9-3 2003 vm, 200tkm, kilkattaa/nakuttaa kylmänä

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
Ollsil
"Koeajolla"
Viestit: 2
Liittynyt: Ke Heinä 17, 2019 15:41

9-3 2003 vm, 200tkm, kilkattaa/nakuttaa kylmänä

Viesti Kirjoittaja Ollsil » Ke Heinä 17, 2019 17:09

Saabini alkoi pitää pari päivää sitten kilkatusta/nakutusta kylmänä moottorin vasemmalta kyljeltä. Ääni katoaa parin sadan metrin ajon jälkeen, kun moottori lämpenee.

Youtubesta pari videota katsoneena ja foorumia lukeneena veikkaisin jakoketjun ohajuskiskon(laahain?) hapertumista tai tasapainoakselin ketjussa jotain häikkää.

Varmistelisin kuitenkin asiasta teiltä vielä, jos jollain antaa muita mahdollisia diagnooseja, ennekuin alan tilailemaan osia. Osaatteko sanoa hinta-arviota ohajuskiskon vaihdolle liikkeessä?

https://www.youtube.com/watch?v=wIMHrFIUNX4 video tältä aamulta, jossa nakutuksen kuulee selvästi. Nakutus kovenee kierroksia annettaessa.

Kiitos!

petromies
"Aero"
Viestit: 322
Liittynyt: To Heinä 28, 2005 23:02
Paikkakunta: Oulun seutu

Re: 9-3 2003 vm, 200tkm, kilkattaa/nakuttaa kylmänä

Viesti Kirjoittaja petromies » Ke Heinä 17, 2019 18:45

Eipä tuohon ole muuta diagnoosia. Tasapainoakselin kiristimen laahain poikki. Löytyy marmorilta edullisesti. Välttämättä ei tarvi vaihtaa mitään muuta. Uusi kampiakselin stefa ehkä, jakokoppakin menee vanhalla tiivisteellä. Jos ajaa pitempään porsii kiristin ja se maksaa marmorilla maltaita.
Tai sitten tilaamaan neobrothersilta kaiken varalta koko jakopääsetti ja vaihtaa samantien. Mutta hinnassa on vissi ero. Laahaimen osat pudonneet öljypohjaan mutta ne ei siellä mitään haittaa...
Eli joko teet mahdollisimman vähällä tai laajennat kaiken varalta remonttiin joka voi tulla vastaan vasta 350000 jälkeen.

Avatar
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4238
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: 9-3 2003 vm, 200tkm, kilkattaa/nakuttaa kylmänä

Viesti Kirjoittaja vesa67 » Ke Heinä 17, 2019 18:50

Ihan selvä tasapainoketjun löysyminen ja syy tosiaan on kulunut/kadonnut ketkunkiristimen laahain.
Vaihda koko jakopää ja tp-osasto samalla jos aiot autolla vielä vuosia ajaa. Osat sopivasti vaikka neobrossilta
Päivän työ tuohon varataan ja nokka-akselien lukitustyökalut pitää olla ja oikeat mallit kaiken lisäksi. Muutoin kone käy rempan jälkeen miten sattuu.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, NG9-3 Aero -03, NG9-3 Vector 1.9TiD -07

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit

Ollsil
"Koeajolla"
Viestit: 2
Liittynyt: Ke Heinä 17, 2019 15:41

Re: 9-3 2003 vm, 200tkm, kilkattaa/nakuttaa kylmänä

Viesti Kirjoittaja Ollsil » Ke Heinä 17, 2019 20:04

Kiitoksia avusta! Pääseekö tasapainoketjuun ja sen laahaimeen moottorin päältä käsin? Toisin sanoen, onko parempi viedä korjaamolle osineen tai ilman vai onnistuisiko korjaus kotikonstein?

Onko vika akuutisti korjattava vai uskaltaako ajella maltillisesti vielä?

Osaamattoman kyssäri vielä, onko osa:

- https://www.eeuroparts.com/Parts/35603/ ... -90537337/ Tämä(jakoketjun laahain)

Vai nämä:

- https://www.eeuroparts.com/Parts/40909/ ... -90537369/
- https://www.eeuroparts.com/Parts/35602/ ... -90537336/

Neobrotherssilta en löytänyt kuin kokonaisia kittejä.

Kiitos!

