Vilkut ei toimi kunnolla peräkärryn ollessa kytkettynä

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4648
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Vilkut ei toimi kunnolla peräkärryn ollessa kytkettynä

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Vielä...
Mutta, nyt vielä se juttu mitä nyt ei missään nimessä olisi pitänyt kirjoittaa.

Jos joka tapauksessa haluaa saada peräkärryssä mahdolliset LEDt toimimaan ja ilman välähtelyjä, niin ei kai siihen ole muuta tietä kuin "virityksiä" rakentelemaan. Täytyy saada yhdelle polttimolle oikea kuorma. Sehän voisi olla vaikka se sumuvalo. Joko se on hehku sinne tai sitten väsää sen paikalle vastuksen. R = (12Vx12V)/21W = 6,8ohm. Juuri E-sarjaan kuuluva vastuskoko! Tehonkesto on oltava väh. 21W, muutoin "savu nousee". Muutenkin vastus käy kuumana, joten ei saa olla lähellä mitään mikä voi sulaa.

Sitten se välähtelyn poistaminen LEDeiltä on seuraava juttu. Releytys on tietenkin toimiva, jolloin rele ei ehdi reagoida mekaanisen hitautensa vuoksi tuohon millisekunnin testipulssiin. Haittana sen sijoitus. Joku "lisäboksi" peräkärryyn sen sähkösarjan väliin. Sinne se yksi vaadittava vastuskin mahtunee. Releiden tilalle riittää peräkärryn polttimon rinnalle riittävän iso kondensaattori. Kondensaattori "imaisee" tuon testipulssin, joten se alenee ja LED ei välähdä. Taisi olla, että luokkaa muutama sata mikrofaradioa riittää tähän. Joskus taisin ehdottaa jossain yhteydessä 470, mutta tuolla toisella "sukulaisfoorumilla" joku oli saanut nämä "kuuluisat" rekkari ja parkki välähtelyt LEDien kanssa häipymään 100 mikron konkalla. Nuo konkat olisi ainakin helpompi sijoitella. Pystynee juottamaan suoraan polttimon kantaan ja korroosiosuojaus vain päälle. Ja eihän niitä oikeastaan tarvitse laittaa muihin kuin jarru ja vilkku polttimon kantoihin. Parkit eli takavalothan palaa (yleenä) aina ajaessa.

Nyt meni jo varmaan viimeistään sille asteelle, ettei tätä olisi pitänyt kirjoittaa. Ei voi mitään.. 8)
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4648
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Vilkut ei toimi kunnolla peräkärryn ollessa kytkettynä

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Se unohtui, että kannattaa ainakin vilkkuihin kärryssä laittaa ne can väylä ledit mikäli asentelee niitä konkkia. Muutoin vilkutus saattaa näyttää vähän huonolta sammutusviiveen osalta. Keinokuorma led polttimossa purkaa konkan varauksen mikä siihen tulee jännitteen ollessa päällä. Eipä haittaa vaikka samanlaiset myös takavaloihin ja jarruillekin.

Voihan sen releytyksenkin tehdä sisälle trailermodulin ja pistokkeen välille. Eiköhän sille tilaa löydy. Ei tarvi sitten konkkavirityksiä. Loppuu vilkuttelu testipulssin vaikutuksesta.

Lainakärryissähän se ongelma on edelleen mikäli niissä on ledit. Ei tunnista mitään. Pitäisi se yksi hehku sinne saada herätteeksi.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
966
"Turbo"
Viestit: 251
Liittynyt: To Joulu 29, 2005 18:00
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Vilkut ei toimi kunnolla peräkärryn ollessa kytkettynä

Viesti Kirjoittaja 966 »

Mikä niissä ledien "vilauksissa" häiritsee, omasta mielestä ne on ihan ok. Pysyy "roikaleetkin" loitommalla, näyttää joltain oudolta hälyttimeltä, ja "löytyy" oma peli hämärässä helpommin.
Aja millä haluat, ja Saabilla lopuks!
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13238
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Vilkut ei toimi kunnolla peräkärryn ollessa kytkettynä

Viesti Kirjoittaja AZP »

Ei noussut verenpaineet, kun kirjoitettiin asiaa eikä alettu riehua.

