Saab 1.9TD savutusarvo korkea K=3,6

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
pekmatval
"Tuplakaasari"
Viestit: 51
Liittynyt: Ke Syys 26, 2018 21:31
Paikkakunta: Espoo

Re: Saab 1.9TD savutusarvo korkea K=3,6

Viesti Kirjoittaja pekmatval » Ma Syys 09, 2019 08:55

Ne paineanturille menevät letkut voi mennä ristiin,koska takaa tulee metallinen putki samaan kohtaan kuin edestä. Kumiletukut ovat yhtäpitkät.

Nyt löytyi yksi vika. Pakoputkessa ennen DPF'ää on sellainen joustava ouus (metalliverkko) .. siinä on selvä reikä,josta pakokaasut karkaa ulos ennen suodatinta ...voisiko tämä aiheuttaa ison K arvon?

duuduu
"Hirsch"
Viestit: 726
Liittynyt: Su Loka 07, 2012 20:54
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Saab 1.9TD savutusarvo korkea K=3,6

Viesti Kirjoittaja duuduu » Ma Syys 09, 2019 10:12

Ainakin pöntön nokeentumista aiheuttaa, kun pöntön etupuolen paineet vuotaa pihalle, eikä paine-eroanturi näe oikeaa paine-eroa
OG900S MY91
OG9-5 Aero MY00
NG9-3 Aero MY05

Avatar
AZP
"Hölösuu"
Viestit: 8828
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Saab 1.9TD savutusarvo korkea K=3,6

Viesti Kirjoittaja AZP » Ma Syys 09, 2019 15:56

Voishan se niin olla että reikä putkessa ja/tai paineletkujen sekoittuminen sotkee anturitietoja (siellähän on myös lämpöanturi) siten, että kone savuttaa normaalia enemmän. Silti ihmetyttää savun pääsy suodattimen läpi. Eli putki kuntoon ainakin alkuun ja samalla kurkkaisin sinne DPFään pöntön takapäästä. Etupäästä kurkatessahan siinä on kstalysaattori ekana ja vasta sen perässä hiukkassuodatin.

SS
"Hölösuu"
Viestit: 2850
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Saab 1.9TD savutusarvo korkea K=3,6

Viesti Kirjoittaja SS » Ma Syys 09, 2019 22:15

Onko tuossa Skruvatin tarvikkeessakin katti? Ovat muuten näemmä lopettaneet suomalaisen nettikaupan.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 130tkm)
Muuta: Kiina TECH2

pekmatval
"Tuplakaasari"
Viestit: 51
Liittynyt: Ke Syys 26, 2018 21:31
Paikkakunta: Espoo

Re: Saab 1.9TD savutusarvo korkea K=3,6

Viesti Kirjoittaja pekmatval » Ti Syys 10, 2019 12:40

Tuo Paine-ero näytti testerillä -0,4 ... (piti kai olla luokkaa 10+) . Kun mittasin sen anturin antamaa jännitettä, niin se signaalipiuha tosiaan näytti tyhjäkäynnillä 0,5V ja kovasti kaasuttaessa 0,55V.

Sinne on nyt vaihdettu se DPF'n edessä oleva putki jossa oli vuoto. Ei silti toimi. Seuraavaksi tutkitaan tuon DPF'n sielunelämää ... onko siellä mitään sisällä. Oletin, että Skruvat DPF oikea ja siellä on se katti jos sen kuuluu olla.

Avatar
AZP
"Hölösuu"
Viestit: 8828
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Saab 1.9TD savutusarvo korkea K=3,6

Viesti Kirjoittaja AZP » Ti Syys 10, 2019 13:47

Tuli mieleen, että paine-eroanturin toimintaahan voi testataa vaikka puhaltamalla. Letku irti auton alta, siihen jatkoletku joka ylettyy auton sisälle. Kone käyntiin, testeri kiinni, letku suuhun, puhaltelee sinne painetta ja lukee testeristä miten paljon saa painetta aikaseksi :mrgreen:

Jos ei viitsi posket pulleana autossa istua, niin kai sitä vaikka pyöränpumpulla hoitaa saman.

pekmatval
"Tuplakaasari"
Viestit: 51
Liittynyt: Ke Syys 26, 2018 21:31
Paikkakunta: Espoo

Re: Saab 1.9TD savutusarvo korkea K=3,6

Viesti Kirjoittaja pekmatval » Ke Syys 11, 2019 22:06

Auto on ollut huollossa ja he ovat vaihtaneet uuden paineanturin .. ei vaikutusta. Yhä savutusarvo K=2,7. DPF'n sisään eivät pääseet kurkistamaan. Siis jos oikeasti joku voi toimittaa DPF'n ilman suodatinmateriaalia, niin se voisi olla selitys savutusarvoon. Mutta mitä muuta voisi vielä tutkia/epäillä.
Yhteenvetona tähänastisesta: Turbon jälkeinen putkisto ei vuoda, pakoputki ennen DPF'ää on uusittu, uusi paineanturi pelissä.

Voisiko itse kone olla sökö? (ja miten?) . Huoltajan mukaan ääni ei ole ihan terve? Mutta ajossa (8000km) ei ole vienyt öljyä, mielestäni vetää hienosti.
Nyt alkaa ollaideat vähissä.