Avatar
aero
-
Viestit: 5975
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: 9-3 2003 vm, 200tkm, kilkattaa/nakuttaa kylmänä

Viesti Kirjoittaja aero » Ke Heinä 17, 2019 20:06

Ollsil kirjoitti:
Ke Heinä 17, 2019 20:04
Onko vika akuutisti korjattava vai uskaltaako ajella maltillisesti vielä?
Jokainen kilsa on enemmän tai vielä enemmän tuuriperustainen kun ketjuohjureita puuttuu. Minä jättäisin ajamatta.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla

petromies
"Aero"
Viestit: 322
Liittynyt: To Heinä 28, 2005 23:02
Paikkakunta: Oulun seutu

Re: 9-3 2003 vm, 200tkm, kilkattaa/nakuttaa kylmänä

Viesti Kirjoittaja petromies » Ke Heinä 17, 2019 20:20

Ei mikään noista. Ko osa pitäs löytyä marmorilta heti tai parin päivän päästä kun ruotsista tilaavat. Muualta joudut ostaan koko sarjan. Alakautta tehdään, tekomiehellä menee 3h, tumpelolla päivä. Jos ei autoremppa kokemusta kannattaa suosiolla jättää tekeminen muille. Tpketjun laahaimen vaihto ei vaadi ajoitustyökaluja tai muitakaan erikoistyökaluja. Jos alkaa koko jakopään laittaan ni sitte vaaditaan. Mutta jos pari kolme vuotta aikoo pitää eikä halua tehdä vsrmuuden vuoksi jakopäätä niin laahain riittää. Voi löytyä ooppelinki puolelta ko osa

KN/Lieto
"Hölösuu"
Viestit: 1102
Liittynyt: To Tammi 11, 2007 12:38

Re: 9-3 2003 vm, 200tkm, kilkattaa/nakuttaa kylmänä

Viesti Kirjoittaja KN/Lieto » To Heinä 18, 2019 11:11

Kysynpä tähän samaan ketjuun toisesta, ennenkin foorumilla esillä olleesta ongelmasta. Auto on NG9-3 1,8t -07, ajettu 215 tkm. Moottori käy ja toimii yleensä täysin normaalisti, eikä esim. jakopäästä kuulu minusta mitään erikoista. Kesällä, varsinkin kuumana päivänä kun auton käynnistää ”kylmänä” ja kun vielä korotettu tyhjäkäynti putoaa normaaliin, niin tulee satunnaisesti diesel moottoria muistuttuva ääni. Ei voi olla huomaamatta. En oikein osaa yhdistää jakopäähän tai esim. hihnan kiristimeen, ja mistä tuo hihnankiristinkään tietäisi äänellä juuri helteellä käynnistyksen jälkeen. Rattia kääntämällä ääni vaimenee, mutta palaa kun ei käännä rattia. Ei silti ohjaustehostimenkaan ääni, liittyisikö nokka-akseliin? Mikää hydraulisen venttiilipainimenkaan ääni tuo ei ole, mutta minusta se tulee nimenomaan moottorista. Talvella en ole huomannut vastaavaa. Öljy on Mobil 1 0W-40 ESP, nykyään suositus on tosin 5W-30. Huoltokirjassa on maininta, että on käytettävä 0W öljyä. Moottorin muovisuojuskaan ei ollut äänen lähde, eikä kyse ole mistään tavallisesta resonanssista.

Paffander
"Kaasari"
Viestit: 7
Liittynyt: Ma Heinä 17, 2017 18:38
Paikkakunta: Tampere

Re: 9-3 2003 vm, 200tkm, kilkattaa/nakuttaa kylmänä

Viesti Kirjoittaja Paffander » Ma Elo 05, 2019 15:09

Kun vika on päällä niin kannattaa kokeilla laittaa ilmastointi pois päältä, jos ääni vaikka loppuisi. Esim. ilmastoinnin kompressori voinee aiheuttaa ylimääräisiä ääniä.

petromies
"Aero"
Viestit: 322
Liittynyt: To Heinä 28, 2005 23:02
Paikkakunta: Oulun seutu

Re: 9-3 2003 vm, 200tkm, kilkattaa/nakuttaa kylmänä

Viesti Kirjoittaja petromies » Ma Elo 05, 2019 20:30

Ohjaustehostin on imunokka-akselin päässä.

Vastaa Viestiin