Itseäni ei myöskään välähtelyt kärryssä kauheasti haittaisi, kunhan ne valot edes palaisi Ja kun se lediongelma koskee itselläni vain lainakärryjä, niin se peräsumuvalon hehkupolttimo tai vastus olisi hyvä saada viritettyä pistokkeen ja auton väliin siten, että sen voi laittaa halutessaan käyttöön, kun hinailee lainakärryä, jossa ledit.

Toistaiseksi tämä ei itselläni ole ongelma, koska sukulaisten kärryissä on kaikissa hehkuvalot ja venetraikkutarve on poistunut. Mutta jonkinlainen markkina tuollaiselle tökkeliin kytkettävälle vastusboksille varmaan löytyisi.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4648
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Vilkut ei toimi kunnolla peräkärryn ollessa kytkettynä

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Varmaan sen sumuvalon tai sen korvikevastuksen voisi siihen 13-7 adapteriin ympätä, jos sellaista käyttää. Jollei sellaista tarvitse, niin voi kai sellaisen tehdä sitten vain tätä varten ihan itse missä on 7-7 liittimet. Mikseipä sitten sinne sisään vielä ne konkatkin. Jos käyttää hehkuilla varustettua kärryä, ei käytä tätä adapteria, ja LED valokärryn kanssa taas kytkee siihen väliin.

Ei ne LEDien välähtelyt ajon aikana niissä polttimoissa, jotka eivät pala, varmaan mitenkään kivalta näytä. Näinhän käy suurimman osan ajalta vilkkujen ja jarruvalojen osalta. Saattaa takana tulijat ihmetellä miksi jarrut ja vilkut välähtelee koko ajan peräkärryssä. Se tarkistussignaali on sillä tavalla ikävä, kun se jatkaa sitä koko ajan niille lepotilankin polttimoille.

Tokihan joku Rane Ranettaja tiedostaen tämän ongelman voisi miettiä, että miksi ylipäätänsä Saabin vetokoukun yhteydessä hankkii tätä omaa koukun sähkösarjaa. Rane tekee homman ihan "perinteisesti" sitä vähän muokaten. Vetää akulta riittävän paksun pääsähkönsyötön peräkonttiin. Sen jälkeen omat sulakeboksi, jossa sulakkeet eri kärryn valoille. Boksin yhteyteen releet kytkemään koukun pistokkeeseen sähköt. Releiden heräte "ryöstetään" auton takavaloilta. Onhan siinä toki lisähommaa vetokoukun sähköjen asentamisessa. Yksi tuttu teki 2010-luvun Bemariin tämän, kun merkkikohtainen sähkösarja olisi ollut "hävyttömän" kallis.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3496
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Vilkut ei toimi kunnolla peräkärryn ollessa kytkettynä

Viesti Kirjoittaja SS »

Eikö noita testipulsseja mene auton omille takavaloille? Toimisiko tuommoinen ranetus tässä tapauksessa? Sedanissahan ei ole LED-takavaloja.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4648
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Vilkut ei toimi kunnolla peräkärryn ollessa kytkettynä

Viesti Kirjoittaja petrisa »

SS kirjoitti:Eikö noita testipulsseja mene auton omille takavaloille? Toimisiko tuommoinen ranetus tässä tapauksessa? Sedanissahan ei ole LED-takavaloja.
Ihan en ymmärrä mitä ajat takaa?

Menee se testipulssi myös auton omille valoille, kun niissä on hehkut kuten juuri sedanissa. Se edellä mainittu "ranetus" on kahdesta syystä. Suoraan ei tietenkään pidä peräkärryn sähköjen virtaa takavalojen rinnalta ottaa, kun kytkiessä hehkuilla varustettu kärry perään, tulee auton REClle "tuplakuorma". Farmarissa sitten "ylikuormaongelma" myös kun siinä on jo itsessään LED takavaloja. Toiseksi nuo hehkujen testipulssit saavat sitten kärryn valot, missä on LED polttimot, välähtelemään. Eli lähinnä muut kuin parkit/takavalot.

Kytkemällä ne kärryn valot releen kautta on rele sen verta hidas, ettei se tuon lyhyen testipulssin aikana ehdi vetää. Ja näin ollen releen kärkien kautta kytketty peräkärryn LED poltinkaan ei välähdä.

