käsijarru
Re: käsijarru
Täällä tuli katsastuksesta hylsy käsijarrun tehottomuudesta apukuskin puolelta, ja uudemman 9-3:n käsijarrusysteemi on itselleni melko tuntematon joten mitäs pitäisi alkaa vaihtamaan takaata?
Re: käsijarru
Itsellä vastaava ongelma nyt keväällä. Käsijarru vaikuttaa samoihin jarrupaloihin kuin itse käyttöjarrukin. Satulan sisällä on kai jonkinlainen räikkämekanismi, joka pyrkii pitämään käsijarrun tuntuman samanlaisena sitä mukaa, kun palat kuluvat. Vaijerien säätö, joka on yhteinen kummallekin puolelle, tapahtuu virallisesti vain käsijarruvivun luota, toki Rane voi vaijerin pään kiinnitystäkin modifioida jommasta kummasta päästä.
Kuitenkin itselläni oli tuo automaattisäätö hajonnut satulan sisältä. Huomasi siitä, kun toinen puoli painoi paloja jo levyyn, niin toinen puoli olisi likkunut vielä miten paljon kohti paloja. Vaijeritkin vaihdoin turhaan. Korjaantui kuitenkin takasatula uusimalla. Saattaa myös saada purettua tuon satulan ja putsailtua / korjailtua osat, mutta tästä ei ole tarkempaa infoa.
#7525
Aero 9-3 2003
Aero 9-3 2003
Re: käsijarru
Mulla meni käsijarrukahva veltoksi syksyllä. Jarrusatulassa pelkääjän puolella oli vipu jumahtanut kiinni-asentoon. Jarru ei kuitenkaan yhtään laahannut, eikä palat olleet kuluneet (vaikka en heti alkanut tutkimaan). Liuottelin, herkistelin ja voitelin vipua jotta se alkoi seuraamaan vaijerin/kahvan liikkeitä. Sitten jätin jarrut oman onnensa varaan ja ovat siitä lähtien toimineet kevään katsastus mukaan lukien
Re: käsijarru
Kiitos infosta. Katsastuksessa käsijarrun tehot olivat 2,5kn ja 0,2kn, joten lähes olematon on tuo oikean puolen käsijarru. Normaalilla tasasella kulumalla tuota ei saa mitenkään kyllä noin epätasaiseksi, joten vika lienee vaijerissa tai satulassa. Täytyy viikonloppuna tutkia ongelmaa tarkemminZuunah kirjoitti: ↑Ke Heinä 03, 2019 10:37Itsellä vastaava ongelma nyt keväällä. Käsijarru vaikuttaa samoihin jarrupaloihin kuin itse käyttöjarrukin. Satulan sisällä on kai jonkinlainen räikkämekanismi, joka pyrkii pitämään käsijarrun tuntuman samanlaisena sitä mukaa, kun palat kuluvat. Vaijerien säätö, joka on yhteinen kummallekin puolelle, tapahtuu virallisesti vain käsijarruvivun luota, toki Rane voi vaijerin pään kiinnitystäkin modifioida jommasta kummasta päästä.
Kuitenkin itselläni oli tuo automaattisäätö hajonnut satulan sisältä. Huomasi siitä, kun toinen puoli painoi paloja jo levyyn, niin toinen puoli olisi likkunut vielä miten paljon kohti paloja. Vaijeritkin vaihdoin turhaan. Korjaantui kuitenkin takasatula uusimalla. Saattaa myös saada purettua tuon satulan ja putsailtua / korjailtua osat, mutta tästä ei ole tarkempaa infoa.
Re: käsijarru
Todennäköisin vika satulan sisäisen mekanismin hajoaminen. Vaihtosatula tilalle niin korjaantuu.
Asian voi tietenkin tarkistaa satulan osalta. Kunnossa olevana satulan vipu ei liiku lepoasennosta kovinkaan paljoa kun se jo ottaa kiinni. Rikki mennessään vipu liikkuu lähes koko liikeratansa ja jää sinne vaijerien uudelleen säätämänä eikä ota yhtään. Ei auta vaikka vivun palauttaa lepoasentoon rajoittimeen asti kun vivussa on käytännössä tyhjää eli klappia.
