ECU vika?
ECU vika?
Saab 9-3, 2003 2.0t (2002 käyttöönotettu, eli eka versio uudemmasta mallista). Vikakoodit P0131 (mahdolliset syyt: alhainen jännite lambdalla, ilmavuoto, oikosulku, ECU) ja P0638 (kaasuläppäkotelo, kaasupolkimen asentoanturi, perusasetukset) luettu paremman huoltamotason mittarilla. Kaasuläppäkotelo, tulpat, puolat, 1 lambda vaihdettu uuteen ja vaikutus nolla. Öljyt, öljynsuodatin ja ilmansuodatin uusittu. Pakosarjan pultit ainakin kireellä. Moottori vikatilaan pidemmän ajon jälkeisen uudelleen käynnistyksen yhteydessä. Erittäin pahan oloista ryskytystä käynnistymisen jälkeen ja tehot ihan nollissa (pakko sammuttaa). Uudelleenkäynnistys vie useimmiten ryskytyksen pois, mutta EC valo jää päälle ja tehot alentuneet 1 ja 2 vaihteella. Muutaman kerran myös sammunut heti startattuaan. Lopulta EC valokin poistuu kun ajelee lyhyttä nurkka-ajoa. Tätä jatkunut toukokuusta. Tien päällä ajossa ei ongelmia, eli ei "vikaannu" ajossa (toimii hienosti). P0601 koodia ei löytynyt. Onko ECU kuitenkin juurisyy näihin kummitusvikoihin vai voiko esim lopussa oleva bensapumppu aiheuttaa ruiskupaineen alentumisen kautta jotain tällaista (lambda)?
Saab 9-3 2.0t -03
ex Saab 9-5 2.3t -01
ex Saab 9000i -95
ex Saab 900i -87
ex Saab 9-5 2.3t -01
ex Saab 9000i -95
ex Saab 900i -87
Re: ECU vika?
Yritä päästä tech2:n ääreen. Itsellä viraapelilukijan mukaan oli myös ecuvikaa, mutta tech2 kertoi kaasuläpän asentotunnistimien oleva ketuillaan.
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
Re: ECU vika?
Kaasuläppäkotelo jo vaihdettu, niin tiedäpä siitä sitten.
Mutta...Tech2 tai edes OpCom ei olisi pahitteeksi nyt ennen seuraavia toimenpiteitä.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: ECU vika?
Kiitokset kommentoijille. Tavoite on tosiaan saada kaara Tech2:een kiinni, jotta vikaennuste tarkentuisi ennen uusien osien hankkimista. Toki nyt voi olla aika varma että noissa uusituissa vikaa ei ole (uusi kaasuläppäkotelo oli mallia Pierburg, ja vaikutti ainakin hyvin identtiseltä vanhan kanssa, eikä mitään uutta ongelmaa ilmaantunut). Johtosarjat ja liittimet ovat aina kysymysmerkkejä. Marmoritiskin Tech2 löytyy paikkakunnalta, mutta auton jälleenmyyntiarvoon soveltuvaa Tech2 lukijaa etsiskelen Porin suunnalta.
Saab 9-3 2.0t -03
ex Saab 9-5 2.3t -01
ex Saab 9000i -95
ex Saab 900i -87
ex Saab 9-5 2.3t -01
ex Saab 9000i -95
ex Saab 900i -87
Re: ECU vika?
Saman kaltaisia ongelmia oli minulla=> P2138, P0651, P0606, P0638, P0221 ja P0121.
Vaihdoin ECU:n ja sen jälkeen toiminut moitteetta
Vaihdoin ECU:n ja sen jälkeen toiminut moitteetta
Saab 9-3 2.0t SE 5d -01
Saab 900i -92
Saab 9-3 SS 2.0t Vector -03
Saab 9-3 2.0 SE 5d -98
ex. Saab 9000 2.0i 16 -91
ex. Saab 900 -87
ex. Saab 900 -88
ex. Saab 99 Combi Coupé -78
Saab 900i -92
Saab 9-3 SS 2.0t Vector -03
Saab 9-3 2.0 SE 5d -98
ex. Saab 9000 2.0i 16 -91
ex. Saab 900 -87
ex. Saab 900 -88
ex. Saab 99 Combi Coupé -78
Re: ECU vika?
Hei
Itselläni kanssa vikakoodit: P1680 / P0651 / P0638 / P0606 / p01681.
Kylmänä moottori toimii moitteettomasti. Lämmettyään tehot katoaa ja käynti muuttuu epätasaiseksi, jolloin myös moottovin vikavalo syttyy.
Lämpöisenä, jos auton sammuttaa, niin ei lähde käymään ennenkuin on hetken jäähtynyt.
Autoa käytetty korjaamolla, jossa myös epäiltiin ECU:n olevan rikki.
Auto on siis SAAB 9-3 Sedan (YS3F) 1,8t 2002. Mistähän kannattaisi ruveta ECU:a kyselemään?
Itselläni kanssa vikakoodit: P1680 / P0651 / P0638 / P0606 / p01681.
Kylmänä moottori toimii moitteettomasti. Lämmettyään tehot katoaa ja käynti muuttuu epätasaiseksi, jolloin myös moottovin vikavalo syttyy.
Lämpöisenä, jos auton sammuttaa, niin ei lähde käymään ennenkuin on hetken jäähtynyt.
Autoa käytetty korjaamolla, jossa myös epäiltiin ECU:n olevan rikki.
Auto on siis SAAB 9-3 Sedan (YS3F) 1,8t 2002. Mistähän kannattaisi ruveta ECU:a kyselemään?
Re: ECU vika?
Moro, itselläni vika oli lopulta joko pääreleessä, tai pääreleen sulakkeessa tai liittimessä joka on akun alla. Kalliiksi tuli kun ensin vaihtoi kaasuläpän kotelon, puolat, ja lambdan ja käytti vielä marmoritiskillä josta auto ei ehjääntynyt.
Saab 9-3 2.0t -03
ex Saab 9-5 2.3t -01
ex Saab 9000i -95
ex Saab 900i -87
ex Saab 9-5 2.3t -01
ex Saab 9000i -95
ex Saab 900i -87
Re: ECU vika?
Eli miten tarkalleen vika korjaantui? Itsellä samat viat ja oireet Opel Vectrassa jossa sama tekniikka. Ei haluaisi suotta ecua vaihtaa jos vika jossain muualla...
Re: ECU vika?
Valitettavasti en osaa sanoa miten tarkalleen korjaatui, koska en enää jaksanut yksi kerrallaan testata. Vaihdoin siis +3 asteen lämpötilassa ulkosalla Raumalaisen puiston lehmusten varjossa pääreleen, pääreleen sulakkeen ja avasin akun alla olevan monipinnisen liittimen ja, mystiset viat katosivat sen siliän tien. Tonnin lysti maksoi, vaikka vian korjaaminen olisi vaatinut vain 10 euron releen ja sulakkeen. Suuret kiitokset Söörmarkun Mikolle (supersaappiheppu).
Saab 9-3 2.0t -03
ex Saab 9-5 2.3t -01
ex Saab 9000i -95
ex Saab 900i -87
ex Saab 9-5 2.3t -01
ex Saab 9000i -95
ex Saab 900i -87