Onhan tuo kieltämättä sellainen viritys, että ei siihen monikaan ryhdy. Se alkuperäinen trailer moduli ja sitä kautta sähköt kärryyn on asiallinen tapa. Toimii hyvin, ellei ole näitä LEDjä kärryssä. Itselläni ei ole kärryssä LEDjä, mutta niitä käytettäessä tekisin sen ratkaisun, että...
- laittaisin takasumuvalon paikalle tavallisen hehkun
- juottaisin kärryn takavalojen lamppujen kantoihin konkat (sopivat) estämään mahdollisten LED valojen välähtelyn.

Palaan myöhemmin vielä tarkemmin tuohon konkka-asiaan, kunhan enhdin....
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3496
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Vilkut ei toimi kunnolla peräkärryn ollessa kytkettynä

Viesti Kirjoittaja SS »

No nyt selkisi, meni ohi tuo releiden käyttö. Tuossa tapauksessa ei liene ongelmaa.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4648
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Vilkut ei toimi kunnolla peräkärryn ollessa kytkettynä

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Jatkan ehkä tutkimuksia vielä vähän lisää, kun ovat kesken.

Ei auta muu kuin rele. Se on toimiva, kun kokeilin. Mitkään isohkotkaan konkat eivät auta "tappamaan" testipulssivälähdystä. Kokeilin 2200uF joka oli suurin. Oikeastaan tuo olikin selvä. Muistelin aiemmin konkan koon ihan väärin. Eihän siihen riitä kuin tosi iso. Jotain 4700uF joskus ehdottelin, muttei sekään taida nyt tässä auttaa.

Näyttää siltä, että konkan pitää olla väh. 10 000uF ja se on jo liian iso polttimon kannalle. Aion seuraavaksi kokeilla pientä etuvastusta (0,47 ... 0,68ohm) polttimon kannalle ja sitten sitä konkkaa (2200...4700uF). Tuo etuvastus ei alenna jännitettä polttimolle nimeksikään, mutta auttaa vastus-konkka aikavakiota saamaan sille tasolle että tappaa 1ms jännitepulssin.
Eli polttimon kannan kanssa sarjavastus ja rinnankonkka, sitä testataan :wink:
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4648
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Vilkut ei toimi kunnolla peräkärryn ollessa kytkettynä

Viesti Kirjoittaja petrisa »

No niin, nyt on käytännössä testattu seuravasti:
Takasumuvalon paikalla normaali 21W hehku

a)
- ledin rinnalle polttimon kantaan kaksi 2200 uF konkaa rinnan (ei löytynyt yhtä 4700 uF, joten 2200+2200 = 4400)
- polttimon kannan plus johtoon etuvastus sarjaan 1 ohm
- led ei ollut kuormittava

Tuloksena oli, että led toimii, kun polttimon kantaan tulee jännite ko. valon ollessa toiminnassa trailer modulin kytkiessä jännite päälle.
Lepotilan testipulssin johdosta led alkaa pikku hiljaa kirkastua ja palaa lopulta jatkuvasti, kun konkka hiljalleen varautuu ja varautuu yhä enemmän eikä se purkaudu kuormituksen puutteen vuoksi. Tämä nyt oli jo odotettavissakin että näin käy

b)
- muutoin sama kuin edellisessä kohdassa, mutta nyt led onkin kuormittava eli ns. CAN-väylä yhteensopiva.

Tuloksena on "täydellinen" toiminta. Ei pienintäkään ledin välähdystä testipulssin aikana. Kokeilumielessä kokeilin 2200 uF konkaa ja silloin led ehti hyvin vähän välähtää.

En kokeillut pienemmällä etuvastuksella, kun sellaista ei nyt löytynyt enkä viitsinyt alkaa tekemään mitään rinnankytkentä vastuspakettia. Oletettavasti 0,68 ohm vastus myös toimisi yhdessä yhden 4700 uF konkan kanssa.

Kun tuossa joutuu nyt käyttämään kuormittavaa led-poltinta (can-väylä) on huomioitava tuon sarjaetuvastuksen tehonkesto. Kytkemällä se vilkku/jarrupolttimon kanssa sarjaan joka on 21W pitää 1 ohm vastuksen (mikäli se on) olla sen tehonkesto yli 2W joten 3..5W on ok. Vastaavasti 0,68 ohmin etuvastuksella riittää pienempikin (suositeltava 2W). Nuo etuvastukset alentavat 21W vilkku/jarrupolttimon jännitettä vain n. 1V joten led käytössä tuskin valoteho vähenee olennaisesti. Eikä nyt hehkullakaan dramaattisesti.

