9-3 SC -06 Käynnistysvaikeuksia
9-3 SC -06 Käynnistysvaikeuksia
Morjes Saabistit,
Sain äitiltäni Saab 9-3 Sport Combin vuosimallia 2006 ja pääasiassa kaikki pelaa hyvin.
Auto on konvertoitu monta vuotta sitten etanolikäyttöiseksi (tai siis flexfuel) ja suurelta osalta sillä on etanolilla ajeltu.
Autolla on kuitenkin nyt ilmennyt käynnistysongelmia lähinnä lämpimänä, kun se on seissyt n. 10min - 1h paikallaan.
Startti raksuttaa useamman kierroksen ja silti moottori käynnistyessään jää rykimään aivan kuin ei saisi tarpeeksi tavaraa, tai sammuu parin rykäyksen jälkeen.
Tätä ongelmaa on erittäin harvoin kylmäkäynnistäessä (tai nyt talvella lohkolämmittimellä lämmitettynä), jolloin auto käynnistyy oikein nätisti eikä startti kerkeä raksuttaa oikeastaan ollenkaan.
Auton käynnistyttyä ajossa ei ole yhtään mitään ongelmaa ja moottori toimii aivan kuin uusi.
Epäilin aluksi vanhoja sytytystulppia ja vaihdoinkin ne, mutta ne eivät tähän vaivaan auttaneet.
Olemme myös kokeilleet ajaa bensalla etanolin sijaan, ja välillä se tuntuukin auttavan, mutta nyt en ole huomannut enää mitään vaikutusta.
Polttoainepumppuja tähän rakkineeseen on vaihdettu useampia, ja viimeinen kesällä vaihdettu onkin GM:n Corvetten pumppu, joten siinä tuskin vikaa on.
Mistä tätä kannattaisi lähteä syynäämään seuraavaksi, kun tuntuu, että keinot loppuvat kesken?
Sain äitiltäni Saab 9-3 Sport Combin vuosimallia 2006 ja pääasiassa kaikki pelaa hyvin.
Auto on konvertoitu monta vuotta sitten etanolikäyttöiseksi (tai siis flexfuel) ja suurelta osalta sillä on etanolilla ajeltu.
Autolla on kuitenkin nyt ilmennyt käynnistysongelmia lähinnä lämpimänä, kun se on seissyt n. 10min - 1h paikallaan.
Startti raksuttaa useamman kierroksen ja silti moottori käynnistyessään jää rykimään aivan kuin ei saisi tarpeeksi tavaraa, tai sammuu parin rykäyksen jälkeen.
Tätä ongelmaa on erittäin harvoin kylmäkäynnistäessä (tai nyt talvella lohkolämmittimellä lämmitettynä), jolloin auto käynnistyy oikein nätisti eikä startti kerkeä raksuttaa oikeastaan ollenkaan.
Auton käynnistyttyä ajossa ei ole yhtään mitään ongelmaa ja moottori toimii aivan kuin uusi.
Epäilin aluksi vanhoja sytytystulppia ja vaihdoinkin ne, mutta ne eivät tähän vaivaan auttaneet.
Olemme myös kokeilleet ajaa bensalla etanolin sijaan, ja välillä se tuntuukin auttavan, mutta nyt en ole huomannut enää mitään vaikutusta.
Polttoainepumppuja tähän rakkineeseen on vaihdettu useampia, ja viimeinen kesällä vaihdettu onkin GM:n Corvetten pumppu, joten siinä tuskin vikaa on.
Mistä tätä kannattaisi lähteä syynäämään seuraavaksi, kun tuntuu, että keinot loppuvat kesken?
Re: 9-3 SC -06 Käynnistysvaikeuksia
Kuulostaa bensanpaineensäädin vialta, helpoin diagnoosi on ottaa alipaineletku irti ja kattoa onko vuotanut bensaa läpi. Säädin on helpossa paikkaa bensatukissa moottorin suojamuovin alla.
Saab 9-3 SC "Aero" -07
Re: 9-3 SC -06 Käynnistysvaikeuksia
Kunhan ei vaan saisi startissa polttoainetta liikaa. Näitä joskus esiintyy riippumatta softasta. Sopivissa olosuhteissa jokin anturi antaa hiukan "väärää" tietoa koneen todellisesta lämpötilasta niin tulee ylirikastusta ja siksi auto startin jälkeen rykii ja jopa sammuu.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: 9-3 SC -06 Käynnistysvaikeuksia
En tiedä onko näissä näitä nokkaakselin/kampiakselin asentotunnistin vikoja niin kun yhdessä saksalaisessa merkissä? Anturit voivat olla puoliksi viallisia ja tarvikeanturit eivät toimi oikein ja aiheuttaa jos jonkinlaista käyntihäiriöä? Onkos näissä Saabeissa imuvuoto häiriöitä ollut?
