Hylky tuli katsastuksessa ja jäi ihmetyttämään tämä: "Alatukivarren laakerointi, välyksellinen, vasemmalla takimmainen" Tarkoittaakohan se tuota alla olevan kuvan osaa?
Sitten korjauskehotus tuli öljyvuodoista, eli joko se alipainepumppu tai ohjaustehostajan tiiviste? Saako kumpaankin tiivisteen/stefan marmorilta?
Alipainepumppuun ainakin vielä vajaa kaksi vuotta sitten löytyi tiivistettä marmorilta. Taisi maksaa jotain kympin hujakoilla. Ongelma on vain siinä, että pumppu vuotaa myös uudella tiivisteellä. Ilmeisesti pumppu vetää itsensä kieroksia ajan kuluessa, eikä enää tiivisty kahden ruuvin voimin.
Hylky tuli katsastuksessa ja jäi ihmetyttämään tämä: "Alatukivarren laakerointi, välyksellinen, vasemmalla takimmainen" Tarkoittaakohan se tuota alla olevan kuvan osaa?
Sitten korjauskehotus tuli öljyvuodoista, eli joko se alipainepumppu tai ohjaustehostajan tiiviste? Saako kumpaankin tiivisteen/stefan marmorilta?
Alipainepumppuun ainakin vielä vajaa kaksi vuotta sitten löytyi tiivistettä marmorilta. Taisi maksaa jotain kympin hujakoilla. Ongelma on vain siinä, että pumppu vuotaa myös uudella tiivisteellä. Ilmeisesti pumppu vetää itsensä kieroksia ajan kuluessa, eikä enää tiivisty kahden ruuvin voimin.
Ok. Luinkin täältä, että nämä alipainepumput saattavat mennä kieroksi vanhetessa.
Mites toin alatukivarren helan vaihto kun en pääse vielä pajalle asiaa tutkimaan, että mitä se katsuri tarkoitti tuolla laakerilla, mutta oletan sen olevan tuo hela mistä laitoin kuvan aiemmin, niin onkohan hankala vaihtaa?
Jahas, tuli sitten hylsy. Tiedossa oli etukäteen että takajarrut ovat jumissa ja edessä yksi koiranluu väljä ja ne vaihdettiin. Katsastuksessa sitten löysi vielä toisen takatukivarren pallonivelen välyksen. Kävin jo molemmille puolelle ostamassa kun vaatii nelipyöräsuuntauksen. Joskos tässä saisi vaihdettua lähiaikoina. Valitteli kyllä myös että sivuvilkkujen polttimot ovat haalistuneet, ompas kamalasti liikenneturvallisuutta vaarantava vika
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
Ok. Luinkin täältä, että nämä alipainepumput saattavat mennä kieroksi vanhetessa.
Mites toin alatukivarren helan vaihto kun en pääse vielä pajalle asiaa tutkimaan, että mitä se katsuri tarkoitti tuolla laakerilla, mutta oletan sen olevan tuo hela mistä laitoin kuvan aiemmin, niin onkohan hankala vaihtaa?
WISsin ohjeissa kohdassa "Tukivarren holkki, taempi" vaihdetaan juuri tuota laittamasi kuvan puslaa.
Ok. Luinkin täältä, että nämä alipainepumput saattavat mennä kieroksi vanhetessa.
Mites toin alatukivarren helan vaihto kun en pääse vielä pajalle asiaa tutkimaan, että mitä se katsuri tarkoitti tuolla laakerilla, mutta oletan sen olevan tuo hela mistä laitoin kuvan aiemmin, niin onkohan hankala vaihtaa?
WISsin ohjeissa kohdassa "Tukivarren holkki, taempi" vaihdetaan juuri tuota laittamasi kuvan puslaa.
Tattis. Varmaan hyvä olisi vaihtaa kumpikin pusla ja käydä suuntaamassa päälle. Pystyykö vaihtamaan tuon puslan niin ettei tarvi ottaa koko tukivartta irti?
Alipainepumpuntiiviste ja ohjaustehostajan tiiviste maksoivat marmorilla muuten yhteensä 21€ jos joku meinaa vaihdella lähiaikoina.
