Alustan selvitys

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
APS
Matalapaineturbo
Viestit: 179
Liittynyt: Ma Heinä 27, 2015 12:24
Paikkakunta: Helsinki

Re: Alustan selvitys

Viesti Kirjoittaja APS » Ma Loka 22, 2018 16:35

benicio kirjoitti:Dodi,

Tein rekisteröintikatsastuksen yhteydessä määräaikaskatsastuksenkin kun ruotsikatsastuksesta oli jo vähän aikaa. Oikea etujousihan siellä oli poikki, ei kyllä näkynyt päällepäin tai tuntunut ajossa.
Kuskin ovessa on seuraava litania:
-AL-4 - 3- -65-AB-BB-CB-DB-

MIkä perkele tuossa kertoo etujousen tyypin? Tai edes takajousen niin siitä voinee päätellä onko normi vai sport jouset? Arvaukseni on että normaalit, mutta en mä nyt välttämättä haluaisi hirveästi nostaa autoa nykyisestä, niin onko ihan mahdoton ajatus jos laittaa joka tapauksessa sport-jouset, tässä tapauksessa Lesjöfors 4077820 olisi mielessä. Eli vakioiskarit ja sport-jouset, onko ok vai nounou?

Ja auto siis MY2008 SC TiD Vector A.
Joskus selvittelin, niin 30 mm madallus menee vielä vakioilla. Tämä tieto siis kaivettu foorumeilta.
9-3 SS MY04

kari
"Turbo"
Viestit: 230
Liittynyt: Ma Heinä 07, 2003 20:54
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Alustan selvitys

Viesti Kirjoittaja kari » Ma Loka 22, 2018 21:45

Löytyykö mistään tietoa, paljonko etäisyys navan keskeltä lokarin kaareen? Autona 9-3 -08 2.8t xwd aero. Edellinen omistaja laittanu säädettävän alustan joka jumittanu kiinni. Nyt edessä 350mm ja takana 325mm, paljonkohan tuota on laskettu jos on?
9-3 2.8 xwd -09
9-3 Cab -04

Avatar
AZP
"Hölösuu"
Viestit: 8663
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Alustan selvitys

Viesti Kirjoittaja AZP » Ma Loka 22, 2018 22:05

Tuolla ainakin jotain: viewtopic.php?f=15&t=163117&p=1094611

Mulla nyt edessä 345-350 ja takana 350, kun alla nykyisin Eibach Pro Kit, joka madaltaa edestä 30 ja takaa lähteestä riippuen 10-20 mm. Tosin etuvetofarmari kyseessä, en tiedä missä asennossa nelivedot ja sedanit on tehtaalta lähteneet.

Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 5483
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi
Viesti:

Re: Alustan selvitys

Viesti Kirjoittaja Eski » Ti Loka 23, 2018 07:48

benicio kirjoitti:Dodi,
Kuskin ovessa on seuraava litania:
-AL-4 - 3- -65-AB-BB-CB-DB-
MIkä perkele tuossa kertoo etujousen tyypin?
Ja auto siis MY2008 SC TiD Vector A.
Meidänkin 9-3TTIDissä on samanlainen koodilitania, josta tuo etujousen koodi puuttuu.
Tuo takajousen koodi AL pitäisi olla normaali, eli vakioalustalla tuo on ainakin tehtaalta lähtenyt.
Vectoriin kuului vakiona normaalialusta, mutta onko alustapalikoita uusittu aikaisemmin?
Itse vaihdoin aikanaan sport-etutolpat ja takapään päivitin sportiksi vasta myöhemmin.
Ajamaan sillä pystyi tuollaisena sport/normaali sekoituksellakin, joten ainakin saabin sporttijousia voi käyttää vakio iskareidenkin kanssa...

