihteisesta automaatista tai ylipäätänsä manuaali vs. automaatti vaikka hamaan tappiin asti. Pysyypähän silloin aloittajan aihepiirin sisällä.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: Saab 9-3 2008
Gnek kirjoitti:Ovatko nämä Aisin automaatit ns.oppivia laatikoita? Sopeutuuko tämä ajotapaan jollakin tavalla?
Itse olin nimittäin huomaavinani eron laatikon toiminnassa positiiviseen suuntaan edellisen omistajan jäljiltä nollausten ja akunkengän irroituksen jälkeen.
Tämä voisi siinä tapauksessa selittää nämä vaihetelevat kokemukset näiden kanssa.
EDIT: Tämä ei ole off-topic koska tieto saattaa auttaa keskustelun aloittajaa päätöksessään.
Minulle riitti tämä inttäminen täällä Aisinin automaatista enkä viitsi vastata enää tuohon vaikka tiedän vastauksen yli 10 vuoden kokemuksella.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: Saab 9-3 2008
Jos ostaja käy kokeilemassa autoa jossa on sopeutuva laatikko, ja se vaihtaa päin p...tä edellisen omistajan ajotavan mukaan, ja tämä vaikuttaa kielteisesti auton ostopäätökseen VAIKKA tämä olisi hyvin helposti ratkaistavissa, on mielestäni asiasta syytä tietää.petrisa kirjoitti:Minulle riitti tämä inttäminen täällä Aisinin automaatista enkä viitsi vastata enää tuohon vaikka tiedän vastauksen yli 10 vuoden kokemuksella.
Tietääkseni tämä on keskustelufoorumi, jossa kysellään ja keskustellaan asioista!
Arvostan petrisa kovasti aiempaa apuasi ja mielestäni olen aina ollut sinua kohtaan asiallinen. Kysymys oli tosin viitattu kaikille, ja joku muu vastatkoon sitten jolla ei pala hihat täysin asiallisesta ja hyvin yksinkertaisesta kysymyksestä.
EDIT: On oppiva laatikko. Kiitoksia tiedosta.
Re: Saab 9-3 2008
Vaikka aloittaja on kiinnostunut "kesymmistä" malleista, niin kuinka isoTeen 5+2 Sentronic eroaa käytännössä 5 Sentrosta? Itselläni on 5+2, mutta en ole ajanut vitosta. Teknisesti siellä taitaa olla jotain lisäsolenoideja.
Aja millä haluat, ja Saabilla lopuks!
Re: Saab 9-3 2008
No jatketaan sitten, vaikka jo toisiin aatoksiin välillä tulin. Syynä on nyt tämä bensa etuvetojen 5v automaatin toiminta ja ominaisuudet.
Oppiva se on. Se nimenomaan erittäin rauhallisella ajolla oppii vaihtamaan alaspäin laiskasti ja voisiko sanoa "haluttomasti". Toki myös ylöspäin mennään vastaavasti hyvin hanakkaasti. Se suorastaan saa tuntumaan ajon venyvältä. Akun kengän irroitus nollaa vaihteiston muistin. Voi sen tosin nollata sopivalla testerilläkin.
Koin tämän vaihteiston toiminnan itse aikoinani ihan omakohtaisesti, kun testasin kiihtyvyyttä (400m) kiihtyvyysmittarilla. Normaalin minun rauhallisen ajon seurauksena ensimmäinen yritys oli järkyttävä pettymys. Seuraavilla kerroilla, kun vaihteisto oli oppinut, että kuskilla poljin pohjassa, niin sitten mentiin aina joka kerta samaan tulokseen. En tässä nyt niitä tuloksia viitsi kertoa, mutta voin sen verta vihjaista, että ero oli n. 3 sek. Laatikko oli siis oppinut verkkaisen ajotavan ja ei sitten osannutkaan "yllättäen" vaihtaa ripeästi ja tehokkasti.
Tuo 5+2 vaihteisto kai tarkoittanee tätä 5v laatikkoa, jossa on lukot 3-5 vaihteilla. Ilman lukitusta 4 ja 5 vaihteilla on silloin käytössä ikäänkuin vaihteet 3,5 ja 4,5. Laatikko luistaa vähän, mutta kierrokset ovat alhaalla, jotta kulutus olisi myös alhaisempi kuin alempi vaihde lukittuna. Tämä on minusta hyvä systeemi ja se toimii. Käytössä välillä 50..80 km/h. Taajamassa menee noilla nopeuksilla hyvin pienillä kierroksilla.
