FAQ: Automaattiset päiväajovalot Saab NG9-3
Re: Automaattiset päiväajovalot Saab NG9-3
Löysikkö muuten jotain hyvää ja halpaa (tai edes hyvää) paikkaa tilata tuon sadetunnistin anturin?
Niitä näyttää olevan sekä kalliita että törkeen hintaisia. Opelin vastaavia sitten vaihtelevin hinnoin. Eli jos haluaa hyvän ja halvan, niin pitääkö tilata kaksi?
Niitä näyttää olevan sekä kalliita että törkeen hintaisia. Opelin vastaavia sitten vaihtelevin hinnoin. Eli jos haluaa hyvän ja halvan, niin pitääkö tilata kaksi?
Nyt: Saab 9-3 Cab MY08
Ex: 9-5 Aero Wagon MY08, 9-3 TiD Wagon MY08, 9-5 SE Wagon MY99, 9000 CS MY96, 9000 CC MY87
Ex: 9-5 Aero Wagon MY08, 9-3 TiD Wagon MY08, 9-5 SE Wagon MY99, 9000 CS MY96, 9000 CC MY87
Re: FAQ: Automaattiset päiväajovalot Saab NG9-3
Antureitahan saa purkuosanakin muutamalla kympilla. Samaa anturia käytetään monessa muussakin autossa esim. Opeleissa. Kannattaa etsiä tuolla GM numerolla 13107803. Esim. ebay.co.uk tai ebay.de
Saab 9-3 SC Aero BioPower A5 MY09 JC Performance
Saab 9-3 SS Linear M6 MY08
Saab 9-3 SS Linear M6 MY08
Re: FAQ: Automaattiset päiväajovalot Saab NG9-3
Ebaysta tosiaan löytyy, laitoin yhden tilaukseen 12e postikuluineen. Liitinrunkoa en löytänyt tämän halvemmalla:
https://www.schmiedmann.fi/fi/tuote/196 ... -8-377-072
Ja kysymys: Saako takavaloja millään palamaan auto-asennossa (asento 0)?
https://www.schmiedmann.fi/fi/tuote/196 ... -8-377-072
Ja kysymys: Saako takavaloja millään palamaan auto-asennossa (asento 0)?
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Re: FAQ: Automaattiset päiväajovalot Saab NG9-3
Eipä taida takavaloja saada palamaan 0-asennossa päiväajovalojen kanssa. Hämärällä ne kyllä toimii.
Itse hain tuon liitinrungon KL-varaosat liikkeestä. Oli hyllyssä ja hinta muistaakseni 2€.
Itse hain tuon liitinrungon KL-varaosat liikkeestä. Oli hyllyssä ja hinta muistaakseni 2€.
Saab 9-3 SC Aero BioPower A5 MY09 JC Performance
Saab 9-3 SS Linear M6 MY08
Saab 9-3 SS Linear M6 MY08
Re: FAQ: Automaattiset päiväajovalot Saab NG9-3
Kiitos vinkistä, täytyypä hakea tuolta!
Näemmä 2,10e ja muillakin paikkakunnilla toimipisteitä:
https://www.kl-varaosat.fi/verkkokauppa ... 77072%20/0
Edittiä: Mihin vuosimalleihin tämä ohje pätee?
Näemmä 2,10e ja muillakin paikkakunnilla toimipisteitä:
https://www.kl-varaosat.fi/verkkokauppa ... 77072%20/0
Edittiä: Mihin vuosimalleihin tämä ohje pätee?