Saab 9-3ss aero -03
Re: 9-3 SC -06 Käynnistysvaikeuksia
Nokka-akselin anturia ei näissä ole ollenkaan, mutta kampiakselilla on. Niissä voi vikaa olla ja on useilla ollutkin, mutta yleensä silloin ei käynnisty ollenkaan. Startti pyörii muttei edes yritä käynnistyä tai käynnistyy satunnaisesti.Keltsu kirjoitti: ↑Ke Helmi 27, 2019 20:40En tiedä onko näissä näitä nokkaakselin/kampiakselin asentotunnistin vikoja niin kun yhdessä saksalaisessa merkissä? Anturit voivat olla puoliksi viallisia ja tarvikeanturit eivät toimi oikein ja aiheuttaa jos jonkinlaista käyntihäiriöä? Onkos näissä Saabeissa imuvuoto häiriöitä ollut?
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: 9-3 SC -06 Käynnistysvaikeuksia
Tässä kampiakselin asentoanturissa oli pari vuotta sitten vikaa ja se on vaihdettu. Tosiaan aiheutti silloin sitä ongelmaa, ettei käynnistynyt ollenkaan.petrisa kirjoitti: ↑To Helmi 28, 2019 17:00Nokka-akselin anturia ei näissä ole ollenkaan, mutta kampiakselilla on. Niissä voi vikaa olla ja on useilla ollutkin, mutta yleensä silloin ei käynnisty ollenkaan. Startti pyörii muttei edes yritä käynnistyä tai käynnistyy satunnaisesti.Keltsu kirjoitti: ↑Ke Helmi 27, 2019 20:40En tiedä onko näissä näitä nokkaakselin/kampiakselin asentotunnistin vikoja niin kun yhdessä saksalaisessa merkissä? Anturit voivat olla puoliksi viallisia ja tarvikeanturit eivät toimi oikein ja aiheuttaa jos jonkinlaista käyntihäiriöä? Onkos näissä Saabeissa imuvuoto häiriöitä ollut?
Näitä varmaan kannattaisi lähteä selvittämään. Ohjelmaa on aikaisemmin säädetty jonkun Saab-asiantuntijan toimesta Saab-päivillä Himoksella (pitänee kysäistä vanhemmilta, mitä tähän oli silloin tehty).petrisa kirjoitti: ↑Ke Helmi 27, 2019 10:37Kunhan ei vaan saisi startissa polttoainetta liikaa. Näitä joskus esiintyy riippumatta softasta. Sopivissa olosuhteissa jokin anturi antaa hiukan "väärää" tietoa koneen todellisesta lämpötilasta niin tulee ylirikastusta ja siksi auto startin jälkeen rykii ja jopa sammuu.
Mistä näitä antureita kannattaa kaivella? Hayesin manuaali minulta löytyykin.
Re: 9-3 SC -06 Käynnistysvaikeuksia
Ei niissä antureissa vikaa ole. Tämä on jonkin sortin ominaisuus jolloin juuri otollisissa olosuhteissa tapahtuu rikastusta liikaa. Softaa voi tietenkin kokeilla päivittää. Parannuksia näihin on tehty.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: 9-3 SC -06 Käynnistysvaikeuksia
Lisään edelliseen....
Antureilla tarkoitan lähinnä lämpötila-antureita: moottorin lämpötila, ulkoilman lämpötila.
Sopivassa tilanteessa, esim. lohkolämmittimen käytön jälkeen, ulkolämpötila vs. moottorin lämpötila tulee softassa eteen tulkinta, jossa rikastetaan liikaa. Oman lisämausteensa tähän soppaan antaa vielä mikäli autossa on biopower-ohjelma. Siinä vielä lisäksi on mukana "oppiminen" käytettyyn polttoaineeseen.
Antureilla tarkoitan lähinnä lämpötila-antureita: moottorin lämpötila, ulkoilman lämpötila.
Sopivassa tilanteessa, esim. lohkolämmittimen käytön jälkeen, ulkolämpötila vs. moottorin lämpötila tulee softassa eteen tulkinta, jossa rikastetaan liikaa. Oman lisämausteensa tähän soppaan antaa vielä mikäli autossa on biopower-ohjelma. Siinä vielä lisäksi on mukana "oppiminen" käytettyyn polttoaineeseen.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)