Oppiva se on. Se nimenomaan erittäin rauhallisella ajolla oppii vaihtamaan alaspäin laiskasti ja voisiko sanoa "haluttomasti". Toki myös ylöspäin mennään vastaavasti hyvin hanakkaasti. Se suorastaan saa tuntumaan ajon venyvältä. Akun kengän irroitus nollaa vaihteiston muistin. Voi sen tosin nollata sopivalla testerilläkin.
Koin tämän vaihteiston toiminnan itse aikoinani ihan omakohtaisesti, kun testasin kiihtyvyyttä (400m) kiihtyvyysmittarilla. Normaalin minun rauhallisen ajon seurauksena ensimmäinen yritys oli järkyttävä pettymys. Seuraavilla kerroilla, kun vaihteisto oli oppinut, että kuskilla poljin pohjassa, niin sitten mentiin aina joka kerta samaan tulokseen. En tässä nyt niitä tuloksia viitsi kertoa, mutta voin sen verta vihjaista, että ero oli n. 3 sek. Laatikko oli siis oppinut verkkaisen ajotavan ja ei sitten osannutkaan "yllättäen" vaihtaa ripeästi ja tehokkasti.
Tuo 5+2 vaihteisto kai tarkoittanee tätä 5v laatikkoa, jossa on lukot 3-5 vaihteilla. Ilman lukitusta 4 ja 5 vaihteilla on silloin käytössä ikäänkuin vaihteet 3,5 ja 4,5. Laatikko luistaa vähän, mutta kierrokset ovat alhaalla, jotta kulutus olisi myös alhaisempi kuin alempi vaihde lukittuna. Tämä on minusta hyvä systeemi ja se toimii. Käytössä välillä 50..80 km/h. Taajamassa menee noilla nopeuksilla hyvin pienillä kierroksilla.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: Saab 9-3 2008
Tuolta se tuntuukin, kierrokset saa alas ja saa "kiihdyttääkin" kohtuullisesti ilman alasvaihtoa. Tämä taitaa olla suurin ero 2.0T ja "lastutetun" välillä.
Aja millä haluat, ja Saabilla lopuks!
Re: Saab 9-3 2008
Kylmänä sahuuttaa pitkään. Samat oireet voi johtua toki monesta muustakin asiasta, mutta puristukset mittaamalla selviää. Lämmin kone starttaa ja toimii muutenkin normaalisti.zenga kirjoitti:Miten tuon huomaa/miten ilmenee?Metu kirjoitti:Suosittelisin aitoa biopoweria ettei vaan imuventtiilit ala falskaamaan. Imuventtiilit ovat vuotaneet useammassa vm. 2008 bensakoneessa, vuodon huomaa yleensä vain kylmästarttien yhteydessä. Tehoja saa etanolisoftalla 1.8t:sta noin 220hp. 1.8t:n ja 2.0t:n välillä ei taida olla merkittäviä eroa.
9-3 SC 1.8t -07
9-3 SS 2.0t -03
9000 CS 2.3T -95 (myyty)
9-3 SS 2.0t -03
9000 CS 2.3T -95 (myyty)
Re: Saab 9-3 2008
Hyvä havainto, multa jäi tuo kolmas postaus kokonaan huomiotta kun ei alkuperäisessä kysymyksessä ollut mitään mainintaa tekniikasta. Toivottavasti kommenteista on myöhemmin iloa jollekulle TTiD konetta harkitsevalle.petrisa kirjoitti:Aloittaja on jo hyvin alkuvaiheessa tätä keskustelua ilmoittanut olevansa kiinnostunut 2.0t koneesta.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
-
- "Kaasari"
- Viestit: 13
- Liittynyt: Ke Loka 10, 2018 15:08
Re: Saab 9-3 2008
Saako tuosta vakio mankasta jotenkin säädettyä bassoa? Ja kyseessä se mankka missä ei ole omaa näyttöä.
Re: Saab 9-3 2008
MY2008 konsernimankasta saa säädettyä äänensäätövalikoista bassoa ja diskanttia. Tässä mankassa on kyllä oma näyttö kellonajalle ja kanavalle, taitaa olla ->MY2006 malleissa halvin mankka olla sellainen näytötön, jossa tietoja katsellaan SIDistä.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Saab 9-3 2008
Näytöttömässä rammarissahan on BASS-, TREBLE-, ja FADER-Napit. Mutta, jos autossa on neljän kaiuttimen audio, niin bassotoistosta voi vain haaveilla.
viewtopic.php?f=15&t=138679
viewtopic.php?f=15&t=138679
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83