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Re: FAQ: Automaattiset päiväajovalot Saab NG9-3
Normi sähköasentajana ei väylätekniikka taivu, niin tein peruskytkennöillä manuaaliversion. Vaihtokosketinreleet (2kpl) lähivalojen piuhaan niin että lepoasennossa johtaa ja kela virrallisena ohjaa lähivalosähkön vastuspaketille, kytkin kojelautaan, ON asennossa vetää releet ja lähivalot putoaa pois ja "valosähkö" menee vastuksille, jolloin ei vikailmoja tule. Huomiovaloina on Philipsin suorakaiteet joissa ohjaus on automaattiboksilla, syöttö suoraan akusta ja poiskytkentä johdolla joka kytketään lähivalolle (releelle lähivalolle menevälle), ja huomiovalot himmenee parkeiksi. Takavalot palaa kuten kaikki muukin, kun kytkin on valoasennossa, jossa se saa aina ollakin, vaihto ajo/huomiovaloille kun tapahtuu siitä asennetusta lisäkytkimestä. Halpa ratkaisu: Philips huomiovalosatsi, kaksi vaihtorelettä, merkkivalollinen kytkin, tehovastukset 2-x kpl, itse laitoin 4, sain niillä sopivan kuorman, alulevy vastuksille maskin taakse ja piuhaa, abikoliittimiä ja siinähän se. Toiminut jo vuosia, joskus sateella tekee vikahälyn, vastusarvo kai liian lähellä raja-arvoa, ei ole viitsinyt enää muutella, kun häly tulee ehkä 4-5 kertaa vuodessa. Ja umpioiden parkit jätin paikalleen, Philipsin ohjeista ja "feikkipolttimoista" huolimatta, sillä Philips ei ole ottanut huomioon auton parkkien varsinaista hommaa, pysäköintiä pimeällä, sillä himmennettyjä huomiovaloja ei saa "päälle" virrat pois kytkettynä.
Aja millä haluat, ja Saabilla lopuks!
Re: FAQ: Automaattiset päiväajovalot Saab NG9-3
Paljonkohan on riittävä vastusarvo polttimoiden valvonnalle? WIS ei kertonut tuosta sen enempää, tai en ainakaan löytänyt.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Re: FAQ: Automaattiset päiväajovalot Saab NG9-3
Vastukset edelläkerrotussa virityksessä mitattuna on 4.3ohm, mutta tehovastuksen päällä on leima 3R9, eli 3,9ohm. Kerroin edelläolevassa sepustuksessa, että käytin neljää vastusta, mutta löysin tämän 3R9:n ja korvasin ne tällä yhdellä 3R9:llä/puoli. Polttimoina oli aluksi H7:t, mutta vaihdoin ne 55W can-väylä Xenoneihin ja pelaa näilläkin yhtälailla. Vastukset kuumenee reilusti, joten jäähdytyslevy on hyvä olla riittävän suuri. oma on lähes koko umpioiden välin levyinen, ja piitahnaa vastusten alla.
Aja millä haluat, ja Saabilla lopuks!
Re: FAQ: Automaattiset päiväajovalot Saab NG9-3
Vastuksia saa kohtuuhintaan osoitteesta Starelec.fi. Se vikahäly tulee aina sateella jolloin todennäköisesti vesi johtaa hiukan ja vastusarvo keinotekoisesti pienenee. Itse tilaan kokeeksi 4,0 ohmiset, jos vaikka niillä sais eliminoitua ne harvat hälyt. Stareleciltä löytyisi tosin 4,7 ohminenkin, hinnat on 3-4€/kpl, ettei kokeilukaan kaada taloutta.
Aja millä haluat, ja Saabilla lopuks!
Re: FAQ: Automaattiset päiväajovalot Saab NG9-3
Lisänä vielä, että käytän 50Watin vastuksia.
Aja millä haluat, ja Saabilla lopuks!
Re: FAQ: Automaattiset päiväajovalot Saab NG9-3
Jos haluaa alentaa vastusten pintalämpötilaa, voi laittaa vastusarvoltaan puolta pienempiä vastuksia sarjaan (esim 2*2ohm sarjaan niin tulos on 4ohm), niin lämpiäminen jakautuu niiden kesken (2*2ohm sarjassa tekee 24,5W/vastus, 1*4ohm tekee 49W, kun jännite on 14V (eli 1*4ohm on aika lähellä sitä 50W tehonsietoa...) - tai 1+3ohm tekee 12,25W ja 36,75W, näinkin voi jakaa). Ja jos käyttää isomman tehonkeston vastuksia, tuppaa niissä olemaan paremmat jäähdytyspinnat ja sitä myöten matalampi pintalämpötila. Haihdutettava teho eli karkaava lämpöenergia on toki edelleen sama (se n. 50W), mutta jakamalla kuormaa sitä voi jakaa useampaan pisteeseen ja isommalle alueelle.