Lopputulos.
On siis mahdollista muokata ainakin oma kärry Saaab-yhteensopivaksi käyttämällä etuvastus-rinnankonkka yhdistelmää kärryn polttimon kannalla. Tuota viritystähän ei tarvitse tehdä parkkeihin välttämättä ollenkaan ja ne voivat olla myös ei-can yhteensopivia. Parkithan/takavalot nyt laitetaan aina päälle liikenteessä ollessa, joten niiden palaessa ei ole tuota testipulssiakaan. Sitä vastoin näihin muihin polttimoihin, kun ne eivät pala, ajetaan sitä testiä koko ajan. Nämä ovat: vilkku- jarru- ja takasumuvalo. Molemmille puolille kärryn takavaloja virittelee tuon systeemin näihin, niin homma pelaa. Voihan sen saman tehdä vasemmalla puolella sumuvaloonkin, mutta ei kai siitä haittaa ole vaikka sen paikalla nyt onkin hehku. Sitä kun kuitenkin harvoin käytetään. Muistaa vain käytää kuormittavia ledejä noilla kannoilla missä tämä omatekoinen viritys.

Saman asian voi tehdä releytykselläkin, mutta kumpi nyt sitten paremmalta tuntuu.
Tai ... sitten ei tee mitään ja käyttää hehkuja. Lainakärryssä, joka ledeillä varustettu, voisi vain laina-ajaksi vaihtaa sumuvalon tilalle hehkun. Valot kärryssä toimii, joka hyvä asia, mutta vilkut ja jarut välähtelee takanatulijoiden iloksi.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
966
"Turbo"
Viestit: 251
Liittynyt: To Joulu 29, 2005 18:00
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Vilkut ei toimi kunnolla peräkärryn ollessa kytkettynä

Viesti Kirjoittaja 966 »

Vilauttelu pitää takanatulevat "hereillä".
Aja millä haluat, ja Saabilla lopuks!
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13238
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Vilkut ei toimi kunnolla peräkärryn ollessa kytkettynä

Viesti Kirjoittaja AZP »

Hyvää testailua!

En ole kärryjen ledivaloja koskaan avannut. Onko niissä yleensä esim tuossa takasumuvalossa tavallinen B15-kantainen ledipoltin, jonka tilalle voi vain kiertää hehkulampun?

Onko muuten 7-pinnisessä liittimessä takasumuvaloa laisinkaan? Tuli vain mieleem kun nuo mut vuokraamat kärryt olleet aina 7-napaisella tökkelillä, että jos ei siinä ole takasumua lain, niin ei varmaan hehku takasumarissa tunnu auton väylässä.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4648
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Vilkut ei toimi kunnolla peräkärryn ollessa kytkettynä

Viesti Kirjoittaja petrisa »

AZP kirjoitti:
Onko muuten 7-pinnisessä liittimessä takasumuvaloa laisinkaan? Tuli vain mieleem kun nuo mut vuokraamat kärryt olleet aina 7-napaisella tökkelillä, että jos ei siinä ole takasumua lain, niin ei varmaan hehku takasumarissa tunnu auton väylässä.
On siinä 7-napaisessa takasumuvalokin.
Maa, jarru, villku oik ja vas, parkki oik ja vas, sumu....siinä ne 7 piuhaa.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
966
"Turbo"
Viestit: 251
Liittynyt: To Joulu 29, 2005 18:00
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Vilkut ei toimi kunnolla peräkärryn ollessa kytkettynä

Viesti Kirjoittaja 966 »

Karavaanarit vain joskus poistivat takasumun käytöstä, ottivat virran vaunun jääkaapille. 13-n korjasi tilanteen.
Aja millä haluat, ja Saabilla lopuks!
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13238
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Vilkut ei toimi kunnolla peräkärryn ollessa kytkettynä

Viesti Kirjoittaja AZP »

Joo, tota mäkin muistelin että aikanaan '90 Chevy Vanissa seittemäs napa meni' 87 Soliferin akkujen lataamiseen. Mut on ajat siitä muuttunu.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Vastaa Viestiin