Asian voi tietenkin tarkistaa satulan osalta. Kunnossa olevana satulan vipu ei liiku lepoasennosta kovinkaan paljoa kun se jo ottaa kiinni. Rikki mennessään vipu liikkuu lähes koko liikeratansa ja jää sinne vaijerien uudelleen säätämänä eikä ota yhtään. Ei auta vaikka vivun palauttaa lepoasentoon rajoittimeen asti kun vivussa on käytännössä tyhjää eli klappia.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: käsijarru
Tämmöstä tuli kirjotettua 6 vuotta sitten. Alkoihan se meidänki kolkissa käsijarru sitten temppuilla jossain vaiheessa. Toinen puoli alkoi jumimaan päälle. Satulassa oleva vipu ei palautunut "lepoasentoonsa" kun jarrun löysäsi. Osien herkistelyllä selvittiin aina hetki, kunnes taas alkoi uudelleen jumittelemaan.
Lopulta tilasin uudet satulat autoon ja taas on käsijarru toiminut kuin ajatus sen jälkeen.
Saab 9-3 2.0t Sentronic Sport Sedan MY2006
Ford Mondeo 2.0 TDCi Wagon -08
Datsun 100A -75
#2362
Ford Mondeo 2.0 TDCi Wagon -08
Datsun 100A -75
#2362
Re: käsijarru
Mitenkäs jos apukuskin puoleinen laahaa kokoajan vähän ja nyt kun käsijarrukäännöstä yllytyin kokeilemaan niin otti vähän lujempaa kiinni ja yritin ajamalla lämmittää sitä ja tilanne käsittääkseni palautui "vähän laahaa" tilaan. Riittäisköhän jos tekis WISsin mukaisen säädön millin rakotulkin kanssa säätöruuvista keskikonsolista? Katsastuksessa vasta käsijarruilla oli 42% ero ja heikompi juuri apparin puolella. Käyttöjarruilla ei eroa ja hyvät. Käsijarrukahva yllättävän kevyen oloinen ja nousee helpohkon oloisesti.petrisa kirjoitti: ↑Pe Heinä 05, 2019 09:04Todennäköisin vika satulan sisäisen mekanismin hajoaminen. Vaihtosatula tilalle niin korjaantuu.
Asian voi tietenkin tarkistaa satulan osalta. Kunnossa olevana satulan vipu ei liiku lepoasennosta kovinkaan paljoa kun se jo ottaa kiinni. Rikki mennessään vipu liikkuu lähes koko liikeratansa ja jää sinne vaijerien uudelleen säätämänä eikä ota yhtään. Ei auta vaikka vivun palauttaa lepoasentoon rajoittimeen asti kun vivussa on käytännössä tyhjää eli klappia.
TL:DR Käsijarru laahaa mitä teen
9-3 Vector 2,0t BioPower SC - 08
Eksä:9-5 Aero - 04 BioPoweroitu Espressoblack
Eksä :9-5 Vector 2,3T BioStage1 -02 +250hp
EnsirakkausEx :9000 CS 2,0t - 97 acc ja ratti löytyy
Eksä:9-5 Aero - 04 BioPoweroitu Espressoblack
Eksä :9-5 Vector 2,3T BioStage1 -02 +250hp
EnsirakkausEx :9000 CS 2,0t - 97 acc ja ratti löytyy
Re: käsijarru
Mulla hajosi kesällä aivan vastaavasti. Tuo vipu liikkui laidasta laitaan ilman vastusta eikä jarrutustehoa tietysti ollut yhtään. Merkkiliikkeestä uusi satula 116 euroa. Suosittelen.
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
Re: käsijarru
Kuten useasti tullut esiin, niin käsijarrua ei säädetä kahvan luona vaan vain vaijerin perussäätö. Varsinainen säätö tapahtuuu automaattisesti. Mikäli satula on viallinen ei mekaaninen vaijerin säätö auta mitään. Samoin mikäli vaijeri on juminut.
Teho ero viittaa vialliseen satulaan. Tai sitten vaijeri jumii ja hetken kässäri laahaa kunnes pala kuluu ja sitten ei enää kunnolla ota, ellei vaijeria käsin vedä satulan päästä ulos. Sitten taas kerran toimii ja sama toistuu. Satulat ja vaijeri pitää olla kunnossa ja vasta sitten tarvittaessa tehdään vaijerin perussäätö, tarvittaessa. Yrittämällä säätää vaijeria viallisen satulan vuoksi se ei parane vaan päinvastoin.