Eski

Gnek
"Ruisku"
Viestit: 109
Liittynyt: Ma Joulu 25, 2017 19:13

Re: Alustan selvitys

Viesti Kirjoittaja Gnek » Ti Loka 23, 2018 11:40

Eibachin Pro-kit on nimenomaan suuniteltu toimimaan myös vakio-iskareilla. 9-3 FWD Aeron tehdasasenteiset sport jouset laskevat autoa ainoastaan 10mm, eli hyvin minimaalisesti.

myrtonen
"Tuplakaasari"
Viestit: 77
Liittynyt: Pe Joulu 05, 2008 19:13
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Alustan selvitys

Viesti Kirjoittaja myrtonen » Ma Heinä 08, 2019 07:19

Kyselin myyjältä kaupan olevasta XWD 9-3x:stä takaiskarien tilanteesta, ja myyjä sanoi että ei ole takana enää Nivomatit ja on toimitettu jonkun varaosamiehen tietojen mukaan tehtaalta "madalletulla sport-alustalla". Mitä tuo madallus tarkoittaa, onko alkuperäiset iskarit silti nivomat? Miltä tuon ovessa olevan kilven pitäisi näyttää nivomat-vaihtoehdolla? Auto on tuotu Ruotsista.

VIN YS3FD5NY6A1600097

alarivi

- -X5-X5- - -AC-BC-CC-DB-

osanumero iskarille näyttäisi olevan 12848630.
Viimeksi muokannut myrtonen, Pe Heinä 12, 2019 07:17. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 4751
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: Alustan selvitys

Viesti Kirjoittaja Tobbana » Ma Heinä 08, 2019 10:32

Ainakin thesaabsiten varustetietojen mukaan on tilattu normaalilla alustalla, eli nivomatit pitäisi löytymän.
Jos on tavalliset iskarit survottu, niin olisi myös mielenkiintoista tietää, mitkä jouset siellä on. Normaalit xwd:n jouset ovat aivan liian löysät tavallisille iskareille, koska nivomatit kantaa osan kuormasta.

https://www.thesaabsite.com/catalog/saa ... n-features

-Sami
Sami Räihä #1910
9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09
Ex: 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Softausta tarjolla - TECH2 | YV-loota tukossa, sp: nimimerkkini (at) gmail.com

myrtonen
"Tuplakaasari"
Viestit: 77
Liittynyt: Pe Joulu 05, 2008 19:13
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Alustan selvitys

Viesti Kirjoittaja myrtonen » Ma Heinä 08, 2019 11:05

KYBin halvat iskarit laitettu, jousista en tiedä..

Eikö tuo X5 kuitenkin meinaa että on madallettu sport, eli mitä se käytännössä tarkoittaa? Lyhyempää nivomaattia jotka on varmaan vielä kalliimmat?

https://www.esaabparts.com/saab/parts/12848630

Hauskaa että korotettu automalli on tehty myös madallettuna.

Hauskaa myös, että tuo sivu näyttää että X5/XC menee nelioviseen ja X6/XD viisioviseen, ja että 9-3X:n vakioiskari olisi X8/XG.

https://www.esaabparts.com/viewparts.ph ... on=5731598

Avatar
pohojalainen
"Tuplakaasari"
Viestit: 64
Liittynyt: La Marras 08, 2008 17:35
Paikkakunta: Kokkola

Re: Alustan selvitys

Viesti Kirjoittaja pohojalainen » Ti Heinä 09, 2019 11:15

Tässä minun 9-3X:n koodit:

X7-FI-X5-X5-X4-XG-AC-BC-CC-DB-

Eli takajousi on FI ja iskari XG ja thesaabsiten mukaan "Standard Chassis, Height 15 Mm", kuten puheena olevassa autossakin. Tämän auton koodista:

- -X5-X5- - -AC-BC-CC-DB-

näyttäisi puuttuvan jouset ja iskarit. Voisi olettaa, että tuohonkin autoon sopisi iskari XG (12848632), jos jousi on vakio. 12848632 iskari eSaabpartsilla näyttäisi olevan ainoa, jossa on mainita 9-3X. Tietenkin epäilyttää, onko alustassa jotain vakiosta poikkeavaa kun jousi- ja iskarikoodit puuttuvat. En kyllä ymmärrä, miksi 9-3X:ään olisi laitettu madallus. No - ulkonäkö ehkä. Käyttöautoon vakio on tosi hyvä ja radalle löytyy sopivampiakin aihioita.