SS
"Hölösuu"
Viestit: 2850
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Saab 1.9TD savutusarvo korkea K=3,6

Viesti Kirjoittaja SS » Ke Syys 11, 2019 22:44

Kyllä se pönttö nyt kannattaa tarkistaa, ei tälle oikein muuta selitystä keksi. Vaikka kone savuttaisi miten pahasti pitäisi noen jäädä sinne suodattimeen ja k-arvon olla kutakuinkin 0.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 130tkm)
Muuta: Kiina TECH2

Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 5083
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Saab 1.9TD savutusarvo korkea K=3,6

Viesti Kirjoittaja tetammi » Pe Syys 13, 2019 07:20

Voikos vuotava suutin aiheuttaa sen et kenno ois palanu puhki...

suorsa
"Hölösuu"
Viestit: 3257
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 13:11
Paikkakunta: Kouvola

Re: Saab 1.9TD savutusarvo korkea K=3,6

Viesti Kirjoittaja suorsa » Pe Syys 13, 2019 09:55

Itse painin samanlaisen savutus ongelman kanssa, tosin moottorina TTid. Autoon on uusittu tarvike-DPF pari vuotta sitten ja ehjästä koneesta vaihdettu suuttimet, imusarjan paineanturi ja PA-paineanturi. PA-paine pysyy hyvin pyydetyssä, mutta savutuksen alkaessa ahtopaine putoaa. Auton käytös viittaa vuotaavaan ahtoputkistoon, mutta 1,5bar koeponnistuksella ei ole minkäänlaista vuotoa. EGR on tulpattu sekä softasta että sokealla levyllä. Normaaliajossa savuhaittaa ei ole, mutta kaasuun pohjaan painaessa tulee komea pilvi putkien päistä. Poltto on keskimäärin kerran tankillisessa, joka on liian tiheään EGR-tulpatulle autolle.

Seuraavaksi kokeilen ehjällä ilmamassamittarilla ja jos se ei auta niin pitää tutkia mitä imusarjasta löytyy.

Eräs ukko koputteli DPF:ää ja epäili sen kuulostavan ontolto. Epäili, että sisuskalut puuttuu, mutta tiedän niiden olevan siellä tai ainakin jossakin kohdassa putkistoa. Sinällään vaikka olisikin tyhjennetty niin ehjä auto ei päästä tuommoista savumäärää ilmoille.
9-5 Turbo6 Aero -10 (PR), 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3 2.0T xwd -09, 9-5 Hirsch -02 (KA), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja ooppeli (KA).

SS
"Hölösuu"
Viestit: 2850
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Saab 1.9TD savutusarvo korkea K=3,6

Viesti Kirjoittaja SS » Pe Syys 13, 2019 19:08

suorsa kirjoitti:
Pe Syys 13, 2019 09:55
Poltto on keskimäärin kerran tankillisessa, joka on liian tiheään EGR-tulpatulle autolle.
Onko näin? Omani polttelee 300...500km välein ajosta riippuen, samaa luokkaa oli myös ennen EGR:n tulppausta.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 130tkm)
Muuta: Kiina TECH2

Avatar
AZP
"Hölösuu"
Viestit: 8828
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Saab 1.9TD savutusarvo korkea K=3,6

Viesti Kirjoittaja AZP » Pe Syys 13, 2019 19:25

Riippuuhan tuo vähän että millaisella dieselillä ajaa, ja millaista ajoa sekä millaisella kaasujalalla ajaa. Tietenkin myös koneen ja DPFn kunto vaikuttaa.

Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 5083
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Saab 1.9TD savutusarvo korkea K=3,6

Viesti Kirjoittaja tetammi » Pe Syys 13, 2019 20:41

Mulla on työmatka 36kilsaa josta melkein kolkyt maantietä, valoissakaan ei joudu ku kotiinpäin venailee.
Käytännössä muut ajelut aina vähintään 6 kilsaa. Viimeiset neljä polttoo 1050-1200 kilsan välein, esidin ilmoittama.

suorsa
"Hölösuu"
Viestit: 3257
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 13:11
Paikkakunta: Kouvola

Re: Saab 1.9TD savutusarvo korkea K=3,6

Viesti Kirjoittaja suorsa » Pe Syys 13, 2019 21:23

SS kuulostaa kovin tiheälle ja Teemulla taas on juuri niinkuin pitääkin. Omassa ongelmatapauksessa ajo alle 10km kaupunkiajoa ja sen jälkeen 100km maantietä. Illalla sama toisinpäin. Reipas matkavauhti ja ohi mennään tarvittaessa.
9-5 Turbo6 Aero -10 (PR), 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3 2.0T xwd -09, 9-5 Hirsch -02 (KA), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja ooppeli (KA).

SS
"Hölösuu"
Viestit: 2850
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Saab 1.9TD savutusarvo korkea K=3,6

Viesti Kirjoittaja SS » La Syys 14, 2019 08:43

Jaaha, kuulostaa melko erilaiselta. Auto on ollut mulla 64tkm ajetusta asti, nyt mittarissa 135tkm. Tankissa Neste MY:tä ja EGR tulpattu. Yksi ahtoletku on haljennut mutta se on uusittu.

Ajot on lyhyempiä, työmatka 15km, välissä lyhyitä pätkiä ja kerran viikossa pari 50km maantiepätkää. Työmatkan alku-ja loppupäässä 5min liikennevaloristeyksiä ja välissä 5min motaria.

Edittiä: Keskikulutus tietsikan mukaan 7l, todellisuudessa hieman enemmän. Kaasujalka on raskas :oops:
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 130tkm)
Muuta: Kiina TECH2

Vastaa Viestiin