Teho ero viittaa vialliseen satulaan. Tai sitten vaijeri jumii ja hetken kässäri laahaa kunnes pala kuluu ja sitten ei enää kunnolla ota, ellei vaijeria käsin vedä satulan päästä ulos. Sitten taas kerran toimii ja sama toistuu. Satulat ja vaijeri pitää olla kunnossa ja vasta sitten tarvittaessa tehdään vaijerin perussäätö, tarvittaessa. Yrittämällä säätää vaijeria viallisen satulan vuoksi se ei parane vaan päinvastoin.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: käsijarru
Nostetaas vanhaa ketjua.
Tähän mennessä vaihdettu takalevyt+palat, apparin puolelle uusi satula+letku.
Eilen sitten menin pesemään auton ja huomasin että apukuskin puolen vanne ja levy tulikuumia.
Mikäs tässä nyt sitten mättää??
Käsijarru kahva nousee aika ylös kun käyttää.
Ennen osien vaihtoa laahasi apparinpuoli ja nyt uusilla osillakin laahaa. Kuskinpuoli on ok.
Vinkkejä kaivattaisiin!
Tähän mennessä vaihdettu takalevyt+palat, apparin puolelle uusi satula+letku.
Eilen sitten menin pesemään auton ja huomasin että apukuskin puolen vanne ja levy tulikuumia.
Mikäs tässä nyt sitten mättää??
Käsijarru kahva nousee aika ylös kun käyttää.
Ennen osien vaihtoa laahasi apparinpuoli ja nyt uusilla osillakin laahaa. Kuskinpuoli on ok.
Vinkkejä kaivattaisiin!
Saab 9-3 -08
Ex: saab 9-3 sc -06 "Biopower"
saab 9-3 aero -02
Ex: saab 9-3 sc -06 "Biopower"
saab 9-3 aero -02
Re: käsijarru
Petrisa tuossa yläpuolella jo mainitsikin nuo vaijerit. Minulla oli rispaantunut molemmat vaijerit -07:ssa vuosi sitten. Ne vaihdettiin ja samassa yhteydessä levyt ja palat. Meni kuukausi, särkyi vielä apparin puolen satula. Vipu oli mennyt aivan löysäksi, eikä jarruttanut yhtään. Se satula meni siis vielä vaihtoon.
Edit: eipä tuolla ole muita kuluvia tai särkyviä osia muita kuin nuo jo mainitut. Ja minä vaihtaisin nuo molemmat vaijerit yhdellä kertaa kun on kuitenkin kohtalainen purkaminen.
Edit: eipä tuolla ole muita kuluvia tai särkyviä osia muita kuin nuo jo mainitut. Ja minä vaihtaisin nuo molemmat vaijerit yhdellä kertaa kun on kuitenkin kohtalainen purkaminen.
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
Re: käsijarru
No, ei tuossa hirveästi enää vaihtoehtoja ole, jos jarru laahaa. Käytännössä siis lähes kaikki osat: satula, levyt, palat, letku, vaihdettu niin jäljelle jää vielä käsijarruvaijeri.
Asianhan voisi varmistaa sillä, ettei käytä kokeeksi nyt käsijarrua vähään aikaan ja seuraa vieläkö kuumenee.
Asianhan voisi varmistaa sillä, ettei käytä kokeeksi nyt käsijarrua vähään aikaan ja seuraa vieläkö kuumenee.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: käsijarru
Laahaako, jos käsijarruvivun vetää satulalta lepoasentoon niin, että käsijarru ei jarruta, ja ei sen jälkeen koske käsijarrukahvaan ja tämän jälkeen käy ajamassa lenkin? Eli jumittaako käyttöjarru ihan hydrauliikkamurikan venttiileiltä saakka?
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: käsijarru
Käyn tuossa illalla testaamassa.
Epäilin itsekkin vaijereita. Mutta aattelin voiko siellä olla jotain muuta vielä. Ilmeisesti ei.
Vastailen tänne kunhan tiiän enemmän.
Epäilin itsekkin vaijereita. Mutta aattelin voiko siellä olla jotain muuta vielä. Ilmeisesti ei.
Vastailen tänne kunhan tiiän enemmän.
Saab 9-3 -08
Ex: saab 9-3 sc -06 "Biopower"
saab 9-3 aero -02
Ex: saab 9-3 sc -06 "Biopower"
saab 9-3 aero -02