En ole vaihtanut juuri tuota osaa, mutta reilu vuosi sitten vaihdoin jouset ja irrotin alatukivarresta vain sen ulomman kiinnityksen ja väänsin tukivarren alas. Eli ei pitäisi olla ongelma vaihtaa tuota ulompaa tukivarren kiinnitystä irrottamatta koko alatukivartta. Camberin säätö on siinä sisemmässä tukivarren kiinnityspultissa, joten tuon laakerin vaihdon ei pitäisi edellyttää pyöränkulmien säätöjen avaamista. Mutta se ei tietenkään ole täysi tae siitä etteikö kulmat voisi hieman osan vaihdon yhteydessä muuttua.
Ei ihan kestänyt alkuperäisjousi 100tkm. Tänään hylkäys katkenneesta etujousesta. En ole kuullut mitään ääniä enkä kolikoita. Laakerit rasvattu ja ovat ehjänä.
9-3SS 1.8t Vector Biopower M6 vm-10 (aito, oikea ja sporttisempi tehdas Biopower tehopäivityksellä)
9-3SC 1.8t Linear Business pro M5 -08 (softapäivitetty Biopower perheen kuljettamiseen)
En ole vaihtanut juuri tuota osaa, mutta reilu vuosi sitten vaihdoin jouset ja irrotin alatukivarresta vain sen ulomman kiinnityksen ja väänsin tukivarren alas. Eli ei pitäisi olla ongelma vaihtaa tuota ulompaa tukivarren kiinnitystä irrottamatta koko alatukivartta. Camberin säätö on siinä sisemmässä tukivarren kiinnityspultissa, joten tuon laakerin vaihdon ei pitäisi edellyttää pyöränkulmien säätöjen avaamista. Mutta se ei tietenkään ole täysi tae siitä etteikö kulmat voisi hieman osan vaihdon yhteydessä muuttua.
Jaa niin oliko tää sun hylsy etuakselista? Mä jotenkin koko ajan olen ajatellut taka-akselia ja alatukivarren ulompaa päätä.
Camberiin ei taida edessä olla säätöä.
Kyllä, etupäästä on kyse. Täytyy yrittää ottaa rengasta irti ja katsoa pystyykö vaihtaan takimmaisen puslan paikallaan. Taitaa tukivarrenkin saada aika helposti irti muutenki jos ei onnistu muuten?
Eikös siinä sitten säädy väkisin camberit eri suuntiin molemmilla puolilla? Casterin säätöön tuo kikka soveltuu, vaikkei taidakaan olla varsinainen tehtaan speksaama säätömenetelmä.
Volvo V60 T5
Volvo v40 cc awd t5
Volvo v70 2,5 t
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex: 9-3 SC 2,8 turbo XWD
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex:9-3 sc 1,8t
Sähköiset viat ovat helppoja! Aina katkos virtapiirissä!
Tech 2 löytyy myös.
Eikös siinä sitten säädy väkisin camberit eri suuntiin molemmilla puolilla? Casterin säätöön tuo kikka soveltuu, vaikkei taidakaan olla varsinainen tehtaan speksaama säätömenetelmä.
Toki, mutta jos apurunko on mitoissaan, sen saa kyllä säätöihin. Varmaan siksi ovat jättäneet ohjaritapit pois sieltä. Ainakin itsellä korjaantui puoltaminen tuolla. Tuosta on enemmänkin keskustelua "ohjauksen puoltaminen" tms. tällä osiolla.
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
Etupään osalta ei osia vaihdellessa tarvitse mitään säätöjä vaihdon jälkeen tehdä poislukien raidetangon pää. Silloin aurausta säädetään.
Alatukivartta tai sen puslia vaihtaessa ei siis säätöjä tarvitse tehdä, kun niitä ei oikeastaan edes ole. Jos menee koskemaan apurungon kiinnityksiin, asia on sitten eri. Toki tuo apurungon asento on hyvä tarkistaa aina joskus. Varsinkin silloin, jos auto puoltaa. Camber ja caster säätyvät siten tarvittaessa apurungon avulla ja camber yhtäaikaa molemmilla puolilla. Periaatteessa apurunkoa on mahdollista liikuttaa niin, että caster säätyy vain toiselta puolelta.