Mainitut vastuskohtaiset tehoarvot eivät sitten ole tarkkoja, vaan lukema riippuu sekä vastuksen yli vaikuttavasta jännitteestä että vastuksen oikeasta vastusarvosta (siinä on usein +-5% toleranssi). Esim. sen 4ohm vastuksen kuorma hyppää 51 wattiin, jos jännite on 14,1V ja vastusarvo 3,9ohm.
Mainitut vastuskohtaiset tehoarvot eivät sitten ole tarkkoja, vaan lukema riippuu sekä vastuksen yli vaikuttavasta jännitteestä että vastuksen oikeasta vastusarvosta (siinä on usein +-5% toleranssi). Esim. sen 4ohm vastuksen kuorma hyppää 51 wattiin, jos jännite on 14,1V ja vastusarvo 3,9ohm.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: FAQ: Automaattiset päiväajovalot Saab NG9-3
Mitä tuo Saabin valvontalogiikka mittaa? Toimisiko esimerkiksi nämä?
https://www.lumise.fi/ajoneuvovalaistus ... 030400005/
Olisi hieman sivistyneempi ratkaisu kuin vastukset.
Ja lisäkysymys: Vaikuttaako nuo ohjelmointi- ja kytkentämuutokset jotenkin sumuvalojen toimintaan? Jos jättäisi sumuvalot tuohon rinnalle ja vaihtaisi sumarin yhdistelmävaloon jossa molemmat.
https://www.lumise.fi/ajoneuvovalaistus ... 030400005/
Olisi hieman sivistyneempi ratkaisu kuin vastukset.
Ja lisäkysymys: Vaikuttaako nuo ohjelmointi- ja kytkentämuutokset jotenkin sumuvalojen toimintaan? Jos jättäisi sumuvalot tuohon rinnalle ja vaihtaisi sumarin yhdistelmävaloon jossa molemmat.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Re: FAQ: Automaattiset päiväajovalot Saab NG9-3
Löytyy sieltä elellämainitusta putkasta 100 wattisiakin vastuksia, jos haluaa varmistaa keston, tosin ollut useamman vuoden 50w käytössä ja ajosta vähintään 95% päivävaloilla, ilman ongelmia. Ilman alulevyä tuskin kannattaa kokeilla, sillä lämpö täytyy saada johtumaan isommalle alalle, maskin taakse sopii vaakatasoon hyvin riittävänkokoinen alumiinilevy, eikä se haittaa syylärin jäähtymistä. Oma on korotusholkeilla lukkopellissä kiinni.
Aja millä haluat, ja Saabilla lopuks!
Re: FAQ: Automaattiset päiväajovalot Saab NG9-3
Joo, kyllä ne kestää etenkin ajoviiman jäähdyttämänä, on vaan speksin rajoilla ja jos on paikassa, mihin käsiään tunkee niin yksittäisen vastuksen lämpötilan alentaminen saattaa jotakuta kiinnostaa.
Mutta ei tosiaan kannata kokeilla etenkään noita rajoilla ajettavia ilman sitä kunnollista jäähdytyslevyä. Starelecinkin sivuilla speksataan noiden 50W -vastusten kestoksi ilman jäähdytyslevyä 14W, ei siis toivoakaan sen 50W tehon kestämisestä.
Mutta ei tosiaan kannata kokeilla etenkään noita rajoilla ajettavia ilman sitä kunnollista jäähdytyslevyä. Starelecinkin sivuilla speksataan noiden 50W -vastusten kestoksi ilman jäähdytyslevyä 14W, ei siis toivoakaan sen 50W tehon kestämisestä.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
-
- "Kaasari"
- Viestit: 24
- Liittynyt: Su Tammi 12, 2020 13:18
- Paikkakunta: Manse
Re: FAQ: Automaattiset päiväajovalot Saab NG9-3
Aiheeseen ja ei liittyen, miten onnistuisi muuttaa valot toimimaan katkaisijan kautta? Nyt on xenonit aina päällä, eikä muutu katkaisijalla.
Toiveena olisi saada päivävalot johonkin kohtaan keulaa. Auto on 9-3 Vector vm-03 ja uitettu Ameriikasta.
Toiveena olisi saada päivävalot johonkin kohtaan keulaa. Auto on 9-3 Vector vm-03 ja uitettu Ameriikasta.