X5-koodi liittyy tässä tapauksessa vakaajiin, vaikka eSaabparsilla sitä näkyy iskareissakin.
#3942
"Syöksykierteenestojärjestelmä pois toiminnasta. Ota yhteyttä huoltamoon."

Avatar
AZP
"Hölösuu"
Viestit: 8663
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Alustan selvitys

Viesti Kirjoittaja AZP » To Heinä 11, 2019 21:24

myrtonen kirjoitti:
Ma Heinä 08, 2019 07:19
Kyselin myyjältä kaupan olevasta XWD 9-3x:stä takaiskarien tilanteesta, ja myyjä sanoi että ei ole takana Nivomatit vaan on toimitettu jonkun varaosamiehen tietojen mukaan tehtaalta "madalletulla sport-alustalla". Mitä tuo madallus tarkoittaa, onko alkuperäiset iskarit silti nivomat? Miltä tuon ovessa olevan kilven pitäisi näyttää nivomat-vaihtoehdolla? Auto on tuotu Ruotsista.

VIN YS3FD5NY6A1600097

alarivi

- -X5-X5- - -AC-BC-CC-DB-

osanumero iskarille näyttäisi olevan 12848630.
EPC:n mukaan 9-3X:n etujousen koodi pitäisi olla X7 tai X8 ja takajousen koodi FI tai FJ (täsmää pohojalaisen kooditukseen).

Etuiskari X4 ja takaiskaria ei EPC listaa erikseen korotetulle alustalle, mutta EPC:n listasta puuttuu kokonaan pohojalaisen autosta löytyvä koidi XG.

Takavakaajaksi EPC tarjoaa ilman koodia vain yhtä versiota nelivetoisiin. Etuvakaajaksi samoin XWD:hen tarjolla vain yksi versio, ja sen koodi on X5, mikä kysyjän autosta löytyykin koodirivistä vakaajan kohdalta.

EPCtä selaillessa ei kyllä tullut vastaan mitään 9-3X:n sporttialustaan viittaavaa, eikä se oikein loogiselta kuulostaisikaan. Uskoisin että myyjän puheet siitä että autossa olisi tehtaan jäljiltä madallettu sport-alusta ilman nivomateja on ihan höpöhöpöä. Semminkin kun Nivomatit ymmärtääkseni löytyy originaaleina kaikista nelivedoista alustan korkeuteen katsomatta.

Nuo myrtosen autosta löytyvät X5-koodit merkkaavat tosiaan vakaajia, eikä niiden koodi viittaa mitenkään sporttialustaan. Jousien ja iskarien koodit, joista alustan korkeutta voisi päätellä, sen sijaan puuttuvat kokonaan.

Jos sieltä nivomatit uupuu ja tilalla normi-iskarit, niin eiköhän joku ole vain halunnut säästää iskariostoksessa alkuperäisten pumppujen hajottua.

myrtonen
"Tuplakaasari"
Viestit: 77
Liittynyt: Pe Joulu 05, 2008 19:13
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Alustan selvitys

Viesti Kirjoittaja myrtonen » Pe Heinä 12, 2019 06:26

Juuri näin eli vuotavat nivot siellä oli olleet, mutta mikä iskari-jousi -yhdistelmä kuuluu tuohon sport-alustaan jos sellainen olisi? Myyjä ei siis väittänyt ettei nivoja olisi ollut, mutta myönsi jostain kataloogista löytyneen viittauksen madallettuun alustaan.

Avatar
AZP
"Hölösuu"
Viestit: 8663
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Alustan selvitys

Viesti Kirjoittaja AZP » Pe Heinä 12, 2019 10:16

Ei EPC:stä löydy 9-3X:ään tarjolle mitään sport-alustaa, eli siis ei sellaista pitäisi olla olemassakaan. Myyjä on käsittänyt varmaankin jotain väärin. Valmistenumerolla kun hakee auton tiedot niin siellä lukee:
Chassi Design/performance Standard Chassis, Height 15 Mm.
Eli ihan normaali 9-3X:n alusta, eikä äksään mitään muuta pitäisi olla ollut tarjollakaan.

Vastaa Viestiin