Eli kyseessä Saab 9-3 1.8t vm. 2003. Käynnistyksen yhteydessä syttyy moottorivalo ja OBD antaa koodia P2257. Vaikka tuon nollaa niin tulee seuraavan startin yhteydessä uudelleen. Pikainen googlettelu viittaisi toisioilmapumppuun. Ilmeiseti varsin yleinen vika ja tuli tottakai juuri kun pitäisi katsastamaan mennä.
Taisi täälläkin olla juttua että varsin turha kapistus auton käytön kannalta ja kyseisen pumpun voisi ohittaa pienellä päivityksellä.
Onko siis kokemusta kyseisestä vikakoodista? Onko kyseessä vika jota epäilen? Jos näin niin löytyykö tähän jotain nopeaa fiksiä tai osaako joku Turun seudulta ohjelmoida Saappiani niin että katsastusherra lyö leiman lappuun?
P2257 vikakoodi, toisioilmapumppuko?
Re: P2257 vikakoodi, toisioilmapumppuko?
Ensihätään tutki toisioilmapumpun sulake ja rele. Tuo vikakoodi tarkoittaa releen ohjausvirtapiirin katkosta. Itse pumppu voi hyvinkin olla ihan kunnossa.
Sulake ja rele sijaitsee akun etupuolella olevassa sähkökeskuksessa. Jos löydät vian ja saat kuntoon, katsasta auto ja sitten ensitilassa poista tuo systeemi käytöstä.
Sulake ja rele sijaitsee akun etupuolella olevassa sähkökeskuksessa. Jos löydät vian ja saat kuntoon, katsasta auto ja sitten ensitilassa poista tuo systeemi käytöstä.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: P2257 vikakoodi, toisioilmapumppuko?
Ah, kiitos, tsekkasin jo aiemmin tuon sulakkeen mutta en tajunnut että siinä on tuo rele vieressä. Siinähän oli hapettumaa ja hioin pintaa puhtaaksi ja nollasin koodit, nyt ei ainakaan päivään ole tullut vikakoodia enää. Kiitos tästä!
Re: P2257 vikakoodi, toisioilmapumppuko?
-03 1,8t:ssä ei pitäisi toisioilmapumppua olla. Ainakaan omassa ei ollut.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Re: P2257 vikakoodi, toisioilmapumppuko?
Muistaakseni tämä SAI on ainakin -03 vuosimalleissa ja automaattivaihteisissa. Kone- tyypillä: 1,8t tai 2.0t, ei kai pitäisi olla mitään merkitystä, koska periaatteessa sama kone eri tehoversioina.
Joka tapauksessa mikäli tuo sulale (olikohan 60A) ja rele löytyy, niin kyllä siellä silloin tämä pumppu on. Toinen selvä merkki on ilmanputsarista lähtevä haitariletku koneen etuosaan ja sieltä edelleen pumpulle.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)